Kreditní karty zatím v Česku moc neletí

Věra Tůmová | rubrika: Co se děje | 11. 6. 2008 | 24 komentářů
Češi jsou zatím rozumní a nepodléhají mámení vydavatelů kreditních karet. Ti sice už vydali miliony kreditek, aktivních a používaných je jen zlomek. Objevují se ovšem názory, že to by se do tří let mohlo změnit. Otázka zní, zda se do té doby Češi naučí s kreditkami zacházet.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 6. 2008 15:13, Rafter

To zase ja nechapu, misto trvaleho prikazu by se to melo strhavat samo inkasem. To ze to nejde vnimam spis jako past na klienty, kteri potom zapomenou zaplatit vcas..

Zobrazit celé vlákno

+46
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 6. 2008 17:58, rabb

To co jsi napsal, je klasicky blabol. Pujcoval jsem si v USA auto a vse platil neembosovovanou debetni kartou. Nebyl v tom zadny problem.

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 24 komentářů)

17. 6. 2008 14:06 | urbii

Tak nevím, nakolik je racionální (=kolik z té úspory 10tis Kč reálně zbyde) vybírat sedačku na internetu týden.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2008 10:27 | mm

Ono se to dělá trošku jinak. Ne že se dá příkaz bance, aby platila můj dluh na kreditní kartě, ale vydavateli kreditní karty (tedy zase bance), aby si pomocí inkasa strhával z mého běžného účtu buď částku celou, a nebo určité procento z ní. A vydavatelé kreditních karet to umějí i přez rozdílné částky každý měsíc ;o) Snad výjimkou je Česká spořitelna. ;o)
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 17:58 | rabb

To co jsi napsal, je klasicky blabol. Pujcoval jsem si v USA auto a vse platil neembosovovanou debetni kartou. Nebyl v tom zadny problem.
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 16:30 | salam

Já jsem letos kreditku s radostí zrušil (v rámci odchodu od KB). Nyní mám pouze debetku a pro strýčka příhodu i charge kartu AMEX bez limitů. Musím říct, že se mi žije trochu lépe - nebývám teď už tolik v pokušení kupovat si věci, na které momentálně nemám.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 15:50 | Lubos

Ferdo, proc my se porad tak mijime? Ja se Vam snazim vysvetlit, ze kreditku pouzivam kvuli pohodli, flexibilite a bezpecnosti (= penize na jinem ucte jsou proto, ze k nim nikdo nemuze, ne proto, ze mi vydelaji 20, 30, nebo 80 Kc za mesic), pisu to potreti a naposledy. O tom, kolik kdo z nas muze utratit, tahle diskuse opravdu neni a o tom, ze kreditni karta setri penize, taky ne. Ja se za moviteho nepovazuji, ani se nechci s nikym trumfovat, kdo ma vetsi limit na jake karte (neplati pro Vas). Ja jen rikam, ze kreditka je velmi dobry (=pohodlny, flexibilni a bezpecny) financni produkt, ktery pri spravnem pouzivani nic nestoji. Jestli mym argumentum rozumite tak (mne se zda, ze ano), ze zaplatim CC treba 40K za sedacku a pak se mesic tetelim blahem, jak mi tech 40K vydelava na jinem uctu, tak si nerozumime a pokracovat v diskusi asi nema cenu, souhlasite?
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 14:10 | Ferda

Luboši, jestli jste typ člověka, pro kterého je běžné si jen tak naslepo vyrazit do obchodu pro novou sedačku nebo domácí kino a až na místě se rozhodnout, jestli zaplatit 40, 60 nebo 80 tisíc, tak je pro Vás kreditka zřejmě vhodným nástrojem.
Já (a drtivá většina ostatních lidí) jsme na tom ale úplně jinak a máme úplně jiné nákupní chování. Když jsem potřeboval sedačku, několik týdnů jsem ji vybíral na internetu a v katalozích. Když jsem našel to, co chci, ještě jsem vyhledal nejlevnějšího dodavatele. Při samotné koupi sedačky jsem už pak samozřejmě naprosto přesně věděl, kolik za ní zaplatím. Výběrem levnějšího dodavatele jsem ušetřil 10.000 Kč, což je více, než kolik činí roční výnos mých volných prostředů uložených na spořícím účtě.
Možná byste měl uvažovat o tom, zda nezměnit své nákupní chování. Možná byste zjistil, že byste tak dosáhl mnohem větších "výnosů", než když máte různé prefíkané úvěrové a investiční produkty a myslíte, si, jako to máte finančně zmáknuté.
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 7:58 | Rafter

Ano, rozdil skutecne dela necelou stokorunu mesicne. Neni to mnoho, rocne je to asi tisicovka. Ten argument s pokutou neberu, nema to s tim nic spolecneho. Zadne velke usili me pouzivani kreditky nestoji a trebaze efekt se rovna jedne lepsi veceri je to defacto zadarmo. Nevyhody pripoustim, ne kazdy si dokaze vcasne splaceni ohlidat a potom jsou veskere vyhody v tahu..
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 11:21 | Lubos

Mily Anonyme, plati pro Vas stejne jako pro Ferdu: kde jste vycetl, ze to, co delam, delam kvuli 2-cifernemu uroku? Vase informace o ochrane kreditnich karet jsou proste mylne, doplnte si je. Nerikam, ze vsechny banky chrani vsechny karty, jak jsem popsal, ale ja takove mam. Argument o inkasnich limitech jsem nepochopil, takze bez komentare. Myslim, ze vim, za co utracim, ale kdyz jdu zaplatit dovolenou, sedaci soupravu nebo domaci kino, nevim, jestli bude stat 40 nebi 60 nebo 80 tisic Kc. Neresim, vyresim kreditkou, kterou pak splatim. Nechapu, proc je lepsi si nachystat 85319,-Kc na beznem uctu a nemoci se v obchode posunout vyse ?? Ano, Vase limity jsou impresivni, zrejme Vas jeste neokradli: nemyslim kapsare, myslim kradez identity, kdy vam jednoho dne zavola banka, proc jste si v Rakousku koupil vybavu na rafting a Vy o tom nemate tuseni. Kdyz Vam zmizi penize z Vaseho tlusteho bezneho uctu, nevim, kdo Vam je vrati. O kreditnim uctu muzete diskutovat, ja jsem tu diskuzi mel jen jednou v zivote, a uspel jsem. Vasi "kvalitni" debetni kartu si v USA (i jinde) muzete tak akorat vystavit za okno. Solidni pujcovna aut (Hertz napr.) proste kreditky nebere. Nebyl jsem vsude, nevim, vsechno, ale takova je moje zkusenost. Tezko se asi shodneme, presto bych Vas pozadal, kdybyste me neoznacoval v jedne reakci 3x za magora (i kdyz neprimo), myslim ze tim nepresvedcite ani me, ani doufam vetsinu ostatnich. Jeste bych doplnil, ze prilis nerozlisuji mezi kreditni kartou a charge kartou, nevyuzivate-li 20% revolving kreditky, jsou rozdily opravdu zanedbatelne.
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 11:01 | Lubos

Mily Ferdo, vy jste vubec nepochopil o cem pisu! Zminoval jsem snad nekde, ze to delam kvuli 20Kc uroku? To jste si doplnil Vy. Rikal, jsem, ze nevim, kolik mam na beznem uctu? To jste si taky vymyslel. Proc tedy diskutujete sice na pribuzne, ale jine tema? Uznavam, ze argument o prehledu vydaju je trochu na vode, ze to lze i jinak, ale pro mne proste je rozdil podivat se na jedno cislo na vypisu z CC, nez lovit z internetbankingu, co slo na sporeni, co na splatky, co na utratu. Zrejme jste to nikdy nezkusil, takze moc nevite, o cem to je ...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 10:43 | Ferda

S tou pokutou jsem to myslel tak, že pro finanční situaci běžného člověka (byť nadprůměrně vydělávajícího) je mnohem důležitější kontrola výdajů, než nějaké drobné investování a dlouhé zvažování, který z finančních nástrojů zvolit.
Příklad: na spořícím účtu mám 200.000 Kč. To dělá roční výnos 6.000 Kč. Moje celkové roční výdaje jsou však o celé DVA řády vyšší - cca 300.000 Kč. Pokud se podívám na výdajovou stránku a udělám pár jednoduchých opatření (například si už nekoupím tu kravinu, kterou vůbec nepotřebuju, změním poskytovatele služeb za levnější atd.), ušetřím za rok například 40.000 Kč. To je sedmkrát víc, než výnos mého investování.
Jasně, když mi těch 6.000 úroků někdo dá, tak proč se jich zříkat. Já jen upozorňuju na to, že většinu těchto vášnivých diskusí na finančních servererech o výhodnosti finančních produktů je potřeba dát do náležité perspektivy z hlediska celkových příjmů/výdajů běžného člověka.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 6. 2008 8:20 | krtonozka

treba v USA si na debetku auto nepujcis nikde i kdyby ta karta byla sebekvalitnejsi ona totiz kreditka obzvlast od renomovane mezinarodni banky, vypovida o tve duveryhodnosti pro banku proto car rentals pujcuji auto jen na kreditku, protoze maji jakz takz zajisteno, ze jsi duveryhodny klient, protoze si te uz driv proverila banka pri vydani kreditky jinak za auto lze v pujcovne platit i hotovosti, ale plati se predem a musis donest ucet za telefon, nebo plyn nebo potvrzeni o bydlisti
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 20:54

Luboši: 1) na běžném účtu mám vždy tolik, aby to stačilo na minimálně dva měsíce provozu domácnosti - výdělek z přesunu takto malých částek kamkoliv nepřesahuje dvoucifermné číslo, a to si mohu dovolit ignorovat - nejsem magor, abych kvůli dvacetikoruně přemýšlel za kolik nakoupit či zda natankovat. 2) při ztrátě či okradení váš česká banka chrání až po 24 hodinách po nahlášení; navíc většinu reklamací apriori zamítá. 3) kreditka má svoje inkasní limity a nepřeji vám prohrát spor s 20% úrokem - vaše halířové úspory za deset let jsou jedinou neuznanou reklamací v tahu. 4) kdo neni magor, ví za co utrácí, neb ví proč to činí. výpis je i na debetní kartu, a na hotovost stačí nevyhazovat účtenky. 5) při cestách do ciziny si na kvalitní debetní kartu půjčíte auto daleko snadněji než na kreditku s padesátitisícovým limitem 6) na debetní kartu mám limit 300.000 denně a 500.000 týdně, jednou za tři roky auto platim hotově, a jindy jsem s výší částky neměl problém Takže pokud nejste magor, který kvůli dvacce za měsíc neustále žje ve strachu, že ho banální chřipka či zapomenutá úhrada dostane do sluhové pasti - kreditku nepotřebujete. Kreditku potřebují banky, které potřebují abyste nezaplatil včas. Nebo si fakt myslíte, že banky dávají bezúročné kreditky, protože jsou hodné? Bueheheheheééééchlemszt!
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 20:09 | Ferda

Dost povrchní argumenty, řekl bych.
Samozřejmě, že vím, kolik mám na běžném účtě. A tím rovněž vím, co si mohu dovolit koupit, a co ne.
Pochopil jsem, že jste jeden z těch, kdo si myslí, že mít peníze na běžném účtu je zločin. Takže je asi máte na spořícím (kde taky jinde - abyste mohl platit měsíční účty z kreditky, musíte na to mít likvidní peníze). No, a teď mi řekněte, kolik tím reálně ušetříte (resp. vyděláte na úrocích). Pokud něvyděláváte statisíce měsíčně, tak skoro nic - jednou ročně Vaše auto někdo škrábne na parkovišti a veškerý výnos Vašeho sofistikovaného finančního systému je v kýblu.
Pro finanční situaci lidí, kteří vydělávají řekněme do 50.000 Kč měsíčně, je totiž reálně mnohem důležitější kontrola jejich VÝDAJŮ, nikoli VÝNOSY ze spořících účtů a podobných nástrojů.
A přehled o výdajích má každý, kdo používá elektronické bankovnictví (nebo koneckonců běžný výpis z účtu), takže tenhle argument jsem moc nepochopil.
Pro nákupy na internetu také není kreditka potřebná, takže fakt nevím.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 19:54 | Ferda

Milý Raftere, teorie je to sice pěkná, ale v reálných podmínkách je to zcela irelevantní. Spočítal už někdo, kolik peněz by takto reálně uspořil například člověk vydělávající dvojnásobek průměrné mzdy? Asi ne, tak si dobvolím odhad - stovku měsíčně? A teď si sám zvažte, jestli úspora ve výši stovky měsíčne stojí za úsilí k tomu vynaložené.
Vždycky mně pobaví vášnivé diskuse porovnávající finanční produkty - ať už úvěrové, nebo investiční. V principu je sice samozřejmě pravda, že jeden typ produktu přinese větší výnos/menší náklady než jiný, ale když si uvědomíme, že reálně se jedná o rozdíly ve výši stokorun, stane se celá diskuse naprosto směšnou a scholastickou. Například to, co člověk během roku vydělá navíc tím, že má přebytky nikoli na běžném účtě ale na spořícím, je hozeno to kanálu jedinou pokutou za rychlou jízdu. A tak by se dalo pokračovat.
Podobně Vaše obhajoba výhod kreditních karet je v principu samozřejmě pravdivá, ale reálně byste musel tak jak popisujete přehazovat měsíčně minimálně několik stovek tisíc korun, aby výnos v absolutních číslech byl jen o trochu větší, než naprosto zanedbatelný. Jinak to prostě nestojí ani za tu námahu.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 15:13 | Rafter

To zase ja nechapu, misto trvaleho prikazu by se to melo strhavat samo inkasem. To ze to nejde vnimam spis jako past na klienty, kteri potom zapomenou zaplatit vcas..
+46
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 14:18 | goska

Po počáteční nedůvěře jsem si na kreditní kartu zvykla a používám ji k pravidelným platbám v obchodech, protože málokdy u sebe mívám dost peněz v hotovosti. Trochu mi vadí, že musím každý měsíc do spořitelny s příkazem k úhradě dlužné částky, ale prý zatím nelze dát trvalý příkaz k úhradě kvůli různé výši částky, což chápu.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 6. 2008 11:40 | MoB

Jo, lépe bych to nenapsal.
Ještě přípodotek: občas se mi do peněženky cpou další karty. S těmi ovšem vyběhnu, protože na výše zmíněný účel mi stačí karta jedna.
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 11:25 | Jazaseano

Je to sazkova kancelar - jak VISA tak MasterCard - pocitaji s tim, ze uzivatel kartu jednou, dvakrat (ci pravidelne jako Americane, kteri je k tomu maji "naspanovane" na maximum) nezaplati a zacnou si "pujcovat" z KREDItu. Pri tech 10-25 % rocne to nejsou spatne penize. Na druhe strane, pokud clovek umi zachazet s penezma, ziska vyhodu - nenosi hotovost, pujcuje si auto, kupuje kraviny z Inetu apod. Vtip je v tom, ze se musi stav uctu po kazde vynulovat. Pokud jsou zdarma - v USA vetsina jich je zdarma - pak neni duvod je nepouzit, v Cesku se za ne plati, coz ztraci smysl.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 10:53 | Lubos

Ja uz si spravu osobnich financi bez kreditni karty umim predstavit jen tezko: Vy pokazde kdyz jdete nakupovat, jedete pro benzin atd vite, kolik to bude stat a mate u sebe spravnou hotovost, resp. spravny obnos na beznem ucte ?? Spravne pouzivana kreditka Vam pomuze minimalne v nasledujicim: 1. nemusite mit ani u sebe ani na beznem uctu penize (az na par stokorun), tzn. muzete je mit jinde 2. pri ztrate ci okradeni Vas typicky banka chrani do 24 ci 48 hodin PRED touto udalosti. 3. Kreditka ma svuj vlastni ucet a pri jejim zneuziti se nejedna o Vase penize a mate prostor k vyjednavani (zazil jsem). 4. Jednou za mesic dostanete vypis vseho, co jste zaplatil a ten (alespon me) je vyborny prehled, kam se zase poztracely penize :-) 5. Pri cestach do ciziny si bez kreditky tezko pujcite auto (mozna to nepotrebujete) 6. Vami referovana "omezena castka" se da postupne pri spolehlivem jednani navysovat, ja mam mapr. limit 100,000,- Kc mesicne a to mi tedy rozhodne nijak neomezuje (s vyjimkou nakupu noveho auta :-)) ... jini by urcite videli i dalsi vyhody, sepsal jsem, co me tak ted napadlo ... ... nevyhody nevidim, typicky vedeni karty zdarma (CS, Citibank), pri pravidelnem splaceni neplatite nic navic, mate porad k dispozici penize ....
Tak asi tak to vidim ja
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 6. 2008 10:44 | Rafter

Ale ma, ta provize od obchodniku je urcite vetsim prinosem, nez tech par haliru co trati na bezurocnem obdobi. Nejhorsi variantou je klient, co ma kreditku zdarma v supliku ;-)
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Patrik Nacher

podnikatel a ekonom

David Marek

ekonom

Patrik Nacher
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
David Marek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services