Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Aktuálně.cz | 14. 2. 2016 | 14 komentářů
Elektrikáři jsou opatrní, a i když výměnu povolí, investice do nového jističe se vrátí až za několik let. Ani Energetický regulační úřad nepředpokládá, že nové tarify povedou domácnosti k masovým výměnám jističů. Kritici volají po stažení návrhu.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 2. 2016 3:04, petr

Tak predne by me zajimalo, jaky je realny prinos vymeny jistice u maloodberatelu pro system. Vzdyt k zadnym usporam na strane distributora nemuze z principu dojit!

Distribucni spolecnosti rozhodne nedimenzuji sit podle hodnot jisticu maloodberatelu, ale podle statistickych dat pro danou oblast.
Sit nepocita s tim, ze by vsichni meli moznost vyuzit svuj "rezervovany vykon" zaroven. Pocita se s rozlozenim spickove spotreby. Tedy, ze i kdyz ma cela ulice jistic 25A, prumerny odber na pripojku bude radove nizsi a na tento odber je pak navrhovana mistni trafostanice.
Jinak receno, soucasne si kafe cela ulice neuvari ted ani po vymene jisticu.
Proste pokud se nezmeni statisticky charakter odberu, nic se nezmeni ani z pohledu dimenzovani, udrzby a tim i nakladu distribuce. A toho nelze dosahnout vymenou jisticu.

V konecnem dusledku tak zadny rezervovany prikon neexistuje a sluzba odpovidajici planovanemu poplatku neni poskytovana.
At mam tedy jistic primereny nebo neprimereny, odebiram stale stejnym charakterem a tim ovlivnuji statistiku zateze site porad stejne.
Takze ani po hromadne vymene jisticu v pulce domacnosti rozhodne nebude mozne na udrzbe site usetrit, protoze bude muset byt dimenzovana porad stejne (s vyjimkou domovnich pripojek, kde vsak usetri jen investor, tedy odberatel).

To co ERU prezentuje v souvislosti s drobnymi odberateli je technicky nesmysl. Proste jen snaha prerozdelit naklady dle cisla na jistici namisto toho, aby bylo zohledneno realne uzivani a s tim souvisejici naklady.

U velkoodbaratelu tomu muze byt jinak, protoze ti uz opravdu dimenzovani site ovlivnit mohou. Ale ani u velkoodberatelu nejde o hodnotu jistice, ale o smluvni maximalni odber, casovani a "kvalitu" zateze.

Rad bych od ERU videl spis podporu snizovani energeticke narocnosti a tim v konecnem dusledku snizeni zateze site = uspory na vsech liniich. Jenze on ten zajem ERU bude spis opacny, tedy v tom jak zajistit zisky pro sebe, distributory a vyrobce energie. Minimalne je to dalsi slapnuti od obliceje nejen tem, kdo se snazi setrit energiemi, ale vsem obcanum, kteri plati ze svych dani celou tu masinerii ekologickych dotaci (solar, vetrnik, kotle, zatepleni...).

Reagovat

 

+157
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (14 komentářů)

14. 2. 2016 3:04 | petr

Tak predne by me zajimalo, jaky je realny prinos vymeny jistice u maloodberatelu pro system. Vzdyt k zadnym usporam na strane distributora nemuze z principu dojit!
Distribucni spolecnosti rozhodne nedimenzuji sit podle hodnot jisticu maloodberatelu, ale podle statistickych dat pro danou oblast. Sit nepocita s tim, ze by vsichni meli moznost vyuzit svuj "rezervovany vykon" zaroven. Pocita se s rozlozenim spickove spotreby. Tedy, ze i kdyz ma cela ulice jistic 25A, prumerny odber na pripojku bude radove nizsi a na tento odber je pak navrhovana mistni trafostanice. Jinak receno, soucasne si kafe cela ulice neuvari ted ani po vymene jisticu. Proste pokud se nezmeni statisticky charakter odberu, nic se nezmeni ani z pohledu dimenzovani, udrzby a tim i nakladu distribuce. A toho nelze dosahnout vymenou jisticu.
V konecnem dusledku tak zadny rezervovany prikon neexistuje a sluzba odpovidajici planovanemu poplatku neni poskytovana. At mam tedy jistic primereny nebo neprimereny, odebiram stale stejnym charakterem a tim ovlivnuji statistiku zateze site porad stejne. Takze ani po hromadne vymene jisticu v pulce domacnosti rozhodne nebude mozne na udrzbe site usetrit, protoze bude muset byt dimenzovana porad stejne (s vyjimkou domovnich pripojek, kde vsak usetri jen investor, tedy odberatel).
To co ERU prezentuje v souvislosti s drobnymi odberateli je technicky nesmysl. Proste jen snaha prerozdelit naklady dle cisla na jistici namisto toho, aby bylo zohledneno realne uzivani a s tim souvisejici naklady.
U velkoodbaratelu tomu muze byt jinak, protoze ti uz opravdu dimenzovani site ovlivnit mohou. Ale ani u velkoodberatelu nejde o hodnotu jistice, ale o smluvni maximalni odber, casovani a "kvalitu" zateze.
Rad bych od ERU videl spis podporu snizovani energeticke narocnosti a tim v konecnem dusledku snizeni zateze site = uspory na vsech liniich. Jenze on ten zajem ERU bude spis opacny, tedy v tom jak zajistit zisky pro sebe, distributory a vyrobce energie. Minimalne je to dalsi slapnuti od obliceje nejen tem, kdo se snazi setrit energiemi, ale vsem obcanum, kteri plati ze svych dani celou tu masinerii ekologickych dotaci (solar, vetrnik, kotle, zatepleni...).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+157
Líbí
Nelíbí

14. 2. 2016 9:02 | Jarda

Zapnout všechny spotřebiče současně??? Kde má pan elektrikář tzv SOUDOBOST, která se počítá při navrhování hodnoty jističů???
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

14. 2. 2016 10:23 | Ivan

Nevím kde berete tu nesmyslnou cenu za změnu jističe ? Já měl 3 x 50A kvůli el. topení, to jsem zrušil a už skoro 5 let topím plynem. Potřeboval jsem vyměnit jistič na 3 x 25A. Elektrikář ( samozřejmě s oprávněním) mi to za 500 Kč, včetně ceny jističe, předělal, zavolal jsem na Eon aby to přijeli zkontrolovat a zaplombovat - to nestálo nic a bylo hotovo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+16
Líbí
Nelíbí

14. 2. 2016 14:08 | Angelus

Jestli se nepletu tak normální panelák má kromě osobních jističů ještě jeden na patře a jeden centrální. Skoro se vsadím, že kdyby chtěli všichni naplno využít 3x25A, tak aby využili ten svůj "rezervovaný příkon" tak jističe na patře a hlavní jistič zcela jistě takový odběr nepropustí. Mýlím se?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (petr 14. 02. 2016 03:04)

14. 2. 2016 21:37 | Dluhoslav Sobotka

Z vlastní zkušenosti musím bohužel konstatovat, že jde opět jen o hru na stát. Někdo přeci musí zaplatit průšvihy za miliardy v Dukovanech a Temelíně....
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

15. 2. 2016 9:40 | Hugo

To musel být elektrikář z hodně laciného kraje. A EON padlý na hlavu, když nechtěl razítko od revizáka.
Tím netvrdím, že těch 7 500,- Kč za výměnu, co uvádí ERÚ, není nesmysl. Jenže mne stálo pětistovku před 5 léty jenom to razítko pro ČEZ od revizáka a další tisícovku jistič + práce.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Ivan 14. 02. 2016 10:23)

15. 2. 2016 14:13 | eďa

Zloději a mafiáni bez jakékoliv osobní odpovědnosti dojí tento ovčí národ. A přibude i daň v zimě ze zavřeného okna a v létě z otevřeného.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

15. 2. 2016 19:15

Nejlepší na této záležitosti je že před drahnou dobou vás s jinou amperáží hlavního jističe než 25A nepřipojili !
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

15. 2. 2016 20:55 | elektroshok

kujme pykle kujme pykle neobvykle na lidi
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

16. 2. 2016 8:45

Důvody pro zavedení nového systému nebudou technické, jak se nám snaží namluvit, ale ekonomické. Díky šetření to distributorům prostě přestává sypat. Něco podobného, jako před lety zpoplatnění satelitů. Např. já mám garáž, jistič 3x10, spotřeba 4kwh ročně, platba 250kč za rok. Zdražení o 850%. O takového zákazníka nemájí prostě zájem, ale dle zákona ho sami odpojit nemůžou. Tak to zdraží a on to odpojí sám.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

17. 2. 2016 11:44 | Wenda

Politické rozhodnutí na ochranu výrobců a distributorů elektřiny. Tyto subjekty nepatří mezi nejchudší a nejpotřebnější subjekty k tomto státu, naopak mají nejvyšší míru zisku. Těží z dříve nahromaděného kapitálu, nikoli z vlastní píle. U nás je to o to více vidět, neb zde byl socialismus a nikdo žádnou elektrárnu ze svého nepostavil. Novodobým "podnikatelům" v tomto oboru jsou připisovány neuvěřitelné dotace a pobídky, na které běžný občan nedosáhne. Žádná politická strana takovou změnu ve svém programu neměla.Je třeba se obrátit na své poslance a uložit jim, aby pro takové změny nehlasovali a ty, kteří se na jejich přípravě podíleli, jak politici, tak úředníci a lobisté, zveřejnit a podle práva s nimi naložit, resp. je zbavit jejich funkcí a možností dále škodit. Nikdo z nás to nechce, nemá to pražádnou logiku, to není jako základní složka u tepla. Úsporám energií to nepomůže, je to pouze a jen další zaručený příjem bez jakékoli služby. Strašení blacoutem také není na místě, fotovoltaické elektrárny povolil stejný úřad, který nyní navrhuje tyto změny. Úřad pracuje špatně, je třeba jej zrušit a neschopné úředníky vyhodit a nikam nepřijímat. Majitelů benzínových pump budeme také platit paušály za to, že stojí? Voliči, proberte své poslance nebo je vyhoďte oknem, je to taková česká tradice, takže se to může.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+13
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2016 4:26 | Yokotashi

Take je mozne snizit jistic mnohem vice a blokovat nektere spotrebice, ridit jejich vykon a nebo vyuzit dalsiho zdroje pro vykryti odberovych spicek.
http://kanal.ucw.cz/nove_tarify_elektriny.html
http://kanal.ucw.cz/snizujeme_odber_spotrebicu.html
A v garazi, nebo na chate jednoznacne vede zruseni jistice a generator.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

21. 2. 2016 16:57 | JirkaZ

Máte pravdu, na údržbě sítě se nic neušetří, ale bude možné připojit další odběrná místa.
A pak - ten, kdo dnes šetří na spotřebě, platí i menší distribuční poplatky. Ale celkové náklady na distribuci se nesnižují, spíš naopak.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (petr 14. 02. 2016 03:04)

1. 3. 2016 0:06 | Rozum se na poli nerodí !

Konečně jste se všichni naučili. To to ale trvalo! Alenka.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Dufek

ekonom

Jan Hrušínský

herec a podnikatel

Petr Dufek
ÚSPĚŠNOST
82,26 %

z 62 duelů
×
Jan Hrušínský
ÚSPĚŠNOST
20,29 %

z 69 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Rally, Základní kapitál, Předpokládaná doba dožití, spotřebitel, elektronická evidence tržeb, mobilní operátoři, lime, vodafone, BH Securities, Burzovní komora, radka dudová, forwardové obchody, je, ceny zboží, cizinci, herman kahn, Platební karta, sms

3H01636, 4C40689, 4P75572, 1U56446, 1SY3450

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK