Velký investiční seriál: Proč v investicích zaostáváme za Západem?

Ondřej Tůma | rubrika: Seriál | 24. 6. 2014 | 39 komentářů
V čem se liší čeští a zahraniční investoři? Proč mají Češi z investování pořád strach? A přivedou nás k cenným papírům nízké úrokové sazby ostatních finančních produktů a neblahé vyhlídky českého penzijního systému? Tím se budeme zabývat v dalším pokračování Velkého investičního seriálu.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 6. 2014 7:07, Patrik

No, hlavne skvele tady investory podporuje stat.Prodlouzeni danove testu z 6 mes.na 3 roky,zdaneni dividend .Take jsem nedavno cetl,ze pokud koupim zahranicni divide.akcie -tak nejenom ze me je zdani v zahranici, ale posleze jeste jednou u nas.Podpora investovani je tady opravdu skvela.

+25
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 7. 2014 9:02

Petře: Proč platit až 3 % na vstupu a 2,29 % ročně za rizikové portfolio biotec a tech stocks? Top Stocks je EXTRÉMNĚ drahý a EXTRÉMNĚ riskantní fond. I kdyby vám v ČS dali 50% slevu na vstupním poplatku, tak se vám to nejspíš nevrátí.

V portfoliu měl navíc Hájek v roce 2013 minimálně 2 small stocks. Koncentrované portfolio "big/small biotec + tech stocks" nejde srovnávat s benchmarkem MSCI USA a MSCI Europe.

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 39 komentářů)

2. 10. 2014 11:05 | Proč?

Na riziku investora,který vkládá své zdaněné prostředky, profitují parazité z bank a stát, který by rád oholil už několikrát oholené.Zlodějský systém nastavený zloději.Navíc pravidly v bankách jsou investorům nastaveny překážky k investování v pravý čas nedovzdělanými zaměstnanci, kteří o investování nemají často povědomí či povolení ke vstupu do systému.Vlastní počítače jsou vždy rizikové,nemáme dostatečnou ochranu přístrojů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 9. 2014 18:36

Citace - Petr / 08.07.2014 23:41

Pokud jde o vstupní náklady, nákup ETF u nejlevnějšího českého brokera vyjde na nějakých $ 8 nákup + $ 8 prodej. Z toho vyplývá, že pod 3 % na vstupu + výstupu (u Top Stocks je výstup zdarma) se u ETF dostanete až při nákupu za cca 11000 Kč. Pro člověka, který chce investovat měsíčně třeba 1000 Kč nepoužitelné.
Komerční banka nově nabízí akciový indexový fond Amundi Index Equity North America, zajištěný do Kč. Vstupní poplatek 3 %, celková roční nákladovost cca 0,5 % (v závislosti na nákladech měnového zajištění).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 7. 2014 11:13

Jasně, chybka! Už to vidím! Uvažuju hrubý výnos VTI i VXUS místo čistého. Ale vy zase uvažujete čistý výnos VXUS "after tax on distributions + sale of shares" a NRA není poplatníkem (long-term ani short-term) capital gains tax, tuplem ne v nejvyšší US federální sazbě, takže 4,53% per annum nesedí. A výnos "after tax on distributions" je zas výnos po nejvyšší US federální dani z dividend. Ta je někde nad 20 %. Tím pádem se to bude pohybovat spíš někde mezi "before tax" a "after tax on distributions".
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 7. 2014 9:06

POKUD Top Stocks nemá větší než tržní loading SMB (= small stocks) a/nebo HML (= value stocks) a/nebo MOM (= momentum), tj. JESTLIŽE aproximuje tržní portfolio, PAK očekává výnos tržního portfolia bez ohledu na koncentrovanost fondu.
Vzhledem k očekávané tržní rizikové prémii cca 6 % p. a. a aktuální bezrizikové úrokové míře cca 0 % (1M) očekává Top Stocks 6 % p. a. Totéž platí o VTI i VXUS a jejich kombinacích. (POKUD všechny alternativy včetně Top Stocks považujete za aproximaci tržního portfolia. Já Top Stocks za aproximaci čehokoliv nepovažuju. Ale budiž.)
Při investici na 1 rok a poplatku $8 se proto vyplácí investovat do VTI (nikoli VXUS) od cca 6400 Kč. Při investici na 1 rok a poplatku $5 se to vyplácí od zhruba 4000 Kč. Při investici na 5 let a poplatku $5 se to vyplácí zhruba už od 1400 Kč.
Ad měnové zajištění - za poslední 3 roky dolar posílil o cca 20%. Tříletý kumulovaný výnos VXUS v Kč proto: (1+18,18%)*(1+20%)-1 = 42% (VTI: 1,5807*1,2-1=90%). Kdybyste držel 80% ve VTI a 20% ve VXUS, tak váš tříletý výnos bude: 0,8*90%+0,2*42%=72%+8,4%=80,4% (= cca 21 % ročně). (To je samozřejmě nepřesné, poněvadž jste nerebalancoval. A co se týče hedgingu - abych argumentoval úplně korektně, tak očekávaný výnos měnového zajištění se blíží 0 minus náklady na zajištění. Očekávaná hodnota měnového zajištění je tedy negativní.)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2014 23:49 | Petr

"Ano, někteří zahraniční brokeři si účtují jen $5 (...) pak to vychází tak jak píšete" Myslím tím, že při poplatku $ 5 se dostanete pod 3 % na vstupu + výstupu už při necelých 6700 Kč.
"(Kde jste u Vanguardu přišel na průměrný roční výnos 4,53 % za poslední 3 roky? Neříkám, že to je nutně blbě, možná se koukám špatně já, ale odkud to číslo máte? Já u Vanguardu (VTI) na Morningstaru čtu cca 16 % ročně za poslední 3 roky v USD." Beru Vanguard Total International Stock ETF (VXUS), se kterým Top Stocks srovnáváte, odsud: https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=3369ampFundIntExt=INT#tab=1. Místo amp zadejte znak ampersand, příspěvek se s ním nedá vložit.
"Jo, a jestli používáte ČISTÝ výnos, tak ve vzorci musíte odstranit koeficienty 0,9995 a 0,975. Jinak se strašně snižuje výnos fondu, hlavně Top Stocks.)" Moje chyba, to je tak, když člověk píše příspěvky po nocích.
Zbytek souhlas.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 7. 2014 8:45

"Ano, někteří zahraniční brokeři si účtují jen $5 (...) pak to vychází tak jak píšete"
Ve vzorečku počítám s nákupem za $8 a s prodejem za $8 při dnešním kurzu. 8 dolarů po 20 Kč za 1 dolar = -160 Kč.
"u dlouhodobějších pravidelných investic"
Proč pravidelných? I u jednorázové. Třeba z investice 1000 Kč na 11 let ode dneška čekáte vyšší výnos u Vanguardu.
"Možná Vás výsledek překvapí. :-)"
Proč by konkrétní aktivní fond nemohl za určité období překonat relevantní benchmark? Výnos Top Stocks je "výběrový průměrný výnos" a rozdělení výběrového průměru aproximuje normální rozdělení. Takže můžete skončit nad i pod benchmarkem. Třeba i za 100 let. Vysoké poplatky zvyšují pravděpodobnost, že skončíte pod ním.
(Kde jste u Vanguardu přišel na průměrný roční výnos 4,53 % za poslední 3 roky? Neříkám, že to je nutně blbě, možná se koukám špatně já, ale odkud to číslo máte? Já u Vanguardu (VTI) na Morningstaru čtu cca 16 % ročně za poslední 3 roky v USD. Dolar za stejnou dobu o 3 kačky posílil.
Jo, a jestli používáte ČISTÝ výnos, tak ve vzorci musíte odstranit koeficienty 0,9995 a 0,975. Jinak se strašně snižuje výnos fondu, hlavně Top Stocks.)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 7. 2014 23:35 | Petr

Nejste náhodou uživatel jednadva z jednoho finančního fóra?
Ano, někteří zahraniční brokeři si účtují jen $ 5 (ale zase Vám neumožní obchodovat na českých burzách, což může někomu vadit), pak to vychází tak jak píšete, ale pro člověka, který chce investovat měsíčně 1000 Kč je to pořád hodně.
Na delším horizontu bude při stejném výnosu od určité částky výhodnější ETF, protože u dlouhodobějších pravidelných investic je TER důležitější než vstupní poplatky. Potíž je v tom, že ten výnos není stejný, Top Stocks má i přes vyšší náklady podstatně vyšší výnos, samozřejmě za cenu většího rizika a menší diverzifikace.
((0.9975*K-160)*(1.0453*0.9995 )^N-160)*0.9975< 0.97*K*(1.1413*0.975)^N Použil jsem čistý roční výnos z posledních 3 let. Možná Vás výsledek překvapí. :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 7. 2014 14:07

Za K dosaďte 6361 nebo větší a za N dejte jedničku (= 1 rok). Vlevo v nerovnici je výnos Vanguardu za 1 rok a vpravo je výnos Top Stocks za 1 rok, včetně poplatků (nákup a prodej na burze, nákup a prodej deviz, TER obou fondů, vstupní poplatek).
Zkuste dosadit za K částku 1 000 Kč a za N 20 let. Možná Vás výsledek překvapí. (Očekávaný výnos obou fondů uvažuju 6 % p.a.)
Lynx účtuje min. $5 za obchod na US burze. www.lynxbroker.cz (Teda pokud nekecají :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 7. 2014 13:56

Vzorec je:
((0,9975*K-160)*(1,06*0,9995)n aN-160)*0,9975> 0,97*K*(1,06*0,975)naN
N....počet let od vkladu
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 7. 2014 12:12

Nejde mi vložit příspěvek. Jaký máte e-mail? Pošlu Vám výpočet. Rozhodně to není 11000, ale necelých 6700 Kč (při investici na 1 rok).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 7. 2014 23:41 | Petr

Pokud jde o vstupní náklady, nákup ETF u nejlevnějšího českého brokera vyjde na nějakých $ 8 nákup + $ 8 prodej. Z toho vyplývá, že pod 3 % na vstupu + výstupu (u Top Stocks je výstup zdarma) se u ETF dostanete až při nákupu za cca 11000 Kč. Pro člověka, který chce investovat měsíčně třeba 1000 Kč nepoužitelné. Pokud jde o roční náklady, vyšší TER nevadí, pokud portfoliomanažer dokáže překonat trh a dosáhnout vyššího výnosu než index, což se ETF nepodaří.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 7. 2014 9:02

Petře: Proč platit až 3 % na vstupu a 2,29 % ročně za rizikové portfolio biotec a tech stocks? Top Stocks je EXTRÉMNĚ drahý a EXTRÉMNĚ riskantní fond. I kdyby vám v ČS dali 50% slevu na vstupním poplatku, tak se vám to nejspíš nevrátí.
V portfoliu měl navíc Hájek v roce 2013 minimálně 2 small stocks. Koncentrované portfolio "big/small biotec + tech stocks" nejde srovnávat s benchmarkem MSCI USA a MSCI Europe.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 7. 2014 19:50 | Petr

1. Diverzifikovaný je, i když má koncentrované portfolio, takže není diverzifikovaný široce. 2. Srovnáváte jabka s hruškama. Portfolio ručně řízené metodou stockpicking s ETF, které jen replikuje nějaký index. Navíc má Top Stocks zřetelně vyšší výnosy, i když je o tolik dražší, než to vaše ETF a ještě je měnově zajištěný. :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 6. 2014 21:49

A to jsem v tom srovnání ještě poměrně kulantní. Top Stocks investuje zčásti v Evropě a srovnávám ho tím pádem s Vanguard Total INTERNATIONAL Stock. Kdybych ho srovnal s Vanguard Total Stock Market (jen USA), tak je dražší dokonce 45krát. (Vanguard Total Stock Market ETF stojí ročně 0,05 %, Top Stocks 2,29 %.) Koupil byste si rohlík za 90 Kč místo rohlíku za 2 Kč jen kvůli tomu, že vám ho pěkně zabalí? Já ne.
Nehledě na to, že Top Stocks občas kupuje i firmy, které nemůžou být součástí srovnávacího indexu (MSCI USA a EUROPE), protože jsou příliš malé. :))
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 6. 2014 21:13

1. Nediverzifikovaný = přespříliš riskantní. 2. EXTRÉMNĚ předražený: je desetkrát (10x!) dražší než ETF od Vanguardu.
Nic víc nepotřebujete vědět, aby bylo jasné, že to je jenom nehorázně drahý šmejd a lákadlo na kavky a hejly.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 6. 2014 13:52 | Petr

Proč by měl být Top Stocks šílenost?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 6. 2014 13:33

Ani náhodou nespamuju! To si vyprošuju! Za prvé nejsem finanční poradce a je mi jedno, jestli indexáky nabídne Fincentrum nebo Fitnescentrum nebo kdokoli jinej. A za druhé - v investicích zaostáváme za Západem například právě proto, že u nás nejsou k dostání levný fondy v korunách. Každá banka a poradenská firma (od RB přes ČS po Partners a spol.) nabízí šílenosti typu Top Stocks (ČS), ale dobře diverzifikovaný a levný fond nenabídne. Třebaže to není - technicky ani právně - ABSOLUTNĚ žádný problém. Spousta indexáků má třeba evropský pas a stačí nabídnout korunový klon. Zvláštní je, že u aktivních zahraničních fondů to jde, ale u indexáků ne.
Je to prostě jenom nechuť - ze strany finančních společností a bank - zahrnout do nabídky něco, co stojí desetinu toho, co nabízí teď. Proto mě baví při každé příležitosti říkat lidem, že si můžou pořídit něco za zlomek ceny, navíc s větší přidanou hodnotou.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 6. 2014 9:47 | Pan Děro

Hele, vy dva, co tu tlačíte fondy od Fincentra, nemohli byste se aspoň domluvit, že budete spamovat jenom jeden?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 6. 2014 23:46

Poplatek 2 % p. a. je skutečně moc i na ČR. Levnější bývají indexové podílové fondy nebo ETF. Např. akciové indexové fondy AMUNDI od Fincentra nebo KB mají roční celkovou nákladovost pod 0,5 %. Některá americká ETF i pod 0,1 % (např. Vanguard Total Stock Market cca 0,05 %).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 6. 2014 9:52 | Jerry001

Duvod, proc neinvestuji do podilovych fondu, a myslim, ze i hodne dalsich lidi je jejich naprosto nesmyslny pristup zalozeny na kazdorocnim kasirovanim pevneho poplatku napr. 2% z hodnoty portfolia. Tento poplatek by mel byt naprosto minimalni + by mel byt poplatlek z toho co Vam za rok vydelaji. To znamena, ze fond neni absolutne motivovany ziskem, ale kdyz za rok nezhodnoti klientum portfolio ani o korunu, nic se nedeje strhne si 2% z vasich penez. Pak by to davalo smysl, a vedel bych, ze pokud fond nic nevydela nebudou mi strhavat takoveto poplatky a pokud fond vydela hodne, zaplatim ze zisku velmi rad urcitou cast zpet za dobrou praci, pak by se i fond mohl dostat k daleko vetsim inkasovanym provizim, ale pouze pokud bude v zisku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Tomáš Pitr

podnikatel a kriminálník

Petr Zahradník

ekonom

Tomáš Pitr
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Zahradník
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services