Hlídejte si rodné číslo. Jeho zneužití vás může přijít draho.

Banky často chtějí, abyste souhlasili s poskytnutím svých osobních údajů dalším institucím z jejich finanční skupiny. Můžete odmítnout. Banka by vás za to trestat neměla.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 9. 2016 8:26, Stefan

no a nebo se najde vykuk který si Vaše rodné číslo opíše z dokladů k vozidlu a jede. Půjčky, služby a jiné... Nikoho ani nenapadne, že by měl při uzavírání služeb ú půjček chtít doklad totožnosti.. nic prostě uzavřou smlouvu a ty poškozený pak plať. A pozor mezi takové kteří neověřujií totožnost patří i takové společnosti jako O2...

+24
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 1. 2016 18:11, Daniel

Tak rodné číslo dneska může v zneužít v podstatě kdokoli, protože se s ním všude identifikujete. Ale lze se proti tomu chránit pojištěním proti internetovým rizikům, více zde http://www.brozdaniel.cz/clanek-1626-pojisteni-internetovych-rizik-novinka-roku-2016/ které nestojí moc a snížíte tak dopady případně způsobené škody

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 41 komentářů)

25. 1. 2012 17:09 | Jan Eliáš

Je to pěkná blbost. RČ je identifikační údaj a jeho zneužití není téměř možné. Jak je vidět, tak novinářům jde jenom o to strašit lidi. Kdyby to takhle fungovalo, tak jsou dnes všichi lidé okradení, protože RČ se dává skoro všude a třeba k otevření bankovního účtu nebo hypotéce není možné přijít jen s RČ napsaným na papírku. Takže už žádný strašení veřejnosti!
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 12. 2011 13:49 | jan

dobrý den poslal jsem barevnou kopii občanského průkazu jedné online sázkové kanceláři kvůli ověření totožnosti. Až poté jsem si to uvědomil a bojím se zneužití. Můžu se nějak bránit
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 10. 2011 19:34 | Marcela

Dobrý večer,mám problém.Mám smlouvu s operátorem O2 na internet se smlouvou doposud jsem měla vše v pořádku.V pondělí jsem měla menší nedorozumění s cenou platby a zjistila jse,že operátor mi přepsal moji smlouvu na někoho jiného respektivě na nějakou firmu která má veškeré moje údaje včetně rodného čísla.Od pondělí neustále volám na O2 aby mi vyřídili reklamaci a vše dali znovu do pořádku a pořád se nic neděje.Mám velké obavy,ř´že to s nimi nevyřeším po dobré.prosím Vás o radu co dále dělat? mám jít právní cestou nebo stále trvat aby mi to vše dali do původního stavu či úplně odejít od tohoto operátora. S pozdravem. Marcela
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 10. 2011 19:34 | Marcela

Dobrý večer,mám problém.Mám smlouvu s operátorem O2 na internet se smlouvou doposud jsem měla vše v pořádku.V pondělí jsem měla menší nedorozumění s cenou platby a zjistila jse,že operátor mi přepsal moji smlouvu na někoho jiného respektivě na nějakou firmu která má veškeré moje údaje včetně rodného čísla.Od pondělí neustále volám na O2 aby mi vyřídili reklamaci a vše dali znovu do pořádku a pořád se nic neděje.Mám velké obavy,ř´že to s nimi nevyřeším po dobré.prosím Vás o radu co dále dělat? mám jít právní cestou nebo stále trvat aby mi to vše dali do původního stavu či úplně odejít od tohoto operátora. S pozdravem. Marcela
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 10. 2010 18:10 | martina Mourková

Ono stačí i doklady ztratit , nejsme neomylní. Tak se to stalo mě. Po roce a půl mi přišel dluh od telefonní společnosti, že neplatím za pevnou linku. Já ovšem žádnou nemám, někdo prostě zneužil mé rodné číslo. Nevidím chybu v rodném čísle ale ve firmách.Pro svůj obchodní zisk klidně uzavřou smlouvu jen na základě nadiktovaného rodného čísla a adresy, je jim to fuk jestli je to čert nebo člověk, hlavně že mají kšeft.A pak se braňte a hlídejte si číslo.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2010 10:39 | Pavel

Připojuji se k tomuto příspěvku. Kdykoliv je na netu nějaký článek o zneužití RČ, vždy se v diskusi ptám, jakým způsobem lze konkrétně r.č. zneužít. Ještě nikdy jsem neobdržel žádnou konkrétní odpověď. RČ je používáno k jednoznačné identifikaci osoby a tudíž musí být součástí nejrůznějších, zejména úředních dokumentů. Nedovedu si představit situaci, kdy osobě stačí k jakémukoliv podvodu znalost cizího r.č. Skusili jste někdy brouzdat ve veřejně přístupném obchodním rejstříku? V katastru nemovitostí, atd. atd.? Nejen rodná čísla, ale i adresy, členství a funkce ve společnostech, účetní uzávěrky společností ........ Může mi autor článku naznačit jakým způsobem lze tyto databáze zpřístupnit a zároveň ochránit data v nich uvedená?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2010 3:11 | Milan Lhoták, r.č.810217/1418, Chulupická 24/761,

Rady chránit si svá osobní data včetně r.č. jsou sice správná a na místě, ale neúčinná. Nikomu na poště, bance, spořitelně, (např. kriminálnímu) brigádníkovi-odečitateli energií, agresivní ochrance, neodbytné recepční, amorálním úředníkům, telek. společnostem, správcům daní, poplatků, arogantními lékaři, ziskuchtivému lékárnikovi, zločinnému advokátovy a jiným lidem, kteří se k údajům mohou dostat nic nebrání (často ani formálně ve smlouvě) si údaje shromažďovat, opsat, zkopírovat a následně prodat, vyměnit, zneužít. Případné zákony o mlčenlivosti a poštovním tajemstvím jsou nevymahatelné. Kdo koho chrání je i vidět např. u zákona, který napřed nevyžádanou reklamu, výzkumy apod. zakazoval (telefonní, e-mailovou) a po nátlaku "otravovacích" skupin, byl za pár měsíců změněn, že Vás může kdokoliv obtěžovat telefonáty, sms, e-maily a předem nemáte možnost se tomu vyhnout, možnost písemně(pouze a jen) vyjádřit nesouhlas se zasíláním reklamy a obtěžování původci je nejen na vaše náklady, ale i vlastně zbytečná, už Vás přece otravovali, adresu předem neznáte. A oni Vás už pod stejnou adresou nebo firmou nebudou otravovat. Pokud se jí vůbec dozvíte. Za to si buďtě jisti, že si Vaši odpověď po telefonu nahráli (ať už Vám to řekli nebo ne), přičemž hlas je stejně cenný identifikátor (to jest důležitý osobní údaj) jako otisk prstu!!! Existuje např. software, kam zadáte vzorek hlasu a můžete mluvit jako dotyčná osoba, o možnosti zneužití třeba právě opět telefonem nepochybujte. To Úřad na ochranu os. ú. vůbec nezajímá, rovněž tak "vynucování" souhlasu a podpisu, že údaje poskytujete třetím osobám, často ze zahraničí, jinak službu (bank. účet, úvěr apod.) nedostanete. Také ho nezajímá (nekoná podněty na příslušnou ochranu v legislativě), že existuje možnost k libovolnému pravému jménu a adrese (tedy osobě) přiřadit podvržené r.č. které je matematicky i věkově správné. A pokud je např. takto vyroben kvalitní falzifikát nikdo nepozná, že je r.č nepravdivé a např. pracovník, banky, pošty Vás nechtěně provedením služby na Váš účet poškodí. A nic Vám nepomůže, že jste si rodné číslo chránili ...!!! Tak proč se vlastně o rodné číslo za těchto poměrů bát, když jej lze matematicky dopočítat(falešné)? Z uvedeného vyplývá, že hrozí zneužití Vašich (často veřejně přístupných) údajů i bez rodného čísla ...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 4. 2010 11:51

Blokace karty na základě jména a rodného čísla ale také není problém rodného čísla, ale banky, která nevyžaduje žádný další identifikátor - obvyklé bývá heslo pro hlasovou komunikaci, nebo další osobní údaj. Kromě toho, pokud by po vás nechtěli rodné číslo, chtěli by jiný, možná daleko dostupnější identifikátor (datum nebo místo narození, bydliště, apod.) a jste tam, kde jste. To není problém rodného čísla, ale nastavení bezpečnosti komunikace jako takové!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 4. 2010 0:13 | Milan

Zneuzit se to da velmi jednoduse. Napriklad kdyz manzelka ztratila platebni kartu, tak jsem ji blokoval telefonicky ja a stacilo znat jeji jmeno a rodne cislo a karta byla zablokovana.
Ale souhlasim, ze dana vec neni zneuziti jako takove ale spis jen takove male poskozovani.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 17:52

Zneužívání dokladů nestojí na rodném čísle, ale na tom, že si někdo udělá falešné doklady na vaši identitu. Pokud tam nebude RČ, budou tam jiné údaje, nějak se identifikovat musíte. Se zrušením rodného čísla jako identifikátoru osob nastane řada problémů. Budeme mít jiné číslo pro zdravotní pojišťovnu, jiné pro finanční úřad, jiné pro banku, atd? Stačí, že když podnikáte jako FO máte už dnes vedle RČ také IČO a číslo pro sociálku. Někde stejně bude centrální evidence všech identifikátorů pro každou osobu, nejspíš podle rodného čísla... A to bude teprve terno nabourat se do ní. A vemte si ten bordel, co by nastal. Obávám se, že pro zneužití identity by teprve pak přišla ta správná chvíle,
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 16:38 | Radim

Rodné číslo jako jedinečný identifikátor, který je u každého obyvatele jiné, neopakuje se, se používá jako identifikátor záznamů v mnoha databázích. Jeho zneužití je tak možné jen v kombinaci s dalších pochybením - to znamená přístupem do konkrétních databází. Takže když je přístup k databázím, pouhou znalostí rodného čísla se třeba u zdravotní databáze získá přehled léků, ošetření v zdravotnických zařízeních, nemocí atd, u sociálního třeba výši jeho odvodů a tudíž i zhruba příjem, u financí jak vysoké platí daně a s jakou strukturou, v čem si vydělává, u příslušné banky, pojišťovny atd se dostane k jeho kontu a vidí na něm pohyby nebo třeba podpisový vzor...... V dnešním nepořádku má do některých databází přístup kdekdo... Důsledným surfováním po těchto databázích je prostě možné toho člověka perfektně poznat a to už potom může být klíč k podvodům, ukradení totožnosti nebo ožebračení toho člověka.....
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 15:08 | jasim

No a na tom OP bylo právě zneužito pravé RČ (+ datum narození a bydliště) Jelikož je manžel jediným společníkem a jednatelem firmy, veškeré podvodné jednání spojené s účtem firmy by bylo jeho problémem - sjednání nespláceného úvěru, nepovolený debet, praní špinavých peněz přes účet firmy atd. Na falešný OP s pravým RČ je možno uzavřít nesplácený leasing, vzít si nesplácený spotřebitelský úvěr atd. Jako základní identifikace osoby při sjednání jakéhokoliv obchodu atd. je RČ -uvedené na OP. Takže: byla zneužita osobní data k výrobě padělaného dokladu.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2010 14:56 | Jaki

Momentálně žiji ve Švédsku, a tady se rodné číslo nijak neutajuje, spíš naopak, vyžadováno je i u tak triviálních formulářů jako je např. věrnostní karta IKEA apod. K hromadnému zneužívání tu kupodivu nedochází.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 14:39 | Lubik

jasim, ale to byl zneužit padělaný OP. Připojuji se k ostatním, zanalost RČ jde zneužít stejně jako znalost něčího jména a příjmení.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 14:39 | Lubik

jasim, ale to byl zneužit padělaný OP. Připojuji se k ostatním, zanalost RČ jde zneužít stejně jako znalost něčího jména a příjmení.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 14:24 | jasim

Mohu popsat vlastní zkušenost se zneužitím RČ a údajů z internetových stránek obchodního rejsříku: V lednu t.r. přišel manželovi konfirmační dopis od jedné banky působící v ČR se žádostí, aby potvrdil výši zůstatku na účtu své firmy. Jelikož manželova firma s touto bankou v žádném kontaktu nikdy nebyla a účet u ní neměla , okamžitě se do banky vypravil a na místě se ukázalo, že pracovnice této banky již v červenci 2009 otevřela na manželovu firmu firemní účet na základě padělaného OP a ŘP: na falzech souhlasila data dostupná v OR, fotografie byla samozřejmě zcela cizího muže. Znalci tvrdí, že OP vydaný v roce 2002 má už tolik ochranných prvků, že proškolený pracovník by měl bez problémů padělek poznat. Příslušná pracovnice, která doklady akceptovala, už v bance nepracuje. Policie potvrdila, že ŘP s příslušným číslem nebyl nikdy vydán, ale bohužel OP s příslušným číslem skutečně vydaný byl, prý nějaké paní na druhém konci republiky a proto není ani možné dát falešný OP do databáze neplatných dokladů na internetu (klíčem je číslo dokladu). Můžeme tedy jen čekat, až se na nás začnou obracet oklamaní věřitelé atd.Úřad na ochranu osobních údajů, kterému jsme napsali, nevidí v uvedení RČ a dalších dat na internetu žádnou právní vadu. S přístupem policie jsme byli natolik nespokojeni, že jsme požádali státní zastupitelství o dozorování vyšetřování. Co bude dál, uvidíme.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 11:06 | Zdeněk

Rodné číslo je na každém receptu s kterým jdete do lékárny..například..
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 4. 2010 9:40 | Bonifác

Třeba by vám mohl pogratulovat k narozeninám... Celý ten humbuk je spíš boj s papírovým tygrem. Určitě se na naši ochranu bude muset vydat ze státního spousta peněz, které skončí v těch správných rukou. Bez rodného čísla nemůžete například v bance, kterou si autor bere jako příklad, vyřídit vůbec nic. Nejen že vás musí identifikovat jako nezávadnou osobu podle zákona o praní špinavých peněz, ale RČ je třeba například pro vstup do úvěrových registrů, atd. Je to komické, ve státě, který nás špicluje na každém kroku a shromažďuje o nás stohy informací, které se pak na jedné straně dostávají tam kam nemají, na druhé straně jsou nesmyslně chráněny i proti těm, kterých se týkají. Až budu mít právo alespoň na tak základní informaci, jako například jaké platby si na mě vykazují lékaři u zdravotních pojišťoven, bude mě trápit problém rodného čísla.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2010 9:27 | Bonifác

Jen u plátců DPH, neplátci DIČ neuvádí.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 4. 2010 8:18 | comment

Může mi někdo vysvětlit, PROČ bych se měl tak snažit o utajení svého rodného čísla? CO se mi může stát, když se ho někdo dozví? Připadá mi to jako klasický případ mnoho povyku pro nic.
V článku je uváděn jediný příklad a to ještě hodně pochybný - pokud někdo zfalšuje můj podpis (což v příkladu udělat musel), může se za mne vydávat at moje RČ zná nebo ne.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Matějovský

podnikatel, Povlečení Matějovský

Zdeněk Pelcl

podnikatel, GZ Digital Media

Zdeněk Matějovský
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Zdeněk Pelcl
ÚSPĚŠNOST
75,00 %

z 4 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services