OECD radí Česku: Zkraťte mateřskou na jeden rok!

Zkraťte mateřskou na rok a ušetřené peníze využijte na nové jesle a školky. To doporučila Česku Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj. Rozhýbe to ekonomiku i kariéru matek, ušetří peníze rozpočtu, možná dokonce posílí porodnost. Od českých politiků zní Ne. Než ale návrh smeteme ze stolu, měli bychom se aspoň zamyslet.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 5. 2014 11:41

Jenže v Německu je také příspěvek na dítě 180 Euro, jedno kolik vyděláváte, dostane ho každý. U nás v CZ není nic. To jen na na okraj. V CZ nikdo rodiny z dětmi a matky nepodporuje. U nás matky musí pracovat na celý úvazek a i když mají partnera nemohou zůstat doma, jak je to v jiných vyspělých zemích. V De je spousta žen doma a pracuje jen pro zábavu na 400 Euro Job, což je 50 hodin měsíčně, pohodička!!! Každé dítě snáší tuto změnu jinak. Pár hodin je zcela něco jiného než normální pracovní poměr. Kdy jsem z domu minimálně 10,5 hodin. Školky pokud ji dostanete mají otevřeno do a zaměstnavatele to nezajímá, můj problém, mám pracovní dobu do 17:30, ve většině případů se musí dojíždět. Takže dítě bych vlastně neviděla. Tak na co si ho pořizovat, když ho pak odkopnu do jeslí.

Zobrazit celé vlákno

+80
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 4. 2014 11:45, Ja

Jsem matkou ktera se po obou detech vratila do prace hned po materske dovolene. Zaroven jsem matkou, ktera ma uspesnou karieru a ktera sobe a svym detem muze doprat skoro cokoliv, vcetne kvalitniho vzdelani a dovolene u more ve vlastnim byte.
A co je nejdulezitejsi- jsem zena, ktera je sama s sebou spokojena, vzdy nalicena a upravena. Narozdil od zen, ktere potkavam na detskych krouzcich a ktere vypadaji otresne a je na nich videt ze samy sebe nenavidi (jedna neznama zena na tanecnim krouzku mi otevrene rekla jak moc mi zavidi a ze se citi uplne zanedbana). Takova zena nemuze byt nikomu dobra ani detem ani manzelovi. Takova zena neni schopna zucastnit se zadne jine komunikace, krome takove ktera se tyka deti (coz je videt v pripade tech co neruzmi jak se vytvari pracovni mista:)).
Proto bych v zivote neco takoveho neudelala. Mam sebe a svoji praci prilis rada, a predevsim mam rada svoje deti a nechci aby meli nespokojenou a neemancipovanou maminku, ktera v pripade rozvodu nebude vedet co si pocit a pak znici jak zivoty deti tak i ten svuj.

-33
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 65 komentářů)

17. 4. 2014 15:16 | Šárka Krutská

Jsme široko daleko jediná země, která má tu výhodu, že ženy dostávají za péči o své malé děti příspěvky od státu. Rodinná péče je v prvních, minimálně třech letech, pro zdravý fyzický i psychický vývoj dětí nenahraditelná - to je všeobecně známo (samozřejmě, pokud je dostatečně kvalitní). Můžeme se ptát, PROČ je péče žen o jejich děti trnem v oku úředníkům z OECD. Jde jim o blaho dětí? Jde jim o blaho žen? OČ SKUTEČNĚ JDE ?
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 15:00

Sám píšete,že se to týká -náctiletých,tak to asi nebude tím, zda byl někdo ve školce či nikoli.Zde selhává rodina i stát.Rodiče si dnes neví s dětmi rady, škola nemá žádné pravomoce.Není práce, lidi nemají peníze, aby zaplatili dětem kroužky, sport...atd.Také jsou drogy lehce přístupné i alkohol.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 14:51 | Marcela

Jesle už jsme tu měli a myslím, že to nebylo dobré ani pro matky a ani pro děti.Matky přijdou do práce uhoněné( ještě navíc ,když se posune hodina) a děti v kolektivu dostanou všechny dětské nemoci a když je matka stále s dítětem doma,tak má na výplatní pásce méně ,než jsou peníze,které pobírá na rodičovské dovolené. A zaměstnavatel a spolupracovníci z toho také nejsou nadšeni. Měla by být možnost, aby se každá maminka rozhodla podle sebe.Pokud někdo chce dělat kariéru a má vysoký plat, tak ať nastoupí do práce po roce,ale tyto maminky stejně ,tak nastupují, protože si mohou dovolit zaplati chůvu.Jinak pro mě je optimální nástup do školky okolo tří let. Moje děti a to bylo v 70-tých letech, chodily do školky od tří let a já pracovala na zkrácenný pracovní úvazek.Napřed na čtyři hodiny,pak na šest a teprve, když dcera začala chodit na druhý stupeň základní školy a syn na první, jsem šla pracovat na plný úvazek.Dětem jsem uvařila, udělala s nimi úkoly a nikam jsem je neodkládala.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 14:43 | J.

Paní "já", jsem matkou sama se sebou spokojená, nebavím se jen o dětech, mám doktorát z financí, umím 3 světové jazyky, které si při RD stále zdokonaluji... Nemám dojem méněcennosti ani že hloupnu. Jen mám naprosto jiné priority než vy. Pečuji o dítě a to dělám stoprocentně. Uchvátil mě přístup Marie Montessori ve vztahu ve výchově a vzdělávání dětí, dodělávám si v tomto směru řadu kurzů a poté uplatňuji s dětmi. Ale chápu, že jsou ženy, které jdou raději do práce a dítě přenechají na výchovu a vzdělávání jiným. Někdo opravdu nesnese být s dítětem doma. Holt, každý to má jinak, tak to respektujme. A jen tak mimochodem, ač doma s dítětem, nechodím jak zanedbaná šmudla:-)
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 14:31 | D

Opět jde o diktát EU. Co se naše ženy nazáviděly za socializmu těm na Západě, že nemusí hned po mateřské / půl roce/, později po dvou letech do práce, ale mohou zůstat s dětmi doma. Že neznají vůbec jesle a mateřskou školku jen ty nejchudší. Čas popošel a vše se obrátilo. Zatímco si u nás ženy konečně, alespoň některé, dopřávají výsadu být s dětmi doma úplně, či alespoň do tří let jejich věku, na Západě považují nyní za moderní jesle a školky a cpát tam děti co nejdřív. Protože jsou dnes u vesla Eurohujeři, bude tento staronový trend brzy oprášen i u nás, bez ohledu na prospěch dětí.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 13:40 | Matěj

Srovnejme se s ostatními státy, které mají výrazně nižší rodičovskou dovolenou - jsou jejich děti více traumatizované? Nešťastné? Mají horší vztah s rodiči? Mají potíže větší potíže než naše děti naučit se samostatně oblékat, chodit na záchod atd.? Jsou morálně horší? Nevypadá to tak? ČR je první v tzv. indexu neřesti, naše mládež je první v Evropě ve spotřebě alkoholu patnáctiletých, první v Evropě v experimentování s marihuanou, naše mládež si nejméně uvědomuje rizika nechráněného sexu atd. Myslíte, že je to tím, že chodí do školky moc brzy?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 13:40 | Matěj

Srovnejme se s ostatními státy, které mají výrazně nižší rodičovskou dovolenou - jsou jejich děti více traumatizované? Nešťastné? Mají horší vztah s rodiči? Mají potíže větší potíže než naše děti naučit se samostatně oblékat, chodit na záchod atd.? Jsou morálně horší? Nevypadá to tak? ČR je první v tzv. indexu neřesti, naše mládež je první v Evropě ve spotřebě alkoholu patnáctiletých, první v Evropě v experimentování s marihuanou, naše mládež si nejméně uvědomuje rizika nechráněného sexu atd. Myslíte, že je to tím, že chodí do školky moc brzy?
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 13:04 | Honza

"ktera je sama s sebou spokojena, vzdy nalicena"
Hehe, já, kdybych byl ženská "s sebou spokojená", tak bych se nelíčil. Možná bych se líčil v pčípadě, kdy bych měl pocit, že vypadám hnusně a chtěl bych to něčím přetřít.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 12:51

Nebo ještě jinak. Respektuju vás, madam, ale asi bych s vámi vydržel maximálně pět minut společneské konverzace o počasí.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 12:49

"Žena, která je se sebou spokojená, vždy nalíčená a upravená." Cheche chacha. A taky žena, která musí vždycky počítat s rozvodem, ač se sebou spokojená, ač vždy nalíčená a upravená. Což je samozřejmě smutné. A nic proti vám, člověk má bejt připravenej. Takový bohužel svět je. Pokud si ho tak uděláte :))
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 12:46 | Jitka

Milá Já, jste se sebou očividně velmi spokojena, a já vám přeju, ať vám tento pocit vydrží, ale dejte pozor ať nepřeroste v pocit nadřazenosti a vícecennosti. Zkuste opustit své povrchní vnímání všech kolem sebe, a připustit, že může existovat i jiný žebříček hodnot, než máte vy. Souhlasím s vámi, že žena by neměla rezignovat na svoje ženství, ale rozhodně si nemyslím, že "taková žena nemůže být nikomu dobrá". Zkuste takové ženy příště povzbudit a ne jen spražit pohledem a odsoudit.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 11:45 | Ja

Jsem matkou ktera se po obou detech vratila do prace hned po materske dovolene. Zaroven jsem matkou, ktera ma uspesnou karieru a ktera sobe a svym detem muze doprat skoro cokoliv, vcetne kvalitniho vzdelani a dovolene u more ve vlastnim byte. A co je nejdulezitejsi- jsem zena, ktera je sama s sebou spokojena, vzdy nalicena a upravena. Narozdil od zen, ktere potkavam na detskych krouzcich a ktere vypadaji otresne a je na nich videt ze samy sebe nenavidi (jedna neznama zena na tanecnim krouzku mi otevrene rekla jak moc mi zavidi a ze se citi uplne zanedbana). Takova zena nemuze byt nikomu dobra ani detem ani manzelovi. Takova zena neni schopna zucastnit se zadne jine komunikace, krome takove ktera se tyka deti (coz je videt v pripade tech co neruzmi jak se vytvari pracovni mista:)). Proto bych v zivote neco takoveho neudelala. Mam sebe a svoji praci prilis rada, a predevsim mam rada svoje deti a nechci aby meli nespokojenou a neemancipovanou maminku, ktera v pripade rozvodu nebude vedet co si pocit a pak znici jak zivoty deti tak i ten svuj.
-33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 10:38 | Honza

Tak taková krkavčí karierní matka může třeba "vytvořit" místo pro učitelku v MŠ, pro kosmetičku nehtů, výrobce drahých kabelek, výrobce nóbl hraček, cestovní kancelář, 10 svých vlastních zaměstnanců, subdodavatele své firmy, subdodavatele subdodavatelů a já nevím co všechno ješte. Čím víc lidí pracuje, tím víc je práce i pro jiné. To je prostě fakt, který nijak nepopírám, ačkoliv jinak s tím trendem krkavčích karierních matek nesouhlasím.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 10:10 | Ivan

Co znamená věta "některé aktivní pracující ženy by mohly nová pracovní místa naopak vytvářet"? Chápu ji tak, že sečteno, podtrženo by nakonec přece jen vzrostla nezaměstnanost, jak říkají skeptici.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 10:07 | Honza

Jste dost nekonkrétní. Co znamená "Kdo chce zůstat s dětmi doma, tak ať zůstane, ale max. 3 roky."? Že po 3 letech a) nemá nárok na žádné dávky b) může jí zaměstnavatel vyhodit z práce c) přestane jí stát platit zdravotní a sociální d) musí jít pracovat, jinak půjde do vězení?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 9:48 | Ivana

Já bych byla pro možnost volby. Kdo chce zůstat s dětmi doma, tak ať zůstane, ale max. 3 roky. Pak by mělo byt zaručeno misto ve školce. Ty, co chtějí jit pracovat, mohou jit dřív. Těm bych dala možnost, aby si prokazatelné náklady na hlídání dětí do tří let mohly odečíst od daní.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 9:41 | havlae

"...starat se o své dítě minimálně do jeho 3 let" je myšleno s podporou státu. "..nemají rodiče s fluktuací rádi" upravuji na "...s fluktuací z důvodu časté nemocnosti dítěte." Přidávám odkaz: http://www.tyden.cz/chat-s-osobnosti/o-ochrane-deti-po-nastupu-do-skolky-s-mudr-ruzkovou_504/
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 4. 2014 9:33 | robin

peníze na mateřskou a rodičovský příspěvek jsou v rámci státního rozpočtu ty nejlépe investované...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 9:32 | Jana

Už delší dobu čekám, kdy tyto návrhy začnou padat. A ještě s "dost dobrými" EKONOMICKÝMI důvody. Ano, dnešní společnost je bohužel taková. Hlavní krédo - PENÍZE!!! Děkuji, nechci! Raději budu žít velmi skromně, ale dobře vychovám své děti. V článku zcela chybí vyjádření dětského vývojového psychologa (opravdu nestrádá jen maminka, jak se v článku píše). Jak je všeobecně známé, nejdůležitější období v životě dítěte je do jeho tří let věku, kdy se formuje jeho osobnost a kdy je nezbytný kontakt s milující pečující osobou (maminka, tatínek,...). Naopak od tří let je již pobyt v kolektivním zařízení velmi vhodný (viz knihy prof. Matějčka, a to byl moc chytrý pán). Jsem na RD 2 a 3/4 roku, nepovažuji to za ztracený čas, právě naopak! Dát lásku dítěti, vychovat jej ve slušného člověka, ze kterého nevyroste deprivovaný zmetek působící státu nemalé ekonomické škody má smysl (druhá strana mince k zamyšlení nad ekonomickými důsledky odkládání dětí v tak brzkém věku).
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 4. 2014 9:21 | havlae

V přírodě se rodiče o mládě starají, pokud není schopno samo se o sebe postarat - pak jde z "hnízda". Podle mých zkušeností by zástupcům ( většinou to bývá matka) rodu HOMO SAPIENS (= člověk MOUDRÝ) mělo být umožněno starat se o své dítě minimálně do jeho 3 let. Je to věk vhodnější pro "otrkání se" v kolektivu před nástupem do školy a "vychytání" dětských nemocí, které by se u něj projevily až v době školní docházky. Děcko při kontaktu s patogeny z různých prostředí bývá oslabeno = onemocní. Tělíčko si zvyká a získává větší imunitu. Při onemocnění po nástupu na 1. stupeň školy, což je pro děcko velká změna, by tíž dohánělo zameškané učivo. Zanedbatelné nejsou ani rodinné citové vazby , které se stále posilují. Zaměstnavatelé i kolegové nemají rodiče s fluktuací rádi, protože tu práci za ně musí vykonat někdo jiný. Rodina bývá finančně oslabena = snižuje se jí životní úroveň. Možnost jeslí ano, ale ne povinně. Nedegradujte lidstvo na výrobníky "LIDSKÝCH ZDROJŮ!!" pro TY, kteří je využívají pro svůj vysoký STANDARD.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Libor Malý

podnikatel, zakladatel Jobs.cz

Jaroslav Vostatek

ekonom

Libor Malý
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Jaroslav Vostatek
ÚSPĚŠNOST
66,67 %

z 3 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services