Vláda chce zavést školné. Souhlasíte s tím?

Čeští vysokoškoláci by mohli za rok studia platit až dvacet tisíc korun. S tímto plánem přišla rodící se vládní koalice. Je to podle vás cesta, jak zlepšit české vysoké školství, nebo školné bude od studia spíše odrazovat? Napište, co si o tom myslíte.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 6. 2010 12:00, Lenka Ulčová

Nemyslím, že je to v této, době změn ve financích rodin k horšímu, správná cesta. A ani splácení půjičky na vzdělání po nástupu do zaměstnání a dosažení určité hranice platu to nevyřeší. Protože pak nastupuje hypotéka, která musí nasytit developery, banky a jiné překupníky, poplatky v bankách, které jsou i v době pseudokrize nenažranější, vždyť vlastně živíme i matky dceřiných bank, které si ve světě nedovolí poplatky zavést atd. Takže ne.

+17
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 6. 2010 23:19, Dagmar

Jsem matka samoživitelka,žiji s dvěmi dcerami v oblasti s vysokou nezaměstnaností asi 20%.Obě dcery navštěvují gymnázium,jsou od malička velmi nadané a chytré a učení jim jde tzv.samo,jsem na ně proto velmi pyšná. Starší dcera nastupuje od října tohoto roku na 1.lékařskou fakultu UK,kde byla přijata úspěšně bez přijímacího řízení pro výborný průměr,mladší dcera plánuje jít na matematicko-fyzikální fakultu.Já jsem v současné době nezaměstnaná,bez úspěšnosti v našem okrese (Jeseník) zatím sehnat novou práci.Otec mých dcer je tzv. neplatící rodič,na kterého naše zákony "nemohou".Pokud dojde tedy k zavedení školného na VŠ,může se stát,že mé dcery nedostudují nebo nevystudují a to i v případě,že se mi podaří najít práci,jelikož průměrný čistý výdělek tady u nás se pohybuje okolo 10 000 - 15.000 Kč.A splácet půjčku,z čeho pak?A splácet půjčku dcera po VŠ,jak?Jen studium přijde dnes rodiče na UK se vším všudy měsíčně 8 - 9.000,- Kč.Než dcera vystuduje bude jí 26.Jako lékařka si bude dělat 2 roky atestaci,kterou musí také zaplatit,pak by měla začít teprve skutečně"vydělávat",začít si budovat tedy kariéru a osobní život třeba hypotékou tedy půjčkou na bydlení a po třicítce jako "žena" pomalu plánovat rodinu,tedy na mateřskou.Splácet vysokou školu,kdy? Ti kdo toto vymysleli zajisté nemají hluboko do kapsy. Nemusí přemýšlet o tom co dětem dříve zaplatit a jak s každou vydělanou korunou naložit.Mělo by jim být umožněno zkusit měsíčně žít s platem deset tisíc korun čistého,pak bych se možná pousmála,teď je mi spíš do pláče,když si pomyslím,že nadané děti z rodin,kde peníze se nesypou z oslíka,nebudou moci vystudovat.V příštích volbách pravici určitě volit nebudu!

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 77 komentářů)

10. 6. 2010 20:30

lze při studiu i pracovat - já dálkově bakalářské i navazující magisterské. Přiznávám, že to bylo místy za hranicí možností a nebýt rodiny, tak nevím... A záviděla jsem "denním studentům", když jsem je poslouchala, který bar ten den navštíví. a děti mojí tety studují obě a přivydělávají si obě. Faktem je, že bary vynechávájí
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 19:15 | Radmila

No, studente, vypadá to, jako byste vážně neměl štěstí na dobré vyučující! Nějak Vás zapomněli naučit základní úctě a slušnosti k lidem. Máte vůbec ponětí o tom, kolik bere na hodinu řemeslník, který Vám přijde např. vyměnit parkety, dát sádrokarton či izolaci, udělat elektřinu apod. - a kolik učitel? Nejspíš ne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 18:51 | Student

Od kdy jsou učitelé placení špatně? Ukažte mi jednoho? Jen řvou že se maj špatně ale melou kraviny. Stejně učí jen ti neschopní kteří se nedokážou uživit jinak.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 18:44 | Radmila

Tak studentům se nebudou léta studia započítávat do odpracovaných let - budou tedy na stáří ve velké nevýhodě. Dále si po do studia nebudou moci vydělávat - to je velký ušlý příjem - pokud budou řádně studovat a hledět na své zdraví. Když k tomu přidáme ještě platbu za studium - klademe tím nároky hlavně na rodiče(!) těchto studujících - protože mladá rodina to dnes nemá lehké a rodiče to dobře vědí. Některé školy si školné nebudou moci takřka dovolit - např. pedagogické fakulty. Všeobecně se ví, že učitelky a učitelé jsou placení velmi špatně, navíc jim práce rychlým tempem přibývá až na hranice sil. Takže u budoucích učitelů je to na pováženou! Ono se také může stát, že u nás nebude mít kdo učit. A je docela dost možné,že se vrátíme k onomu lidovému – Řemeslo má zlaté dno. Ostatně, co řemeslníkovi na hodinu vysolí učitel/ka – o tom se kantorské/mu může jenom zdát.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 18:41 | Student

Dobrý den, mě už se školné nedotkne a mam asi 20 let čas než se bude týkat mejch dětí. Stejně si myslim, že se školné zavést má. Hlavně aby každej druhej vůl neměl titul z filozofie či jiný sra*ky. Polovina vyskojech škol v čr učí nesmysly. VŠ jsou plné blbců v lavicích i před nimi. Pokud školné pomůže zvýšit kvalitu pedagogů už mělo být zavedeno dááávno. POkud ne, je celý český vysoký školství uplně k ničemu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 18:19 | starší žena - mám taky VŠ

Máte pravdu - zavést školné od matřských škol na celé vzdělání... Daně platíme na to, aby vláda měla za co reprezentovat. Školy, zdravotní pojištění i důchod si budeme hradit sami ze svého... Nehledě na to, že si dané služby zaplatíme minimálně na 3 krát. V daních, pojišťovně, lékaři, v lékárně,a pod. A výsledky mojí práce jsou brány jako majetek majitele firmy, protože s ním mám smlouvu... Ohlásit se sice můžu, ale jak dopadnu, to Vám snad říkat nemusím.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 18:00 | duchodce

Jednoznačně zavést školné. Je to druh investice do sebe sama. Proč já, lopata jsem musel podporovat na studiu své (i budoucí) vzdělané nadřízené, kteří se pak povýšeně dívali na mou lopotu a "kvalifikovaně" ji hodnotili.?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 17:28 | starší žena - mám taky VŠ

Vážený pane! Přidanou hodnotu především vytváří lidé, kteří jsou vzdělaní, kreativní a tvořiví. Což se někdy o lidech, kteří mají peníze říci nedá. Proč mají sami podnikatelé takový zajímavý názor, že dnešní manažer musí být dravý za každou cenu i když nemá pravdu? Protože chybu si přiznat a napravit jí značí podle nich strátu společenského a pracovního kreditu. Kdyby mně někdo na ulici řekl v dnešní době manažer, pak se k smrti urazím, protože to je už tak sprofanované slovo že když ho slyším, musím se velmi ovládat, aby jsem nehodila tyčku... A hlavně: když prý má majitel podniku vybrat ředitele, tak je mu to vždycky osoba blízká, které bezvýhradně věří... Jenomže majitelé mají málokdy potřebné vzdělání a zkušenosti a tak se stává, že vedoucím, ředitelem a manažerem jsou menováni lidé z rodiny - syn, synovec a pod... A pokuď jsem si stihla všimnout, tak kromě bohorovnosti příliš inteligencí noplývají. Jim pak jde o to, aby ti druzí přijali bez výhrad to, co jim nadiktují. Ale zticha nebude člověk, který vidí a rozumí co dělají. Tak zavedeme školné.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 17:17 | MIRISS

Už nechcou pouštět další mezi sebe tak raději zavedou školné.Ti nemajetní budou mít prostě smůlu.Nebylo by lepší pro Moravu trhnout se od Čech?Já myslím že,jo!Češi si stejně dělaj podmínky jen pro sebe
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 17:10 | starší žena - mám taky VŠ

Souhlasím na 100% s tím snad... Ale bohužel, jenom snad nestačí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 16:56 | cortez

Souhlasím se školným. Vysoká škola dává člověku přidanou hodnotu, kterou on pak využívá ve svém životě ve svůj prospěch. Má například vyšší plat, vyšší společenské uplatnění apod. Je to stejné jako například v autoškole, v jazykovém kurzu nebo třeba v tenisové škole. Proč není třeba autoškola "zadarmo" (tedy placená státem). Protože není důvod, proč by neřidiči přispívali řidičům na rozšíření jejich dovedností. U vysokého školství je to podobné.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 16:16 | jíťa

Rozhodně nesouhlasím sami vystudovali zadarmo a ostatní mají platit?!že je hanba nefackuje někteří ten titul mají za hubičku vzdělání by člověku mělo být umožněno a né jen ty máš prachy tady máš titul
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 15:38 | marineu

jen dodám: manuální práci a bolesti těla plynoucí z ní jsem zažil, tenkrát jsem se rozhodl, pro studium a snad lepší budoucnost. zažil jsem i nespravedlivá a neprospěšná rozhodnutí ze strany zaměstnavatele. došlo to až do fáze, kdy jsem firmu opustil. zažil jsem i 5ti denní práce od 8-22. s pozdravem MP
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 15:22 | starší žena - mám taky VŠ

Vy jste ještě nezažil, že místo diskuse o tom, jak co nejlépe problém vyřešit se jedním škrtem pera posílá do Kambodže letkvar kosit celá vaše práce i s Vámi.... A to nemluvě o práci těch manuálně pracujících, kteří ty hodnoty vytvářejí... To nesouvisí se školním a kvalitou výuky, nýbrž a jedině s tím, že nedovedeme využít ani ten potenciál, který tady už máme. O příčinách se nevyjádřuji, protože to spoznáte sám. Teda pokud budete skutečně dobrý a nejen "dobrý" podle názoru zaměstnavatele.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 15:00 | Nox

Jsem zasadne proti skolnemu. Jako kazde jine zdrazeni povede k nizsi dostupnosti pro nizkoprijmove. Pritom studenti jiz ted maji s VS naklady - ubytovani, strava, usly zisk. Ti co na to maji budou stejne i nadale studovat i 10 let. Na druhou stranu nejsem proti prisnym podminkam studia na skolach, pro ty co jsou studenty jen papirove. Argumentovat praci pri studiu mi prijde nesmyslne. Pokud nekdo skutecne studuje, pak je bud genius (1 clovek z 10 000), nebo to nemuze stihat. navic mi to prijde, jako by Vam v praci rekli, ze tady jen pracujete, at si penize ziskavate jinde.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 14:42 | marineu

zdravím vážení reagující. netuším, proč reagují rodiče, kteří musí a museli své děti dotovat a děti rádi papaly a chlastali. sobecky, bez zájmu, kolik práce rodiče vyvíjí, pro jejich budoucnost! (neházím tím všechny vysokoškoláky do jednoho pytle). školné nelze zavést bez půjček, ať už odkladných nebo ihned splácených. proto mi přijde kritika samoživitelů krátkozraká..nakonec se jim uleví! všimněme si, že nám chybí pracující lidé! myslím ty, kteří svým potem vytvářejí hodnoty! i já jsem studentem na VŠ a nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, říci si rodičům o příspěvek na studium na VŠ. VŠ by měla být především o zodpovědnosti, pokud ji člověk v sobě nemá (chvalme výchovu), neměl by se pyšnit titulem společností chvályhodným- vysokoškolským. abych mohl žít ve městě s jedinnou školou s mým vysněným oborem v této zemi a platit si ji (soukromá), musím pracovat! proč by nemohli ostatní? jsou snad něco víc(míň)? nemají mozky, ruce, nohy- k práci? nejsem zatrpklý svým životem, ale investice svého času(života), není poškolní hospodské vysedávání (op5t netvrdím, že je to dogma), ale neustálá práce a honba se za sny a lepším životem. ať je školné regulováno, podle trhu práce..kde je poptávka, snižme nebo zrušme školné, nebo ať ho platí budoucí nebo současný zaměstnavatel. nelze napsat všechny myšlenky do komentáře, stejně se budou v průběhu života měnit, s přibývajícími zkušenostmi. hezký den, více radosti a méně zármutků MP
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 12:28 | starší žena - mám taky VŠ

Víte, připomíná mi to výrok kteréhosi politika, že lidé nevědí hospodařit. A to tvrdil típek s platem dnešního politika lidem, kteří berou minimální platy a dělá jenom jeden z rodiny. A zajímavé je to, že pak to vzdělání ani třeba nevyužije, protože názor zainteresovaného a věci znalého člověka se neshoduje s jeho zaměstnavatelem, který o tom kolikrát neví nic a kouká jenom na to, aby měl co největší zisk za každou cenu. Vím o čem mluvím - šéfa mi dělal člověk, který neuměl řádně psát, číst, počítat, jména si nepamatoval, normy neznal a snad ani jenom tu maturitu neměl. Hlavně že dělal na místě strojního inženýra.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 6. 2010 12:22 | fojar

Nesouhlasím,ale je mi to h.... olatné!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 12:00 | Lenka Ulčová

Nemyslím, že je to v této, době změn ve financích rodin k horšímu, správná cesta. A ani splácení půjičky na vzdělání po nástupu do zaměstnání a dosažení určité hranice platu to nevyřeší. Protože pak nastupuje hypotéka, která musí nasytit developery, banky a jiné překupníky, poplatky v bankách, které jsou i v době pseudokrize nenažranější, vždyť vlastně živíme i matky dceřiných bank, které si ve světě nedovolí poplatky zavést atd. Takže ne.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 6. 2010 10:37 | los nuevos videntes

Je s podivem, kam jsme se to dostali 20 let po sametu. Země vytunelovaná, zadlužená na několik generací dopředu, ceny všeho letí a poletí do nebe a k tomu ještě školné ? Jsme ovce ve stádu, kde se přemnožili vlci. Zavedení školného vytáhne poslední rezervy z prázdných kapes chudnoucí střední třídě a státní rozpočet bude mýt o to víc rozhazovat pro své zakázky a sponzorské platy a náhrady manažerům a elitě. Výborný tah vlků, jak zdecimovat celé stádo.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miroslav Singer

bývalý guvernér ČNB

Bohuslav Sobotka

politik

Miroslav Singer
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Bohuslav Sobotka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services