Daňová sleva pro pracující důchodce: jak o ni nepřijít a nedostat se do maléru

Po měsíci se vracíme k tématu základní daňové slevy, kterou novela zákona o dani z příjmů odepřela pracujícím důchodcům. V prosinci jsme upozornili na to, jak je možné o slevu nepřijít. Totiž na krátký čas přerušit pobírání důchodu, stát se z pracujícího důchodce jen pracujícím a později se o důchod zase přihlásit. Stát se ovšem nechal slyšet, že pokud někdo přestane pobírat důchod na jediný den, je to podle něj obcházení zákona, které bude trestat.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 2. 2014 9:13, lela

Nepochopim, jsem naštětstí mladá a už teď si zařizuji žití mimo tento stát... ale moji rodiče zde žijí a pracují již přes 45, můj tatínek šel oficelně do důchodu loni v březnu, ale aby utáhli s maminkou domácnost ze zaměstnání neodešel (a není to zrovna zaměstnání kde by seděl jen v kanceláři a popíjel kávu)... nemocen nikdy extra nebyl... maminka je v důchodu dříve (bohužel v předčasném) v bance kde pracovala 38 let a vykonávala 5 funkcí z toho tři vedoucí, ji po změně vedení banky nabídli odchod do předčasného důchodu nebo klasického padáka - také nepochopím (mamince v té době do důchodu zbývalo 2,5 r - zkoušela najít práci, marně odešla do předčasného důchodu)... zpět tedy k tématu, jsou lidé který celý život práci viděli jen když kolem ní prošli a nežijí si vůbec špatně... pobírají dávky a ne malé!(sestra pracuje na úřadě a tak bohužel vím)a pak jsou lidé jako moji rodiče, pracující odvádějící řádně daně a sociální pojištění...na ty se stát prostě a jednoduše vy***e (pardon)... ale nepřijde mi to normální. Jestli si zde stát myslí, že pracující důchodce je prostě špatně a nechce mu uplatnit slevu ani na té pi***é dani, tak ať zařídí, aby jistí spoluobčané (a to jakékoliv barvy pleti!) jdou konečně makat a řádně odvádí daně, pak by se možná mohla změnit i důchodová reforma a důchodci by mohli poté pracovat jen proto, aby se nenudili (což mám pocit, že je to tak státem vnímáno, jinak si tyhle výmysly nelze vysvětlit). "milá" VLÁDO ti lidé nemají na žití a proto pracují místo aby šli žebrat na úřad o příspěvky na bydlení a pod... napadlo vás to vůbec? Já už to totiž tatínkovi poradila - pokud odejde z práce, dosáhnou s maminkou na spoustu příspěvků... ale pro mě naštěstí (jako dobrý vzor) je můj tatínek příliš hrdý a poctivý...pro tenhle stát je ho škoda...

nakonec bych ráda uvedla, že ani jeden člen naší rodiny tuto vládu nevolil - jen abych rovnou předešla případným poznámkám...

+78
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 2. 2013 19:33, Petr

Stále se mluví o tom, že se pracujícímu důchodci sníží roční příjem o nějakých 25 tis., když přijde o daňový odpočet. Řada důchodců se domnívá, že se jejích čistý roční příjem o tuto částku sníží. Podle mne to je ale omyl. O těch 25 tis. za rok se jim pouze zvýší daňový základ, tudíž budou odvádět více na dani a tím se jim sníží čistý příjem. V žádném případě ale tato ztráta nebude činit 25 tis. čistého za rok. Nebo se mýlím? Chtělo by to nějaký propočet třeba na průměrnou mzdu.

-71
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 22 komentářů)

19. 3. 2014 19:28 | JirkaZ

Zákon říká v par. 35ba, odst. 1a ZDP :
...daň se nesnižuje u poplatníka, který k 1. lednu zdaňovacího období pobírá starobní důchod z důchodového pojištění nebo ze zahraničního povinného pojištění stejného druhu
Takže jasné je to bohužel již teď - týká se to všech příjmů a daňovou povinnost si z tohoto titulu snížit nemůžete.
Text zákona např. zde :
http://business.center.cz/business/pravo/zakony/dprij/cast3.aspx
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 3. 2014 19:29 | Vakli

stále se mluví v souvislosti s částkou 24840 o pracujícím důchodci, ale já nepracuji, pouze pronajímám byt a mohu si tedy snížit daňovou povinnost o tuto částku?? Proč to ten Kalousek neformuloval jasně. Třeba "důchodce, který podává daňové přiznání" pak by to bylo zcela jasné.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 2. 2014 11:39 | Igor

Bohužel Petr nemá pravdu (viz Jaro), necelých 25 tis. (24.840,-)se odečítá přímo od daně. Tudíž přicházejí o 2.070,- Kč čistého každý měsíc. Co mi však na tom nejvíc vadí, je pokrytectví pravicových stran, které to prosadily. Léta nás krmí řečmi, že každý se má o sebe postarat sám a nenatahovat jen ruku: státe postarej se. Když se však podle toho zachováte, tak vás naopak potrestají. A to z toho co vyděláte ještě odvádíte sociální a zdravotní pojištění !!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 2. 2014 17:59 | Jiří Polánský

Tyto rady jsou jednostranné. Naše základní organizace Svazu důchodců poskytuje buď jednorázové nebo pravidelné odměny svým členům podle charakteru činnosti. Odměna nepřesáhne 15 000 Kč na rok a osobu. Všechny tyto rady jsou nám k ničemu, protože neřeší zdaňování z pohledu zaměstnavatele ani způsob, jak odměnu právně ošetřit, aby odměnu nebylo nutné zdanit a nespáchat při tom daňový delikt.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 2. 2014 9:44 | lela

Nedivím se Vám, také je mi zle a nejsem důchodce, jen řádně pracující a daně vč.soc+zdrav. pojištění odvádějící člověk... Musím upřímně říct, že nechci aby mé děti vyrůstali zde.. o mých rodičích jsem již psala.. tento stát se rozpadá, hnije zevnitř a pokud se něco rychle nezmění shnije úplně... Dovolila jsem si v tomto státě ještě dokončit studium s tím, že tomu dám šanci, ale nejde to... ani jako neurochirurg s celkem zdárným příjmem (na čr) nemohu - ne nechci! přehlížet co se děje okolo... Proto si již zařizuji práci mimo čr a věřtě že co se týče podmínek jak platových tak životních, je vše diametrálně odlišné... Proto radím, kdo může jděte z čr, pracující důchodce může být produktivní i v jiném státě např. v sousedním německu se pracující důchodce takovéto hnusárny od státu nedočká...
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2013 18:46 | SocPredator

Není třeba nic vymýšlet, zákon bude stejně novelizován. Toto znění se nepovedlo, protože u nás je možnost přerušit si výplatu důchodu. U nás je možné vůbec s důchody dělat psí kusy, jakoby prostě nestačilo ho přiznat a vyplácet. Do toho ten nápad s předdůchody, aby se to ještě více zamotalo apod.
Takže nové znění bude v tom smyslu, že jakýkoli starobní důchodce nebude mít daňovou slevu, bez ohledu na to jestli bere důchod nebo ne. Žádné datum, prostě jsi důchodce, nebude sleva.
Osobně bych se také přimluvil k tomu, aby důchodci nepracovali pro stát. V současné době je to velmi nákladné a myslím, že se to bude ekonomicky jen zhoršovat, jestli se to nezačne řešit.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2013 8:21 | Fredy

Citace - Pavel / 01.02.2013 07:04

No, pokud mají mít lidé stejné podmínky, tak proč jsou důchodci zvýhodňováni důchodem? Já ho chci taky!
Stačí, když se dohodnete s někým z příbuzenstva, kdo je v důchodu, aby Vám jej přenechal. On si ho přece nezaslouží. Schválně, co by Vám na to řekl ... :)
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2013 7:04 | Pavel

No, pokud mají mít lidé stejné podmínky, tak proč jsou důchodci zvýhodňováni důchodem? Já ho chci taky!
-17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 1. 2013 23:25 | Pavel

Všechny důchodce je třeba propustit, pokud je o jejich místo zájem z řad lidí, kteří důchod nemají a důchodci jim zabírají místo. A byl by konec s nezaměstnaností.
-15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 2. 2014 9:13 | lela

Nepochopim, jsem naštětstí mladá a už teď si zařizuji žití mimo tento stát... ale moji rodiče zde žijí a pracují již přes 45, můj tatínek šel oficelně do důchodu loni v březnu, ale aby utáhli s maminkou domácnost ze zaměstnání neodešel (a není to zrovna zaměstnání kde by seděl jen v kanceláři a popíjel kávu)... nemocen nikdy extra nebyl... maminka je v důchodu dříve (bohužel v předčasném) v bance kde pracovala 38 let a vykonávala 5 funkcí z toho tři vedoucí, ji po změně vedení banky nabídli odchod do předčasného důchodu nebo klasického padáka - také nepochopím (mamince v té době do důchodu zbývalo 2,5 r - zkoušela najít práci, marně odešla do předčasného důchodu)... zpět tedy k tématu, jsou lidé který celý život práci viděli jen když kolem ní prošli a nežijí si vůbec špatně... pobírají dávky a ne malé!(sestra pracuje na úřadě a tak bohužel vím)a pak jsou lidé jako moji rodiče, pracující odvádějící řádně daně a sociální pojištění...na ty se stát prostě a jednoduše vy***e (pardon)... ale nepřijde mi to normální. Jestli si zde stát myslí, že pracující důchodce je prostě špatně a nechce mu uplatnit slevu ani na té pi***é dani, tak ať zařídí, aby jistí spoluobčané (a to jakékoliv barvy pleti!) jdou konečně makat a řádně odvádí daně, pak by se možná mohla změnit i důchodová reforma a důchodci by mohli poté pracovat jen proto, aby se nenudili (což mám pocit, že je to tak státem vnímáno, jinak si tyhle výmysly nelze vysvětlit). "milá" VLÁDO ti lidé nemají na žití a proto pracují místo aby šli žebrat na úřad o příspěvky na bydlení a pod... napadlo vás to vůbec? Já už to totiž tatínkovi poradila - pokud odejde z práce, dosáhnou s maminkou na spoustu příspěvků... ale pro mě naštěstí (jako dobrý vzor) je můj tatínek příliš hrdý a poctivý...pro tenhle stát je ho škoda...
nakonec bych ráda uvedla, že ani jeden člen naší rodiny tuto vládu nevolil - jen abych rovnou předešla případným poznámkám...
+78
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 1. 2014 22:04 | Vlasta

Zvedá se mi žaludek nad tím, jak se chová společnost k důchodcům. Pracuji celý život, ze sociálního jsem vyčerpala jen 3 měsíce na sociálních dávkách a to jen proto, abych před důchodem zjistila, jak to na pracáku chodí. Nyní si musím přivydělávat k důchodu, aby mi stačilo na nájem a důstojný život. Zaplatila jsem na sociálním + zdravotním měsíčně 2000 Kč. Celkový příjem (po odečtení nákladů) mám za rok 39000 Kč. Přesto jsem zadotovala stát ČR sociálním a zdravotním pojištěním, které mi budou vracet. Z této vratky pak zaplatím daň 5850 Kč, protože nemám nárok (jako jediná skupina pracujících) na slevu na dani. Tento stát platí církevní hodnostáře, kteří jsou důležití jen pro 10 % obyvatel, dává jim z peněz nás, důchodců, které nám sebral, vyrovnání. Přičemž oni církevní hodnostáři žádnou hodnotu nevytvořili, krom zájmové hodnoty pro své "ovečky". Tento stát je mi odporný svou nespravedlností a lhostejností k slabým a starým lidem. Skoro fašistické metody. Je mi z tohoto státu zle.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 3. 2013 18:06 | Jaro

Bohužel nemas pravdu,kdo ti dela danove priznani? Nech si to od neho vysvetlit a nepis sem takove blaboly.Sleva je z vypoctene dane!!!
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2013 16:26 | hanak

Nemáš pravdu, uvedená částka je opravdu sleva na dani, to zn, že o tolik se zvýší dan i tím se dostabe o to méně
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 2. 2013 8:48 | Fredy

JirkoZ, ano, i to je řešení. Dohoda je sice omezena 10 tisíc měsíčně (aby se neplatilo soc a zdrav. poj) a důchodce z toho dostane 8,5 tisíce. Někdo řekne, že je to dost.
Horší je to u OSVČ. Tam toho úniku moc není. Snad kromě šedé a černé ekonomiky.
Nebo-li, tohle opatření přispělo k tomu, že ještě ten zbytek důchodců, kteří volili ODS, či TOP09, jim ukáže dlouhý nos a buď to tam hodí socbolševikům, nebo k volbám nepůjdou, což bude, ve výsledku totéž. A jak píšete, je to opatření nesmyslné, nekoncepční, kontraproduktivní a možná i protiústavní. Důchodci OSVČ od státu nic nechtějí (tedy kromě důchodu, na který mají, generačně a solidárně, nárok) a přitom mnohdy zalepují díry na trhu tam, kde by to jiný nedělal. Tohle opatření by bylo, možná, proti srsti kdejaké levice, natož pravice.
Je mi to sice jedno, ale tenhle zákonný hnus se lidem, jako Kalousek a Nečas velmi vymstí.
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 2. 2013 20:35 | JirkaZ

Toto ustanovení zákona, pojmenované noblesně jako opatření posilující příjmy státního rozpočtu, má vynést bagatelních 600 mil. Kč. Když uvážíme, že nedlouho po zveřejnění bylo oznámen úmysl vynaložit 38,4 mld. CZK na "povzbuzení ekonomiky", tak jediné, co si o tom můžeme myslet je, že se vláda zbláznila.
Jak to dopadne u soudů si netroufám odhadnout - některé rozsudky či nálezy jsou trochu nepochopitelné.
Problém lze ale řešit i jinak - důchodci s příjmem do 10 tis. Kč mohou přejít na dohodu o provedení práce - sice zaplatí daň, ale vyhnou se SaZ pojištění. Tím ušetří i firma na svém SaZ pojištění - ušetřené peníze může zaměstnanci poskytnout formou nepeněžního plnění nepodléhající SaZ pojištění.
U vyšších příjmů lze pak manévrovat podobně, případně přejít na OSVČ - navíc zvýšení u vyšších příjmů již není tak citelné.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 2. 2013 13:15 | pracovník jako ďas

Oněch 24840 Kč je tzv. sleva na dani, to je třeba znovu zdůraznit. Pokud jako prduch využiji variantu více než 90 dní a očekávám, že se mi za to navýší stávající důchod, musím říci, že tímto přijdu o poměrně nikoliv malou částku důchodu za tři měsíce, uplatním si sice slevu, ale řádný výměr důchodu se mi zvýší reálně o nějakých 6-8 Kč měsíčně ! Takže obávám se, že jde o blbost. Všechny varianty jsou špatně, přece nemůžete chtít po lidech, tzv. prduších, aby se ve svém věku tahali s ouřady a se soudy. Nebo se někdo takový najde ? Kalousek to má dobře vymyšlené...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2013 21:28 | jezevec

Myslím že pokud by to nějaký šikovný důchodce zažaloval, tak že to musí vyhrát. Litera zákona hovoří jasně - přerušit důchod ke dni, a neříká na jak dlouho. Když stát vydával korunové dluhopisy, taky s tím účelově obcházel zákon o zdanění výnosů, a ještě s s tím chlubil. Pokud důchodci myšlenku zreplikují, měli by uspět analogicky. Ostatně výklad GŘ je subzákonná norma, zatímco zákon by měl stát nad ní. Formulace zákona je exaktní.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2013 20:12 | Fredy

Nikoliv. Odpočet 24.840 Kč je od daně, nikoliv o základu. Tudíž důchodci zaplatí daň z každého příjmu až do výše výše uvedené částky. Co by bylo výše, tak by si už byli rovni s nedůchodci.
Paradoxem je to, že si sice důchodce nemůže odečíst odpočitatelnou položku, ale musí z příjmů odvádět sociální (důchodové) pojištění. Pokud by tu měla platit nějaká spravedlnost, tak buď možnost odpočtu, jako každý jiný, nebo nemuset platit sociální pojištění.
Osobně si myslím, že to stejně dozná změny. Pokud do toho zasáhne ústavní soud, což se dá čekat.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 2. 2013 19:33 | Petr

Stále se mluví o tom, že se pracujícímu důchodci sníží roční příjem o nějakých 25 tis., když přijde o daňový odpočet. Řada důchodců se domnívá, že se jejích čistý roční příjem o tuto částku sníží. Podle mne to je ale omyl. O těch 25 tis. za rok se jim pouze zvýší daňový základ, tudíž budou odvádět více na dani a tím se jim sníží čistý příjem. V žádném případě ale tato ztráta nebude činit 25 tis. čistého za rok. Nebo se mýlím? Chtělo by to nějaký propočet třeba na průměrnou mzdu.
-71
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 1. 2013 16:38 | prduška

Podle Listiny práv a svobod mají být zajištěny rovné podmínky a zacházení - tzn. rovnost subjektů tedy i daňových. Pokud je jedna skupina vyloučena, tak vlastně dochází k porušování tohoto principu a jedná se o dikriminaci. Možná, že kdyby se našel nějaký právník -důchodce a dal tuto záležitost k soudu, že by šance byla?!
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Roman Šmucler

podnikatel

Tomáš Hudeček

politik, primátor Prahy

Roman Šmucler
ÚSPĚŠNOST
75,00 %

z 4 duelů
×
Tomáš Hudeček
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services