Očima účetních: Kontrolní hlášení v praxi

Praxe prokázala: Povinná kontrolní hlášení nejsou zdaleka tak jednoduchá záležitost, jak tvrdil jejich „otec“, ministr financí Andrej Babiš. I data, která do nich převede účetní software, je třeba „manuálně“ zkontrolovat. Riziko chyby je vysoké, pokuty jsou vysoké – a vysoká je tedy i zodpovědnost. Především ale kontrolní hlášení stojí hodně času. Čti: peněz.
Očima účetních: Kontrolní hlášení v praxi

Obhájci a propagátoři kontrolních hlášení plátců daně z přidané hodnoty dokola opakovali, že jde o jednoduchou záležitost, která přece pomůže bránit daňovým únikům. Jejich úspěšnost v tomto směru je zatím předčasné vyměřovat. Jednoznačně ale lze už teď konstatovat, že kontrolní hlášení představují výrazné zvýšení byrokratické zátěže naložené na záda podnikatelů a nároků kladených na jejich účetní.

Příprava kontrolního hlášení zabrala podle průzkumu firmy Deloitte (zveřejněný byl 7. dubna) nejčastěji (39 procent respondentů) jeden až tři dny, u plné čtvrtiny firem to bylo dokonce přes tři dny. Další průzkumy pak toto zjištění víceméně potvrzují. Až tak zle snad ale nebude navždy. Dá se odhadnout, že až se novinka zažije a „oběhá“, čas potřebný na přípravu hlášení se zkrátí řekněme na polovinu.

Jolana Pražáková

Jolana Pražáková
  • vystudovala VŠE fakultu informatiky, obor aplikovaná statistika
  • celý profesní život se zabývá účetnictvím a daněmi, především na pozicích hlavní účetní či účetního metodika ve velkých korporacích
  • před rokem a půl přišla do společnosti Sečteno, specializuje se na maximální využití nejnovějších technologií pro potřeby klientů účetní kanceláře
  • je členkou výboru Komory certifikovaných účetních

Kde to teď drhne

Největší problémy při vyplňování kontrolních hlášení byly s evidenčními čísly dokladů. Podle zmíněného průzkumu společnosti Deloitte s nimi mělo potíže 57 procent firem. Někteří plátci DPH totiž evidovali do konce roku přijaté doklady pod vlastními pořadovými čísly a evidenční číslo dokladu dodavatele neměli vůbec ve svých systémech.

Další vrásky působí data zdanitelného plnění u dokladů na vstupu, protože je firmy ve svém systému do konce loňského roku vůbec neevidovaly.

Problematické je i stanovení data uskutečnění zdanitelných plnění u určitých typů daňových dokladů.

Některé ze současných problémů jsou pochopitelně způsobené tím, že systém je nový a v záběhu. I nadále ale bude platit, že k dosavadní nemalé byrokratické zátěži firem přibylo pořádné závaží. A přenechat práci strojům, i když to tak z vyjádření propagátorů kontrolních hlášení mohlo vypadat, zkrátka tak docela nejde.

Riziko chyb se zvyšuje přímo úměrně počtu řádků. U hlášení s víc než padesáti řádky je už na pováženou. Před spuštěním kontrolních hlášení nás uklidňovali, že „software to za vás vyplní“. A ano, vyplní, jenže na druhou stranu vás nemine kontrola DPH jako taková a stejně se této „manuální“ činnosti prostě nevyhnete. Nesmíte zapomínat ani na kontrolu správnosti řádků podle jednotlivých faktur, musíte porovnávat vše pečlivě, jestli všechno s kontrolním hlášením koresponduje.

Riziko vzniku chyb je tedy vysoké, na opravy kontrolních hlášení je ale poměrně málo času, termíny jsou nastaveny velmi přísně. Pokuty ovšem nejsou zrovna z nejnižších, jejich horní hranice je 500 tisíc korun. Naštěstí je tu příslib z úst ministra financí, že zákon bude upraven a termíny se poněkud zmírní. Otázka je ale, kdy úprava přijde a jak bude vypadat; o zmírnění pokut ovšem řeč nebyla.

Anketa

Pokud o tom něco víte – jak se vaše firma vypořádala s kontrolními hlášeními?

Čas jsou peníze

Jak vědí všichni účetní, i „nejjednodušší“ zákazník teď zabere daleko víc času než dřív. Nejde jen o samotné sestavení hlášení, ale také o následné dotazy ze strany finančních úřadů, které prověřují všechno, co jim připadá podezřelé nebo se jim nepodaří spárovat s protistranou.

Za únor například vystavíte kvůli reklamaci dobropis k faktuře vydané v prosinci – a už je tu problém. Správci daně by dobropis rádi viděli v jiném období / jinak / jinde… a vysvětlujete a vysvětlujete. Nakonec pošlete všechny podklady k danému dobropisu včetně přehledu dokladů za prosinec (kdy kontrolní hlášení ještě neplatilo, takže ho „nahradíte“ jinak).

V praxi vidíme, že řada správců daně také neumí pracovat s takzvanou osobou identifikovanou k dani. Tyto osoby jsou z povinnosti podávat kontrolní hlášení vyňaté. To si ale řada finančních úředníků neověřila nebo neuvědomila a opakovaně je k podání kontrolního hlášení vyzývají. Výzva pak pochopitelně končí na začátku kolečka u účetního, na kterém pak je, aby vysvětloval jak klientovi, tak správci daně, co je vlastně v zákoně napsáno – a všechno to stojí především čas.

V celkovém součtu, při započtení kontroly všech zdrojů potenciálních chyb, to vychází tak, že účetní má se zpracováním DPH najednou zhruba o třetinu víc práce než dosud. Pokud má účetní kancelář počet klientů – plátců daně nebo identifikovaných osob – v desítkách či stovkách, jde prakticky o vytížení jednoho kvalifikovaného zaměstnance na půl úvazku. Finanční úřady volají a dotazují se každý den. Vždycky to znamená dohledat všechny dokumenty daného klienta, prověřit dotazy, většinou i okopírovat některé podklady a s komentáři doručit patřičnému správci daně.

Výrazné zvýšení časové náročnosti má samozřejmě vliv na ceny pro klienty. Práci zadarmo při náročnosti kontrolních hlášení nebude dělat nikdo. Nezbývá tak nic jiného než zvýšené náklady promítnout do cen za poskytované služby. Ne vždy to ale zákazníci chápou – vždyť v médiích jim ukazovali, jak jednoduché to je. Na jedno kliknutí!

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+93
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 4. 2016 20:09, W

Nové systémy moc nepomůžou únikům. Kdo podváděl , bude dále podvádět a obcházet, jen prostě nebude evidovat v EET, nebo výkáže v kontrolním hlášení formálmě- papírově bude sedět. Hlavně , že si bereme vzor z východu.Jé úsměvné, že zavadí šéf MF, který káže vodu a pije víno, čapí?. Kdo sám obchází zákon, byť legálně, nebude jinej ani v politickém životě.Co úniky v dotacích, IT zakazakách ? Pro jakou firmu je vytvořeno EET, která bude spravovat a průběžně vydávat aktualizace atd... -zlatý důl .

+82
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 4. 2016 9:12, PEPA

je přeci logické a normální, že se vždy někdo brání proti změně zažitého postupu a systému a i když ve výsledku to bude prospěšné tak stále budou nadávat

-60
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Snižování daní problém s ráji nevyřeší

22. 4. 2016 | Michal Kašpárek | 7 komentářů

Snižování daní problém s ráji nevyřeší

Nulové sazbě a mlčenlivým bankám se konkurovat nedá.

Elektronická evidence tržeb: Jak se připravit

17. 3. 2016 | Ondřej Tůma | 12 komentářů

Elektronická evidence tržeb: Jak se připravit

Dnes čtěte: Kdo půjde první na řadu. Jak poznáte, jestli se vás EET týká. Jakým způsobem a do kdy se podnikatelé do systému musí přihlásit. Kde můžete (přesněji: budete snad moct) najít... celý článek

„Agresivní“ registrace k DPH je neudržitelná

25. 2. 2016 | Ondřej Lichnovský | 2 komentáře

„Agresivní“ registrace k DPH je neudržitelná

Registrace k placení DPH je od loňska těžší. Firmy, které o ni žádají, musí dokládat seznamy klientů, seznamy zakázek, faktury a řadu dalších věcí. Kromě toho, že to proces registrace... celý článek

Proč se čeští podnikatelé nebouří?

19. 2. 2016 | Michal Kašpárek | 25 komentářů

Proč se čeští podnikatelé nebouří?

Osamocený odpor zmůže málo a na hromadný tu chybí všeobecně respektované profesní organizace.

Partners Financial Services