Penzijní reforma na kolenou. Slováci si na důchod už sami nenaspoří.

Jan Stuchlík | rubrika: Analýza | 5. 1. 2010 | 21 komentářů
Z dřívější slovenské chlouby, povinného soukromého pilíře důchodového systému, zůstala po pěti letech jen karikatura. Může za to sociálnědemokratická vláda strany Smer.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 1. 2010 7:34, Pavel

Ono by stačilo udělat ten státní důchod dobrovolným, ale s tím, že by se to tvrdě dodržovalo (nepřispíval jsi, tedy nedostaneš ani korunu, třeba chcípni hlady). Ono už to tady kdysi bylo - tzv. svobodná povolání nemusela platit sociální zabezpečení (nebo platili méně) s tím, že v důchodu budou živi z tantiém a nebudou potřebovat státní důchod. Když pak oni svobodní umělci přišli do důchodového věku a zjistili, že jejich umění nemá tu hodnotu, kterou předpokládali, to bylo řevu, že nedostanou důchod (že na něj neplatitli, jaksi taktně zamlčeli), zakládali se nadace na podporu zchudlých umělců, i Gott se tenkrát rozčiloval, že mu byl vyměřen důchod několik stovek.

Na důchod se člověk může zaopatřit i jinak, než spoření. Stačí dobré vztahy v rodině. Já si nedovedu představit, že bych se o své rodiče v nouzi nepostaral, totéž očekávám od svých dětí. Je to risk, stejné jako jakýkoliv jiný způsob zabezpečení.

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 1. 2010 6:23, Kalous

Smyslem toho systému Dzurindovy vlády bylo obohacení těch firem,které poskytovaly pojištění druhého typu.
To dvoupilířové důchodové pojištění směřovalo zcela v duchu plánů naších odeesáků k bohatnutí těch bohatých spekulantů. Do jejich kapes jim přispěvatelé poskytovali peníze a garance v podstatě žádné. Financování na bázi fondů to je kuponová privatizace v jiné podobě. Premiér Fico je štve,protože odhalil záměry obohacování pravicových klonů. Vždyť v USA v této krizi přišli lidé o miliardy tímto způsobem. Je to totéž jako když pan Bendl prosadil privatizaci nemocnice v Brandýse n.Labem, nemocnice se ujal bývalý ministr ODS Rubáš,koupil ji za babku,prý ve špatném stavu. Ale zapomněli dodat, že s nemocnicí cenné nemovitosti zadarmo a potichu. Ty nemovitosti prodali a nemocnice patří mezi nejhorší ústavy v kraji. Fico činí dobře,ale pro občany,ne pro Dzurindovy soukmenovce.

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 21 komentářů)

7. 1. 2010 7:34 | Pavel

Ono by stačilo udělat ten státní důchod dobrovolným, ale s tím, že by se to tvrdě dodržovalo (nepřispíval jsi, tedy nedostaneš ani korunu, třeba chcípni hlady). Ono už to tady kdysi bylo - tzv. svobodná povolání nemusela platit sociální zabezpečení (nebo platili méně) s tím, že v důchodu budou živi z tantiém a nebudou potřebovat státní důchod. Když pak oni svobodní umělci přišli do důchodového věku a zjistili, že jejich umění nemá tu hodnotu, kterou předpokládali, to bylo řevu, že nedostanou důchod (že na něj neplatitli, jaksi taktně zamlčeli), zakládali se nadace na podporu zchudlých umělců, i Gott se tenkrát rozčiloval, že mu byl vyměřen důchod několik stovek.
Na důchod se člověk může zaopatřit i jinak, než spoření. Stačí dobré vztahy v rodině. Já si nedovedu představit, že bych se o své rodiče v nouzi nepostaral, totéž očekávám od svých dětí. Je to risk, stejné jako jakýkoliv jiný způsob zabezpečení.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 1. 2010 20:38 | Deinator

na jednu stranu je fajn, že se původně pustili do uvolnění tohoto "spícího" sektoru, ale na druhou stranu, kolik lidí v současnosti má jakýsi "finanční přehled" a kolik si vybírá fin. produkt podle doporučení někoho znalého nebo jen "střelce", který si chce vidělat za každou cenu. Mně osobně by se líbilo investovat prostředky, které povinně odvádím státu na "svůj" budoucí důchod, dle mého uvážení, jenže si dovolím tvrdit, že jsem znalejší investičních možností než většina ostatních. Takže výsledek při plošném zavedení by byl, že by se systém bez přísnější regulace zhroutil a s přísnější regulací zase málo vydělá, tedy ...má to smysl?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 1. 2010 6:23 | Kalous

Smyslem toho systému Dzurindovy vlády bylo obohacení těch firem,které poskytovaly pojištění druhého typu. To dvoupilířové důchodové pojištění směřovalo zcela v duchu plánů naších odeesáků k bohatnutí těch bohatých spekulantů. Do jejich kapes jim přispěvatelé poskytovali peníze a garance v podstatě žádné. Financování na bázi fondů to je kuponová privatizace v jiné podobě. Premiér Fico je štve,protože odhalil záměry obohacování pravicových klonů. Vždyť v USA v této krizi přišli lidé o miliardy tímto způsobem. Je to totéž jako když pan Bendl prosadil privatizaci nemocnice v Brandýse n.Labem, nemocnice se ujal bývalý ministr ODS Rubáš,koupil ji za babku,prý ve špatném stavu. Ale zapomněli dodat, že s nemocnicí cenné nemovitosti zadarmo a potichu. Ty nemovitosti prodali a nemocnice patří mezi nejhorší ústavy v kraji. Fico činí dobře,ale pro občany,ne pro Dzurindovy soukmenovce.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2010 18:07 | péťa

100 bodů. Jak jen to jen mají naši politici - vyžírkové a vlastizrádci jednoduché, když ovládají 99% hluchoněmých finančních analfabetů.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 18:06 | mm

Vždy´t to postrádá jakoukoliv logiku volného trhu. pokud mi stát chce nařizovat, že povinně musím platit, ať už zdravotní, penzijní či jaké pojištění, měla by to zásadně být zase státní instituce. Když tomu tak není, je to zlé. Kdo z nás by si nezaložil firmu, které by musili ze zákona všichni platit za něco, co možná někdy bude? A nebo taky nebude, že? Druhou věcí je, jsem-li ochoten si něco takového platit dobrovolně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2010 9:32 | Tycoon

a) Slovenský druhý pilíř chválili "doborníci" a Světová banka ? Ti samí chválili před pár lety i Lotyšsko ... b) Možnost vrátit se do státního pilíře je správná - lidé mají mít možnost volby c) Svazování investičních podmínek pro fondy Ficovou vládou má dva pohledy - na jednu stranu opravdu lidé přijdou o vysoké POTENCIÁLNÍ výnosy, na druhou stranu je Ficova vláda chrání před rizikem obrovských ztrát, protože jsou rizikové. Kdo tedy rád riskuje, musí být na Fica naštvaný, kdo má rád jistotu, ten může být spokojen.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2010 14:58 | benzin

Navic jako rozdil mezi 1 a 2 pilirem se uvadi, ze penize, ktere jdou do 1. pilire se proji, kdezto ty co jdou 2 pilire se investuji.

Jenze: 1) projedene penize sou obratem investovane 2) takze to znamena mene projist?

Myslim ze smyslem je bod 2 proste snizit duchody, aniz by si toho duchodci vsimli (tedy potencionalni duchodci). Ono ani nejde udelat jina nez jedna ze dvou veci: dat duchodcum mene, nebo vzit produktivnim vice.

P.S.: Kdyz nas kritizuje svet za to ze nemam reformu. Znamena to ze nas zahranicni politik, ktereho kampan plati nejaka firma (to totiz ani v demokracii nejde jinak, nez aby politik mel kampan a tu aby nekdo zaplatil) kritizuje ze sme nepustili chlup. Jelikoz je vetsina nasich financnich instituci vlastnena zahranicnimi firmami, tak se ani neni moc co divit, ze nas zahranici kritizuje za to ze sme jim jeste nenasipali vice penez.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 14:46 | benzin

Je jedno jestli mluvime o nasich duchodcich, nebo o globalnich duchodcich. Myslim ze za tricet let se to az tak rozlysovat nebude. Navic nasi (evropsti) duchodci berou duchod v Euro a Euro ma svoji hodnotu protoze je co za neho prodavat. A prodavat je za neho co, protoze existuji produktivni lidi kteri to vytvori. Mena za kterou neni co koupit, nema zadnou hodnotu.

Takze jeste jednou. Penez bude vzdycky dost, kdyz tak si nejake vytiskneme (a v dobe pocitacu se uz ani tisknout nemusi), problem bude zbozi ktere si za neho koupit. Pokud proste nebude pekar ktery by udelal chleba (resp. inzenyr, ktery by navrhl rychlejsi stroj), nebo pokud nebude zednik, ktery by opravil barak. Tak budou penize duchodcum nanic.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 13:28 | Tycoon

Nazývat soukromě-fondový systém jako "pilíř", to je dosti odvážné. Kolik takovýhto "pílířů" - soukormých penzijních fondů - zkrachovalo během krize na celém světě ?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 13:23 | Lagarto

js papirkama a cislama v pocitaci mate pravdu. Nicmene v Eu uz nelze hovorit o SK jako samostatnem state. Vzdyt duchodci muzou sidlit kdekoliv, pracujici muze behem zivota pracovat na volnem trhu a duchod se pocita pomerove z rucnych systemu danych zemi. Proto bych zejmena uvital na "spolecnem " EU trhu pracovni sily, pohybu sluzeb a vyrobku tez spolecnou danovou, socialni a penzijni politiku a +/- podobny system vypoctu a principu. V neposledni rade se zde diskutuje o 1. a 2. piliri. Osobne souhlasim s nazorem, ze je potreba oboji, diskuse snad jen o tom, v jakem pomeru. Osobne to vydim cca 60% 1. pilir (+/- co zname ted vsude v Evrope), cca 20% druhy pilir (SK model, moznost i agresivnejsi a rizikovejsi strategie). SOucet je 80%, protoze zbytek je 3. pilir a to je rodina - tedy neco mezi vlasnim sporenim (2) a anonymnim statem (1). Bud formou alokace % casti DPFO na cleny rodiny, ci bonusy za potomky (pocet vychovanych deti), ci neco podobneho. Je treba duchody stavet na min. 3 pilirich. Rodina a potomci jsou prave ten rozmer o kterem nicname benzin hovori - zajistit, aby tu po nas nekdo byl a pracoval a vytvarel hodnoty, kapital ...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 11:52 | Tycoon

Tak, tak ... mluvíte mi skoro z duše. Všechny penzijní systémy jsou de facto průběžné. Když v zemi XY bude 1 pracující na 100 důchodců, tak důchodci pomřou hlady jak ve státním tak ve fondovém systému. Ve fondu budou mít důchodci sice ušetřeny peníze, ale nic si za ně nekoupí, protože v zemi XY nebude od koho kupovat. Nejlepší zajištění na důchod je zajistit si reálné příjmy nebo snížit životní náklady - bydlení vlastní nebo na pronájímání, zateplení atd.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 11:43 | zřec

http://archiv.nova.cz/multimedia/strepiny-4-1-2010.html?s=0
A vystřízliví Ti, kteří spoří na svou nekonečnou hloupost .
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2010 11:24 | vladislav skalicky

tunelařští odborníci se vždy pokusí o ošálení spořících a vždy to nakonec zdůvodní " pádem trhu " a podobně takže jakmile odevzdáte fondy do jakékoliv podobné slibné fikce , raději na ně zapomente že byly. Stejně jsem dopadl kdysi v Britanii s podobným pensijním fondem spjatým s hypotečním úvěrem jenž měl splatit nejen hypotéku ale i zajistit pensi. Jmenoval se Royal Life pozdeji Royal & Sunalliance kteří se pozdeji domáhali neustálého zvyšování poplatků. Nakonec jsem přešel na běžnou splátkovou hypotéku. Poplatky jsem nezvýšil ale vysvléci jsem se z placení nemohl nebot mne naprosto překvapil ztornovací poplatek jenž byl sprostá loupež. Dodnes tedy platím onu původní splátku a hledím na jejích mizernou hodnotu růstu podílové akcie . Ti podvodníci mají na tito hru mnoho let času si vymýslet jak se zmocnit peněz vkladatelů. Až půjdete do penze tak ve správě těchto fondů budou opět jiní "odborníci" a ti budou vymýšlet jiné fígle ja ztenčit peníze které zůstali po těch "odbornících" kteří odešli se zlatýmy padáky dříve než vaše penze mají být vypláceny. BUDTE VAROVÁNI
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2010 11:09 | benzin

Ja porad nechapu jak muze ten 2. pilir duchodcum pomoct. Preci samotne penize nic neznamenaji. Je to jenom kus papriu, resp. cislo v pocitaci. Cenu maji az ve chvili, kdyz se vymeni za zbozi. Jestlize populace starne, tak jejich finacnimu zajisteni nepomuze to ze duchodci maji papirky a cislicka na uctu (at jsou jakkoli vysoka), ale to ze mladi toho vic vyprodukuji a tak budou moct tyhle paprirky a cislicka tect k mladym a od mladych potece produkt.
Jenze uplne ten samy princip je i v prubeznem pojisteni.
Jedina duchodova reforma, ktera ma z tohohle pohledu smysl, je tak ktera zvysi produktivitu prace a nebo porodnost. Nemyslim, si ze by 2. pilir zvysoval cokoli z toho.
P.S.: 1. i 2. piilir duchodoveho pojisteni stoji zcela na rozhodnuti parlamentu. Problem je v tom ze 2 pilir stoji jeste i na rozhodnuti managementu fandu, ktery chce vydelat dnes a ne az za tricet let.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2010 11:04

Řešit a vyřešit důchodový systém, ať už na Slovensku či v ČR nebo kdekoliv jinde ve světě, je v době přicházející světové,hospodářské super krize utopií a zřetelnou neznalostí ekonomických poměrů , především neuznalostí výše celkového dluhu na jednéí straně a hodnoty peněz -bankovek na straně druhé, dále pak zvyklostí krizí, které se mimo jiné opakují v intervalech 60-80 let. O eventuální zbytek na účtě každého jednoho důchodového fondu státního či soukromého se v poohodě postará inflace, popř. hyperinflace, díky mld. USD či eur nalitým do regionalních ekonomik od 11.9.2008.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 10:54 | losnuevosvidentes

Se slovem "jistota" bych nakládal veliceopatrně, páč ho užívají především finanční analfabetové.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 10:50 | losnuevosvidentes

Přece nejde jen o tuneláře všeho druhu, ale především o inflaci systému jedoucího na čím dál tím větší dluhovou past. Pak je zcela zřejmé, že úspory fondů jakýkoliv sežere z 98% právě inflace- daň , kterou platíme všichni za svou dokonalou hloupost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 10:16 | pago

Soukromé fondy - to je dobrá myšlenka,ale zapomíná se, že ji provádí jenom lidé a odborně vzdělaní tuneláři.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 1. 2010 9:45

Těch 0,025% poplatek za správu - to máte odkud ??? Dle tohoto článku: http://www.penize.cz/17059-nabrala-slovenska-reforma-penzi-spravny-kurz ... jsou poplatky na Slovensku ve výši cca 1%, přičemž se předpokládalo, že až se nalákají nili, tak se to zvýší na úroveň běžnou ve světě, tedy cca 10%.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 1. 2010 9:00

spise nic nevi jarom o investovani - pokud chcete dosahnout vysokeho zhodnoceni, musite mit dlouhy investicni horizont. Pokud po vas chce stat, abyste kazdeho pul roku byli s vynosy minimalne na nule, ale ne o mnoho hure nez konkurence, nemuze to dopadnout jinak - vsichni preinvestovali do konzervativnich portfolii (depozita), kde je riziko ztraty minimalni.
Z kuste si spocitat kolik je poplatek za spravu pro spravcovskou spolecnost - pokud maji 0.025% z 70 mld SKK, tak je to cca 17.5 milionu pro cely trh. Pak neni divu, ze je to pro spravcovske spolecnosti ztratovy byznys.
Jen tak mimochodem, kdyz pisete, ze zisky spravcovkych spolecnosti nejsou zavisle na zhodnceni, musim vas vyvest z omylu - pokud spolecnost A zpusobi propad hodnoty aktiv o 50% a spolecnost B je o 50% zhodnoti, bude mit spolecnost B trikrat vetsi poplatek!!!
System na Slovensku odpovida tomu, ze politici si mysli, ze jsou chytrejsi nez odbornici, a proto chteji vsechno ovladat - kde jsou penize, tam je moc.
Statni duchod (1. pilir) je zavisly na rozhodnuti politika (tedy populistickem), duchod z 2. pilire je zalozen na pojistne matematice.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Václav Hrbek

podnikatel, Alpine Pro

Renáta Kadlecová

ředitelka Fondu pojištění vkladů

Václav Hrbek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Renáta Kadlecová
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services