Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Když se řekne | 9. 6. 2015 | 13 komentářů
Mají centrální banky monopol na výrobu nových peněz? Omyl! Potřebují komerční banky vaše peníze na vkladech k tomu, aby mohly poskytovat půjčky? Omyl! Dají se oba omyly vyvrátit jedním článkem? Mělo by to jít, úzce totiž souvisí. Pojďme to zkusit.

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 6. 2015 9:46, KLM

Clanku nerozumim a nesouhlasim s nim. Asi v bankovnictvi pracuju jen 15 let a nejaky ten audit banky jsem si taky udelal. Vyzkousel jsem si to i za centralni banku.

- centralni banka si muze vytisknout kolik penez chce. Kdyz to prezene, penize zacnou ztracet rychle na hodnote - viz Zimbabwe (ctyrciferna mesicni inflace).

- ze banky nepotrebuji vklady na pujcovani? Kdo to kdy slysel? Kdyz nastane run na banku (vsichni zacnou vybirat), tak to polozi snad libovonou banku na svete bez ohledu na to, ze byla nejopatrnejsi ve svych pujckach a ma je lepe zajistene nez vsichni konkurenti dohromady.

Pokud to neni pravda, proc tedy regulatori u instituci typu zalozny u ktere maji podezreni na problemy okamzite zaradi vybery vkladu? Aby jen nekoho nastvali? Nebo ty instituce opravdu vklady potrebuji?

- banka si nemuze pripsat vklad a pujcku, musi mit nejakou kapitalovou primerenost, tzn. pujcuje prevazne z vkladu ale taky jistou cast pujcky ze sveho. Jinak by to ohrozilo vklady, bez kterych banka nemuze zit. Stejne jako bez umisteni vkladu s lepsim zhodnocenim - tedy napr. uvery.

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

9. 6. 2015 9:37 | josef

Ano takhle nejak to funguje. Nicmene je dulezite ta vyrovnana bilance. Takze to neni tak, jak si nekdo predstavuje, ze banka si v systemu vytvori treba bilion korun. I kdyby to udelala popsanym systemem, tak na bezibankovnim trhu, nebo od regulatora si tolik penez nepujci. Dalsi vec je riziko - uz se stalo v nasi historii, ze PRIBOR vyletl do astronomickych hodnot a mezibankovni trh byl mrtvy. No jen si predstavte, ze pujcite za 5%, ale PRIBOR je treba 15%. Stejne tak hrozi, ze zdrazi sazba regulatora. No a v neposledni rade nesmite zapomenou na regulacni opatreni jako napriklad BASEL.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

9. 6. 2015 9:46 | KLM

Clanku nerozumim a nesouhlasim s nim. Asi v bankovnictvi pracuju jen 15 let a nejaky ten audit banky jsem si taky udelal. Vyzkousel jsem si to i za centralni banku.
- centralni banka si muze vytisknout kolik penez chce. Kdyz to prezene, penize zacnou ztracet rychle na hodnote - viz Zimbabwe (ctyrciferna mesicni inflace).
- ze banky nepotrebuji vklady na pujcovani? Kdo to kdy slysel? Kdyz nastane run na banku (vsichni zacnou vybirat), tak to polozi snad libovonou banku na svete bez ohledu na to, ze byla nejopatrnejsi ve svych pujckach a ma je lepe zajistene nez vsichni konkurenti dohromady.
Pokud to neni pravda, proc tedy regulatori u instituci typu zalozny u ktere maji podezreni na problemy okamzite zaradi vybery vkladu? Aby jen nekoho nastvali? Nebo ty instituce opravdu vklady potrebuji?
- banka si nemuze pripsat vklad a pujcku, musi mit nejakou kapitalovou primerenost, tzn. pujcuje prevazne z vkladu ale taky jistou cast pujcky ze sveho. Jinak by to ohrozilo vklady, bez kterych banka nemuze zit. Stejne jako bez umisteni vkladu s lepsim zhodnocenim - tedy napr. uvery.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

9. 6. 2015 9:48 | KLM

...zarazi vybery vkladu ... (omlouvam se za preklep)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (KLM 09. 06. 2015 09:46)

9. 6. 2015 10:46

Libovolnou banku to položí právě proto, že napůjčovala mnohem více, než u nich mají klienti nastřádáno.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (KLM 09. 06. 2015 09:46)

9. 6. 2015 13:15

S těmi poplatky to ještě šlo. Ale tenhle článek, to je teda slušnej úlet...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

9. 6. 2015 13:21

Omyl. V žádný bance není moc peněz v hotovosti. Zbytek aktiv je "rozházených". Pokud je banka neočekávaně potřebuje, sáhne do mezibankovního trhu a půjčí si za hubičku. Problém ale je, pokud těch peněz odteče hodně. Třeba přes IB. Pak nesplňuje kapitálovou přiměřenost a musí to řešit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 09. 06. 2015 10:46)

9. 6. 2015 13:31 | Martin

Nemel by autor jeste trochu toho kvalitniho matrosu? Taky bych zahulil.. a slibuju, ze potom nebudu psat zadne clanky :-).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

9. 6. 2015 15:41 | Limb

Jojo, i podle děcek z Bank of England je to dobrý hulení. A píšou po tom jak diví. Viz ten odkaz pod článkem. Divím se, že to nezačíná Jah Rastafarai.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Martin 09. 06. 2015 13:31)

10. 6. 2015 15:48 | jezevec

přestože autora tady uráží kdejaký anonymní šupák - zdá se že velice dobře ví o čem mluví a o co jde. a jistě mnoho bank takto u nás funguje. tím spíš důvod banky podobného typu vypráskat někam do urundi-Burundi, a vítat zde banky, které splňují očekávání svých klientů. o jejich vklady stojí a umí je rozumně zhodnotit, nejen proto jsou základní služby v ceně základního vkladu - slepice na přepážce nemá o moc větší plat než slepice v supermarketu za kasou, protože nedělá nic moc složitějšího - a rozdílová marže úrok/úvěr není v desetitisících procent. atakdále.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

10. 6. 2015 16:43 | kýhovýr

Fungujou tak všechny, proto nejde někoho vypráskat, nekoho vítat. Uvidíme, jestli s tím něco budou dělat na tom Islandu. Jestli jo, tak jsou drsoni.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 10. 06. 2015 15:48)

11. 6. 2015 23:40 | KLM

Super. Autor dobre vi o cem mluvi. Dekuji pekne. Banka si muze vztisknout kolik chce penez. Prosim dejte mi telefon, sezenu 500mil. a vytisknu si kolik chci penez a dam uver ucelove zalozene sro ktery nesplatim protoze firma zkrachuje. Investorovi z 500 mil. dam pohodlne 50% behem kratke doby (pokud mi tedy jezevec zajisti ze to co autor pise je pravda) a vsichni budeme spokojeni a nikdo nebude poskozen.

Jen jedna filozoficka otazka - kde se teda ty penize vezmou? Budou vubec nekomu chybet? Asi jsem hloupy ze tomu nerozumim, ale asi to jde bez vkladu a nikomu penize chybet nebudou...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 10. 06. 2015 15:48)

12. 6. 2015 9:40 | josef

To, co pisete je samozrejme nesmysl. Na nesplacene uvery musi delat banka rezervy, to za prve. Za druhe ty penize pochopitelne chybet budou, protoze abyste je mohl pujcit, musite je mit ve vkladech, pujcit si na mezibankovnim trhu, od CNB, pripadne nekde jinde. A take je pochopitelne budete muset do stejnych mist vratit, protoze TAM BY CHYBELY!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (KLM 11. 06. 2015 23:40)

12. 6. 2015 14:49 | Ilias

Jestli se nemýlím, tak centrální banka má několik nástrojů na ovlivnění množství peněz v ekonomice, a jedním z takových nástrojů je povinná míra rezerv. Každá soukromá banka musí z každého vkladu vložit určité procento na účet centrální banky (v ČR je jsou to 2%) a ostatní peníze může půjčit dál (samozřejmě může si také vytvářet rezervy pro případy rizikových půjček). Takže zvýšením nebo snížením tohoto procenta silně ovlivňuje nabídku peněz v ekonomice.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Dotace na kone
Poradna > Dotace z EU

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nárok na nějaké dotace, když mám jednoho vlastního koně a druhého v bezplatném pronájmu, máme slepice a chceme ještě dvě kozy..Mám na něco nárok nebo ne? Jestli... více

Dotace z EU

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michael Kocáb

hudebník a politik

Miloš Čermák

žurnalista

Michael Kocáb
ÚSPĚŠNOST
6,25 %

z 32 duelů
×
Miloš Čermák
ÚSPĚŠNOST
93,48 %

z 46 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Vkladový list, PX 50, Prémiový obchod, mobilní operátoři, transformované fondy, příspěvek zaměstnavatele, odstoupení od smlouvy, tarify, ivan padělek, Renegade North, Michael Vích, KŽP, CBOE, finanční škody, evropské centrum pro mezinárodní politickou ekonomii, podání přehledu, zmeškání odjezdu, nápady

2L74312, 4AR0926, 4AR0926, 4AR0926, 2SV0034

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK