Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Očima expertů | 18. 12. 2015 | 79 komentářů
Co kdyby se celý systém sociálních dávek a státních příspěvků od základů překopal, takže by každý mohl počítat s pravidelnou výplatou od státu – za nic, bez podmínek? Možná by to bylo levnější než dnešní systém…

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 12. 2015 3:59, Omasta

Je bezpochyby, že to zlepší podnikání, protože to umožní lidem vyžít v době, kdy to ještě nenese. V podstatě tu takový příjem už je, protože životní minimum včetně doplatku na byt vychází na 8000 Kč měsíčně. Jsou i odpočitatelné položky od daně, které představují pravidelný příjem. Znamená to, že to je reálné i u nás. Když by ten nepodmíněný příjem byl 8000 Kč/měs a daň z příjmu 33%, tak už při příjmu nad 24.000 hrubého, by už člověk nebyl sponzorovaný státem, protože by odvedl více.

Když se ptáme, v čem by to bylo jiné tak:
1) Odpadlo by špekulantství, jestli chodit do práce, nebo ne, když lidi, ze strachu, že přijdou o podporu, se raději o žádné podnikání nebo práci ani nepokoušejí.
2) Co by si člověk vydělal by měl navíc, tudíž by to lidi motivovalo k podnikání.
3) Lidi by se nebáli pracovat na poloviční úvazek ze strachu, že jim klesne příjem, až přijdou o dávky.

Veskrze pozitivní efekt. Nízké daně u malopříjmových osob a příjem by se vyrušily. Proto rozdíl mezi současným stavem a nepodmíněným příjmem by byl v tom, že by ubylo lidí, kterým se nevyplatí pracovat. Část lidí by se živila už jen tím, že by vyzvedávali děti bohatších ze školy a z kroužků a vozili je domů, nebo pomáhali s úklidem.

Na článku mi vadí, že to rozebírali lidi, kteří nerozumí matematice. V dnešní době mnoho lidí pracuje na černo, takže ten příjem mají tak jako tak. Tuto nespravedlivost by to odstranilo. Úplně to ti "experti" překrucovali, že to jsou peníze bez práce. Právě by to bylo spravedlivější, protože, kdo by pracoval, měl by zjevně více.

Čtenáře zajímá, jestli by stát nevydal víc peněz, než dnes. Možná že ne. Lidi si pro ty dávky vždy přijdou. Čas na sociálkách by už ztrácet nemuseli, takže by to vedlo k pozitivnímu myšlení a lepšímu hospodaření chudších lidí, protože by měli stabilní příjem. Nic navíc by nemohli vytloukat, jedině si vydělat.

Reagovat

 

+150
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 12. 2015 8:54, jezevec

nepodmíněný bezpracný příjem je jistě snem každého parazita a netáhla. a mnozí z nich by jistě pár hodin ročně odpracovali zadarmo nebo za málo pro nějaký bohulibý účel, jiní by občas šli na nějakou brigádu "aniž by (ó, jak surové!) přišli o dávky".
nicméně, pokud se zeptáte lidí, kdo by byl ochoten na ty netáhla makat, a ze svých daní je nepracující živit - rychle zjistíte, že nadšení není tak generelní. dokud někdo nevynalezne perpetuum mobile na nepodmíněný bezpracný výnos, těžko můžeme zavádět nepodmíněný bezpracný příjem.
dalším problémem je imigrace.
mnoho slimáčků, málo kapustičky ...

Reagovat

 

-28
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (79 komentářů)

19. 2. 2016 20:28

Jenže nějaké plodné tvůrčí činnosti je schopno jen poměrně malé procento populace. Už dnes je lidí v profesích, které mají vyšší nároky na tvůrčí a obecně mentální schopnosti, docela silný nedostatek. Jenže, každý prostě nemůže být kvalitním lékařem, projektantem, programátorem, vývojářem obecně čehokoliv, vědcem,.... většina lidí plodnou tvůrčí práci dělat prostě nedokáže, protoře k tomu nemá mentální předpoklady.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ZR 26. 01. 2016 10:02)

5. 3. 2016 11:37 | Rona

S článkem diskuzního přispěvatele Omasty rád souhlasím. Jedná se o pohled z pozice běžného člověka. Z pohledu zaměstnavatele by zaměstnavatel nabízel výši platu s vědomím, že uchazeč o práci již má zaručený příjem a spokojí se tedy s o něco nižším platem. Naproti tomu tentýž zaručený plat by mu zabránil uchazeče vydírat. Hranice výše platů by se všeobecně pohnula, nejspíše směrem dolů. Co by to znamenalo pro mezinárodní konkurenci? Podnikatel zaměstnávající Čechy by měl nižší mzdové náklady a mohl by dosáhnout nižší ceny výrobku. Zahraniční podnikatelé by začali přesouvat výrobu do státu se zaručeným příjmem a i v zahraničí by se do pracovních pozic začali dostávat častěji lidé ze států, kde také funguje zaručený příjem, protože by uchazeči akceptovali nižší plat. Vytvořil by se tlak na okolní státy, aby také omezily roli státu buď zaručeným příjmem nebo snížením daňové zátěže obyvatel. Davy propuštěných státních úředníků by začaly vytvářet něco hodnotného. Svět by se proměnil.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+13
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Omasta 18. 12. 2015 03:59)

8. 3. 2016 22:21 | Zdena

Nepodmineny prijem je podle mne ten nejspravedlivejsi system, ktery byl vymyslen.V diskuzich jsou nazory z pohledu dnesniho cloveka, ktery se v dnesnim, obludnem systemu, musi pohybovat, je tady strach, ze lide pak nebudou tvorivi a hlavne ze nebudou mit chut do prace.Staci se rozhlednout v obchodech s potravinami,na dlouhych regalech lezi spoustu druhu jablek, ale zadne nevoni jako prave jablko, kdyz varite kvetak, tak ta polevka pravou "kvetacku" nepripomina a tech prikladu na zbytecnou"pestrost" nabidky je hodne, v prumyslovem zbozi,detske hracky, kosmetika...je to vsechno jenom business, naprosto zbytecny a zatezujici.Takze objem vyroby by se hodne snizil na rozumnou vysi, tim by se snizila potreba lidske prace. Proc by nemohl mlady clovek misto otrociny ve fabrice, po studiich trochu cestovat, poznavat, nabirat zkusenosti a pak, az se zklidni, vsechno tvorive zurocit? Proc by maminky od malych deti nemohly pecovat o rodinu podle sveho uvazeni? Proc by nemohl byt nepodmineny prijem konecne spravedlive rozdelen mezi vsechny, ne jenom pro Cikany, jak je to dnes? A na druhe strane, ani pro ty Cikany asi neni prijemne, ze jsou tak nizko zarazeni, nemaji geny pro praci, ktera je v dnesnich podminkach standartem, ale jsou zvykli na svobodu a ziskali by nepodm. prijmem stejnou uroven jako ostatni a dosahlo by se tak lepsich socialnich vztahu.Clovek, ktery tvori, tak je stastny a kdyz si muze vybrat praci, ktera ho zajima a sef si ho vazi a nebuzeruje, tak potom se zivot lidstva zmeni o 180stupnu.A migranti by taky nemuseli byt problem, kdyz se s nimi bude zachazet podle naseho trestniho prava.Ja uz delsi dobu sleduju tento system a vidm v nem nadeji pro radost a spokojenost lidi.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+19
Líbí
Nelíbí

8. 3. 2016 22:34 | Zdena

Musim mit k Vasemu prispevku pripominku, dnesni socialni davky nejsou nepodminenym prijmem, kazdy druh davky je pominen urcitymi podminmkami aby na ne bylo dosazemno a temer kazdy rok se podminky meni a upravuji. To je to, co by v novem systemu prijmu odpadlo a bylo by to spravedlive pro vsechny.Myslim, ze by se hodne zjednodusilo, odpadly by agentury nabidky prace, neziskovky, komise a komisari, ministri finanmci a vubec cela vlada jako skodna...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Omasta 18. 12. 2015 03:59)

9. 3. 2016 8:16 | bubenda

Základní příjem by musel být tak nízký, aby pokryl jen základní potřeby. Logicky jak by rostl počet lidí na něm závislých, rostl by i počet lidí, jež by volali po jeho zvyšování.

Jiná věc je, že dnes na to ČR nemá. Stačí se podívat na rozpočtové kapitoly a na 3K na hlavu se dostaneme jen zrušením důchodů, na 10K kdysi zmiňovaných Piráty ještě velmi dlouho ne.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

26. 3. 2016 8:14 | Václav Havel

Dříve nebo později k takové dávce dojde. Až bude díky robotizaci 50% nezaměstnanost, společnost, pokud se nemá rozpadnout, k nějakému takovému kroku bude donucená. Je to jen otázka času.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+10
Líbí
Nelíbí

16. 4. 2016 13:11 | MadlaBo.

Ani v blízké budoucnosti nenajdeme k velkorysemu přerozdělení potřebné prostředky, i diky tomu, že jsme si nechali krátkozrakou politikou zničit většinu výrobních prostředků (v průmyslu i v zemědělství ), s tim, že si všechno můžeme koupit z privatizace a ještě ušetříme na výdajích za údržbu a za pracnost technologických procesů. Nemáme z čeho zvyšovat HDP. Zavedené trhy a výrobky jsme zrušili a nové továrny sodbornymi






Jaromír Jágr a jeho nová láska poprvé ukázali společnou fotku: Takhle se k němu tulí krásná modelkaocesů.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

16. 4. 2016 13:30 | MadlaBo.

Ani v blízké budoucnosti nenajdeme k velkorysemu přerozdělení potřebné prostředky, I díky tomu, že jsme si nechali krátkozrakou politikou zničit většinu výrobních prostředků ( v průmyslu I v zemědělství ) , s tím, že si všechno můžeme koupit z privatizace a ještě ušetříme na výdajích za údržbu a pracnost technologických procesů. Nemáme z čeho zvyšovat HDP. Zavedené trhy a výrobky jsme zrušili a nové továrny s odbornými kádry hned tak
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

16. 4. 2016 13:47 | MadlaBo.

Ani v blízké budoucnosti nenajdeme k velkorysemu přerozdělení potřebné prostředky, I díky tomu, že jsme si nechali krátkozrakou politikou zničit většinu výrobních prostředků ( v průmyslu I v zemědělství ) , s tím, že si všechno můžeme koupit z privatizace a ještě ušetříme na výdajích za údržbu a pracnost technologických procesů. Nemáme z čeho zvyšovat HDP. Zavedené trhy a výrobky jsme zrušili a nové továrny s odbornými kádry hned tak ne obnovitelných.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

29. 4. 2016 21:47 | chal

Základní příjem je zajímavý pro lidi, kteří pracují. Jistá skupina co je na dávkách by mohla být motivována k práci . Jsou zde i lide, kteří nejsou na dávkách dobrovolně. Základní úkol státu: Motivovat pracující aby měli děti a pokud možno co nevíce . Vždy platilo a platit bude, že mladí pracují na staré, dříve to byly např. vejminky . Pokud se rodí pořád měně dětí můžete mít úspory majetky cokoliv, ale pekař nebude, řezník nebude tak si těžko něco koupíme, leda že by nás zachránili uprchlíci, mam o tom ale jistou pochybnost. Pravidlo, že bez práce nejsou koláče je dá se říci fyzikální zákon. Stroje sice pomáhají, ale ne proto aby se člověk flákal, ale aby dělal něco jiného odborného, aby se posunul .
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

5. 5. 2016 23:44

Jojda řekl bych a souhlasil úplně stejný směrem tak že by se svět doopravdy otočil o 180 stupňů do pozitiva.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Zdena 08. 03. 2016 22:21)

5. 6. 2016 1:06 | cx

Pozitiva to určitě má, ale nevím jak by to bylo s financováním - dokud by peníze zůstávaly v ČR, tak by s tím asi nebyl problém, ten by ovšem podle mě nastal ve chvíli kdyby peníze odcházely do zahraničí. Např. dovolená či nákup nějakého zboží z Číny.
Dokáže to někdo rozumně vyvrátit?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

26. 6. 2016 20:03 | Petr Zdeněk

Nebyl bych proti, kdyby:1)to stát utáhl,2)kdyby ta dávka byla za současných cen asi těch 800€. Myslím si ale, že by se pak každý věnoval jen svému koníčku, a to by asi nestačilo na vytváření potřebných hodnot pro všechny. Asi by nikdo nechtěl dělat obtížné, a tzv.podřadné práce. Kdo by šel studovat medicínu, obtížné inženýrské obory atd. Asi by dlouho trvalo, než by se srovnal hodnotový systém, který by se při okamžitém nastartování navrhovaného systému asi zhroutil. Opravdu nevím.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

12. 7. 2016 14:05 | Jan Dlask

Koncepce je to tak zajímavá, že by si zasloužila podrobnou analýzu jednak národohospodářů, jednak odborníků na sociální oblast. Chtělo by to přesný propočet, a také to, jak by na její zavedení reagovaly různé sociální vrstvy. Hlavně jde o to, co by to udělalo se státním rozpočtem ČR, kdyby se dávka zavedla např. ve výši 5, 6, 7, 8 tisíc Kč - a které jiné sociální dávky (mj., tvoří 50 procent rozpočtu!) by bylo možné pak zrušit. Zcestná je argumentace P. Macha a L. Kovandy - nemá smysl pořád neoliberálně uvažovat nad snižováním přerozdělování, tento systém by přerozdělování zvýšil (určitě by se zrušily některé daňové odpisy typu na poplatníka, na dítě atp.), ale s tím, že systém by pak byl mnohem jednodušší. První argument M. Potůčka ("neochota") je také zcestný, protože na jeho bázi by šlo kritizovat spíš současný stav než navrhovaný systém, třetí argument M. Potůčka je zčásti také mimo: sociální napětí vytvářejí ostře nerovné příjmy, ne rovné dávky! Dva argumenty jsou relevantní: jestli na to stát má (to je třeba propočítat) a jestli by to nevedlo k poklesu produktivity (zde asi čím větší ta dávka, tím méně lidem by se pak už chtělo pracovat - proto je třeba základní příjem koncipovat v takové výši, aby měl vůbec smysl - příliš nízký nemá smysl zavádět - a aby byl ještě motivační - blížil-li by se např. minimálně mzdě, motivace hlavně nižších příjmových vrstev by klesala).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

14. 7. 2016 0:00 | Monika

Člověk se narodil, aby přemýšlel a rozvijel svého ducha. Určitě nechce pracovat pro elitu. ZP dnes by měl být 25000/m. Komu by to nestačilo pracoval by. Kdo by chtěl být spolecnosti uznávaný pracoval by. To by se priblizilo zbytku pro 20% lidi, kde by nebyla technologie.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

31. 7. 2016 2:59

Vase rodinna je dobra nic mene bych chtel poukazat na toho klucinu ktery mi bez ostychu porad nabizi naftu jednou sem od neho koupil 600littru a pravda je te ze bych mel zajem o tisic pokud to pan jiri mucha zaridi jako pred Tim tak to berem
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

4. 9. 2016 22:35 | Stanek Frantisek Fanuel

Základní příjem je nutnosti a hlavně resi státní byrokracii...problém je v segmentu a v nastavení parametrů důstojného života.....KAPITAL má dva základní atributy....Poptávku a nabídku vyjádřenou cenou a ziskem...Problém je v zisku a ve společnosti zajistit to co by malá zajistít min mzda.
.DUSTOJNY život vyjádřený 20%.+20% +30% +30%......rozuměj 100%.....tenhle vzorec rovná se důstojný život nebo základní příjem.. Každý si min..mzdu...nebo základní příjem může dosadit sám....rozuměj čistá mzda.. Centrum odporu Stanek
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

16. 11. 2016 2:26 | Petr Volný

Mě by stačilo zrušení povinného zdravotního pojištění a nemuset si platit sociální - samozřejmě se zárukou minimálního důchodu.
Také nevím, kdo a za jakých podmínek pobírá v této zemi 8.000,- (dávky živ. minima s doplatkem na bydlení)? Pokud jste zdravý muž v produktivním věku, tak musíte být za tím účelem registrován na úřadu práce, kde vám klidně na první schůzce dají doporučenku do pracovní agentury na nekvalifikovanou práci!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

2. 12. 2016 14:38 | setubal

Tohle moh vymyslet pouze duševní invalida
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jannis Samaras

podnikatel, Kofola

Roman Vaněk

kuchař a podnikatel

Jannis Samaras
ÚSPĚŠNOST
67,33 %

z 101 duelů
×
Roman Vaněk
ÚSPĚŠNOST
86,79 %

z 53 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

OPEC, Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Faktoring, daňové odpočty, příspěvek zaměstnavatele, aleš poklop, doplňkové penzijní spoření, penzijní fondy, kampelička, mastercard standard, marcela střelcová, výběrová řízení, zákonné pojištění odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání, svatopluk němeček, letecké zájezdy, náhrada platu, mkreditka, personál

4E92435, 1SB4436, 3E92435, ZRI0479, 6B96967

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK