Jak ubránit úspory před inflací

František Mašek | rubrika: Jak na to | 27. 10. 2010 | 23 komentářů
Pokračující nejistota na globálních trzích nahrává spekulacím, co bude, ale také obavám z růstu inflace. V případě Česka to prý nemusí být tak horké. Přesto má smysl včas zvážit, kam a jak s ohledem na riziko inflace investovat peníze.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 10. 2010 9:22

Pane MIROSLAVe PITÁKu:

Já myslím, že přemýšlet o tom, jaký agregát v USA použít, je zbytečné.
Nevěřím tomu, že by USA organizovaně přešly z USD na zlatý standard.
Buď zavedou novou/paralelní zlatou měnu a dluhy samozřejmě ponechají ve starých dolarech (jinak by jim to zlato hned uteklo do Číny), které si dál budou tisknout.
Nebo, a to je pravděpodobnější, k přechodu na krytou měnu dojde zcela neorganizovaně a spontánně - tak se ostatně zlato (a stříbro) vždy v historii penězi stávalo. Již nyní je mezi lidmi mraky zlatých a stříbrných investičních mincí, od vypuknutí krize mincovny nestíhají razit. V USA již vzniklo několik iniciativ za kryté peníze, skupina pro stříbrný barter, liberty dolar, egold, atd.... Pokud budou USA dál mohutně kvantitativně uvolňovat a státy měnově válčit a vůbec znehodnocovat papírové měny (protože to je jediná cesta, jak se zbavit nesplatitelných dluhů), důvěra v papírové peníze klesne na nulu a lidé mezi sebou začnou používat třeba stříbrné mince.
Dále tu jsou snahy států omezit hotovostní platby, údajně v rámci boje proti praní špinavých peněz. Ale šedá/černá ekonomika reálně existuje a existovat bude. Pokud státy ještě dále stíží hotovostní platby, tak mafie, ale i šedá ekonomika (instalatér, co vám dá slevu, když nechcete paragon/fakturu) přejde také na alternativní měnu: "Paninko, buď mi zaplatíte za instalaci myčky nádobí převodem 2000Kč na fakturu, nebo dva stříbrňáky na ruku (protože s hotovost byla zakázána)." To také přispěje ke vzniku paralelní spontánní tvrdé měny.
Teprve až platba Au/Ag mincemi bude běžná a státní papírky zcela pozbydou kupní sílu (nikdo vám ani za trakař zelených papírků nedá chleba), pak to státy vzdají (nebo zaniknou, zkolabují) a pak časem vzniknou i banky, kde bude zlato možné uschovat a pak platit normálně kartou (ale v miligramech zlata).

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 23 komentářů)

4. 11. 2010 23:15 | Argent

Otázka je, jestli rally na AU a AG (a asi zároveň splasknutí bubliny dluhopisů) bude nějaká bublina, nebo je závěrečná fáze nepovedeného experimentu s nekrytou měnou. Podle mne rally na kovech a panika u dluhopisů může vést k panice na někrytých měnách (jakou vlastně mají reálnou hodnotu, kde ja jaká VZÁCNOST?) a k jejich finálnímu kolapsu.
Mnozí již dnes spekulují o znovuzavedení zlatého standardu, obnovení něčeho na úrovni BrettonWoodu. Podle mne to je blbost - nebude v tom žádný plán a organizace, bude to panický a definitivní úprk od imaginární hodnoty nul natištěných na papíru k reálným statkům, živelné a spontánní převzetí úlohy peněz kovy. Napřed jako "uchovatele hodnoty" (což již kovy vlastně převzaly a papírky to dávno neplní) a posléze jako "prostředku směny" - ze začátku v šedé ekonomice, jako pololegální barter založený na Au/Ag mincích, posléze se toho chytí finanční instituce a nějak se to zlegalizuje. Stát dělá vše proto, aby k tomu došlo. I zákony proti praní špinavých peněz a daňovým únikům podporují spontánní přechod na komoditní peníze. Pokud stát dále bude omezovat používání hotovosti a vynucovat jen elektornické platby, aby například již žádný instalatér nemohl říct "paninko, bez dokladu dostanete slevu 20%", povede to jen k tomu, že ty platby se začnou uskutečňovat v paralelní měně.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 11. 2010 8:10 | Jan Dvořák

Jasně, o velkosti budou cí bubliny se těžko spekuluje. Stačí jedna devalvace dolaru a cílové ceny jsou rázem násobně jinde.
S tím ujíždějícím vlakem - tohle nebude lokálka, tady se rozjíždí šinkansen. Kdo v něm nebude sedět, bude litovat. Vlaky tohoto typu vyjíždějí 1-2x za život.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 11. 2010 8:04 | Jan Dvořák

Stříbro je samozřejmě taky možnost, možná doikonce lepší než zlato. Jenom jsem o něm nechtěl moc psát, aby to nebudilo dojem spamu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2010 16:27 | Miroslav Piták

Já také nejsem v názorovém rozporu s Honzou, vážím si ho a znám ho i osobně. Svým předchozím příspěvkem jsem chtěl pouze říci, že aktuálně považuji cenu zlata za podhodnocenou i když rozhodně nechci tvrdit, že zlato je levné. Reálnou cenu vidím výše a bublina s velkou pravděpodobností nastane, protože trhy vždy přestřelují. Aktuálně ale mluvit o bublině je předčasné (někteří křicí už od ceny 1000 USD že na zlatě je bublina :D )a to samé tvrdí podle toho jak ho chápu i Honza. Velká rallye na zlatě a stříbře (tento kov nesmím opomenout) nás teprve čeká a nezapomeňte, že trhy se pohybují v exponenciálním trendu. Takže kdo zaváhá, tomu ujede vlak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2010 10:41 | Miroslav Piták

Otázka je Honzo, jestli 3. fáze bude bublina nebo to bude pouze dorovnání na reálnou hodnotu. Vzhledem k tomu, že trhy vždy přestřelují reálné hodnoty, bublina určitě vznikne. Ale za bublinu nebudu považovat ani dvojnásobek současných hodnot.
Na poslední velkou bublinu si např. vzpomínám uran, jehož cena od roku 2003 do roku 2007 vzrostla z ceny 10 USD na cca 140 USD a po silné korekci k 40 USD se nyní ustálila na cenně cca 50 USD. Je současná cena, která je 5-ti násobkem výchozí ceny bublina? Já myslím, že nikoliv. I to samé se může stát s cenou zlata, cena zlata může vystřelit opravdu vysoko a poté bude následovat silný pokles, ale pochybuji, že se vrátíme na ceny, na které jsme byli zvyklí před lety. Vždyť pouhé náklady na těžbu jsou podle posledních veřejně dostupných zdrojů cca 600 USD/oz.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2010 8:42 | Jan Dvořák

Jak jsem psal ve svém komentáři 27.10. - 3. fáze (a tedy ta pravá bublina) je teprvě před námi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 10. 2010 0:42

Zájem není tak veliký jako dříve? Ale co to znamená? Třeba že řeči o bublině jsou úplně mimo? Že do bubliny je ještě hodně dalekko, takže i téměž 1400USD je cena při které má cenu nakupovat?
Loňská produkce byla menší, než produkce roku 1999? Opět: co to znamená? Produkcí myslíte těžbu? No třeba prostě už jsou ložiska vytěžená, došlo k obdobě "ropného zlomu". Nebo prostě náklady na těžbu rostly ještě rychleji, než cena zlata, čili je Au vlastně levné. Nebo ne?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 10. 2010 12:58 | Jan Dvořák

Souhlasím s jednou poznámkou. Ten zájem není (hlavně u zlata) v historickém kontextu tak enormní, jak se může na první pohled zdát. Podívejte se třeba sem: http://www.coinnews.net/2009/11/02/us-mint-gold-and-silver-coin-demand-sets-october-records/
Dál se podívejte třeba na Krugerrandy. Letos se očekává ražba max. 1 mil kusů. V letech 1974 - 1974 byl přitom průměr 2,6 mil kusů ročně.
V době vrcholící investiční potávky po zlatě v roce 1979 činila tato poptávka 54% veškeré poptávky, loni to bylo 32%. V roce 1979 představovaly mince 36% investic směrem zlato, nyní je to 14%. Hodně ubralo ETF. Tam se ale budou investoři ještě hodně divit.

P.S. I přes růst ceny zlata za posledních 10 let byla v roce 2009 jeho produkce o 6,6= menší než v roce 1999. To také o něčem svědčí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 10. 2010 12:24 | Miroslav Piták

Souhlasím, taky to vidím stejně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 10. 2010 9:22

Pane MIROSLAVe PITÁKu:
Já myslím, že přemýšlet o tom, jaký agregát v USA použít, je zbytečné. Nevěřím tomu, že by USA organizovaně přešly z USD na zlatý standard. Buď zavedou novou/paralelní zlatou měnu a dluhy samozřejmě ponechají ve starých dolarech (jinak by jim to zlato hned uteklo do Číny), které si dál budou tisknout. Nebo, a to je pravděpodobnější, k přechodu na krytou měnu dojde zcela neorganizovaně a spontánně - tak se ostatně zlato (a stříbro) vždy v historii penězi stávalo. Již nyní je mezi lidmi mraky zlatých a stříbrných investičních mincí, od vypuknutí krize mincovny nestíhají razit. V USA již vzniklo několik iniciativ za kryté peníze, skupina pro stříbrný barter, liberty dolar, egold, atd.... Pokud budou USA dál mohutně kvantitativně uvolňovat a státy měnově válčit a vůbec znehodnocovat papírové měny (protože to je jediná cesta, jak se zbavit nesplatitelných dluhů), důvěra v papírové peníze klesne na nulu a lidé mezi sebou začnou používat třeba stříbrné mince. Dále tu jsou snahy států omezit hotovostní platby, údajně v rámci boje proti praní špinavých peněz. Ale šedá/černá ekonomika reálně existuje a existovat bude. Pokud státy ještě dále stíží hotovostní platby, tak mafie, ale i šedá ekonomika (instalatér, co vám dá slevu, když nechcete paragon/fakturu) přejde také na alternativní měnu: "Paninko, buď mi zaplatíte za instalaci myčky nádobí převodem 2000Kč na fakturu, nebo dva stříbrňáky na ruku (protože s hotovost byla zakázána)." To také přispěje ke vzniku paralelní spontánní tvrdé měny. Teprve až platba Au/Ag mincemi bude běžná a státní papírky zcela pozbydou kupní sílu (nikdo vám ani za trakař zelených papírků nedá chleba), pak to státy vzdají (nebo zaniknou, zkolabují) a pak časem vzniknou i banky, kde bude zlato možné uschovat a pak platit normálně kartou (ale v miligramech zlata).
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 10. 2010 9:11

SOUDRUHU: jaký NEDOSTATEK ZLATA?
Tržní ekonomika nezná pojem nedostatek, protože nabídku a poptávku vyrovnává cena.
Kdyby se světovými peněz stalo pouze zlato (což podle mne nehrozí, protože by se do hry zapojilo i stříbro), tak samozřejmě kupní síla zlata dramaticky stoupne (dnes je Au uměle podhodnoceno), čili budeme nakupovat (opět pomocí bankovní karty) a z našeho účtu se budou odečítat miligramy, nebo třeba i mikrogramy zlata.
Mimochodem: toto je samozřejmě další důvod, proč nějaké to fyzické zlato mít. Normálně poroste tak, jak se říká - v dohledné době na 2000USD, za pár let na 5000USD, atd... Ale pokud to prdne, pokud státy budou masivně kvantitativně uvolňovat a měnově válčit, papírky ztratí veškerou důvěru a nastane spontánní přechod na kovové peníze. V dohledné době ta pravděpodobnost asi není velká, ale potenciální zisk z držení kovu je zase obrovský.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 10. 2010 9:05

LOJZO: To proto, že v dobách hladomoru prostě chleba má cenu zlata. A kdo tu cihlu zlata neměl, umřel hlady. Chceš být na jeho místě?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 10. 2010 22:05 | lojza

Na druhou stranu v dobach hladomoru se za cihlu zlata daval bochnik chleba.-)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2010 17:52 | Miroslav Piták

Otázka je, který peněžní agregát v USD by bylo nutné krýt zlatem, kdybychom chtěli mít měnu krytou zlatem.
Zlaté rezervy USA - 340 mld. USD Money M1 (oběživo) - 904 mld. USD (37,61%) M1 - 1772,9 mld. USD (19,18%) M2 - 8756,7 mld. USD (3,88%) MZM - 9682,3 mld. USD (3,51%)
dále nesmíme zapomínat na zlato, které je drženo v soukromých rukou. Např. nedávno jsem četl, že ačkoliv státní zlaté rezervy Číny jsou 1040 t, mezi lidmi je cca 3000 tun zlata. Jinde jsem četl statistiku, že celosvětově státy drží cca 15 000 tun zlata, ale v soukromém držení je cca 30 000 tun. Podle mě to zase není tak horké, aby nebylo dost zlata pro krytí měny. Nesmíme zapomenout na skutečnost, že zlatem se platilo tisíce let a jak již bylo zmíněno, tento experiment trvá pouze několik desítek let. A není to první experiment s nekrytou měnou, v minulosti jich existovaly stovky a všechny skočily stejně. Nechci tvrdit, že budeme platiti zlatými mincemi, klidně si dokáži představit "zlaté elektronické peníze".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 10. 2010 17:29 | finančně negramotný soudruh

Pokud by měl být finanční systém krytý zlatem, dávno by už zkolaboval a to z prostého důvodu. Tolik zlata na světě nemáme. Dále pak je třeba vzít v úvahu další poměrně obecně známý fakt a tím jsou finanční deriváty, které v podstatě přibržďují rostoucí nedůvěru v bankovky, záměrně nepíšu penize, které mimochodem neuvěřitelným způsobem zperverzovali. Nezapomínejme, že jsme v 80. roce od vypuknutí VHK. Tím se dostávám k dalšímu faktu, že totiž 98% bankovek je v digitální formě - ty zmizí nejdřív, páč ničí ekonomiku - viz spořitelní, důchodové účty a jen 2% všech bankovek jsou v papírové formě. Takže Buffet má pravdu, když se přiklání k nákupům akcií, prostě proto, že je finančně gramotný - generují mu dlouhodobě zisk, což se o zdejších diskutujících o nákupech pasiv - třpytu, napsati nelze.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2010 19:24 | Miroslav Piták

Tak pod tohle se podepisuji, naprostý souhlas.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2010 18:36 | Ruprdt

Pokud si vezmeme exisující zásobu zlata versus existující zásobu dolarů, tak zlato není na žádných rekordech, naopak.
V osmdesátých letech byla cena zlata cca dvojnásobná (po odečtení inflace). A to tehdejší ekonomická situace byla oproti té dnešní úplně pohodová a nikdo neviděl žádné fatálně černé perspektivy.
A to teprve přijde QE2, tedy natištění dalších 500 - 2000 miliard dolarů. A může přijít QE3, eskalace měnových válek, atd...
Kdo říká, že současná cena zlata je bublina, tak tomu buď nerozumí, nebo chce ostatní od koupě zlata odradit, aby sám měl lepší příležitost k nákupu (třeba Buffet).
Nicméně neříkám, že zlato je to jediné či nejlepší, co kupovat. I jen v kovech bych nezapomínal na stříbro a palladium, či třeba lanthan.
Na druhou stranu nějaký ten pokles zlata by se šiknul - jako nákupní příležitost. Nemá některý z místních odpůrců zlata nějakou zásobu, které by se chtěl zbavit za rok, dva, tři starou cenu? :-)
A na závěr teoretická otázka: co se stane, když se FED kvantitativně uvolní až moc a svět ztratí důvěru v USD jako rezervní měnu? Co kydyž v důsledku měnových válek a inflace dojde k odklonu lidí od nekrytých papírových "peněz" úplně? Jaká bude cena zlata, pokud se stane světovou měnou a veškerý světový majetek a produkce se bude oceňovat existující zásobou zlata? Nezapomeňte, že experiment s nijak nekrytou měnou trvá jen krátce, od r.1971 a dost možná se chýlí k nezdárnému konci (jako vždy v historii).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2010 17:51 | eďa

Velmi trefný odhad vývoje ceny zlata. Nicméně o to rychleji po té spadne. Už se to stalo vícekrát.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2010 14:23 | Jan Dvořák

Co se týče růstu ceny zlata, jsme podle mě na prahu 3. fáze, která bude vrcholit mánií. Kde Bude vrchol mánie? Netroufám si odhadnout Ale viděl byhc ho minmálně na dvojnásobku dnešních cen. Spíše ještě výše. A ještě za nějaký ten rok. Korekce v mezidobí budou. Růst nebude přímý.


Případná devalvace dolaru by těmito cenami pohla o dalších X desítek procent, možná i sto procent.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2010 14:10 | maitland

Růst ceny zlata bude záviset na budoucím vývoji finančních trzích.Zatím vše nenasvědčuje tomu,že by se situace nějak zásadně měnila a tak lze předpokládat další růst zlata,možná nyní s mírnou korekcí vzhledem k nepřetržitému růstu v tomto období.Jakmile se situace na trzích zlepší nebude již o zlato takový zájem jak doposud.Přestože může cena zlata růst,do pozic bych už nevstupoval.Maximální cenu bych viděl vzhledem k tomu ,že zlepšení na trzích vidím do dvou let okolo 1500-1700USD.Ceny vyšší než 2000USD jsou nesmysl.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ivana Šachová

podnikatelka, Silex

Vlasta Parkanová

politička

Ivana  Šachová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Vlasta Parkanová
ÚSPĚŠNOST
40,00 %

z 5 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services