Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Polemika | 2. 4. 2015 | 13 komentářů
Jak se hlavní aktéři dívají na čtvrtstoletí staré události? Kuponovou privatizaci vymysleli spolu. V pohledu na tehdejšího minstra financí Václava Klause se ale rozcházejí.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 4. 2015 8:10, archivář

Český Tunel nám Evropa nevezme

Pojem "tunelování" vznikl takto: Ve V.B. Lady Margaret Thatcherová privatizovala velké státní podniky. V ČSFR ministr financí Václav Klaus privatizoval velké státní podniky. Potud shoda. Rozdíly: Ve V.B. provedli nezávislý audit a prodali za tržní cenu. Tedy tomu, kdo dal nejvíc. A platilo se hned. U nás se státní podnik prodal za účetní hodnotu předem určenému zájemci. A s odkladem platby.
Postup byl tento: Privatizační komise zjistila účetní hodnotu subjektu vybrala zájemce. Tomu předala podklady.
1. Zájemce si nechal subjekt ocenit znalcem. Částka, určená znalcem, několikanásobně převyšovala částku prodejní.
2. S tímto odhadem tržní ceny šel zájemce do banky a úvěr bez problémů dostal. Za úvěr přitom ručil majetkem, který stále ještě nebyl jeho! Z úvěru, poskytnutého takto bankou, zaplatil tu účetní hodnotu a ještě mu zbyla pěkná sumička do začátků.
3. Podnikatel "zlatokop" si po převzetí subjektu založil další firmu, na kterou převedl aktiva původního subjektu. Potom přestal bance splácet úvěr. Banka byla nucena převzít zástavu, tedy spíše to torzo, které z původního subjektu zbylo. Pan podnikatel byl z obliga, prostě mu "nevyšel podnikatelský záměr!"
4. A na státu bylo, aby mu prokázal úmysl. Pan podnikatel to navíc jistil převedením majetku na osoby blízké. Takto tedy vznikl pojem "tunelování." A takto se nám tady "narodili" noví kapitalisté.
5. Abych nezapomněl: Všechny tyto transakce národního majetku nepodléhají právnímu přezkumu. Na to byl dokonce vytvořen zvláštní zákon!

Při takzvaném očišťování bank od takto vzniklých nedobytných úvěrů bylo zapotřebí tato pasiva někde skrýt. Dva staří přátelé z "Prognosťáku"to vyřešili tím, že založili Konsolidační banku. Vznikl tak světový unikát - banka, která spravovala jen samá pasiva. Když už to bylo příliš nápadné, byla tato banka přejmenována na Českou konsolidační agenturu. Současně s tím bylo vedení ČKA povoleno prodávat tam uložené dluhy za částky, které nezřídka tvořily pouhých deset procent původní výše dluhu. Tak se také běžně stávalo, že původní dlužník si koupil svůj dluh (přes třetí osobu, samozřejmě) za částku, která nepokryla ani úroky z tohoto dluhu. Tento dříve dlužník byl po této transakci samozřejmě už opět vážený podnikatel. Po zaniklé ČKA zbyl dluh ve výši 236 miliard korun.Tato částka se objevila jako záporná položka ve státním rozpočtu a ze státního rozpočtu je také tento dluh umořován. Takže, milé děti, jaké si z toho vezmeme ponaučení? Ano, správně! Když dva dělají totéž, není to vždycky totéž."
A já jen dodávám: Tento stát v žádném případě nerozkrádaly nějaké "socky." Z těch někdejších privatizátorů, jejichž dluhy platíme (a budeme platit i nadále) všichni bez rozdílu, jsou dnes milionáři, multimilionáři a někteří dokonce miliardáři. A jsou to také ti, kteří nám tady skutečně vládnou. Politici jsou ve skutečnosti jen loutky, vykonavatelé jejich vůle.
Tak se také stalo, že si jeden miliardář za „své“ miliony "koupil" i naši současnou vládu...

Reagovat

 

+68
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 4. 2015 11:22, Bouček Antonín

Otázka pro pana Honzu: kde by se ta nejvyšší nabídka za podnik víceméně v hotovosti vzala, když v průměru nikdo žádné peníze neměl? Pro pana archiváře: jak po britském vzoru ocenit něco tržně v okamžiku, kdy žádný trh neexistuje?

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

2. 4. 2015 8:10 | archivář

Český Tunel nám Evropa nevezme

Pojem "tunelování" vznikl takto: Ve V.B. Lady Margaret Thatcherová privatizovala velké státní podniky. V ČSFR ministr financí Václav Klaus privatizoval velké státní podniky. Potud shoda. Rozdíly: Ve V.B. provedli nezávislý audit a prodali za tržní cenu. Tedy tomu, kdo dal nejvíc. A platilo se hned. U nás se státní podnik prodal za účetní hodnotu předem určenému zájemci. A s odkladem platby.
Postup byl tento: Privatizační komise zjistila účetní hodnotu subjektu vybrala zájemce. Tomu předala podklady.
1. Zájemce si nechal subjekt ocenit znalcem. Částka, určená znalcem, několikanásobně převyšovala částku prodejní.
2. S tímto odhadem tržní ceny šel zájemce do banky a úvěr bez problémů dostal. Za úvěr přitom ručil majetkem, který stále ještě nebyl jeho! Z úvěru, poskytnutého takto bankou, zaplatil tu účetní hodnotu a ještě mu zbyla pěkná sumička do začátků.
3. Podnikatel "zlatokop" si po převzetí subjektu založil další firmu, na kterou převedl aktiva původního subjektu. Potom přestal bance splácet úvěr. Banka byla nucena převzít zástavu, tedy spíše to torzo, které z původního subjektu zbylo. Pan podnikatel byl z obliga, prostě mu "nevyšel podnikatelský záměr!"
4. A na státu bylo, aby mu prokázal úmysl. Pan podnikatel to navíc jistil převedením majetku na osoby blízké. Takto tedy vznikl pojem "tunelování." A takto se nám tady "narodili" noví kapitalisté.
5. Abych nezapomněl: Všechny tyto transakce národního majetku nepodléhají právnímu přezkumu. Na to byl dokonce vytvořen zvláštní zákon!

Při takzvaném očišťování bank od takto vzniklých nedobytných úvěrů bylo zapotřebí tato pasiva někde skrýt. Dva staří přátelé z "Prognosťáku"to vyřešili tím, že založili Konsolidační banku. Vznikl tak světový unikát - banka, která spravovala jen samá pasiva. Když už to bylo příliš nápadné, byla tato banka přejmenována na Českou konsolidační agenturu. Současně s tím bylo vedení ČKA povoleno prodávat tam uložené dluhy za částky, které nezřídka tvořily pouhých deset procent původní výše dluhu. Tak se také běžně stávalo, že původní dlužník si koupil svůj dluh (přes třetí osobu, samozřejmě) za částku, která nepokryla ani úroky z tohoto dluhu. Tento dříve dlužník byl po této transakci samozřejmě už opět vážený podnikatel. Po zaniklé ČKA zbyl dluh ve výši 236 miliard korun.Tato částka se objevila jako záporná položka ve státním rozpočtu a ze státního rozpočtu je také tento dluh umořován. Takže, milé děti, jaké si z toho vezmeme ponaučení? Ano, správně! Když dva dělají totéž, není to vždycky totéž."
A já jen dodávám: Tento stát v žádném případě nerozkrádaly nějaké "socky." Z těch někdejších privatizátorů, jejichž dluhy platíme (a budeme platit i nadále) všichni bez rozdílu, jsou dnes milionáři, multimilionáři a někteří dokonce miliardáři. A jsou to také ti, kteří nám tady skutečně vládnou. Politici jsou ve skutečnosti jen loutky, vykonavatelé jejich vůle.
Tak se také stalo, že si jeden miliardář za „své“ miliony "koupil" i naši současnou vládu...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+68
Líbí
Nelíbí

2. 4. 2015 9:32 | Honza

Jo, tohle se dělo, ale článek je o kupónovce, ne? Tam taky nechápu, jak ji někdo může dneska obhajovat. Je přece jasné, že když se akcionáři nějakého podniku stane třeba 100 000 normálních lidí v ČR (bez peněz, bez zkušeností s vedením podniku) + pár narychno vytvořených fondů nějakým novopečeným podnikatelem, jak to asi musí dopadnout. Ano, bylo to líbivé, obyčejného občana to zatáhlo do kapitalismu, takže volil "pravici", díky tomu se mohl Klaus udržet u moci až do konce roku 1997, ale ekonomicky to byl jasný nesmysl. Správné řešení to bylo prostě prodat nejvyšší nabídce (bez možnosti ručit nově nabytým majetkem za úvěr a bez možnosti půjčky u našich tehdy stále ještě socialistických bank).
Jinak nesouhlasím s tvrzením v diskusi, že 'Tento stát v žádném případě nerozkrádaly nějaké "socky."' Rozkrádá se na všech úrovních a vysávané oběti jsou také na všech úrovních.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (archivář 02. 04. 2015 08:10)

2. 4. 2015 11:22 | Bouček Antonín

Otázka pro pana Honzu: kde by se ta nejvyšší nabídka za podnik víceméně v hotovosti vzala, když v průměru nikdo žádné peníze neměl? Pro pana archiváře: jak po britském vzoru ocenit něco tržně v okamžiku, kdy žádný trh neexistuje?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

2. 4. 2015 11:58 | Honza

Odpověď panu Boučkovi na otázku: Kde by se ta nejvyšší nabídka za podnik víceméně v hotovosti vzala, když v průměru nikdo žádné peníze neměl?

Vzala by se v cizině. Téměř učebnicový příklad, jak by to mělo fungovat je mladoboleslavská škodovka. Jasně, to je mimořádně úspěšný příklad, průměr by byl o dost horší i v případě optimální formy privatizace. Třeba textilky by asi pokrachovaly tak jako tak. Ale v průměru by to dopadlo určitě mnohem líp než kupónovka neba manažerská rozkrádací privatizace, jak nám ji popsal diskutující archivář.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Bouček Antonín 02. 04. 2015 11:22)

2. 4. 2015 14:35 | josef

Tak to by nakonec nakoupili jen vekslaci a mozna par dalsich lidi, stejne skoro zadarmo. Takhle meli aspon i obycejni lide jakousi sanci dostat se k lizu. Bylo nemalo tech, co na jedne kuponove knizce vydelali vice nez sto tisic. Pochopitelne ne pres fondy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honza 02. 04. 2015 09:32)

2. 4. 2015 15:30 | Tom

Prodat "nejvyšší nabídce" (ale vlastně jakékoliv prodávání) má vážné filozofické nedostatky. Prodávat může jen skutečný vlastník. Jak by mohl být vlastníkem stát olupující a vraždící své obyvatelstvo, aby se dostal k majetku? Takže mimo restituce mohli mít právo na daný majetek pouze lidé, kteří se podíleli na jeho tvorbě (pokud tak zároveň nebyli zapojeni do zločinného jednání - vražd, loupeží...). U Škodovky by to byli její zaměstnanci (i ti v důchodu), nějak poměrně podělení dle délky pracovního vztahu. Že by bylo vlastníků hodně? Inu, ano. Z počátku. Vlastnit znamená kontrolovat - mít možnost prodat, darovat, odkázat...A taky by se tak stalo. Trh je o specializaci a ona by se rychle ukázala hranice mezi vlastníkem a zaměstnancem. A několik zaměstnanců s pár akciemi by na tom nic nezměnilo. Popravdě nevím, jestli tenkrát někdo žil v představě, že budeme národem akcionářů na věky, ale já nemám sebemenší pochybnosti o tom, že by toto samo vykrystalizovalo, podobně jak se to jakž takž odehrálo po kupónovce.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

2. 4. 2015 16:18 | Honza

Seriozní zájemce typu Volkswagen by nějakého veksláka snadno přeplatil. Ale i kdyby to koupil vekslák, tak by to při nejbližší příležitosti jen se ziskem serioznímu zájemci střelil. Vekslák by totiž neměl motivaci tu firmu tunelovat, kdyby byla bez dluhů a jeho (ne kvůli morálním aspektům, ale protože by takhle víc vydělal). Jinak smyslem privatizace by nemělo být, aby pár šikovných šťastlivců přes kupóny vydělalo přes 100 000 Kč (a normální člověk třeba 30 000 Kč), ale aby se ty firmy dostaly co nejrychleji do správných rukou a ten šikovný občan si tam přes 100 000 Kč (a normální dělňas třeba 30 000 Kč) vydělal jako zaměstnanec klidně každý měsíc.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (josef 02. 04. 2015 14:35)

2. 4. 2015 16:26 | Pepa

... vzala by se v cizine...
To by asi neproslo. Vzdyt kolik bylo kriku o "rozprodavani rodinneho stribra" apod. A to slo jen o nekolik podniku. Rozprodat vsechno do ciziny? Myslim ze v tehdejsi dobe absolutne nepruchodne.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honza 02. 04. 2015 11:58)

2. 4. 2015 16:27 | lajos

pokousite se naznacit, ze podle vaseho vyzraleho, ekonomickeho nazoru, drzitele "cennych" papiru svym "investicim" ruzumeji?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honza 02. 04. 2015 09:32)

3. 4. 2015 3:36 | Honza

Někdo rozumí, někdo nerozumí. Taky některé firmy u nás i na Západě fungují dobře a jiné špatně. Ale kupónovka produkovala vlastnickou strukturu, kdy to dobře dopadnout mohlo jen málokdy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (lajos 02. 04. 2015 16:27)

3. 4. 2015 3:42 | Honza

Jo, máte pravdu. O tom rozprodávání národního stříbra mluvil zrovna Milošek, ne? Holt rozdat podniky obyčejným lidem a udělat z nich "kapitalisty" bylo bohužel mnohem líbivější než to prodat cizákům :-( A tehdejší vláda i vznikající opozice si nemají co vyčítat.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pepa 02. 04. 2015 16:26)

4. 4. 2015 8:33 | Jan Porolek

Diky za pripominku jak vznikl pojem tunelovani....... Az se uplne udelalo cloveku zle kdyz si uvedomi kdo Nam tady vladne a kdo se vyzrane tlemi z fotky misto aby sedel v temnici.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

8. 4. 2015 11:34 | Bodlák

Těmto šibalům se věřit nedá.Mnohá tajemství privatizace se nikdy neobjasní.Větička o zákazu přezkumu je stejná,jako ochranná známka amnestie největšího vykuka a ultrazloděje.Ale celé to nese punc prohnané organizace, která tuto zemi nikdy z pařátů nepustila.Propracovanost zlodějského systému v celostátním měřítku to jasně dokazuje.Feudál chtěl nevolnictví,církev desátky a současnost je ještě tristnější,je zahalena temnotou a obhajována superpropagandou o demokracii.Žádná ale neexistuje.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 382 418 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Helena Fibingerová

koulařka a podnikatelka

Linda Vavříková

podnikatelka, Allegria

Helena Fibingerová
ÚSPĚŠNOST
35,29 %

z 68 duelů
×
Linda Vavříková
ÚSPĚŠNOST
75,00 %

z 72 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Míra inflace, Vázací lhůta, Relativní verze teorie parity kupní síly, roklen, multiměnová karta, euro, směnárny, marže, Tomáš Baťa , rozhodčí řízení, Aviva, pojištění nadstandardů, kurzovní lístek ČNB, prezidentská milost, interní přístup, obcodník, veřejný klíč, pavel suchánek

2SU4224, 6U34224, 2SU4224, 9S14445, 8T19498

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK