Prodáváme byt: Jak si vybrat realitku? Pozor na franšízy!

Vladimír Zuzák | rubrika: Seriál | 4. 3. 2015 | 43 komentářů
Dobré jméno ještě nedělá dobrou realitku. Ve světě franšízingu jsou totiž známé značky na prodej – a nevypovídají nic o kvalitě nabízených služeb. Jak odlišit dobrou realitní kancelář od amatérské, podvodné nebo lajdácké?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 3. 2015 13:53, Jan Štohanzl, RE/MAX

Vláďo promiňte, ale tento článek je pod Vaši úroveň. Neplivat na konkurenci je zásadou každého slušného obchodníka. Takového jednání se většinou dopouští jen lidé nízcí, či zoufalí. Ve Vaší předchozí společnosti jste plivali na realitky en bloc, teď vedete realitku, tak plivete jen na část z nich? Nemá to logiku. Zkuste si stejně jako my všichni nejdříve uklidit před vlastním prahem a konkurenci poté můžete porazit díky kvalitní službě a referencím Vašich klientů. Pomlouvání ještě nikomu dlouhodobě štěstí nepřineslo. Přeji Vám hezký den a dobrý (férový) byznys. J.Š.

+28
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 43 komentářů)

25. 1. 2016 1:00 | Mareček

Dobrý den Pavlíno,ano mají www.rkcoloseum.cz musíte projít stránky nabídek mají spousty
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 1. 2016 10:51 | Pavlína

Dobrý den pane Mareček,mají nějaké stránky s nabídkou bytů nebo domů?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 1. 2016 16:38 | Mareček

Samozřejmě se dá prodat dům i byt bez realitky ale je kolem toho spousta starostí a lítání které jinak zařídí realitka za vás.Já jsem prodával poděděný domek skrze rkcoloseum a jsem rád protože mi s prodejem moc pomohli.Nemusel jsem se téměř o nic starat,se vším mi poradili.A taky ne vždy je to lehlé bez realitky nemovitost prodat,realitní společnosti mají přecijen zkušené makléře kteří se vyznají a dokážou si poradit a prodat daleko rychleji než by to člověk dokázal bez nich.Já bych bez realitky do prodeje nikdy sám nešel.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 4. 2015 21:48 | Kazimír

Pro prodej nemovitosti bych určitě nevyužil služby nějaké realitní kanceláře, protože se to dá udělat i bez něj. Na internetu se dá najít mnoho informací pro prodej nemovitosti, jako je třebas tahle infografika http://blog.realitnirevoluce.cz/novinky-a-zajimavosti/infografika-10-kroku-k-uspesnemu-prodeji-nemovitosti-bez-rk/
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 3. 2015 16:15 | Milan Komárek

Pane JK, celkem dokonale jste popsal situaci na českém realitním trhu, kde se často setkáváte s makléři amatéry, kteří lžou, mlží. Vším je vinen systém nevýhradních smluv, či dokonce (!!!) práce makléře bez smlouvy s majitelem. Makléři pak doslova soutěží u jedné nemovitosti, kdo dřív ji prodá, používají lsti, léčky, podvody, o nemovitosti nic nevědí (protože jich mají mraky), prodají jednu z dvaceti takto nabraných, maskují adresu, aby je kupující neobešel (ano, každý druhý český kupující se snaží o podvod, atd., atd. Na makléře se nadává obdobně jako na politiky, ale oni jsou jen obrazem české morálky a systému. Pracovat nevýhradně či dokonce bez smluv jsou tito makléři nuceni prodávajícími. Ano, je to jejich volba, že takto ponižující roli přijmou, já takového prodávajícího okamžitě odmítám. Kvalitní makléř pracuje pouze na základě písemné, výhradní smlouvy. Co se týká těch procent provize, zřejmě se jedná o extrémně levnou nemovitost, pak samozřejmě provize musí pokrýt alespoň náklady RK, není možné pracovat s předem plánovanou ztrátou. Hodně štěstí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 3. 2015 9:20 | JK

Právě sháním ke koupi domek, a zkušenosti s realitními makléři mám už po pár dnech tak tristní, že se snažím sehnat něco co bude prodávat jen přímý majitel. Statisticky: z devíti makléřů tři lhali již při úvodním telefonátu (jedna paní dokonce zvládla tři lži během dvou vět). S těmi jsme ani na prohlídku nešli. Čtyři další o nemovitosti při prohlídce nic nevěděli a jejich jedinou starostí bylo nechat si podepsat papír s uvedním jejich provize. Její výše byla ve VŠECH případech nad 10% ceny domu, rekordman si řekl o 18%. Dva makléři vypadali solidně, ale bohužel nemovitost se při prohlídce ukázala být něco jiného než hledám, takže na podrobnosti spojené s dalším postupem nedošlo, těžko říct jak by to dopadlo. Většina realitek má problém s tím sdělit předem adresu nemovitosti. Takže pracně pátrám v mapách podle fotek v inzerátu. Opravdu nebudu jezdit na prohlídky naslepo, zvláště když to není zrovna v nejbližším okolí, jen proto, abych na místě zjistil že dům stojí hned vedle hřbitova nebo továrny. V podstatě nechápu proč tolik majitelů neinzeruje dům přímo, když by celkem snadno mohli prodat dům sami.Často dokonce sami nedaleko bydlí. A přesto prodávají přes realitku, která je jednak připraví o peníze a druhak o potencionální klienty.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 3. 2015 7:03 | Milan Komárek

Pane jezevče, na exklusivitu nepřistupují blázni, ale naopak lidé, kteří výhody exklusivity chápají a vyberou si důvěryhodnou RK. Blázni dělají opak - snaží se nemovitost prodat sami a souběžně přes dalších X RK, čímž úspěšně image své nemovitosti zdevastují a výsledně prodají cca o 10-20% hůře, než kdyby prodávali exklusivně přes solidní RK. Váš nápad, že by RK sama koupila byt má jeden problém - bylo by to tak daňově náročné, že by RK musela odkoupit byt hluboko pod tržní cenou, což by zcela logicky daňové problematiky neznalých klientů vedlo k podezření zneužití situace. Umím si zcela jasně představit, jak by se to mediálně prezentovalo: "darebáci předstírali, že nemají klienta, aby to pak od mě koupili pod cenou". Mýlím se?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 3. 2015 12:42 | Pronajímatel

Tak tady se musím zastat RK, jejich role je zprostředkování, ne koupě. Bohužel právě nemáme zákon o realitních zprostředkovatelích, který by jasně definoval, co to je "realitní zprostředkovatel", takže si každý pod tím může představovat, co chce. Každá nemovitost je prodejná, pokud ani po 6-12 měsících ji nikdo nechce, tak bude někde chyba - obvykle v požadované ceně, ze které prodávající nechce slevit. Nebo má nemovitost stavební vady, ale ty lze kompenzovat opět nizší požadovanou cenou. Nebo špatná lokalita, opět platí, že lze kompenzovat nižší cenou. Samozřejmě domeček u řeky, který po poslední záplavě zůstal stát jako jediný z celé vesnice zázrakem asi prodejný nebude. Prodejný asi nebude byt, kde všichni sousedi jsou "nepřizpůsobiví", ale neprodejných nemovitostí bude naprosté minimum.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 3. 2015 11:48 | jezevec

klient by neměl problém s výhradním zastoupením, kdyby mu realitka garantovala, že byt se za určenu cenu v určeném čase prodá. třeba že by ho na konci sjednaného období koupila sama ta realitka. pokud je smlouva nastavená tak, že klient nemůže s bytem disponovat, ale realitka negarantuje nic - na exkluzivitu přistoupí leda blázen.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 3. 2015 21:51 | Montér

Sorry, že se vám do toho montuju. Ale von by byl leckdo zkušenej klient, kdyby si to prošel pětkrát desetkrát. Jenže lidi to dělají jednou dvakrát v životě. Zas abyste nepropadal moc tý profesionální deformaci a neříkal si Voni to šmaťhové neuměj. Vy zase nebudete profík v jinym oboru, kluci v servisu se vám třeba budou smát, že nezvládnete sám nějakou banalitu u motóru, víme? A pak si na mě vzpomenete.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 3. 2015 22:24 | MK

souhlasím. Jste zkušený, inteligentní klient. Kéž by takových bylo víc. Děkuji za diskuzi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 3. 2015 15:24 | Pronajímatel

Souhlasím s vámi, exkluzivní smlouvy v rukou solidní RK jsou pokrokem.
Bohužel v rukou nesolidní RK neštěstím pro prodávajícího :(
Vloni jsem narazil na důchodkyni, která už 8 měsíců bydlela v důchoďáku a nemohla prodat svůj byt, který byl prázdný a ona přesto musela platit každý měsíc poplatky a služby. RK nedokázala byt prodat. Paní si sama dala inzerát v supermarketu, který jsem si přečetl já a spojil se s ní. Ukázala mi smlouvu s realitkou, exkluzivní smlouva na 12 měsíců. Tak jsem kontaktoval tu RK, že bych byt chtěl, ale vpodstatě mi ho odmítli prodat. V únoru jsem koukal na byt do KN a zjistil jsem, že si byt koupil sám majitel RK. Rok natahovali prodej, až nakonec paní prodala byt za polovic té realitce...
Já chápu, že tady existuje smluvní svoboda a volný trh, ale realitní zákon potřebujeme jako sůl a včera bylo pozdě. Advokacie taky není neregulovaná džungle, proč realitní byznys není zákonem regulován nechápu.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 3. 2015 14:15 | Milan Komárek

Podle mého názoru a zkušeností s konkurencí odhaduji, že 90% problémů souvisí s nevýhradním způsobem prodeje, který přímo makléře nutí nabírat obrovské množství zakázek, protože je to loterie a on realizuje jen odhadem 10-20% z celkem nabraných. Makléř, který má třeba 50 nevýhradních zakázek, celkem logicky o nemovitostech nic neví, působí často jako idiot a s ostatními RK (viděl jsem i 12 RK na jeden byt) nesoupeří v kvalitě, ale v čase - takže mlží, zapírá, neiformuje, podvádí, bez vědomí majitele snižuje cenu. Nevýhradní prodej je cesta do pekla nakonec pro všechny účastníky, vydělává jen tvrdý spekulant na straně kupujícího. Slušným klientům se z takového způsobu dělá nevolno. Českému trhu nechybí jen realitní zákon, chybí tu i osvěta na straně klientů. Média straší s exklusivitou, přitom v civilizovaném světě funguje standardně model exklusivity, byť krátké, obvykle 2-3 měsíce. Exlusivita v kombinaci se solidní RK je poměrně vysokým předpokladem korektního průběhu prodeje pro všechny.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 3. 2015 11:30 | Pronajímatel

Ano, samozřejmě, že jde exekuce řešit. Já narážel jen na to, že kdybych si coby kupující nezkontroloval katastr, makléř by mi o exekuci sám neřekl, já bych poslal kupujícímu peníze a exekutor by mi mezitím prodal byt. Já tyhle věci znám, provádím si svojí vlastní právní prověrku stavu nemovitosti, mám v záloze dva advokáty, spolupracuji s notářem na úschovy,ale kolik běžných lidí tyto věci zná? Neměla by to být odpovědnost právě realitek? Protože k čemu jinak jsou... Právě proto volám po povinném členství v profesní komoře a při podobném provinění kárné řízení a vyškrtnutí makléře z komory.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 3. 2015 7:38 | Milan Komárek

No vidíte - toto přesně mám za sebou. Prodával jsem byt samoživitelce s třemi dětmi, které utekl manžel, nechal dluhy, na bytě tři exekuce. Každého zájemce jsem na prohlídce informoval a při zájmu jsem ho i seznámil s postupem, který je pro kupujícího 100% bezpečný. Spolupracující finanční společnost vyplatí exekutora, vloží svoji zástavu, advokátovi vydá kvitanci do úschovy, kupující složí rezervaci, vyplatí zástavního věřitele oproti příslibu a kvitanci, zbytek kupní ceny do úschovy .... je to pracné, dělal jsem na tom 5 měsíců, ale paní jsme zachránili, včera vše uzavřeno. Dokonce ji kupující nechá s dětmi ještě 18 měsíců v bytě bydlet za extrémně vstřícný nájem. Skvělý konec, jak v pohádce, paní mi denně volá a děkuje. Takové příběhy se dějí denně, jenže se o nich nikde nepíše, všichni chtějí jen číst a poslouchat katastrofy, slyšet o podvodech, darebácích, zlodějích. Kde je chyba? není náhodou v nás samotných? Přeji hezký den :-)
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 3. 2015 23:10 | Pronajímatel

Já vím. Znám jednu slušnou a zkušenou makléřku, mám jí rád, provozuje vlastní malou lokální RK, dělá to jen s jednou asistentkou. Má opravdu vysoké znalosti, o čemž mě nejednou přesvědčila. Bohužel nemá v nabídce skoro žádné byty a spíše živoří. Bohužel nejlepší nabídky mají agresivní velké MLM realitky nebo malí dravci, se kterými bohužel jsem nucen spolupracovat, jelikož bych jinak sám nikdy nic nekoupil. Zrovna dneska jsem byl na prohlídce, makléř mi jak to tak bývá předem odmítl sdělit číslo popisné a číslo bytu (to je standard, možná se bojí, že by je klienti obešli), takže číslo jsem se dozvěděl až na prohlídce a to jen díky tomu, že bylo napsané nad dveřmi. Plácli jsme si, byt se mi líbil, cena příznivá, zítra přinesu rezervační zálohu. Po návratu domů kontroluju katastr, a copak to na mě vycenilo zoubky? Předkupní právo, Zástavní právo exekutorské, Exekuční příkaz k prodeji nemovitosti :-) Tak volám makléři, co to jako zkouší a jestli si myslel, že na to nepřijdu. Prý o nic nejde, je to normálka, naprosto bezrizikové, až pošlu kupní cenu, vymažou z katastru zápisy a všichni budeme šťastní... Tak takto opravdu realitní byznys fungovat nemůže!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 3. 2015 21:18 | Milan Komárek

Ani netušíte, jak moc si slušní a poctiví makléři přejí, aby se trh vyčistil od špíny. Není nic horšího, než přijít na schůzku s klientem a hodinu překonávat jeho podezření, že jste darebák. Můj odhad sedí s vaším - 80% makléřů je nekvalitních a i zde platí Paretovo pravidlo - 80% byznysu dělá těch 20% kvalitních makléřů.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 3. 2015 20:48 | Gabriel Pleska

Na ja, já si to myslel :) Ale díky za tipy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 3. 2015 19:58 | Pronajímatel

To je milé, ale my pronajímatelé jsme plaší lidé, nechceme vystupovat veřejně. Ani jsem si nezaložil eseróčko, abych nemusel být v obchodním rejstříku, byty vlastním sám za sebe. Veřejně nechť komentují komentátoři a zástupci oborových asociací. Mimochodem jsem se zúčastnil několika školení ARKČR a musím je pochválit, ta školení, na kterých jsem byl, jsou na dobré úrovni. Kdyby makléři absolvovali tato školení, semináře a kurzy, které ARKČR pořádá, plus právnické kurzy o právu nemovitostí, které organizuje Bova Polygon, Vox a Beck, došlo by k podstatnému zvýšení jejich kvalifikace. Osobně jsem názoru, že by mělo být zavedeno povinné členství v realitní komoře a náročné vstupní zkoušky. Za provinění by hrozil kárný postih, vč. vyloučení z komory. Systém kárného řízení má dobře propracována ČAK, stačilo by jej převzít nebo se aspoň inspirovat. Diskuzi se nebráním, napište článek, co si o tom myslí zástupci realitek :-) Asi se ale zhrozí, protože by to byl velký zásah do jejich byznysu, počítám, že 80 % makléřů by od zkoušek vyletělo...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 3. 2015 15:24 | Gabriel Pleska

No vidíte, to byste se mi do té ankety hodil víc než kdokoli jiný!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Libor Malý

podnikatel, zakladatel Jobs.cz

Kateřina Jirásková

finanční ředitelka PPF

Libor Malý
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 3 duelů
×
Kateřina Jirásková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services