Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Čeští vysokoškoláci by mohli za rok studia platit až dvacet tisíc korun. S tímto plánem přišla rodící se vládní koalice. Je to podle vás cesta, jak zlepšit české vysoké školství, nebo školné bude od studia spíše odrazovat? Napište, co si o tom myslíte.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 6. 2010 12:00, Lenka Ulčová

Nemyslím, že je to v této, době změn ve financích rodin k horšímu, správná cesta. A ani splácení půjičky na vzdělání po nástupu do zaměstnání a dosažení určité hranice platu to nevyřeší. Protože pak nastupuje hypotéka, která musí nasytit developery, banky a jiné překupníky, poplatky v bankách, které jsou i v době pseudokrize nenažranější, vždyť vlastně živíme i matky dceřiných bank, které si ve světě nedovolí poplatky zavést atd. Takže ne.

Reagovat

 

+17
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 6. 2010 23:19, Dagmar

Jsem matka samoživitelka,žiji s dvěmi dcerami v oblasti s vysokou nezaměstnaností asi 20%.Obě dcery navštěvují gymnázium,jsou od malička velmi nadané a chytré a učení jim jde tzv.samo,jsem na ně proto velmi pyšná. Starší dcera nastupuje od října tohoto roku na 1.lékařskou fakultu UK,kde byla přijata úspěšně bez přijímacího řízení pro výborný průměr,mladší dcera plánuje jít na matematicko-fyzikální fakultu.Já jsem v současné době nezaměstnaná,bez úspěšnosti v našem okrese (Jeseník) zatím sehnat novou práci.Otec mých dcer je tzv. neplatící rodič,na kterého naše zákony "nemohou".Pokud dojde tedy k zavedení školného na VŠ,může se stát,že mé dcery nedostudují nebo nevystudují a to i v případě,že se mi podaří najít práci,jelikož průměrný čistý výdělek tady u nás se pohybuje okolo 10 000 - 15.000 Kč.A splácet půjčku,z čeho pak?A splácet půjčku dcera po VŠ,jak?Jen studium přijde dnes rodiče na UK se vším všudy měsíčně 8 - 9.000,- Kč.Než dcera vystuduje bude jí 26.Jako lékařka si bude dělat 2 roky atestaci,kterou musí také zaplatit,pak by měla začít teprve skutečně"vydělávat",začít si budovat tedy kariéru a osobní život třeba hypotékou tedy půjčkou na bydlení a po třicítce jako "žena" pomalu plánovat rodinu,tedy na mateřskou.Splácet vysokou školu,kdy? Ti kdo toto vymysleli zajisté nemají hluboko do kapsy. Nemusí přemýšlet o tom co dětem dříve zaplatit a jak s každou vydělanou korunou naložit.Mělo by jim být umožněno zkusit měsíčně žít s platem deset tisíc korun čistého,pak bych se možná pousmála,teď je mi spíš do pláče,když si pomyslím,že nadané děti z rodin,kde peníze se nesypou z oslíka,nebudou moci vystudovat.V příštích volbách pravici určitě volit nebudu!

Reagovat

 

-7
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (77 komentářů)

12. 6. 2010 22:28 | Karina

Ano,souhlasím se školným pro ti mladé,kteří si sami o to již dávno koledovali a teď ať hezky platí!!! Na jiných VŠ se platí i přes dvacet -třicet tisic celá léta, a ještě by měli platit více, aby věděli ti všichni,co volili pravici, jaké to je,platit za cše a nemít na to !! Tak jen ať to teď mají.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-4
Líbí
Nelíbí

13. 6. 2010 0:41 | Martin

Když jsem četl příspěvky některých "intelektuálů", tak mě fascinuje, že negativně se staví ti, kteří neumějí pořádně česky. Těch gramatických chyb a stylistických nesmyslů...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

13. 6. 2010 11:08 | Kučírková

Souhlasím. Student si více bude vážit svého studia a bude více motivován vrátit tuto možnost společnosti tím, že bude dělat čest vystudovanému oboru.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

13. 6. 2010 14:06 | Tonda

Citace - Karina / 12.06.2010 22:28

Ano,souhlasím se školným pro ti mladé,kteří si sami o to již dávno koledovali a teď ať hezky platí!!! Na jiných VŠ se platí i přes dvacet -třicet tisic celá léta, a ještě by měli platit více, aby věděli ti všichni,co volili pravici, jaké to je,platit za cše a nemít na to !! Tak jen ať to teď mají.

Svým dětem školné zaplatím. Pokud by byla u vesla několik období levice, nebude to školné v témto zemi.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Karina 12. 06. 2010 22:28)

14. 6. 2010 7:18 | Pavlína

Podle mě je to pěkná kravina. Pokud se školné zavede, tak se počet studentů omezí na ty studenty z bohatších rodin. A pokud se školné zavede tak by školy měly uvažovat jestli výše školného bude odpovídat kvalitě vzdělání. V mnohých školách tomu tak není.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

14. 6. 2010 7:41 | jan

Pro p. Kováře a další. Jaká je úroveň našeho školství? Na jakém stupni je naše slavná Karlova univerzita ve světě? Je to bída. A proč? Také proto, že je studium zadarmo. A co je zadarmo.... Školné ČASEM zvýší zájem NĚKTRÝCH studentů o skutečně kvalitní vzdělání za své peníze! To podpoří i zájem NĚKTERÝCH škol stát se prestižním ústavem! Nebo je jiná cesta? Jednu známe a výsledek je takový jaký je.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

14. 6. 2010 7:43 | jan

Pro p. Kováře a další. Jaká je úroveň našeho školství? Na jakém stupni je naše slavná Karlova univerzita ve světě? Je to bída. A proč? Také proto, že je studium zadarmo. A co je zadarmo.... Školné ČASEM zvýší zájem NĚKTRÝCH studentů o skutečně kvalitní vzdělání za své peníze! To podpoří i zájem NĚKTERÝCH škol stát se prestižním ústavem! Nebo je jiná cesta? Jednu známe a výsledek je takový jaký je.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

14. 6. 2010 22:29 | mirda

pozdě ale snad přece,co je zadarmo tak si toho nikdo neváží. neznám jediný důvod aby např.zámečník platil školu právníkovi,lékaři,apod.a nebo někomu jež "študuje" a nikdy z něj nic nebude(rodiče si to přejí) jsem přesvědčen kdyby si lidi stavěli byty sami (včetně cikánů),že by si je udržovali lépe.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

15. 6. 2010 6:57 | JPR

Je to podobné jako se spoluúčastí pacientů. Levice si vymýšlela hrůzostrašné historky jak naše babičky budou umírat na nedostupnou lékařskou péči a ony zatím ušetří, protože s regulačními poplatky byl zaveden strop. Takže kdo dříve doplácel za léky i desítky tisíc ročně, je na tom teď mnohem lépe. Studium na VŠ je i dnes těžko dostupné studentům z chudých rodin, protože je nemyslitelné bez spousty výdajů za ubytování, dojíždění, literaturu, atd. VŠ jsou navíc ve velkoměstech, kde bývá život podstatně dražší, než v obcích na okrajích republiky. Školné s sebou přinese nejen nové výdaje, ale i více možností půjčit si na veškeré studijní náklady. Kdo bere studium vážně a zodpovědně, vydělá si po škole dost. Takže bez ohledu na svůj sociální původ školu zaplatí. A na zvolenou školu se spíše dostane, protože mu nebudou zabírat místo lovci titulů a ti, kteří jdou na VŠ jen proto, že se jim ještě nechce do práce. Volněji bude nejen na školách, ale i na kolejích. A tak mnohý student z chudé rodiny nebude muset shánět předražený podnájem.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavlína 14. 06. 2010 07:18)

16. 6. 2010 8:23 | Fana

Mirdo, a ten zámečník teda bude teď platit míň na daních?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (mirda 14. 06. 2010 22:29)

16. 6. 2010 23:52 | DADA

BOHATÝ SYNEK TO ZACÁLUJE PRAVOU ZADNÍ.TEN NEBUDE ŽEBRAT O PŮJČKU,TEN MÁ ZLATOU KARTU.CHUDAS, TEN BUDE DŘÍT JAK BAREVNÝ ABY SPLATIL 100 000KČ.A JEŠTĚ PO STUDIÍCH PONESE PUNC SOCKY,PROTOŽE DOBRÉ A TEPLÉ MÍSTA BUDOU ZASE OBSAZENY MOVITÝMI,CHUDAS SE ZAŘADÍ DO PRŮMĚRU,ALE DOMŮ SI PONESE POLOVINU Z PRŮMĚRŮ.JSEM RÁDA ŽE JSEM VYRŮSTALA V SOCIALISMU KDE SI BYLI VŠICHNI ROVNI,A NEMUSELA SE STRACHOVAT O BUDOUCNOST.DO PŘÍŠTÍCH VOLEB MAJÍ MLADÍ DOST ČASU NA PŘEMÝŠLENÍ ZDA ZA TUHLE SVOBODU CHTĚJÍ PLATIT PONIŽUJÍCÍM A NUZNÝM PŘEŽÍVÁNÍM.MASARYKOVÉ DĚTI SE DNES DOŽÍVAJÍ AŽ 100LET.GOTWALDOVÉ SE DOŽÍVAJÍ CIRKA 70LET.HUSÁKOVÉ DĚTI SE BOHUŽEL DŮCHODU ANI NEDOŽIJÍ,PŘI CHYSTANÉ REFORMĚ A SOUČASNÉ CHEMII BUDOU PADAT NA HUBU JIŽ V 60LETECH.A JAKÉ JE VZDĚLÁNÍ NA NAŠICH ŠKOLÁCH?ŘÍKÁ SE ŽE PO ČEM H...O,TAK ZŮSTALO A JEŠTĚ SE NAVÍC VRÁTILO JAK RÁDI TVRDÍ Z EXILU,KAPACITY ODEŠLI PO REVOLUCI JAK ZE ŠKOLSTVÍ,TAK ZE ZDRAVOTNICTVÍ,TAK NECHÁPU ZA CO VLASTNĚ MAJÍ PLATIT.NAKONEC TO CHTĚLI TAK AT PLATÍ.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

17. 6. 2010 1:09 | jancream

Studoval jsem za totality dálkově ČVUT - jezdil jsem do Prahy vlakem na konzultace. I se skripty půjčenými nebo kupovanými z druhé ruky a se slevou na dráze (poloviční jízdenka) jsem spočítal výdaje okolo 10 až 13 tis Kčs ročně. Na zkoušky a soustředění jsem většinou jezdil na motocyklu, protože dráhy to nechtěly uznávat na průkazce musel být vyplněn den konsultace. Byl jsem zaměstnán jako konstruktér (3 až 4 tis./měs.) a měl jsem rodinu. Studium nebylo ani za totáče laciné
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

27. 6. 2010 15:46 | Miwal

školství a zdravotnictví musí být bezplatné, to už věděl i Masaryk. Ale vzhledem k tomu že mladí volili TOP spícího dědu tak ať si v tom hezky vykoupou držku, a příště možná budou číst program :-). Já mám peněz dost a sem student takže mi je to jedno co se platí ale nejsem sobeckej kretén tak nebudu nikdy volit pravici i kdyby mě to mělo stát na platu 20%.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

15. 7. 2010 21:50 | Dr Jan Janula

Ja jsem studoval zadarmo a vsichni ti dobráci, kteří chtějí zavádět školné také vystudovali zdarmo. Nevidím nejmenší důvod avádět školné. Když to fungovalo dosud, nevidím důvod proč by to zadarmo nemohlo fungovat dál. Povede to k výrazně snížené vzdělanosti národa a o to asi politikům jde. Je snazší ovládat nevzdělance. Studium si budou moci dovolit jen děti z bohatších rodin, protože ani odložená platba nic neřeší. Ko si bude moci po ukončení školy, kdy obvykle zakládá rodinu a má mizerný plat a těhotnou manželku zaplatit dluhy za školné? To můžou možná v americe ale ne u nás.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

8. 8. 2010 18:29 | Nemo

Pane Janulo, uvažoval jsem obdobně jako Vy, avšak doba se změnila a dnešní absolventi VŠ už nesplácejí společnosti peníze, které společnost do nich investovala při studiu . My jsme museli po škole nastoupit kam nás poslali či vzali a většinou celý život za nivelizované platy společnosti vraceli. Dnes už jsou značné rozdíly v platech a také hodně mladých odchází pracovat do zahraničí, odkud se už mnozí nevrací. Mám souseda, kde jeho nadprůměrně schopní kluci po VŠ oba skončili v zahraničí a už se nemají v úmyslu vrátit. Proto by tak bylo správné, aby studenti platili hotově a na tyto platby si vzali půjčku. Pro ty co vydělávají v zahraničí by neměl být problém třeba do 15 let ji splatit. Ti co zůstanou doma by měli mít umožněno půjčku splácet na úkor daní. Tak třeba aby při ročním vyučtování mohli část daně přesměrovat na poskytovatele půjčky. To by bylo spravedlivé, protože by si to odpracovali pro ty, kteří na ně přispívali na škole. V současné době budou hledat náplň činnosti stavební spořitelny, které jinak zkrachují. Tady se jim otvírá nové pole působnosti.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dr Jan Janula 15. 07. 2010 21:50)

3. 10. 2010 1:10 | Cenda

Soupeřit náklady na výrobu asiatům nemůžeme, z mnoha důvodů. Jedna z možností je mít kvalitní pracovní sílu a vytvářet výrobky s vyšší přidanou hodnotou. K tomu je zapotřebí mít kvalitní vzdělání a to nejen VŠ. To určitě neznamená nechat studenty platit školné a hnát je do práce, student má studovat a až ve vyšších ročnících studium propojit s praxí - pokud to jde. Čili žádné školné, když už, tak zpoplatnit druhé zápisy a výši nechat na škole (dle obtížnosti předmětu). Tím se zvýšené náklady na flinky mohou zaplatit a tito studenti budou reálně tlačeni k aktivitě. Na druhou stranu ale nevidim absolutně důvod, proč platit vzdělání lidem na soukromých školách. Když je soukromá, ať si ze studentů náklady vytáhne sama. Problém s financováním školství je ale daleko složitější, než jen přihlouplé školné.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

4. 11. 2010 13:52 | EVA

Se školným nesouhlasím.Ti chytří ,chudí, nebudou mít šanci ,bohužel ti hloupí bohatí budou mít vše.Je to nespravedlivé ,horší jak za totality.Nevím na co přidávat učitelům,dříve měli málo a naučili mnohem více.A ty svátky ani nepočítám,celkem to bude dělat 3 měsíce prázdnin.A jak je nyní vidět i na nových státních zkouškách ,třetina žáků vypadla.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 705 545 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Vrácení zboží
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den, snažil jsem se nalézt odpověď na svůj dotaz v již zveřejněných dotazech, ale neuspěl jsem. Objednal jsem si na internetu malé jezírkové čerpadlo, v balíku byl však typ určený pouze do akvárií,... více

Spotřebitelská poradna

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Kratochvíl

producent a podnikatel

Andrej Babiš

podnikatel, Agrofert

Petr Kratochvíl
ÚSPĚŠNOST
18,18 %

z 22 duelů
×
Andrej Babiš
ÚSPĚŠNOST
62,50 %

z 8 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

E-business, Exkluzivita, Věnové pojištění, andrej babiš, pavel bělobrádek, miroslav uďan, václav stárek, restaurace, Finanční trh, transparentní účet, goldman sachs group, česká ekonomika, Gerard Casey, dolarový milionář, Marek Zeman, Zákon o dani silniční, jednorázové vyrovnání, pěstounská péče

2SC5461, 5A62995, 2AF7662, 3AF9208, 2AF6202

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK