Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

To, čemu dnes říkáme nájem, se s novým občanským zákoníkem rozpadne na nájem a pacht. Rozdíl je jednoduchý: co si pronajmete, smíte jen užívat. Co si propachtujete, z toho můžete brát i užitek. Když si tedy pronajmete zahradu, budete se v ní tak maximálně slunit. Když si ji propachtujete, jsou vaše jablka, z těch si můžete napéct štrůdl, pronajmete si stánek a brzy můžete konkurovat Babišovým spojeným pekárnám.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 7. 2014 9:12, Jana

K příspěvku, kde pisatel nazývá použití slova pacht za prasárnu - Nevidím v tom žádnou prasárnu - pacht tady existoval dlouhá desetiletí, nebo spíše staletí a jde jen o to si toto slovo znova osvojit. Průměrně vzdělaný člověk ví o co jde např. z dějepisu.V češtině máme řadu amerikanismů,germanismů a rusismů,které byly naroubovány do češtiny a nikomu to nevadí, tak proč neobnovit pacht. Nebuďte líní.Proč vymýšlet něco, co už vymyšleno bylo a fungovalo to, že není v lidských silách se v novém OZ vůbec vyznat ponechávám bez komentáře...

Reagovat

 

+25
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Karel. 01. 11. 2013 14:52)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 11. 2013 20:53, Franta z Ostravy

Zvykli jsme si používat starý OZ, kde bylo vše jasné a všichni si ztěžovali, že občanské žaloby jsou dlouho šetřeny u soudu a je jich hodně. Cílem nového OZ není, aby jemu rozuměli občané, ale aby se vůbec nemusely k soudu dostávat a sporů bylo co nejméně a tím se i zkrátily šetření a realizace u soudu. Je otázka, jestli skutečně to tak bude jak si to pravicové strany představují a jak je to napsané.
U nás byla sice něžná revoluce, ale co se týká zákonů, tak tato neproběhla a probíhá pomalu až teď. V podstatě bude záležet na tom, jestli k vládě se dostane pravicová vláda nebo levicová, která samozřejmě nebude tak rychle uplatňovat jako pravicová vláda. Toto se bude samozřejmě týkat i dalších zákonů.

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

1. 11. 2013 10:28 | Karel.

Za tyhle slovní prasárny by Pospíšil zasloužil vykopat z politiky. Zákony mají být hlavně srozumitelné pro běžné lidi a ne že si právní teoretik staví "pomník" vytvořením svého díla, které je možná teoreticky dokonalé, ale v praxi mu nikdo nerozumí. Uměle zavádět překonané pojmy, které již nejsou součástí běžného jazyka a navíc v takovém rozsahu (pacht není jediný) a do zásadní normy je prostě arogance nejvyššího kalibru. Pospíšil si na tomto zákoně akoráát honí ego, aby se dostal do učebnic jako autor nové normy.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

1. 11. 2013 12:48 | mamcaRBK

Nájem, pacht - vždyť je to blbost. Když si něco pronajmu, tak z toho samozřejmě chci mít užitek! A k čemu chci věc nebo nemovitost pronajmout, se přece napíše ve smlouvě! Nevím, autore článku, proč obhajujete takovou pitomost!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

1. 11. 2013 14:09 | jezevec

pronájem zahrady = smím na ní chodit, nesmím jí obhospodařovat a nenáleží mi úroda. pacht zahrady = mohu jí zemědělsky obhospodařovat a náleží mi úroda. čemu jste na tom rozdílu nerozuměla?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (mamcaRBK 01. 11. 2013 12:48)

1. 11. 2013 14:52 | Karel.

Mě třeba není jasné, proč se to má jmenovat pacht. Chápu, že možná před 100 lety se tomu třeba tak říkalo, ale to dnes již neplatí. Rozhodně lze najít rozumný text zákona, aniž by muselo být napsáno, že: "Pachtýř a propachtovatel se dohodli na pachtu zahrady propachtovatele na dobu 3 pachtovacích let za pachtovné 1000 Kč."
To je podle mě prasárna. 99,9% lidí nebude mít představu, zda je to ze Shakespeara či z čeho... Zákony jsou pro lidi a ne naopak.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+19
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 01. 11. 2013 14:09)

1. 11. 2013 20:53 | Franta z Ostravy

Zvykli jsme si používat starý OZ, kde bylo vše jasné a všichni si ztěžovali, že občanské žaloby jsou dlouho šetřeny u soudu a je jich hodně. Cílem nového OZ není, aby jemu rozuměli občané, ale aby se vůbec nemusely k soudu dostávat a sporů bylo co nejméně a tím se i zkrátily šetření a realizace u soudu. Je otázka, jestli skutečně to tak bude jak si to pravicové strany představují a jak je to napsané. U nás byla sice něžná revoluce, ale co se týká zákonů, tak tato neproběhla a probíhá pomalu až teď. V podstatě bude záležet na tom, jestli k vládě se dostane pravicová vláda nebo levicová, která samozřejmě nebude tak rychle uplatňovat jako pravicová vláda. Toto se bude samozřejmě týkat i dalších zákonů.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-4
Líbí
Nelíbí

2. 11. 2013 17:39 | Martin Kostrhoun

"K čemu chci věc, se přece napíše ve smlouvě" -> to si tam můžeme napsat přece pořád, NOZ je totiž samosebou zásadně dispozitivní .. navíc spoléhánim se na "co si tam napíšeme" se můžeme dostat k tomu, že v dnešní době málokdo čte často složité smlouvy a pak to tak dopadá (lichva apod.) -> NOZ se podrobnější úpravou snaží docílit tomu, aby ze zákona předem byly řešeny určité otázky.
"Když si něco pronajmu, tak z toho samozřejmě chci mít užitek!" -> ne ... ne každý má najatou věc pro to, aby těžil její plody, jako vy, ale třeba proto, aby ji jen používal, protože se mu prostě a jednoduše chce a plody nepotřebuje/nechce.
Takže místo složitého vypisování co s danou věcí můžu nebo nemůžu dělat, co si můžu a nemůžu vzít, tak prostě udělám smlouvu buď o pachtu nebo o nájmu a je to všechno jasný .. co je na tom tak složitýho?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (mamcaRBK 01. 11. 2013 12:48)

4. 11. 2013 10:55 | Pavel

Nějak tomu nerozumím. Na jednu stranu nový OZ rozlišuje nájem a pacht, na druhou stranu povoluje nájemci bytu jeho část dál pronajímat, a tedy dělá z nájmu bytu pacht, i když tomu tak neříká. Že by při psaní zákona levá ruka nevěděla, co dělá pravá?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

21. 1. 2014 23:27 | Olga Válová

Všemu rozumím.Smutné je,že se v novém OZ neřeší nemovitosti postavené na státních pozemcích.Stále bude docházet k vydírání majitelů nemovitostí.Soudy zbytečně řeší stovky případů.A stačilo by tak málo-umožnit majitelům nemovitostí odkoupení pozemku pod jejich stavbou.Ale proč něco udělat jednoduše,když to lze složitě.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

7. 2. 2014 12:11 | Arnošt

Souhlasím, mám na státním pozemku postavenou reklamu a chci vědět jestli z mojí činnosti budou chtít podíly. Pochopím , že když se uzavírá nová smlouva ,tak je to dle dohody. ale se státem žádná dohoda není, stanoví si cenu a ber nebo neber. ve skutečnosti tak stát může prodělat protože s nimi nebude nikdo nic mít. A nehledě k tomu , že ta reklama - na tu jsem vynaložil prostředky svoje vlastní. Vracíme se zpět do socializmu, kdy nás stát obírá. Úřad pro zastupování státu je zbytečný měl by se zrušit. Vždyť tam úředníci vlastně podnikají se státním majetkem a pokud podnikají špatně tak to stát doplatí z našich daní.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

14. 7. 2014 9:12 | Jana

K příspěvku, kde pisatel nazývá použití slova pacht za prasárnu - Nevidím v tom žádnou prasárnu - pacht tady existoval dlouhá desetiletí, nebo spíše staletí a jde jen o to si toto slovo znova osvojit. Průměrně vzdělaný člověk ví o co jde např. z dějepisu.V češtině máme řadu amerikanismů,germanismů a rusismů,které byly naroubovány do češtiny a nikomu to nevadí, tak proč neobnovit pacht. Nebuďte líní.Proč vymýšlet něco, co už vymyšleno bylo a fungovalo to, že není v lidských silách se v novém OZ vůbec vyznat ponechávám bez komentáře...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+25
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Karel. 01. 11. 2013 14:52)

8. 8. 2016 9:00 | Ludvík

A co tak institut "obmyšlené osoby" v pojišťovnictví, to vám ,vážení nesouhlasící nevadí? Dle mého názoru daleko archaičtější, přesto používaný.....Na rozdíl od diskutovaného slova, které průměrně sečtělému člověku potíže nedělá.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Libich

ekonom

Ladislav Blažek

podnikatel, pánské oděvy Blažek

Jan Libich
ÚSPĚŠNOST
97,92 %

z 96 duelů
×
Ladislav Blažek
ÚSPĚŠNOST
16,28 %

z 86 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Cash flow, Fondy dluhopisové/obligační, Složené ukazatele, daně, bankovnictví, daňové úniky, elektronická evidence tržeb, česká spořitelna, standardní klient, osobní vlastnictví, komorová okna, slučování exekucí, evgeny morozov, články, národní předpisy, dopravní přestupky, liška, Starý zákon

7U29021, 3A00000, 3A30100, 1SP7998, 9A90000

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK