Učitelé mají učit finanční gramotnost, ale často neznají ani základní pojmy

Jan Stuchlík | rubrika: Když se řekne | 13. 11. 2009 | 23 komentářů
Rozdíly ve znalostech učitelů, kteří mají učit finanční gramotnost na základních a středních školách, jsou velké. Přitom do dvou let by se finanční témata měla učit na všech českých školách.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 11. 2009 19:36, Hráč

Finanční gramotnost mám jako volitelný předmět na ZŠ už 4 roky. a to pro žáky 8. a 9.tříd. .Neřešíme to jak se stát klienty bank,ale jak si pasivní příjem zařídit sami -tedy jak být finančně nezávislými.
Využíváme myšlenky Kiyosakiho jako motivátora, jeho hru Cashflow , dále Finanční svoboda a řadu podkladů,které podporují iniciativu v podnikání, investování i zaměstnání. Hlavně se zaměřujeme na to jak se nespoléhat na stát a na podobné naivní názory.
Byli jsme v ČT 1 v pořadu Krotitelé dluhů díl č.12 - více na :

+1
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 11. 2009 11:42, Stanislav

Však se tu Klaus včera chvástal, jaké prý položil základy zdravému bankovnímu systému, mně to neříkej, já to vím, ale jemu a jeho poskokům tohle napiš.

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 23 komentářů)

16. 11. 2009 7:11 | benzin

Vice penez ma vetsina zamestnancu. Naprosta vetsina zamestnancu ma totiz ve smlouve zakotvenu i valorizaci btw. to maji i duchodci. Prumerny plat leze rok po roce nahoru.
Ale abyste dostal vyssi plat musite bud vice zbozi vyrobit a prodat musite sve zbozi prodat za vyssi cenu
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 11. 2009 7:06 | benzin

Vzhledem k tomu ze existuji pomery vlozenych a pujcenych penez. Tusim ze CS ma 40:60, tak kdyz si vlozite do CS 1000Kc oni nekomu pujci 400Kc, ty se pak oklikou zase vrati do banky a banka z nich pujci 160Kc atd.
Postupne pujci: 400Kc, 160Kc, 64Kc, 25Kc, 10Kc, 4Kc, 0,40Kc Nakonec tedy pujci z jedne tisicikoruny puvodniho vkladu 663 Kc.
Podstata ale je ta ze tim nevzniklo 663Kc. Penez je porad stejne zadne nepribyli. Jedine co vzniklo jsou dluhy.
Problem neni v tom ze by penize byly kryty dluhem, problem je v tom ze lide sve rezervy ukladaji do investice. To je ale kardinalni rozdil.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2009 19:38 | Hráč

Ještě odkaz na:
Krotitelé dluhů : http://www.ceskatelevize.cz/program/10213556322-30.03.2009-05:00-2.html
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2009 19:36 | Hráč

Finanční gramotnost mám jako volitelný předmět na ZŠ už 4 roky. a to pro žáky 8. a 9.tříd. .Neřešíme to jak se stát klienty bank,ale jak si pasivní příjem zařídit sami -tedy jak být finančně nezávislými. Využíváme myšlenky Kiyosakiho jako motivátora, jeho hru Cashflow , dále Finanční svoboda a řadu podkladů,které podporují iniciativu v podnikání, investování i zaměstnání. Hlavně se zaměřujeme na to jak se nespoléhat na stát a na podobné naivní názory. Byli jsme v ČT 1 v pořadu Krotitelé dluhů díl č.12 - více na :
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2009 17:11 | zřec

Přece nejde jen o učitele. Vzdělávací systém přímo vyučuje finanční negramotnost, páč kdyby byla vyučována finanční gramotnost, nikdo by nespořil a nikdo by ani nepoužíval bezcenné bankovky, které neuvěřitelným způsobem zperverzovaly a zotročují každého, kdo je používá.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2009 8:56 | pítrs

Píšete, že: Inflace je odrazem ekonomickeho rustu, znamena to ze lide maji vice penez, ktere jsou ochotni utracet za drazsi zbozi. Ale kteří lidé mají víc peněz? - především ti, kteří jsou u zdroje a můžou si z těch nově vytisknutých peněz dávat platy a odměny (tedy Tůma a spol. a státní rozpočet, kam nově vytisknuté peníze posílají). Snadné peníze se snadno utrácí, škoda, že se tím zvyšuje cena zboží pro ostatní lidi (tedy pro ty, kteří nemají bezpracný přístup k nově vytisknutým penězům). Myslí si, že by se země měli vrátit k tomu, aby peníze alespoň částečně byl kryté zlatem - to by byla pojistka proti nekontrolovatelnému tisknutí peněz.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2009 8:15 | Honza

Neprekvapuje me financni negramotnost ucitele. Ucitel je financne negramotny, protoze se dobrovolne rozhodol pro studium ucitelskeho smeru, negramotnost potvrdil pri nastupu do povolani a systematicky je potvrzuje kazdy den, kdy zcela dobrovolne prichazi ucit za penize, ktere dokazuji, ze neumi pocitat.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 11. 2009 17:28 | Stanislav

Pokud by to chodilo s 1000,-Kč, jak píšete, za chvilku by peníze zmizely, takže tak to nefunguje a ani fungovat nemůže. V momentě, kdy si koupíte onu postel za 1000,-Kč a prodávající dá onu tisícikorunu do banky na svůj účet, banka může a také to udělá, vydá, resp. dotiskne a imituje postupně téměř desetinásobek, tedy nakonec necelých deset tisíc korun do oběživa. Jde o největší legální podvod na hodnotě peněz.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 11. 2009 11:42 | Stanislav

Však se tu Klaus včera chvástal, jaké prý položil základy zdravému bankovnímu systému, mně to neříkej, já to vím, ale jemu a jeho poskokům tohle napiš.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 11. 2009 0:53 | benzin

Ten film sem taky videl. Vypada to vsechno logicky, ale pravda to neni. Penize naopak kryji realnou hodnotu. Kdyz si pujcite 1000 Kc, zmizne tech 1000 Kc z uctu banky (takze se nevytvorily) a za tech 1000 Kc koupite treba postel. Penize se vrati zpatky do banky (ten kdo postel udelal je do banky vrati). Takze nakonec zustane dluh kryty majetkem a 1000 Kc. Zadne nove penize pri tom nevzniknou. Vznikl pouze dluh a zbozi ktere ho kryje.

Inflace neni dan vlady. Inflace je odrazem ekonomickeho rustu, znamena to ze lide maji vice penez, ktere jsou ochotni utracet za drazsi zbozi.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 18:05 | Stanislav

Asi jsem se špatně vyjádřil, nicméně je zcela zřejmé, že dluhy = peníze viz můj druhý přispěvek shora. Bral jsem to za zcela jasný fakt a měl na mysli další dluh vznikající z úroku. Pro lepší pochopení počítejme s úrokem p.a. 5%. Za 20-30 let se nic moc neděje, páč každá banka je toto období schopná přeúvěrovat, ale co interval 60-80 let ? To už je o něčem jiném tam už konči výše zadlužení a každá banka se začne bát, že příjde o své bezcenné bankovky. A v tomto bidě se nacházíme. Proto ekonomika nemůže růst, páč je předlužená.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 14:01 | Pavel

Je dobré si uvědomit, jak ta ztráta ČNB vzniká. ČNB drží rezervy v dolarech, eurech a dalších měnách. Protože koruna posiluje, hodnota těchto rezerv vyjádřená v korunách se snižuje (ač jsou nominálně stejné). Prostě posilování koruny = (účetní) ztráta ČNB, oslabování koruny = (účetní) zisk ČNB, ač nominálně se majetek ČNB nezměnil. S hospodařením ČNB či to nemá žádnou souvislost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 13:22 | Tycoon

To Stanislav: Inflace je přesnou statistikou, pokud si správně vyjádříme pojmy. Většina veřejnosti a novinářů za inflaci považuje tzv. růst indexu spotřebitelských cen. Což samozřejmě není správné. Je to veličina, která se dá různými fígly upravovat, aby inflace vypadali nižší, než ve skutečnosti je. Inflaci peněz ve skutečnosti vyjadřuje růst množství peněz v ekonomice, označované ve statistikách jako M2.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 13:10 | Tycoon

Stanislav: Zjevně nechápete podstatu dnešních peněz. Dnešní peníze nezvnikají tak, že se udělá hodnota, ale tak, že se udělá dluh. Vy jdete do banky, půjíte si 1000 Kč a množství peněz v ekonomice se zvýšilo o 1000 Kč. S vyjímkou oběživa (mince, bankovky), které tvoří cca 5% peněz, jsou všechny peníze vytvořeny jako dluh. Pokud tedy zanedbáme mince a bankovky, tak můžeme napsat rovnici: Celkové množství peněz=celkové množství jistiny všech dluhů (státních, soukromých). Pokud by všichni své dluhy splatili, peníze by prakticky zanikly.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 12:17 | Stanislav

Každá koruna je zadlužená v současné době ze 75%, v roce 2010 dluh naroste na 85 haléřů z každé jedné koruny nacházející se v oběživu. Takže hodnota koruny je v současné době 4x nižší a v roce 2010 bude 5x nižší. A také si dovoluji položit jednoduchou otázku. Co se stane, až dluh se přiblíží k 90-95% hodnoty koruny ?
a) nic stejně jako doposud b) stát už začne mít poříže se splácením úroků z dluhu a šáhne na úspory občanům c) bankrot státních financí
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 12:08

""Hodnota peněz je vlastně hodnota dluhu společnosti používající tyto peníze. A jelikož nikdo neví, jak velká je hodnota dluhu, tak nikdo neví, jaká je hodnota peněz." U tohohle bych se zastavil a položil zdejším gramotným jednoduchou otázku. Z kolika procent nebo kolik haléřů je každá jedna koruna v současné době dluhem ?
A/ méně než 50 haleřů B/ více než 65 haléřů C/ více než 75 haléřů
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 11:58 | Stanislav

Inflace je vždy daní, je jedno kam, či na co se nakonec zaúčtuje, kterou platí všichni bez rozdílu příjmů. Navíc pojem inflace je nepřesnou statistikou, spíš se přikláním k pojmu rodinné inflace, kde lze rozpoznat mnohem snadněji co zdražilo podle toho, co rodina běžně nakupuje. Těžko nakupuje letadla, lokomoitivy atd. . Nyní však jsme v deflaci a před 10x horší globální hospodářskou krizi, kterou nemnozí zasvěcenci pamatují ze 30.let.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 10:14 | Olly

Výuku bych v první řadě zaměřila na finanční rozpočet rodiny. Rodina je malá (někdy větší firma). S tím souvisí i zadlužování rodiny. Finanční gramotnost bych si troufla na základce učit. Pokud by ČNB zahájila lektorské kurzy pro nepedagogické pracovníky, ráda bych ho absolvovala. Naprosto super semestr ke zvýšení finanční gramotnosti měl Bankovní institut tuším v roce 2007. Pro mě byl obzvlášť zajímavý, neboť mě před absolvováním tohoto semestru 13 let jedna banka živila...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 11. 2009 9:34 | hm

ano je to další daň ne ve formě výběru ale úspory. Jelikož si díky inflaci může stát snižovat hodnotu půjčených peněz. Státy jsou jediným dlužníkem jenž může díky devalvaci vlastní měny jež provádí centrální banky devalvovat měnu tzn. své zadlužení a tím vlastně okrádá všechny držitele této měny.
Např. když bude naše ČNB cílovat inflaci ne na 2% ročně ale na 10% Tak za pouhé 4-5let (tzn. jedno volební období) je dluh stávající ČR na poloviční hodnotě vůči HDP.
PS: A to se dle mého názoru začně dít ve vyspělém světě státní dluhy se vyřeší vysokou inflací. A všichni majitelé dluhopisu budou mít oči pro pláč. Takže jen spořte v penězích vážení občané stát si každý rok vezme svůj desátek :)
(je to jen technický problém -stačí dát záporné úrokové sazby tzn. platit lidem že si půjčují měnu :)) A máme tu inflaci jak víno.
nebo ala Zimbabwe spustit rotačky na plno a legálně neskrytě falšovat vlastní měnu
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2009 9:23 | Tycoon

To Stanislav: V případě ČR nemá stát z emise peněz zisk ani korunu, protože ČNB je v kumulované ztrátě 200 mld. Kč. Zisk z emise peněz mají v ČR naopak soukromé zahraniční banky, například rakouská Erste bank (Česká spořitelna), belgická KCB (ČSOB) atd.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Fischer

politik

Ilona Klímová

podnikatelka, Aspius

Jan Fischer
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Ilona Klímová
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services