Mlč, ale klidně nám při tom tykej

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 17. 6. 2016 | 18 komentářů
Tykání naordinované seshora celé firmě vytváří iluzi, že náhodné seskupení nahraditelných pracovníků funguje jako kamarádský kolektiv. A pro kamarády přece rádi uděláte práci navíc, nebo snad ne?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 6. 2016 13:35, Hunter

Můžete kolegovi vykat a oslovovat ho přitom křestním jménem (já osobně to nemám rád, ale čeština to umožňuje) - což je ostatně úplně to stejné, co děláte v té angličtině.

Zobrazit celé vlákno

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 6. 2016 9:11, Pavel

Proč tady píšete takové nesmysly? Pracoval jste někdy ve firmě, kde si všichni zaměstnanci tykali? Já zažil obojí a tykání v rámci firmy má neoddiskutovatelné výhody:

1. Když potřebujete něco řešit s někým, koho ještě neznáte, nemusíte vymýšlet, jak uctivě ho oslovit, prostě řekněte "Ahoj" a jdete na řešení problému.

2. Při vykání těžko někoho, kdo dělá či tvrdí nesmysly, vykážete do patřičných mezí. Pokud si tykáte, nemáte zábrany ho poslat někam, a to ani šéfa.

3. Pokud se jedná o mezinárodní firmu, tak odpadají další úvahy o kulturních rozdílech mezi Japonci, Němci a Američany, prostě se všemi jednáte stejně.

Prostě, já se ve firmách, kde si zaměstanaci tykali, vždy cítil lépe, lépe se pracovalo, rychleji se řešily problémy a ve výsledku to vedlo i k férovějším vztahům mezi lidmi.

Dokonce jsem dělal ve firmě, kde nastoupilo nové vedení a tykání zrušilo. Za pět let ta firma neexistovala. Samozřejmě proto, že uctivým chovním k šéfům se maskovala jejich neschopnost.

-58
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 18 komentářů)

23. 7. 2021 2:38 | Filip

Existuje.
V angličtině tyká se toliko Bohu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 6. 2016 21:45 | elena

Michal Kašpárek - má za jedna!!! Tohle je úžasný název článku ! ( a má pravdu :-( )
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 6. 2016 12:00 | pavel

Je to určitě lepší než lidem zvednout mzdy a vo-votom to je!
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 6. 2016 21:08 | Ivan

Dovoluji si oponovat. Ti, kdo se profesionálně zabývají angličtinou, uvádějí, že v angličtině neexistuje tykání. Tvar s "you" představuje vykání. Pokud chci tykat, musí to vyplynout z obsahu konverzace. Uvedu-li jiný příklad země pouze s tykáním, pak je to Švédsko. Zde existuje vykání jen tehdy, oslovuji-li někoho z královské rodiny. Pro všechny ostatní, a také např. při oslovení lékaře, profesora,.. platí běžně křestní jméno a tykání.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 20:59 | Ivan

Dobrá atmosféra na pracovišti nezávisí přece na tykání, či vykání. Když každý respektuje a váží si práce druhého, tak k tomu nepotřebuje tykání, či vykání. Důležité je, jak se všichni v pracovním prostředí cítí. Když dostanu výpověď, tak jedno, zda si se šéfem tykám nebo ne. Ale nařizovat tykání je absurdní. Spíš se vyskytuje jako zavedený zvyk ve firmách a je na každém, zda je bude používat. Pak může vykání znít v nejhorším případě trochu ironicky, ale to lze snadno, třeba humorem, či vysvětlením, uhájit.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 6. 2016 20:27 | Gabina

Pro ujasnění....v anglickém jazyce tykáte vždy...nerozlišují vykání...rozlišují business a street jazyk...takže ups. Oslovují křestním jménem, ale to neznamená tykání... Problém spatřuji jinde...tykat na pracovišti v české mentalitě je ošemetné...jen pro velmi vyzrálé jedince s velkou mírou sebekontroly...vypadá to, že tak to v této společnosti bude...jinak je čeká velmi nemilé překvapení v podobě chování stáda dobytka...a to se samozřejmě velmi odrazí na chování vůči zákazníkovi a samotném pracovním výkonu...protože autorita založená na tykání...tu si získá pouze velmi schopný manažer...
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 6. 2016 18:46

Ne vždy, ne každý specialista je v Aj schopen i odpovídat nebo je nutné něco vyjasnit. Týká se to ale i schůzek v Čj. Jsou to pracovní schůzky - např. soupis funkčních požadavků.
Vykání se nikdo nebrání, prostě se jen s některými kolegy potkáváme výrazně méně než s lidmi z cizí firmy.
A i u oslovování křestním jménem musí někdo začít a pak si to pamatovat. Samozřejmě, že na prodejně o 15 lidech a dvou vedoucích je to o něčem jiném...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 18:04 | jezevec

pokud někdo k projevu uctivosti či slušnosti potřebuje rozlišovat mezi tykáním a vykáním, stejně nemá šanci se uživit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 13:35 | Hunter

Můžete kolegovi vykat a oslovovat ho přitom křestním jménem (já osobně to nemám rád, ale čeština to umožňuje) - což je ostatně úplně to stejné, co děláte v té angličtině.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 11:49 | Honza K

Taky je někdo funkčně negramotný. V IT, auditu - proč ne. Ale celý příspěvek byl o Lidlu a Kauflandu. Tam jistě i nějaké IT a audit jsou, ale většina zaměstnanců bude na opačném konci žebříčku. Dokonce je to ve články zmíněno.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 11:43 | josef

tak nejak stale nechapu - na jednani se nemluvi jen anglicky?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 10:33 | kodiak medvěd

U vás zákazníkům tykáte? To jste trumfli i ten Lidl s Kauflandem, tam je to jen mezi zaměstnanci. Zatím.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 10:12

Vykám v Čj, v Aj oslovuji příjmením.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 10:09 | Eskom

Vzájemně si tykat to už tady bylo, vždyť to zavedli komunisti. Napřed mezi sebou a později jen na schůzích. Připomínám film Pelíšky, jak za tykání rodič ztřískal učitele. Takže se to neujalo, ono se to neosvědčí ani u Lidlu a o vzájemném tykání budou zase jen rozhodovat lidé, je to přece jen jakýsi projev úcty. Jak by to vypadalo kdyby číšník na vás pokřikoval "co si dáš?" Asi bych z takové hospody odešel.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 6. 2016 10:00 | josef

Jak to prosim delate, ze na jednani si tykate v AJ se zakaznikem a v AJ si vykate s kolegou???
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 9:50

Nevím, jak u manuálních pozic, ale na základě vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že v IT, auditu a poradenství automatické tykání výrazně zjednodušuje komunikaci. Je trapné, když si na společné schůzce tykáte se zákazníkem a oslovujete se křestním jménem (typicky v Aj), ale kolegovi vykáte...
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 6. 2016 9:41

a kdyby si tykali, mohli tu být dodnes
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 6. 2016 9:11 | Pavel

Proč tady píšete takové nesmysly? Pracoval jste někdy ve firmě, kde si všichni zaměstnanci tykali? Já zažil obojí a tykání v rámci firmy má neoddiskutovatelné výhody:
1. Když potřebujete něco řešit s někým, koho ještě neznáte, nemusíte vymýšlet, jak uctivě ho oslovit, prostě řekněte "Ahoj" a jdete na řešení problému.
2. Při vykání těžko někoho, kdo dělá či tvrdí nesmysly, vykážete do patřičných mezí. Pokud si tykáte, nemáte zábrany ho poslat někam, a to ani šéfa.
3. Pokud se jedná o mezinárodní firmu, tak odpadají další úvahy o kulturních rozdílech mezi Japonci, Němci a Američany, prostě se všemi jednáte stejně.
Prostě, já se ve firmách, kde si zaměstanaci tykali, vždy cítil lépe, lépe se pracovalo, rychleji se řešily problémy a ve výsledku to vedlo i k férovějším vztahům mezi lidmi.
Dokonce jsem dělal ve firmě, kde nastoupilo nové vedení a tykání zrušilo. Za pět let ta firma neexistovala. Samozřejmě proto, že uctivým chovním k šéfům se maskovala jejich neschopnost.
-58
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Martin Pomothy

podnikatel, ČSFD.cz

Karel Svoboda

ekonom, prezident APS ČR

Martin Pomothy
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Karel Svoboda
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services