Očima expertů: Měnová intervence ČNB. Komu pomůže a komu ublíží?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 15. 11. 2013 | 21 komentářů
Co bude oslabení koruny znamenat pro naše peněženky? A nedopustila se Česká národní banka omylu? Přečtěte si názory Karla Havlíčka, Jiřího Rusnoka, Petra Macha a dalších osobností ze světa financí.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 11. 2013 9:29, Majhan

Ano, vypadá to tak, že se nedej Bože chce jít tímto směrem.
A navíc se obávám, že to nebyl ani krok zcela suverénní, ale zákulisní politikou poskoků a lísavých úplatných psíků našich politicko-ekonomických špiček odkývaný požadavek amerických finančních oligarchů, kteří všemi možnými prostředky škodí celému světu a myslí jen na vlastní prospěch a tzv. redukci lidstva.

+104
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 21 komentářů)

20. 7. 2015 16:12 | Jiří Černý

Zajímalo by mě, kdo platí veřejné škůdce z ČNB, kteří devalvují naše peníze, asi nějaký nenažraný exportér! Zdražení importu => zdražení všeho => zvýšení platů => inflace, to je přeci jasné i blbovi. Škoda, že zde stále vládne pouze a jen korupce, je mi z těch idiotů na blití.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 11. 2013 15:38 | ppetr1

nejperlivější je vývoj v USA - náš "vzor"-, kteří jsou dle mého názoru tzv "v prdeli" a ani jejich tzv. "flexibilní trh práce" jim nepomůže a množství peněz vrhnutých do ekonomiky může spíše způsobit neštěstí - má to BB a jeho následovnice zapotřebí? - MILI PANE PODIVEJTE SE NA DANOVE ZATIZENI OBYVATEL V USA A EU !!!!!!!!! :-)))))))))) v USA maji kam dane zvadat u nas uz je to na hrane a otazkou je jestli se VUBEC VYPLATI JESTE CHODIT DO PRACE !!!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 11. 2013 15:30 | ppetr1

Koneckoncu uvidime v prosinci... Pokud prispecha pan Rusnok a CNB s argumentem, jak to oslabeni pomohlo, tak je to moc spatne zprava. - pomuze jen na par mesicu - pristi rok ocekavam velky propad.minimalne stagnaci a to by byla jeste hodne dobra zprava !
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 11. 2013 15:18 | ppetr1

osobne si spise myslim,ze vsichni politici a bankeri se obavaji meny bitcoin - s tou totiz nelze manipulovat ani politiky ani bankeri. to je toho ceho se vsichni obavaji.lide by totiz mohli pozadovat stabilni menu !!!!!!!!!!!a to je cely problem v oblasti tisknuti papirku - tech si muzu natisknout kolik chci !!!!!
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 11. 2013 14:58 | ppetr1

tohle byl nejlepsi ekonomicky rozbor ,ktery jsem kdy cetl za posledni rok z oblasti ekonomie ! http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/stepan-pirko.php?itemid=7562
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 11. 2013 20:10 | Lucky H

Jsem celkem slabý makroekonom, ale:
- doby centrálního plánování jsou snad pryč (- okud tedy neexistuje skutečná měnová valka v rámci EU, která by mohla opodstatnit takový zásah, - firmy hledají stabilitu -hedging apod, - pan Keynes je vytrháván z kontextu, ale přitom je to opravdu nejkonzistentější ekomonm - ?. Chceme zvýšit HDP? Ano, pusťme do ekonomiky státní injekci, To funguje. Ale, pokud jsme si na výdaje předtím nenaspořili (hehe)... - měnová politikaje v současném světě spíše neefektivní nástroj a představuje ukrutné riziko pro budoucí vývoj - nejperlivější je vývoj v USA - náš "vzor"-, kteří jsou dle mého názoru tzv "v prdeli" a ani jejich tzv. "flexibilní trh práce" jim nepomůže a množství peněz vrhnutých do ekonomiky může spíše způsobit neštěstí - má to BB a jeho následovnice zapotřebí? - , Přeci cílem centrální banky není pečovat o zaměstnanost, to je a priori blbost, a chudák Milton se asi obrací v hrobě.
No, tak snad to alespoň exportérům vyjde - pak by intervence měla svůj alespoň minimální smysl... "Pocitově" - tj. o čem je slavná ekonomie), ať se nikdo z těch pánů vládnoucích straně "poptávky", do ničeho neplete (zvýšení daní v útlumu, co je měnová expanze?´. A proboha hlavně ať nevěří strukturálním modelům ekonomiky. V tomto světle mě trochu mrzí, že makroekonom ANO Michl intervenci podporuje. Ale je jasné z předchozího textu, že to je stejně jedno a řešme jiné palčivější problémy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 9:42 | Pavel

Překvapuje mě, jak jsou někteří komentátoři překvapeni, že intervence ČNB je prý překvapivá. Prý ji ČNB avizovala aspoň tři čtvrtě roku předem (viz třeba Rusnok, ale podobné bludy jsem slyšel od mnoha "odborníků").
Co si pamatuji, tak ČNB tři čtvrtě roku tvrdí, že podle ní je správný kurs kolem 25,50 Kč/€ a že začne intervenovat, pokud kurs výrazně klesne pod 25 Kč/€. A od té doby se Koruna drží v rozmezí 25 - 25,50 Kč/€. A najednou je to špatně, správný kurz je 27 Kč/€. A to nemá být překvapení.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 9:40 | eďa

Vše tomu nasvědčuje. Jen ten výraz - redukci lidstva bych nahradil přesnějším termínem -deratizací lidstva.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 11. 2013 19:14 | Tom

Je zjevné, že ČNB řídí tupí šílenci, kteří nemají daleko k tomu si plést deflaci s deflorací nebo s felací! Toto rozhodnutí nás opět vzdálilo od vyspělejší části Evropy, kam patříme už jen geograficky. Už teď jsou průměrné příjmy u nás více 2,8 x nižší než v Německu, přičemž při srovnání jednotlivých skupin zaměstnanců to vychází tak, že u nejhůře placených zaměstnání (pohostinství, ubyt.) je tento koeficient dokonce přes 4 a u nejlíp placených profesí (peněžnictví, pojišťovnicví) 2,6. Přitom ceny jsou jen o něco málo vyšší nebo dokonce stejné, někdy i nižší. Tak na jakou Evropu si tady kurva hrajeme? Singerovy a Tomšíkovy výroky jsou jakoby z jiného světa! Třeba představa, že lidé čekají s vakem peněz na další zlevnění, když ve skutečnosti nemají málem co do huby mě velmi rozesmála! Ti lidé by měli být okamžitě odvoláni a tvrdě potrestáni! To je fakt vlastizrada! Ve skutečnosti za deflační tendence může hloupost českých prodejců a cenových kurvičů (hlavně na internetu), kteří prodávají s 1-2% ziskem a myslí si, že na to vyzrají!
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 11. 2013 22:34 | Petr Gold

KAŽDÝ ŠÉF FIRMY VŽDY NEJDŘÍVE PRO SEBE A PAK ZAMĚSTNANCI! A ČNB -zajímalo by mě kolik lidí by se muselo z banky propouštět před zdražením Eura a kolik po něm!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 11. 2013 15:22 | Ctenar

Tak jsem si vzpomnel na: http://ekonomika.idnes.cz/ceska-mena-poprve-prolomila-hranici-23-korun-za-euro-fxc-/ekonomika.aspx?c=A080718_110933_ekonomika_vem
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 11. 2013 11:57 | Pavel Vinecký

Devalvace koruny je na oživení ekonomiky příliš nízká,extrémě vysoké daňové zatížení potravin a spotřebního zboží ji absolutně znehodnocuje v porovnání s gigantem a naším sousedem Německem.Nemecké noviny už to mají spočítané a výsledek zní ,seďte doma nikam nejezděte pořád je tam draho.Český problém pro německou vládu nenávratně přestal existovat,časy kdy jsme působili německé ekonomice neuvěřitelné problémy , působili jako magnet na německá eura a dokonce podpory se začaly vydávat v poukázkách aby alespoň něco zůstalo doma jsou asi nenávratně pryč.Z konkurenční piraňi je je nemocný kapřík. ps.Ta spekulace kašlem na export zvýšíme daně a jsme na svým, prostě nevyšla .
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 18:23 | Supa

problém ekonomů je ten,že většinou neumí počítat a snaží se to maskovat tím,že z ekonomie dělají nesmyslně složitou záležitost s obrovským množstvím různých pravidel a nástrojů, já jako prostý člověk mám jednoduchou filozofii,igronovat ignoranty a přemýšlet.Proto mám polovinu úspor v USD a teď začnu prodávat,až klukům z ČNB dojde dech a dolar spadne na 18 Kč, tak opět nakoupím, za vydělané peníze koupím letenku do států,kde si nakoupím hadry a věci běžné spotřeby, které mi vydrží roky ,ne jak u nás měsíce a jsou o polovinu levnější ,tím opět něco vydělám .... a ČNB mi může vlést na záda
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 9:29 | Majhan

Ano, vypadá to tak, že se nedej Bože chce jít tímto směrem. A navíc se obávám, že to nebyl ani krok zcela suverénní, ale zákulisní politikou poskoků a lísavých úplatných psíků našich politicko-ekonomických špiček odkývaný požadavek amerických finančních oligarchů, kteří všemi možnými prostředky škodí celému světu a myslí jen na vlastní prospěch a tzv. redukci lidstva.
+104
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 9:17 | eďa

Je nepochybné, že oslabování koruny v této době a konstelaci byl další hřebíček do rakve ekonomickému oživení. Moc bych si přál, aby si to bankovní rada ČNB ujasnila, než provede další hrubou chybu - intervenci směrem k devalvaci koruny.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 9:12 | Jindřich Orel

Moc se mi líbí příspěvek pana Vlka a plně s ním souhlasím.
EKONOMIKA: Chudobou k bohatství!
11.11.2013





"Peníze ještě nikoho neudělaly šťastnými," vykládají s hlubokomyslným výrazem v tváři většinou ti, co se jim na kontech válí nějaké ty desítky či stovky milionů. "Chudoba cti netratí," hlásá staré české přísloví. Ale jak říkala moje maminka: "... ale taky nepřidá!"
Ve zprávě, že ČNB uměle, tedy za peníze nás všech a také tištěním nových - tedy nekrytých - peněz uměle oslabila českou měnu, nenajdeme jediný relevantní údaj, proč se tak stalo. Konec konců, banka je banka a co by měla nějakým čičmundům vykládat, proč je jejich "rada moudrých" právě obrala o peníze. Konkrétně každého asi tak o pět, ale možná i o více procent.
Tvrzení, že je to nutné proto, že je "příliš malá inflace", tedy že dlouhou dobu mají naše peníze trvalou hodnotu vůči "tvrdým" měnám, a proto je nutno tu hodnotu zmenšit, lidově řečeno obyvatele státu okrást, je, jak by řekli v hospodě Na růžku, opřesdržku.
Česká ekonomika má, jak neustále opakují různí ekonomové cizozemští i místní, údajně stále problém se slabou poptávkou domácností. Lidově řečeno lidi málo nakupují. Domnívá se tedy někdo soudný, že když zdražíme euro a dolar, za které nakupujeme v zahraničí nejen maso a ovoce, ale i naftu a plyn, a zvedneme ceny prakticky všeho, že tím zvýšíme "koupěschopnost"? Co na tuto myšlenku říkají doktoři. Tedy konkrétně psychiatři?!
Já to čtu tak, že když se konečně lidem může začít dařit lépe, když firmy osekaly náklady, lidé se naučili počítat a konečně by mohlo být lépe, tak jim ten blahobyt zkrouhneme. Ve jménu "makroekonomiky a světlých zítřků".
ČNB se jaksi neráčila ani vyjádřit, proč to vlastně dělá. Jen na ni napojení "odborníci" cosi blekotají o potřebě "zvýšit" export. Proti takové myšlence nic. Na exportu jsme dost závislí. Ale ještě jsem neviděl stát, a myslím že nikdo nikde na světě, který by dosáhl blahobytu okradením vlastních občanů. A to, co předvedla ČNB, není nic jiného.
Něco prozradily tzv. "mluvící hlavy" v televizi. K intervencím se Česká národní banka prý uchýlila především proto, aby podpořila růst cen v domácí ekonomice. "Na začátku příštího roku totiž reálně hrozí, že meziroční růst cen bude záporný," vysvětluje Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta. Nevím, jak a kdo počítal tu jakoby "neexistující" inflaci. Asi do počítání cen započítali pánové podle vzoru soudruhů i klesání cen lokomotiv, zlevnění zlata na burze, menších televizorů a diamantů, což lehce převážilo neustálý růst cen běžně potřebných věcí, jak jsou potraviny, oblečení atd.
Vypadá to na první pohled, že se ČNB nějak rozhodla, že když prý není inflace, tak že se - po všech těch zdraženích elektřiny (za ukradené stovky miliard přes fotovoltaiku), přes to, že platíme daně i za knížky, když se chceme vzdělávat, když zlikvidovaly minulé vlády lázně pro obyčejné občany atd. atd. - máme nějak podezřele dobře. A to se nesmí trpět. Prostě, na chudý lid musí být přísnost.
Odborně se tomu říká "obava z deflace". Deflace - tedy záporný růst cen, kdy ceny klesají - je přitom pro některé ekonomy strašákem. Pokud ceny dlouhodobě klesají, spotřebitelé prý odkládají nákupy, protože prý čekají na další zlevňování. To prý se děje u nás. Podíváme-li se na pohyb cen, žádné "očekávání dalších slev" lidi od nakupování neodrazuje. Jedině je, vzhledem k platové úrovni obyvatel ČR, snad odrazují přešvihnuté ceny nemovitostí a pozemků.
To, že prý se čeká na "zlevnění", prý povede někdy v budoucnu "možná" k omezování výroby, poklesu mezd nebo propouštění. To prý teoreticky může zapříčinit, že domácnostem ubude peněz, takže s nákupy budou otálet a ekonomika se ocitne v deflační spirále. Připomíná tu starou českou říkánku o tom, že kdyby byly někde ryby, nemusely by být rybníky, že?!
Ovšem zdá se, že protože české domácnosti málo nakupují a přitom šetří, zatneme jim tipec a donutíme je utratit peníze. Tím se dostaneme do úžasné pozice Maďarska, Bulharska, Litvy a dalších států, kde mají obyvatelé dluhů jak naseto a penze a platy se snížily o cca 30 %. Ale nějak jsem si nevšiml, že by tam po tom všem v současné době lidé nějak hodně nakupovali. Nemají totiž peníze.
O deflaci se nezmiňuje, jak upozorňuje i tisk, ani nejnovější makroekonomická predikce ministerstva financí z letošního dubna. Ta očekává, že v celém roce 2013 stoupnou ceny v Česku v průměru o 2,1 procenta. Podle některých cen potravin, jako jsou mléčné výrobky, brambory, ovoce atd. od srpna, ceny a tudíž i inflace stoupají velice zdatně. Zajímavé je, že v rozhodnutí o podtržení hodnoty koruny nikde nepadlo ani slovo či číslo, jaká inflace ve skutečnosti je. Jen samé " asi..., možná…, co kdyby...".
"Riziko deflace nevidíme v žádné zemi," prohlásil v červnu 2013 k možné deflaci i šéf Evropské centrální banky Mario Draghi.
U nás se spíše u některých výrobků objevuje stabilizace cen tím, že ČR a její podniky dobře zvládly nedávnou krizi. Zvláště ty střední podniky. Vzniká tak potřebná a "neškodná" deflace, kterou zde máme posledních 15 let, kdy se koruna pomalu přibližuje svým kurzem k reálné hodnotě vedoucích měn - např. americký dolar byl v roce 1994 za 30 Kč a dnes je za 19,50 Kč. Tento postup a zvýšení hodnoty české koruny byl jednoznačně dosažen vyšší produktivitou a technologickým pokrokem, který snižuje výrobní náklady a s nimi ceny. Tomuto přirozenému a zdravému vývoji teď ČNB podtrhla nohy. A nás všechny obrala o peníze.
Ne že by ČNB nevěděla, co činí. Jak řekl Vladimír Pikora. "Slabší měna nám doveze růst cen," konstatuje tento ekonom ze společnosti Next Finance.
Na dotaz, co by měla dělat v dnešní situaci ČNB, sdělil Aktuálně.cz ekonom Partners Pavel Kohout: "Odpověď na otázku je stručná: Česká národní banka by neměla dělat nic. Riziko, že centrální banka provede chybnou operaci, je totiž větší než samotná hrozba deflace."
Obyvatelstvo se pomalu začalo dostávat do snesitelnějších poměrů, ovšem jsou zde skupiny, kterým silná koruna vadí a popravdě řečeno ji potřebují co nejvíce oslabit. A co si myslí a jak žijí občané ČR, je zajímá jen velice vzdáleně. Hlavně když jim mohou platit co nejnižší (v přepočtu na euro či dolar) mzdy a náklady dodavatelům z ČR.
Třeba výrobci automobilů. Ti sice platí svým zaměstnancům asi tak třiceti-, čtyřicetiprocentní mzdy co na Západě, ale moc a moc by toužili platit ještě méně. Bláboly o tom, jak se jim útokem na korunu zlepší vývoz, je potřeba číst tak, že se jim podaří kursově snížit mzdy. Protože prodávají v eurech, ale mohou prodávat levněji. A protože náklady, tedy ceny elektřiny, plynu, oceli i plastů jsou v celé Evropě stejné, dá se ušetřit jen na mzdách. Euro určené do výplat v ČR mělo původně hodnotu 25 Kč, teď jej zázračně pozmění na 27 Kč a už jsou na každém euru dvě koruny doma. Jak prosté, milý Watsone..
Prostě výhodné je to pro firmy, která podnikají v ČR, nechají si zde vyrábět díly a buď je montují doma, anebo ještě lépe u nás. A prodávají jinde. Tady budou platit po přepočtu o 5 % méně, venku mohou zlevnit třeba o 2 %, takže asi možná s prodejem uspějí. Ale rozdíl zaplatíme my. Myslím si, že to takhle vidí víc lidí, ale málokdo si to troufne napsat. Cenzura, tentokrát autocenzura, podložená ekonomicky, je k tomu nutí.
Můj oblíbený komentátor Pavel Páral v MfD napsal článek s významným titulkem "Snad to klapne". Předpovídá v něm zdražení potravin, všeho z dovozu (tedy i pohonných hmot), což povede k všeobecnému zdražení všeho. Zmiňuje se také o tom, že mnoho firem, které počítaly s dlouhodobou stabilitou koruny okolo 25 Kč na 1 euro, bude mít ekonomický problém. A nejen jím zmiňované cestovní kanceláře. Desetitisíce místních firem zaměstnávajících statisíce lidí najednou budou muset sehnat peníze na zaplacení faktur svým zahraničním dodavatelům a na dražší pohonné hmoty, nové stroje a další provozní náklady. Ty peníze budou muset někde sebrat. Buď z mezd, nebo si je půjčit na nekřesťanský úrok (takže je najednou z 5 % spolu s úrokem třeba 15 %). Nebo prostě lidi propustit.
Pro mnohé tyto firmy se stalo rozhodnutí ČNB téměř likvidační, zatímco sprškami "nečekaných" peněz počítaných v miliardách, zasypalo právě ty velké firmy. Většinou vlastněné zahraničními majiteli.
Oficielní očekávání centrální banky, že tyto multinacionálám zdarma naházené peníze pozvednou zaměstnanost a zvlášť ekonomiku, považuji za přání, které je otcem myšlenky. Anebo za obyčejnou zakrývací lež.
Nejspíš to vypadá na dnes běžnou, ale šílenou západní hospodářskou politiku známou jako "too big to fail" (příliš velký na to, aby padnul), což je technický termín a princip určité makroekonomické a politické teorie, která říká, že některé finanční nebo i průmyslové podniky jsou tak velké, že jejich bankrot by ohrozil celé hospodářství. Stát nebo centrální banka jim proto musí pomoci. Za každou cenu.
Otázkou tedy je: Kdo to je, ten tak velký, že ČNB nemůže dopustit jeho pád a raději zničí mnoho menších firem, aby jej zachránila?
V pozadí je i možnost, protože ČNB ví to, co nevíme my, že po mnoha obrovských problémech eura už je nepůjde v této formě zachránit. Pak bychom se museli, děj co děj, dostat do spolku, který bude používat "tzv. severní euro". Tvrdé a kvalitní. Oproti jihu Evropy, které bude používat po přechodnou dobu méně kvalitní "jižní euro", než se jeho země patrně vydají cestou vlastních měn.
Jak říká obvykle dobře informovaný Pavel Páral: "Rozhodování, zda k tomuto kroku přistoupit, trvalo dlouhé měsíce plné diskuzí. Tak snad členové rady (ČNB) vědí, co dělají."
Na to, že by Češi šli do ulic, moc nevěřím. V ekonomice je jich většina stejně negramotná jako za bolševika. Netuší tedy, co se děje. A většina stejně ekonomicky negramotných novinářů, kteří nechápou rozdíl mezi obratem a ziskem, jim to neprozradí. Sami to nechápou. Modleme se tedy . Nic jiného nám už teď nezbývá.


Václav Vlk st.
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 17:08 | Josef Housa

Názor některých expertů, že drahá koruna podpoří spotřebu je tak trochu mimo mísu. Naopak když je stav ekonomiky blízký deflaci, selský rozum říká: utrácej (máš-li co), nebo se zadluž (potřebuješ-li něco nutně), levněji už asi moc nebude! Léčba šokem-zdražením měny-bude mít jen krátkodobý efekt. Lze to tak trochu přirovnat k nedávnému šrotovnému na automobily: lidé utratí úspory za levné zboží a služby a pak nastane ve spotřebě pauza-s jasným důsledkem: omezením výroby a služeb-->pokles spotřeby-->KRIZE!!! A tisknout peníze, které nejsou kryty zlatem? To už tu bylo-krach na burze a nástup Hitlera k moci, krach Argentiny před dvanácti lety, skoro krach Řecka... Mimochodem, jak může pan Rusnok obhajovat politiku ČNB, být premiérem, když těsně před Argentickou krizí prohlásil v jedné televizní debatě, že žádný stát zkrachovat nemůže(velmi dobře si to pamatuji, jeho prohlášení mě zvedlo ze židle-kdo nevěří, nechť si projde televizní archívy z r. 2001)? A to už to měla Argentina nahnuté... a p. Rusnok byl v té době ministrem financí! Dokud tento (a nejen tento) stát povedou takovíto "odborníci", strýčkové a známí prezidenta,lépe nebude.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 14:32 | jogín

V diskusích chybí důvod pro současnou nízkou inflaci. Jde o reakci na zhruba tříprocentní inflaci v minulém roce, spuštěnou zvyšováním DPH. Propad kurzu koruny se tudíž sečte s předcházejícím snížením reálné mzdy a nastane ještě větší propad odbytu. Kromě toho CNB podcenila složení zdejšího HDP- dvě třetiny tvoří domácí produkce, jednu třetinu export. Malé zvýšení exportu (velké podniky se zajišťovaly) nemůže přečíslit propad odbytu. Navíc zvýšení cen tvrdě postihne státní rozpočet, především zdravotnictví. Výsledkem bude značný propad ekonomiky a zvýšené zadlužení.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 11. 2013 10:25 | Janek

Hmm, tak tohle je nanestesti realita. Nevzpominam si, ze by na nejakou krizi doplatily bohate staty jako treba USA nebo Nemecko. Vzdy se shoji na tech slabsich a zavislych. Jde jen o to, jak jim to kdo usnadni...
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 11. 2013 10:18 | Janek

Krok CNB je docela sok hned z nekolika duvodu:
Je necekany. Rostou ceny potravin (maso, mleko), snizuje se koupeschopnost obyvatelstva a opatrenim je vzit lidem uspory...
CNB nebyvale urputne tento krok haji "proti vsem" (krome par zainteresovanych jedincu typu Rusnok).
Nezvykle nizka uroven argumentace CNB. CNB hleda argumenty, hodne politiku, kteri utoci na nizke IQ nekterych volicu. Zal je techto lidi v republice vetsina. Ale proc tak lacine veci od renomovane instituce typu CNB.
Prece v dnesni dobe mluvit o tom, ze se zvysi konkurenceschopnost je nesmysl do nebe volajici. Tohle je jen mala domu expeorterum, ale a jen v podobe levnejsi mzdy, tj. dalsi snizovani koupeschopnisti ceskych lidi a ozebracovani firem vetsinove fungujicich z narodnich zdroju.
Neni mozne si naivne myslet, ze prispeje ke zvyseni konkurenceschopnosti, kdyz ceny zeleza, granulatu plastickych hmot, enegrii, dopravy apod. se jiz dnes ve vetsine firem vztahuji k EUR.
A tak souhlasim s nazorem, ze za timto krokem je neco jineho, nez nam je predkladano. A o to je to horsi, kdyz se CNB, misto aby se drzela stranou jako obvykle, snazi vysavat vlastni lidi a jeste jim lze do oci...
Koneckoncu uvidime v prosinci... Pokud prispecha pan Rusnok a CNB s argumentem, jak to oslabeni pomohlo, tak je to moc spatne zprava. Hodnotit tento krok ma smysl ne drive nez za pul roku... Listopad totiz v sobe ponese paniku nakupu pred vyprodanim zasob za levnejsi EUR...
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Leoš Novotný

podnikatel, Leo Express

Bohumír Ďuričko

podnikatel

Leoš Novotný
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Bohumír Ďuričko
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services