Levné hypotéky, drahé byty a ČNB sama proti sobě

Jakub Skala | rubrika: Analýza | 2. 8. 2016 | 18 komentářů
Česká národní banka si jistě uvědomuje, že je spoluodpovědná za prudký růst cen nemovitostí – nebývale levné hypotéky jsou důsledkem toho, co provádí s úrokovými sazbami. Na druhou stranu si také uvědomuje, jaké nebezpečí rozdávání hypoték skoro zadarmo představuje. Jenže místo aby regulací ubrala, snaží se údernicky regulovat na dvou frontách.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 8. 2016 21:58, d

Proc by nemohly existovat realne a nerealne penize?Proc by penize nemohly mit "dualni" povahu??? Penize jsou v dnesni dobe uvolnovany masivnim tistenim a skupovanim dluhu vlad a uverovanim, tedy nerealne, ještě ty peníze nic nevyprodukovaly, krome slibu ze jednou se objevi. Jejich nominalni hodnota neodrazi vubec nic (jen sliby, kterými nezarmoutite), a jako takove jsou nepocitatelne nebot takto vznikajici cenova hladina muze rust donekonecna aniz by se realne cokoli udelalo.(nebo také vyse uroku, nominalne sice nejaka je,.ale realne vam je naprd protože si za kladnou nulu zhodnoceni v lepsim pripade koupite to same co před „zhodnocenim). Naproti tomu dluznik je v jistem slova smyslu omezen co do moznosti zisku, protoze ke smene nema nic nez jen realnou hodnotu prace a to co praci bylo vytvoreno a co je za to ochoten kdo zaplatit. Banky pujcuji bezrizika komukoli, aniz by to bylo realne zajistene. Bohuzel az banky pujdou do pruseru budou zachraneny penezi, ktere si uz lide odpracovali, smenili za realnou hodnotu (nasetrili), ulozili si cast realne hodnoty na pozdejsi dobu. A tyto penize budou pouzity k nulovani tech, ktere zatim exituji jen v ucetnictvi protoze realne takoveto sumy nejsou v realnem zivote (cca 40 aktivnich let) jednice splatitelne, tim spis kdyz se zivota jedince dotkne takova drobnost jako ztrata moznosti smenovat realnou hodnotu za jiz exitujici realne penize ap. Pak se ten dluh kupi a je uplne jedno na jak dlouho se pak prodlouzi splatnost dluhu. K nemu pribude další…Jje sice hezke ze treba cesi maj o neakou tu miliardu ulozenou vice nez dluzi,.ale to je statistika,.kdyz budu mit dluh 10Kc a nasetreno 1 a soused bude mit nastereno 9,5 bez dluhu,.je to porado 0,5 vic,.ale az banky sahnou an relane uspory,.tak sousedovi zbyde pekne kulove na to,ze si cely zivot odkladal. A banka je v tom zase da se rici bez rizika. Ono je prirozene, ze se do ekonomiky takto dostavaji penize, problem je v te mire, ktera je dnes obrovska. A rychlost rustu dluhu uz prekrocila schopnost je realne splatit. Proto se docitame jen o opatrnych formulacich, jinak by tu byly runy na banku a to by celou situaci jeste zhoršilo, banky dobře vi, ze takoveto „tisteni“ penez zastavit nemohou bez „katastrofy“...jak by mohly banky uverovat kdyz by kazdy chtel jen sve uspory? Jak by vykazovaly zisk, kdyz by jim tam lezely bezcene papiry, ktere by nikdo nechtel jako dluh??....Vim, ze je to spise teorie ale opravdu ty peníze nemůžou mit i takovouto povahu svého polocasu rozpadu????Je to takovy kruh a srumec bude, to s vami souhlasim.

Zobrazit celé vlákno

+35
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 8. 2016 18:31, Vasek

ČNB udělala chybu, že neposunula kurz koruny na 29 Kč za euro. Firmy /vyvozni/ by získaly přes 300 miliard Kč rocne navíc-na zvyšování mezd a lidé by v klidu mohli splácet sve hypotéky. Současne-by při 2% inflaci i stát více vybíral na daních a měl i on více penez na zvyšování platu zaměstnancům. Slabší kurz koruny by umožnil zdražit podnikatelům v turistice, zvysit jejich zisk a i oni by měli více penez jak na investice, modernizace, tak i na zvyšování zaměstnanosti v pohraniční, a zvyšování mezd. To je stoprocentne lepší reseni pro ekonomiku, obzvláště v době, kdy si dovazime deflaci ze skrtajici eurozóny, než pak zbytecne a hloupe snižovat bankám zisky zaváděním záporných úrokových sazeb!

Zobrazit celé vlákno

-38
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 18 komentářů)

3. 11. 2016 1:37 | Heinrich Jesse

Nabízím ekvivalence úvěrovou linku, budete potřebovat pomoci s start-up nebo obchodní nápad? Jsem Heinrich Jesse financujeme a radí, nabízí úvěry ve výši 3% úrokové sazby s rozsahem 10.000 až 50,000,000.00 čzk. Finance a poradit. Bez ověření příjmu. Nepotřebujete kreditní skóre. Velmi příznivé úrokové sazby.
Kontaktní osoba: Heinrich Jesse Emailová adresa: jesseserv001@gmail.com webová stránka: http://jessefinanceservice.sluzby.cz/
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2016 18:29 | David

Můj názor je, že pokud by ČNB zvýšila na 29 Kč za Euro, tak by to mělo negativní dopad pro náš export. Zahraniční subjetky by nakupovaly substituty a celkový export ČR by se snižoval díky snižující se poptávce. Jsem toho názoru, že zvyšujíčí se export je odrazem interverncí ČNB.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 8. 2016 18:31 | Vasek

ČNB udělala chybu, že neposunula kurz koruny na 29 Kč za euro. Firmy /vyvozni/ by získaly přes 300 miliard Kč rocne navíc-na zvyšování mezd a lidé by v klidu mohli splácet sve hypotéky. Současne-by při 2% inflaci i stát více vybíral na daních a měl i on více penez na zvyšování platu zaměstnancům. Slabší kurz koruny by umožnil zdražit podnikatelům v turistice, zvysit jejich zisk a i oni by měli více penez jak na investice, modernizace, tak i na zvyšování zaměstnanosti v pohraniční, a zvyšování mezd. To je stoprocentne lepší reseni pro ekonomiku, obzvláště v době, kdy si dovazime deflaci ze skrtajici eurozóny, než pak zbytecne a hloupe snižovat bankám zisky zaváděním záporných úrokových sazeb!
-38
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 20:38

Treba i doplaceni z prodeje. Jde o to ,ze rizika nesou jen dluznici a banky pri vytvareni tohto systemu nenesou prakticky nic-riziko.Penize vyrabi prakticky z niceho a hlavne obrovskou rychlosti, bez sebemensi odpovednosti,a je celkem fuk jak si banky stoji v bankovnim systemu. Nakonec jsou ztraty vytvorene penezi z niceho sanovany realnymi penezi, ktere musel nekdo realne odpracovat.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 17:34 | Hunter

A omlouvám se, samozřejmě tam mám logickou chybu - dlužník by mohl nemovitost prodat a zůstatek hypotéky z toho zaplatit.
Tento návrh by opravdu dlužníkům pomohl a samozřejmě také příjemně zajistil všechny "investory do nemovitostí".
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 17:24 | Hunter

Takže Vy navrhujete, že když někdo splácí hypotéku, má ji třeba na 20 let, 16 let splácí a pak když přestane být schopen splácet, tak nemovitost přejde na banku a ta si s ní "udělá co chce"?
Chudák dlužník.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 16:10 | Karel

Podle údajů CSÚ rostly v Praze realizované ceny starých bytů meziročně k 1Q2016 o 5,7%, k 1Q2015 o 5%. U nových bytů byl růst k 1Q2016 o 3,7%, k 1Q2015 o 2%.
To je výrazně méně, než údaje uvedené v článku. Osobně věřím spíš statistickému úřadu, než propagandě developerů.
Z těchto průměrných čísel nevyplývá, že by mělo docházet k přehřívání trhu s nemovitostmi a tedy k žádné korekci není důvod. Na to si ještě pár let počkáme.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 8. 2016 14:50 | J

To sice ano,.ale i banka vidi, co se za ty penize porizuje a je tedy spoluodpovedna. Proto je to u nas tak trochu na hlavu. Napred vam banky pujci na kde co aby "podporily ekonomiku" zastavou te nemovitosti. Proto by pri neschopnosti dluznika splacet mela nemovitost prejit na banku a ta at si s ni dela co chce,a tim by to bylo pro dluznika vyreseno...Tim by byly banky nuceny tak trochu zopovednej pristupovat k nafukovani bublin. Nakonec i pri "propadu ekonomiky a splasknuti bublin" a naslednych exekuci se stejne vse nezaplati a zbytek se mozna odepise, kdyz uz nebude kde brat.....bohuzel jediny kdo tu nese odpovednost je dluznik. Banka je prinejhorsim zachranena z penez, ktere predtim dluznik odevzdal na danich,....tak je dalsi variantou nezachranovat banky...banky krachnou ,.lidi prijdou sice o penize a naserou se,.a nakonec se i banky budou muset chovat zodpovedneji. Osobne mne tez zivot naucil, ze za kazdy obchod zodpovidam i ja jako investor...
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2016 21:58 | d

Proc by nemohly existovat realne a nerealne penize?Proc by penize nemohly mit "dualni" povahu??? Penize jsou v dnesni dobe uvolnovany masivnim tistenim a skupovanim dluhu vlad a uverovanim, tedy nerealne, ještě ty peníze nic nevyprodukovaly, krome slibu ze jednou se objevi. Jejich nominalni hodnota neodrazi vubec nic (jen sliby, kterými nezarmoutite), a jako takove jsou nepocitatelne nebot takto vznikajici cenova hladina muze rust donekonecna aniz by se realne cokoli udelalo.(nebo také vyse uroku, nominalne sice nejaka je,.ale realne vam je naprd protože si za kladnou nulu zhodnoceni v lepsim pripade koupite to same co před „zhodnocenim). Naproti tomu dluznik je v jistem slova smyslu omezen co do moznosti zisku, protoze ke smene nema nic nez jen realnou hodnotu prace a to co praci bylo vytvoreno a co je za to ochoten kdo zaplatit. Banky pujcuji bezrizika komukoli, aniz by to bylo realne zajistene. Bohuzel az banky pujdou do pruseru budou zachraneny penezi, ktere si uz lide odpracovali, smenili za realnou hodnotu (nasetrili), ulozili si cast realne hodnoty na pozdejsi dobu. A tyto penize budou pouzity k nulovani tech, ktere zatim exituji jen v ucetnictvi protoze realne takoveto sumy nejsou v realnem zivote (cca 40 aktivnich let) jednice splatitelne, tim spis kdyz se zivota jedince dotkne takova drobnost jako ztrata moznosti smenovat realnou hodnotu za jiz exitujici realne penize ap. Pak se ten dluh kupi a je uplne jedno na jak dlouho se pak prodlouzi splatnost dluhu. K nemu pribude další…Jje sice hezke ze treba cesi maj o neakou tu miliardu ulozenou vice nez dluzi,.ale to je statistika,.kdyz budu mit dluh 10Kc a nasetreno 1 a soused bude mit nastereno 9,5 bez dluhu,.je to porado 0,5 vic,.ale az banky sahnou an relane uspory,.tak sousedovi zbyde pekne kulove na to,ze si cely zivot odkladal. A banka je v tom zase da se rici bez rizika. Ono je prirozene, ze se do ekonomiky takto dostavaji penize, problem je v te mire, ktera je dnes obrovska. A rychlost rustu dluhu uz prekrocila schopnost je realne splatit. Proto se docitame jen o opatrnych formulacich, jinak by tu byly runy na banku a to by celou situaci jeste zhoršilo, banky dobře vi, ze takoveto „tisteni“ penez zastavit nemohou bez „katastrofy“...jak by mohly banky uverovat kdyz by kazdy chtel jen sve uspory? Jak by vykazovaly zisk, kdyz by jim tam lezely bezcene papiry, ktere by nikdo nechtel jako dluh??....Vim, ze je to spise teorie ale opravdu ty peníze nemůžou mit i takovouto povahu svého polocasu rozpadu????Je to takovy kruh a srumec bude, to s vami souhlasim.
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2016 18:18 | Michal

Lidi jsou dnes schopni vysolit dva melouny za psi boudu aniz by domysleli rizika,v pripade zvyseni urokovych sazeb by se spousta lidi dostala do velkyho problemu se splacenim,casem by doslo k padu cen nemovitosti,no a ten co si koupil tu psi boudu za dva melouny bude nahrany,dva melouny mu za to nikdo neda,on to proda pod cenou a rozdil mezi tim co za to dostane a co si pujcil od banky bude muset samozrejme doplatit,lidi by meli zacit uz trochu premyslet a nekupovat neco,na co jim momentalne nekdo ochotne pujci.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 8. 2016 0:04 | Karel

Jenom doplním. Kurz akcií nejstarší italské banky Monte dei Paschi di Siena, která propadla v zátěžových testech, spadl za poslední rok o 82%. To musí být akcionáři celí štěstím bez sebe. http://www.onvista.de/aktien/BANCA-MONTE-DEI-PASCHI-DI-SIENA-S-P-A-Aktie-IT0005092165
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 23:23 | Karel

Žádné reálné peníze vytvořené prací neexistují. Tomu věřili snad jen sovětští komunisti. Peníze vznikají především tak, že je komerční banka někomu půjčí. A naopak zanikají tak, že je dlužníci bance splácí. Úrok z poskytnutých půjček je zisk banky. To je princip podnikání komerčních bank.
A samozřejmě že riziko nesplácených úvěrů nesou i banky. Především když se jedná o velké objemy jako teď v Itálii. Sledujte ten šrumec.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 10:41 | plavec

Samozřejmě. Ani s tím nemám problém, lidi to podepisují dobrovolně. Jen vidím rozdíl mezi hypotékami u nás a v zahraničí, rozdílné mohou být i dopady při krizi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 10:22 | Aqualung

Aby ne, když ČNB jede co ECB v bleděmodrým.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 10:14 | zdravyrozum

Bolo by to rovnake. U nas rastu ceny bytov rovnako.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 8:47 | kodiak medvěd

Taky byste asi chtěl dostat své peníze zpět, kdybyste je někomu půjčil.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2016 8:19 | plavec

Že budou mít banky nedostatečnou zástavní hodnotu u 110procentní hypotéky? To by vadilo možná v Americe, tam nešťastníci neschopni splácet poslali klíče od domu do banky a tím to pro ně skončilo. U se toto stát nemůže, tady lidi radostně podepisují smlouvy, podle kterých když nebude hodnota nemovitosti stačit, tak je ještě oholí exekutor - nebudou mít nic a splácet budou dál.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 8. 2016 8:03 | Pedro

Jak by to vypadalo, kdybychom už dávno měli euro?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Magdalena Souček

manažerka, Ernst & Young

Meda Mládková

sběratelka umění a podnikatelka

Magdalena Souček
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Meda Mládková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services