Češi dluží mobilním operátorům miliardy. Potíž ale je, že peněžní spory mezi operátory a jejich zákazníky nikdo nechce řešit. Soudy i Český telekomunikační úřad by od nich nejradši daly ruce pryč. A tak zatím pokračuje podivná dvojkolejnost. Zatímco spory za nezaplacené volání a esemesky řeší Český telekomunikační úřad, spory o nezaplacené SMS jízdenky nebo mobilní platby (zkrátka za všechny netelekomunikační služby) rozhodují soudy. I když je třeba obojí obsažené v jedné nezaplacené faktuře. Operátoři pak musí dlužníka žalovat dvakrát – u úřadu i u soudu. Stát platí dvojí řízení a strana, která spor prohraje, dvoje náklady.
Změnit se to mělo od roku 2014: veškeré peněžní spory mezi operátory a klienty měly přejít pod soudy. Ty se ovšem začaly bouřit – soudci se báli, že je zahltí lavina bagatelních sporů. A tak vláda loni rozhodla, že ještě nějaký čas zůstane vše při starém. Vedení Českého telekomunikačního úřadu (který nejprve propustil a následně znovu nabíral zaměstnance, kteří mají agendu na starosti) to příliš nekvituje:
„V současné době je Český telekomunikační úřad v Evropě jediným telekomunikačním regulátorem, který má tento typ sporů ve své gesci. Analogicky je to možné připodobnit k situaci, kdy by spory bank z nesplácených hypoték rozhodovala Česká národní banka jako regulátor bankovního trhu. Stejná agenda je i v tuzemsku ve všech ostatních oblastech, vyjma telekomunikací, v pravomoci obecných soudů,“ okomentoval pro Peníze.cz mluvčí úřadu Martin Drtina.
Malé dluhy vyjdou dráž
Sobotkova vláda teď chystá novelu, která má údajně pomoci ke sjednocení všech peněžních sporů mezi lidmi a operátory znovu nakročit – chce přiblížit pravidla správního řízení u telekomunikačního úřadu těm, která platí v občanském řízení u soudu. A novinky vás nepotěší.
„Chystaná novela okleští práva zákazníků ve sporech s operátory. Pokud návrh projde, zákazníkům se výrazně prodraží spory s operátory a navíc přijdou o možnost odvolat se,“ upozorňuje právní poradce dTestu Miloš Borovička.
Řízení u Českého telekomunikačního úřadu je levnější než soudní spor. Zákon dnes také stanovuje lhůty, ve kterých má úřad rozhodnout. To novela změní. „Zvýšení poplatků za správní řízení, zrušení lhůt pro vydání rozhodnutí a nemožnost odvolat se – to jsou tři zásadní body předkládaného návrhu. Bude-li přijat, odpadnou tak největší výhody řešení sporů prostřednictvím Českého telekomunikačního úřadu,“ míní Miloš Borovička z dTestu.
Správní poplatek za spory o peněžitá plnění (tedy typicky nezaplacené faktury) u Českého telekomunikačního úřadu dnes dělá čtyři procenta z vymáhané částky, nejméně však dvě stě korun. Podle návrhu novely se má minimální poplatek zvýšit na tisícovku. Malé dluhy kvůli tomu výrazně podraží. „S náklady právního zastoupení operátora a náklady na vymožení by se mohla nezaplacená dvousetkorunová faktura vyšplhat na tisíce,“ vysvětluje Miloš Borovička. Zdražit má i námitkové řízení, kterým se zákazník může domáhat přezkoumání reklamace vyúčtování. Místo dnešní stokoruny byste za něj nově dali dvojnásobek.
Spor do deseti tisíc? Bez odvolání
A další nepříjemná novinka. Když s rozhodnutím úřadu nesouhlasíte, můžete dnes podat rozklad – tedy v podstatě odvolání. Nově by to bylo možné jen v případech, kde vymáhaná částka přesáhne deset tisíc korun. Většina zákazníků by tak šanci na odvolání ztratila.
Další změna spočívá ve zrušení lhůt na rozhodnutí sporu. „Český telekomunikační úřad nezvládá vyřizovat spory v zákonných lhůtách, a tak se navrhuje lhůty prostě zrušit,“ komentuje Borovička z dTestu.
Kladně na novele hodnotí jediné: operátoři by podle ní mohli žádat náhradu nákladů řízení jen v případě, že zákazníka před zahájením sporu upomenou a vyzvou ho, aby dluh zaplatil. Podobně funguje předžalobní výzva u soudu.
Operátorům se novela nelíbí
S žádostí o vyjádření k chystaným novinkám jsme oslovili také tři největší mobilní operátory. „S kritiky novely se v zásadě ztotožňujeme. Navýšení poplatků za správní řízení (které se tak mimochodem stane ve většině případů dražším než soudní řízení) zbytečně navýší drobné dluhy zákazníků, což je v rozporu s jinak proklamovanou snahou neprodražovat řízení ve věci malých dluhů, a vnímáme ho tedy jako protispotřebitelské,“ sdělila nám mluvčí T-Mobile Patricie Šedivá. Firmě se podle ní nelíbí ani rušení lhůt, ve kterých má úřad rozhodnout. „Čím je řízení delší, tím je pro zákazníky dražší, a to minimálně o úroky z prodlení, které musí zákazníci hradit. Pro zrušení lhůty přitom není důvod, protože řízení o dlužných úhradách představuje typově jednoduché spory, které by měly být rozhodovány rychle,“ dodává mluvčí T-Mobile. Novela podle jejích slov nepomůže ani operátorům, ani zákazníkům, ale jen úřadu, který se tak snaží vyřešit svojí situaci s množstvím řízení, ve kterých není schopen dodržet lhůty pro vydání rozhodnutí. Pozitivní změnou je podle mluvčí operátora pouze povinnost zákazníky předem na dluh upozornit. „Nicméně taková praxe je již dnes běžná,“ dodává Patricie Šedivá.
Novelu kritizuje také Vodafone. „Zhoršuje postavení obou stran, zákazníků i operátorů. Zvyšuje náklady řízení, neurčuje lhůtu, do kdy má úřad ve věci rozhodnout. Je to nesystémové opatření, které podstatu problému nijak neřeší,“ uvedla pro Peníze.cz mluvčí společnosti Adéla Konopková.
Třetí oslovený operátor, společnost Telefónica O₂, na naše otázky do uzávěrky neodpověděl.
Český telekomunikační úřad: Změny nejdou proti spotřebitelům
Jediným zastáncem novely tak ze zúčastněných aktérů zůstává Český telekomunikační úřad. „Snahou je přiblížit podmínky tohoto typu sporu podmínkám řízení před soudem. Tomu jsou přizpůsobeny navrhované změny, jako je stanovení správního poplatku analogicky k soudnímu poplatku nebo omezení řádného opravného prostředku u bagatelních sporů (stále tam však zůstává možnost soudního přezkumu rozhodnutí!). Zcela nesouhlasíme s tvrzením, že by tím utrpěla práva spotřebitelů,“ říká mluvčí úřadu Drtina. Připomněl také, že navrhované změny se netýkají například řízení o námitkách proti vyřízení reklamace, kde práva spotřebitele zůstávají nezměněna.
Ministerstvo: Do konce března bude novela hotová
Podle mluvčího Ministerstva průmyslu a obchodu Miroslava Kynčla se právě dokončuje meziresortní řízení, vláda by měla dostat návrh nového zákona k projednání do konce března. „Cílem je uvést do jednotného procesu rozhodování o povinnosti k peněžitému plnění, které v současnosti probíhá nesystémově u dvou orgánů – Českého telekomunikačního úřadu a obecných soudů, které postupují podle občanského soudního řádu. Je logické, že klasický soukromoprávní spor o, zjednodušeně řečeno, nezaplacenou fakturu by měl být řešen procesním postupem určeným k řešení tohoto typu sporů, tedy v maximální možné míře podle občanského soudního řádu,“ uzavírá Miroslav Kynčl z Ministerstva průmyslu a obchodu.
Jak se chystané novinky líbí vám? Stane se občas, že zapomenete fakturu za mobil zaplatit? A došlo někdy na vymáhání? O své zkušenosti se můžete podělit s ostatními v diskuzi.
Sdílejte článek, než ho smažem