Pojistíte se. Vytopíte sousedy. Pojišťovna ale neplatí: Neudělali jste totiž chybu

Koupíte byt, pojistíte ho. Namontují vám novou kuchyňskou linku. V noci praskne přívodní hadička vody. Tři podlaží vytopená. Naštěstí jste pro tyhle případy pojištění, uff. Nepropadejte klidu, všechno je jinak: „Neudělali jste chybu, nejste za škody způsobené sousedům odpovědní.“ Pojišťovna plnit nebude.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 4. 2016 17:09, kodiak medvěd

Mně to připadá jasné a přehledné, já na tom nic záhadného ani podvodného nevidím.

Jako vytopený soused bych měl být sám pojištěný. Škodu hradí moje pojišťovna a vymáhá ji nejspíš dál po viníkovi. Pokud pojištěný nejsem, hradím si ji já a vymáhat ji pak musím taky já.

Jako majitel bytu, kde k prasknutí hadičky došlo uplatňuji škodu na dodavateli, tedy na firmě, která mi montáž prováděla. Je mi pendrek po tom, od koho kupuje ten šmejd, který mi tam namontovala a který za pár dní praskl a vytopil několik bytů, já to koupil v rámci montáže od nich a oni ať si to případně vymáhají po dodavateli hadiček. Pokud firma škodu neuhradí, udělám totéž, co moji sousedé – uplatním škodu na svém majetku na pojišťovně, ta by měla plnit a vymáhat to dále na dodavateli. Pokud neuspěju, budu to vymáhat soudně. Soud určí viníka a ten škodu uhradí. Buď to bude dodavatel montáže, nebo výrobce hadičky, nebo to budu já. Pokud to budu já, jdu zpátky na pojišťovnu a budu po ní požadovat uhrazení škod a soudních výloh, protože mám rozsudek sokládající mou odpovědnost za škodu. Nejspíš ale soud označí jako odpovědného dodavatele montáže nebo výrobce hadičky. Jen tak nad rámec bych si pro případ, že s tím budu muset k soudu, raději dopředu pojistil právní ochranu.

+109
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 4. 2016 10:52

Citace - Štěpán / 18.04.2016 08:05

Z mého pohledu nehoráznost od pojištovny, že se až takto extrémně striktně řídí podmínkami, když si ten člověk pro takové připady platí pojistku. Přesně pro takové případy si platím Pojištění právní ochrany, aby takovéhle sporné připady byly právně přezkoumány a případně soudně od dotyčné pojištovny, firmy či výrobce vymáhány.

Právníci pojišťovny právní ochrany by to vyřešili naprosto stejně jako ČSOB pojišťovna. Prostě Pavel nic nezavinil, jeho pojišťovna sousedům nic platit nebude.

Zobrazit celé vlákno

-39
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 57 komentářů)

19. 4. 2016 10:22 | josef

Ale vzdyt to mate v clanku jasne vysvetleno. Je to pojisteni odpovednosti. Ale majitel bytu za tu skodu odpovedny neni, odpovedny je nekdo jiny.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 4. 2016 9:37 | kodiak medvěd

V mnohém máte pravdu, ale mýlíte se v tom, že se v tomto případě jedná o nějaké vyčůraně napsané pojistné podmínky s milionem výjimek. Takto to je dané zákonem, konkrétně § 2910 Občanského zákoníku, tedy toho nového, platného. V článku je to zřetelně uvedené: Dle § 2910 nového občanského zákoníku je podmínkou vzniku odpovědnosti za újmu porušení nějaké právní povinnosti na straně škůdce.
Právník by vám nejspíš řekl, že jinak ani nelze, protože jinak by pojišťovna vlastně přebírala odpovědnost za škodu vzniklou špatně odvedenou prací třetí osoby, v tomto případě dodavatele montáže, potažmo výrobce hadičky. Čili, nemělo by smysl po někom vyžadovat odpovědnost za odvedenou práci (řekněme záruku), protože škody by zacvakaly pojišťovny a kdejaký lempl by prodával kdejaký šmejd, aniž by se musel obávat, že bude muset hradit škody, které tím zákazníkům vzniknou.
Pokud už by v popsaném případě měla vzniklé škody hradit nějaká pojišťovna, měla by to být ta, u které je dodavatel stavebních prací pojištěn na krytí škod způsobených zákazníkům, pokud takové pojištění má sjednané a pokud kryje tato rizika. Mimochodem, odpovědnostní pojištění je u mnoha profesí povinné, jestli je tomu tak ve stavebnictví, to nevím.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 4. 2016 2:48 | Platypus Norwegicus

Zadne prekvapko. Zakladni snahou pojistovny je nacpat do smlouvy milionsest poznamek, kdy k plneni nedojde a za pomoci sveho tymu pravniku se plneni vyhnout. Neni to ani zdaleka prvni takovy pribeh, co jsem cetl. Pojisteni rozestavene stavby proti kradezi - po vykradeni se clovek dozvedel, ze se netyka materialu a naradi (kdyby mu urizli a odnesli zed, tak by mozna pojistovna plnila, pokud by neprisli na jinou klicku). Havarijni pojisteni auta - platite podle ceny noveho auta, pojistovna plni podle ceny stareho auta, kterou si sama nejak vymyslela pardon spocitala.
Pokud chcete neco pojistit, zamyslete se nejdriv nad tim, jestli to nedokazete za ty prachy, co zaplatite pojistovne vyresit jinak. Je lepsi pojisteni proti pozaru (az vyhorite, tak vam pravnik pojistovny rekne, ze to nebyl pozar, protoze zasahovali jenom dva hasicske vozy, nebo nejakou podobnou kokotinu, takze plnit nebudou), nebo nainstalovane automaticke hasici zarizeni, ktere ohen uhasi?
Ja mam pojistene akorat auto, protoze to je povinne.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 4. 2016 0:08 | jezevec

problém spatřuji v tom, že pokud si uzavřu pojištění škod spojených s vlastnictví mého bytu, které bych způsobil cizím subjektům a lidem - mám právo se domnívat, že mám pojištěné škody a újmy, které by v souvislosti s vlastnictvím mého bytu vznikly cizím subjektům a lidem. jinak samozřejmě zvoslil to zejména advokát, který zapomněl klientovi připomenout, že na výslovnou žádost klienta tam byla namontovaná deset roků stará hadička.
jinak tedy zejména divím se pojištovně, že jejich marketingový guru pro relativně balastních sto tisíc raději utrpí ztrátu klienta a všech jeho známých, jakož i všech kdo si to tom případu dozvědí. důvěru ztratíte jen jednou.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 22:35 | kodiak medvěd

Tady nejde o nervy, ale o vyřešení nepříjemné situace a to bohužel není jednoduché. Pokud to dotyčný chce mít jednoduché, může vzít vinu na sebe a sousedům škodu zaplatit ze svého. Máte nějaké jiné řešení?
Pojišťovna přece nemůže plnit na základě toho, že se někdo domnívá, že má pojištěné riziko, které pojištěné nemá. Když mám na auto sjednané povinné ručení, tak mi taky pojišťovna neuhradí škody, které jsem si při bouračce způsobil na svém vozidle, ani mi nic nezaplatí, když mi auto ukradnou. A že by sakra platit mohla, nějaké pojištění mám a pojišťovna stejně neví co s prachama...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 20:49 | Johnny

Když vidím ty plusy a mínusy v diskuzi tak tu asi řádili nějací "pojišťováci".
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 20:43 | kiskim

Nejak jsem nepochopil v cem je problem, neni za to zodpovedny, tak proc chce plneni?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 20:18 | jana cenkova

chtěla bych vidět,kdo má tak železné nervy a trpělivost,procházet takovýmto postupem.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 18:22 | karlsson

Jak typicky české... Místo hledání způsobu, jak se pořádně pojistit, hledáme způsob jak podvádět...
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 17:09 | kodiak medvěd

Mně to připadá jasné a přehledné, já na tom nic záhadného ani podvodného nevidím.
Jako vytopený soused bych měl být sám pojištěný. Škodu hradí moje pojišťovna a vymáhá ji nejspíš dál po viníkovi. Pokud pojištěný nejsem, hradím si ji já a vymáhat ji pak musím taky já.
Jako majitel bytu, kde k prasknutí hadičky došlo uplatňuji škodu na dodavateli, tedy na firmě, která mi montáž prováděla. Je mi pendrek po tom, od koho kupuje ten šmejd, který mi tam namontovala a který za pár dní praskl a vytopil několik bytů, já to koupil v rámci montáže od nich a oni ať si to případně vymáhají po dodavateli hadiček. Pokud firma škodu neuhradí, udělám totéž, co moji sousedé – uplatním škodu na svém majetku na pojišťovně, ta by měla plnit a vymáhat to dále na dodavateli. Pokud neuspěju, budu to vymáhat soudně. Soud určí viníka a ten škodu uhradí. Buď to bude dodavatel montáže, nebo výrobce hadičky, nebo to budu já. Pokud to budu já, jdu zpátky na pojišťovnu a budu po ní požadovat uhrazení škod a soudních výloh, protože mám rozsudek sokládající mou odpovědnost za škodu. Nejspíš ale soud označí jako odpovědného dodavatele montáže nebo výrobce hadičky. Jen tak nad rámec bych si pro případ, že s tím budu muset k soudu, raději dopředu pojistil právní ochranu.
+109
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 16:48 | Jiří Hrabovský

Citace - Eva / 18.04.2016 10:22

Chudáci vytopení sousedi.Vždyť ani oni nemusí být pojištěni.Bylo by spravedlivé,aby škodu hradila pojišťovna z pojistky toho,odkud škoda vznikla,a nevrtale se už čím to bylo způsobeno.Zkrátka došlo k vytopení bytů zu důvodu závady v bytě pojištěného.S ČSOB mám velmi špatné zkušenosti.
Proč by to bylo spravedlivé? Proč by měla pojišťovna platit něco za člověka, který nic nezavinil? A to, že "chudáci vytopení sousedi" nemají pojistku je čí problém? Jejich. Kdyby měli svoji pojistku, tak jim jejich pojišťovna škody uhradí.
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 16:39

Citace - Slávka / 18.04.2016 15:46

Háček je v tom, že vlastník musí chybu (škodu) zapříčinit. Při tomto typu pojistky, tedy vždy kajícně oznamovat, že jsem nešika, trouba, neohrabanec...prostě jsem něco provedl. Takto mi při uzavírání pojistky podala informaci pracovnice pojišťovny. Pokud tedy nic nezaviníte, nemůžete požadovat úhradu z pojištění.
Proč bych měl kajícně přiznávat něco, co jsem nezavinil? Když něco přiznám, tak to sice moje pojišťovna zaplatí, ale i když u pojištění bytů a domácností nefunguje malusový systém jako u aut, tak je docela pravděpodobné, že příští rok budu za svoji pojistku platit více, protože za mne pojišťovna zaplatila třeba 50.000 Kč a holt chce ty peníze nějak dostat zpět. A 1x ročně mi může platbu za pojistku změnit.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 16:10 | youda

Takže mám leda právo pojistku platit a když se něco stane tak se mnou pojišťovna vyběhne. Možná bych mohl ročně pár tisíc ušetřit, když je pojištění vlastně na nic :-(
-9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 15:46 | Slávka

Háček je v tom, že vlastník musí chybu (škodu) zapříčinit. Při tomto typu pojistky, tedy vždy kajícně oznamovat, že jsem nešika, trouba, neohrabanec...prostě jsem něco provedl. Takto mi při uzavírání pojistky podala informaci pracovnice pojišťovny. Pokud tedy nic nezaviníte, nemůžete požadovat úhradu z pojištění.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 11:46 | Slavomír Pikula

Nejmenovaná pojišťovna mi odmítla plnit pojistku rozbitého čelního skla v zahraničí i přesto,že vůči podobným "nehodám" jsem pojistku uzavřenou měl,a to podobným kocourkovským zdůvodněním - čelní sklo mi rozbil letící kámen a ne já svým vlastním přičiněním
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 11:00 |

Moje babička říkávala něco podobného, totiž že "pojišťovák do domu, hůl do ruky". Ovšem dnes se jim vzletně říká "finanční poradci či konzultanti". My u nás na vesnicích jim říkáme šmejdi.
-33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 10:52

Citace - Štěpán / 18.04.2016 08:05

Z mého pohledu nehoráznost od pojištovny, že se až takto extrémně striktně řídí podmínkami, když si ten člověk pro takové připady platí pojistku. Přesně pro takové případy si platím Pojištění právní ochrany, aby takovéhle sporné připady byly právně přezkoumány a případně soudně od dotyčné pojištovny, firmy či výrobce vymáhány.
Právníci pojišťovny právní ochrany by to vyřešili naprosto stejně jako ČSOB pojišťovna. Prostě Pavel nic nezavinil, jeho pojišťovna sousedům nic platit nebude.
-39
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 10:49 | Jiří Hrabovský

Přesně tak jak píšete v závěru. Když podepíšete pojistnou smlouvu, tak máte 2 měsíce na to, aby jste si ji podrobně prostudoval, zeptal se na to, čemu nerozumíte (nejlépe písemně, papír se může později hodit), a v těch dvou měsících můžete smlouvu vypovědět a to s 8-midenní výpovědní dobou. Bohužel s praxe vím, že tohle udělá tak 2-3% klientů, ostatní hodí smlouvu do šuplíku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 4. 2016 10:45 | Jiří Hrabovský

Situace je zcela jasná. Pavel jako majitel bytu, ve kterém "praskla voda", škodu nezavinil. Tudíž nikdo z vytopených sousedů po něm náhradu svého zničeného bytu nemůže chtít. Pavlova pojišťovna zaplatí Pavlovi škody, které vznikly v jeho bytě či v jeho domácnosti. A samozřejmě Pavlova pojišťovna za něj žádné škody vytopeným sousedům platit nebude. Pokud mají vytopení sousedé svoji pojistku bytu a domácnosti, tak jejich pojišťovna jim škody zaplatí. Pokud vytopení sousedé svoji pojistku bytu a domácnosti nemají, tak mají smůlu, od nikoho nic nedostanou. Tak to prostě je.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 4. 2016 10:22 | Eva

Chudáci vytopení sousedi.Vždyť ani oni nemusí být pojištěni.Bylo by spravedlivé,aby škodu hradila pojišťovna z pojistky toho,odkud škoda vznikla,a nevrtale se už čím to bylo způsobeno.Zkrátka došlo k vytopení bytů zu důvodu závady v bytě pojištěného.S ČSOB mám velmi špatné zkušenosti.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Tomáš Chrenek

podnikatel, Moravia Steel

Milan Teplý

podnikatel, Madeta

Tomáš Chrenek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Milan Teplý
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services