Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Otázka dne | 13. 1. 2009 | 4 komentáře
Za posledních deset let roste objem zboží, které je prodáváno pod značkou fair trade. Je o něco dražší, aby lidé, kteří toto zboží vyrábí, měli dobré pracovní podmínky a odpovídající plat. Víte, jakému problému nyní fair trade čelí? Tipněte si a dozvíte se víc.

14. 1. 2009 0:55 | jezevec

když výrobky s logem FairTrade prodává tesko a je dražší než normání produkce, něco je hodně špatně - nechápu jak to může někdo koupit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-4
Líbí
Nelíbí

14. 1. 2009 9:19 | Tomáš Bílý

Zajímavá otázka, ale myslím si, že ani jedna odpověď přesně nevyjadřuje aktuální situaci u nás. 1) Finanční krize se zatím na prodejích Fair Trade produktů neprojevuje. 2) V příliš rychlém růstu úplně problém nevidím - v rámci ČR je sice meziroční nárůst spotřeby velmi vysoký (pohybuje se přes sto procent), ovšem i tak maximálně vznikají nové subjekty, pro které se Fair Trade stává zajímavou alternativou. 3) útoky velkých společností nejsou na místě - do okamžiku, než je pro ně Fair Trade obchodník relevantním konkurentem, tak je příliš nezajímá, a od okamžiku, kdy společnosti zjistí, že Fair Trade je "v módě", snaží se zapojit také (často v rámci tzv. green washingu) - viz případ Fair Trade rozpustné kávy Nescafé od společnosti Nestlé ve Velké Británii.
Jako problém v ČR bych viděl spíše nízkou informovanost veřejnosti (i tak udělal ale neziskový sektor hodně práce od roku 2004/5, kdy se k nám Fair Trade výrobky začaly ve větší míře dovážet) a také nízký zájem veřejného sektoru o podporu tohoto obchodního konceptu.
Abych se vyjádřil k příspěvku kolegy "jezevce" - pokud obchodní řetězec opravdu chce prodávat Fair Trade produkty, tak na tom není nic špatného a producent dostane zaplaceno stejně, jako když si produkt koupíme ve specializovaném Fair Trade obchodě (jejich seznam např. na www.fairtrade.cz). Jedná se tedy pouze o ochotu zákazníků dát za určitý výrobek určitou sumu peněz. Pro někoho je podstatnější široký sortiment a nižší ceny ve specializovaných obchodech, pro někoho jednodušší dostupnost ve velkých řetězcích. Shoda široké odborné veřejnosti ve Fair Trade je v tom, že výrobky Fair Trade by se měly naopak v řetězcích prodávat, protože v dnešní konzumní společnosti, která je zvyklá v řetězcích nakupovat, je to nejlepší prostředek pro rozšíření těchto výrobků, v potravinových produktech pak mohou být specializované obchody bonusem, protože mají ten již zmíněný široký sortiment, různé speciality a zároveň jsou zaměřené hodně na řemeslné produkty, které se do řetězců nedostanou.
Více informací k tématu na www.fairtrade.cz
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

14. 1. 2009 9:47 | Naďa

1) Zařadila bych do odpovědí ještě možnost "Špatná, zjednodušená interpretace principu Fair Trade v médiích". Jak se to dle mého názoru stalo v tomto článku. 2) Nejsou snad všechny výrobky v supermarketech levnější? Říká se tomu "úspory z rozsahu" tzn. když vyrábím něco masově, náklady na jednotku vyrobeného zboží jsou logicky nižší.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

14. 1. 2009 10:52 | Jaromír Adámek

Podle mě je naopak důležité prodávat FairTrade výrobky ve velkých prodejnách! Vzniká tak přirozená konkurence mezi levnými a třeba BIO, či local výrobky. Každý si tak může vybrat co chce. Ono opravdu chodit do nějakého speciálního obchodu jen proto, že daný výrobek nekoupí člověk ve velkém obchodě je značně časově náročné a neekonomické. Nevidím nic špatného na tom, když začně FairTrade, Local, Bio výrobky prodávat hypermarket (či je zařadí do sortimentu velká síť kaváren, nadnárodní značka, atd.), je to naopak dobré jak pro dané výrobky (více lidi si jej koupí), tak pro zákazníky (větší možnost volby).
Kafe nepiju, takže FairTrade kafe mě nechává chladným (zatím jsem jiné FairTrade neviděl), ale například kupuji BIO vejce z volného chovu, protože když si představím ty chudáky slepice v klecích... Jsou ale více než 2* dražší, a někdy je ani nejde koupit. Je dobré mít možnost volby.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 705 545 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Dotace na kone
Poradna > Dotace z EU

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nárok na nějaké dotace, když mám jednoho vlastního koně a druhého v bezplatném pronájmu, máme slepice a chceme ještě dvě kozy..Mám na něco nárok nebo ne? Jestli... více

Dotace z EU

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Lubomír Stoklásek

podnikatel, Agrostroj Pelhřimov

Aleš Hušák

podnikatel

Lubomír Stoklásek
ÚSPĚŠNOST
30,00 %

z 10 duelů
×
Aleš Hušák
ÚSPĚŠNOST
14,29 %

z 7 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotřební jednotka domácnosti, Sazba P plus, Očekávaná výnosnost, pavel bělobrádek, eet, e-shopy, miloš zeman, vánoce, KB 8,00/04, realizace, expirace, tarify pro mladé, co-brandované karty, alokační poměr, back office, giovanni guidi, pokuta, peter bukov

5B24756, 4AH3531, 5E12272, 5B24756, 8B21777

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK