Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Co se děje | 4. 3. 2014 | 19 komentářů
Od Nového roku se změnila pravidla pro dědění stavebního spoření. Někomu to může pomoci, jiným změny přinesou nepříjemné komplikace. Zvlášť v případě, pokud nejsou mezi dědici dobré vztahy nebo když je součástí dědictví překlenovací úvěr.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 3. 2014 8:24, Maryl

Dobrý den, co my jsme to za stát. Větší hovadinu vymyslet nemohli. Manželé to našetří a ještě, aby to pak obhajovali nějakou závětí, před neposlušnýmia nepřizpůsobivými dětmi, kteří nepřispějou korunou.

Reagovat

 

+32
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 3. 2014 15:08, Pavel

Článek by měl opodstatnění, kdyby SS zaujímalo na finančním trhu vyjímečnou pozici. To dnes už neplatí. Po druhém snížení státního příspěvku je SS ekonomický nesmysl, kdy uzavíráte nevypověditelný termínový vklad s mizerným úrokem, vstupním poplatkem a dalším ročním poplatkem za vedení (jehož výše není garantována) a marginálním státním příspěvkem. Tato úložka může být navíc předmětem exekuce a není nijak disponibilní. Smysl má je u těch co plánují řádný úvěr (který dnes banky poskytují za dobrých konkurečních podmínek) anebo chtějí SS sponzorovat.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

4. 3. 2014 7:37 | jana

Přijde mi to hodně zvláštní. Manžele většinou hospodaří spolecne, smlouva by mela automaticky přejít na druhého partnera, pokud zemrely v zaveti nerozhodl jinak.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2014 8:17 | cml11

Mě naopak přišla hodně zvláštní spíše dosavadní úprava, kdy byly prostředky uložené na stavebním spoření zcela vyjmuty z dědického řízení. Fakticky jde totiž o formu termínovaného vkladu. Nová úprava tak věci spíše vrací k normálu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jana 04. 03. 2014 07:37)

4. 3. 2014 8:24 | Maryl

Dobrý den, co my jsme to za stát. Větší hovadinu vymyslet nemohli. Manželé to našetří a ještě, aby to pak obhajovali nějakou závětí, před neposlušnýmia nepřizpůsobivými dětmi, kteří nepřispějou korunou.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+32
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2014 10:18 | cml11

Máte pravdu v tom, že manželé tvoří úspory společně. Tedy ze společných prostředků vzniklých v SJM. Proto by po smrti jednoho z nich měly být logicky součástí SJM, které je před zahájením dědického řízení vypořádáváno. Dosavadní právní úprava ale právě toto nereflektovala a veškeré prostředky uložené na jméno zesnulého v produktu stavebního spoření kompletně (včetně jemu náležející části) přiřkla pozůstalému manželovi/ce. Tedy s vyloučením a krácením ostatních dědiců. K něčemu takovému by ale měla sloužit závěť a všechny její formy. Nikoli stavební spoření.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Maryl 04. 03. 2014 08:24)

4. 3. 2014 11:13

Centrální mozek lidstva má naprostou pravdu. Tohle byl správný krok k rušení výjimek.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2014 12:30 | Honzajs

Kryž mi zemřel v důchodovém věku druhý rodič, jeho sml. mi připadla automaticky, bez dědického řízení (bez dědických poplatků), když jsme se na tom jako pozůstalí domluvili. Smlouva pokračovala nadále a dokonce jsem si na ní potom vzal )sám na sebe) řádný úvěr (měla již více, než 5 let, proto nárok na úvěr byl) - toto vše nyní padne, navíc poplatky notáři. Pravdu mají i ti, kdo říkají, že se to vymklo dědictví a na některé pozůstalé nemuselo nic zbýt. Tak je otázka, co je lepší, ale vzhledm k tomu, že již zuším od loňska na takto získanou (po zemřelém) smlouvu nelze získat státní podporu současně s podporou na svojí smlouvu, už to nemá ten efekt, jako dříve.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2014 15:08 | Pavel

Článek by měl opodstatnění, kdyby SS zaujímalo na finančním trhu vyjímečnou pozici. To dnes už neplatí. Po druhém snížení státního příspěvku je SS ekonomický nesmysl, kdy uzavíráte nevypověditelný termínový vklad s mizerným úrokem, vstupním poplatkem a dalším ročním poplatkem za vedení (jehož výše není garantována) a marginálním státním příspěvkem. Tato úložka může být navíc předmětem exekuce a není nijak disponibilní. Smysl má je u těch co plánují řádný úvěr (který dnes banky poskytují za dobrých konkurečních podmínek) anebo chtějí SS sponzorovat.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2014 16:29 | leo

Sorry, ale nechápu, proč by neměl mít článek opodstatnění. Stavebko má u nás sjednané přes 4 miliony lidí, dohromady na něm je nějakejch 430 miliard korun. To je podle mě produkt, kterej má na finančním trhu "výjimečnou pozici". Takže jen ať píšou, co se v něm mění, když to má tolik lidí a leží v tom tolik peněz.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 04. 03. 2014 15:08)

4. 3. 2014 16:56

Jste asi zbytečně chytrej.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 04. 03. 2014 15:08)

5. 3. 2014 7:23 | Pavel

Jenže tady se jedná o dva problémy. Jeden je ten, že SS nebylo součástí dědického řízení, a to bylo napraveno. Druhý ovšem je v tom, že SS smrtí majitelé zaniká - proč? Přece součásti dědictví jsou i smluvní vztahy. Proč se tady najednou dělá nová výjimka, že smlouva o SS se dědit nedá?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (cml11 04. 03. 2014 10:18)

6. 3. 2014 6:47 | cml11

Těžko říct proč se zákonodárci rozhodli takto. Podle mého názoru je ukončení produktu smrtí klienta zjednodušením, které má zabránit problémům s jeho předčasným ukončením a s ním souvisejícími sankcemi. Ze zůstatku ke dni úmrtí se podle nové úpravy stanou jednoduše prostředky na účtu s krátkou výpovědní dobou. Což je něco, s čím se v dědickém řízení nakládá mnohem snáz, než se smluvním vztahem obsahujícím povinnosti a sankce.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 05. 03. 2014 07:23)

6. 3. 2014 7:46 | Pavel

Jestli jste vůbec četl ten článek, tak musíte vědět, že o žádné zjednodušení se nejedná. Ano, je to jednoduché, když se na SS jenom spoří (ale má pak banka právo na sankce ukončení spoření ve vázací době? Já to nevím), horší to je, pokud je čerpán řádný úvěr, ale vůbec nikdo netuší, co dělat, když je na SS čerpán překlenovací úvěr.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (cml11 06. 03. 2014 06:47)

6. 3. 2014 15:13 | cml11

Co se týče sankcí, bude záležet na znění konkrétních smluv. Největší sankcí při předčasném ukončení ve vázací době bylo vrácení dosud připsané státní podpory. Ta podle nového znění zákona na účtu účastníka zůstane připsána, takže tato nejzásadnější sankce se neuplatní. Co se týče úvěrů, předpokládal bych podle aktuální úpravy prostý soupis vzájemných pohledávek banky a klienta, které spadnou do dědictví a v jeho rámci budou řešeny jako okamžitě splatné. Tj. naspořená částka mínus úvěr, ať už se jmenoval jakkoli. Pokud bude výsledek záporný, stavební spořitelna dědicům jistě ráda umožní dluh refinancovat. Konec konců je to pro ni business.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 06. 03. 2014 07:46)

6. 3. 2014 17:16 | Pavel

Jenže překlenovací úvěr poskytuje formálně jiná firma než SS. Takže zápočet úspor na SS proti překlenovacímu úvěru není možný. Dále překlenovací úvěr je konstruován tak, že se platí jen úroky a úvěr se najednou umoří přidělením CČ SS. K tomu ovšem u zrušeného SS nikdy nedojde, takže chudák dědic bude platit úroky z překlenovacího úvěru až do konce věků (nebo do krachu SS).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

6. 3. 2014 17:27

Která jiná firma než SS poskytuje překlenovací úvěr ?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 06. 03. 2014 17:16)

6. 3. 2014 19:19 | Pavel

Je to dcera, matka, sestra - prostě firma ze stejné skupiny, ale vlastnící bankovní licenci. Ač se navenek tváří jako jeden celek, formálně to jsou dvě různé firmy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 06. 03. 2014 17:27)

6. 3. 2014 21:56 | Mirek

Smlouva o překlenovacím úvěru je mezi účastníkem stavebního spoření a stavební spořitelnou. Nějak tomu nerozumím. Chcete říct, že st. spořitelny nevlastní bankovní licenci a proto nemůžou poskytovat úvěry?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 06. 03. 2014 19:19)

9. 3. 2014 14:39 | karlík

Zapomíná se však na to , že půjde-li SS do dědického řízení , část z této částky si vezme notář , který provádí dědické řízení , podle zákona o poplatcích notáři při dědickém řízení. Notáři si mnou ruce , asi dobře lobovali.Přitom na SS šetřili manželé spolu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

7. 5. 2014 21:24 | TRAVIATTA

RUŠÍ SE PROTO,ABY SE NAPAKOVALY ÚŘADY A BANKY. CELÝ NOVÝ O.ZÁKANÍK SI UDĚLALY TYHLE INSTITUCE ABYSTE ZAPLATILI ZA KAŽDOU BLBOST A NEOBEŠEL SE BEZ judr. šKOLY JICH CHRLÍ 100 A KDEJAKÁ Mgr se přiživuje v předkanceláři. A ZA PŘEDČASNÉ ZRUŠENÍ ZAPLATÍTE 1% Z CÍL. ČÁSTKY NIKOLIV Z NAŠETŘENÉ.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 05. 03. 2014 07:23)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 777 351 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

let
%

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Adam Walach

podnikatel, Walmark

Jan Fischer

politik

Adam Walach
ÚSPĚŠNOST
56,10 %

z 41 duelů
×
Jan Fischer
ÚSPĚŠNOST
35,85 %

z 53 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Frikční nezaměstnanost, Šek, Politický cyklus, tarify, martin stára, architektura, operátoři, mobilní operátoři, COCA-COLA, televizní karta, dlouhodobé půjčky, základní úroková sazba, Kotace, mapleleaf, antivirus, Svaz zdravotních pojišťoven České republiky, vyhrazená místa, eFaktura

3T91467, 6P16221, 8B58110, 4AJ2878, 6C29466

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK