Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Když se řekne | 22. 1. 2013 | 6 komentářů
Drtivá většina analýz a komentářů hodnotí klady a zápory druhého pilíře pohledem klientů, pro které představuje vstup do „dvojky“ zásadní a nevratné životní rozhodnutí. Klíčové volby ale musela a stále musí činit i druhá strana barikády – finanční instituce.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 1. 2013 10:22, Vít Suchý

Dovolím si parafrázovat autora - až bude vyrážet do terénu „velká finančně-poradenská firma v rámci masivní reklamní kampaně“ , musí se připravit na argumentaci vůči faktům, které pro prodejce sice mohou být „žabomyšími spory“, ale pro někoho, kdo se chce „na doživotí“ uvázat mohou mít podstatné vypovídací schopnosti.

(A propos – pozor na to, kde se láme PR s obsahem Důchodového doporučení podle §87 a 88 zák.426/2011Sb., kde již prodejce nesmí klientům zamlčovat všechna související negativa…)

1) Nedokonalost legislativy - jak to, že legislativa vzhledem k ustanovení §201 zák.427/2011 Sb., který určuje přechodné období na získání odborné způsobilosti prodejců investičních penzijních fondů - umožnila to, že budou v prvním – klíčovém půlroce reformy ( původně navržený rok se vlivem hromadného odporu odborné veřejnosti zkrátil na půlrok) moci investiční důchodové fondy prodávat i osoby bez předepsané kvalifikace ? Jak je možné, že neexistuje opravný prostředek proti vstupu do II.pilíře ? Neodporuje tato situace základnímu ústavnímu principu ?
O kvalitě penzijní legislativy ani nemusíme moc spekulovat . Příklad z praxe – v r. 1994 se autoři legislativy penzijního připojištění bili v prsa , jak je to super systém,bezpečný, se státní podporou a dohledem. V prvních 6-ti letech fungování penzijního připojištění ale fyzicky šlo do likvidace 12 penzijních fondů( ! tj. více jak čtvrtina systému! ) a ne všechny penzijní fondy vrátily vklady svým klientům. Našly se i fondy, které nevrátily vůbec nic ( viz rejstřík úpadců ).

Sice se to týkalo cca 60.000 klientů, ale poukazuji tím jen na systémovou chybu, která se stala, resp. na precedentní nedokonalost penzijní legislativy, kterou si ale tehdy nikdo na startu fungování systému nepřipustil. Tehdy také - podle zák. 42/1994Sb. - dohlíželi na fungování penzijních fondů depozitáři a MF atd…

A navíc stát po 18 letech jednostrannou změnou legislativy penzijní připojištění uzavřel, nevydrželo tedy na trhu ani pro jednu generaci střadatelů, to také pro „státní produkt“ spoření na penzi není zrovna dobré vysvědčení. A legislativa ? Projednával snad stát nebo fondy se svými účastníky, zda s těmito jednostrannými kroky – tj. transformací a uzavřením systému souhlasí ? Jednal snad někdy někdo s klienty penzijních fondů o tom, zda souhlasí se zavedením poplatků za přestupy, se zavedením poplatků za výplatu odbytného , nebo o změnách výše vypláceného příspěvku?

A propos - o tom, jak se do budoucna bude vyvíjet systém, uzavřený pro nově příchozí, ze kterého budou klienti již jen odcházet z hlediska nákladovosti a výnosnosti – můžeme spekulovat dlouho, ale nechť o tom uvažují hlavně klienti penzijního připojištění sami…

2) Finanční poradci jsou placeni provizně a ne honorářově(hodinovou sazbou) za poradenství, čili klienti podepisují s poradci jimi doporučené konkrétní smlouvy. Byť se někomu může zdát státem určená provize 830,-Kč málo a z PR článků to někdy vypadá, že nebozí poradci budou pracovat téměř zadarmo oproti provizím, na které jsou zvyklí z hypoték a životních pojistek , nezapomeňme ale na to, jak se masovými vlnami prodávalo například penzijní připojištění.

Po určité mediální masáži a zevšednění již pak málokdo přemýšlel o funkcích produktu a ještě méně osob si přečetlo krátký zákon a svou smlouvu. Pokud je pak poradci oslovili, nebyl již s podpisem klienta žádný problém a smlouvy se jen hrnuly – viz tzv. „poradenské žně“ koncem roku 2012.

3) pan Vlnas zmiňuje „velmi slušně nastavené nákladové podmínky“ – dovolím si poukázat, že ale ani v příslušné legislativě – tedy zák.426/2011Sb. a ani ve smlouvách účastníci nemají stanoveno, že toto výchozí nastavení nákladovosti je napevno nastaveno na celou dobu účasti klienta ve fondu…napevno je ve fondu systémem „One way Ticket“ usazen pouze klient…

Všichni analytici, propagující II.pilíř rádi zapomínají na to, že se především jedná o politicky ovlivnitelný systém, bez jakékoli národní historie, který se v Evropě spíše omezuje nebo stagnuje ( Polsko,Slovensko,Maďarsko,Poba ltí)a kde klient v české variantě má jen dvě základní jistoty :
a) „Never comeback“,
b) snížení nároku na státní penzi o poměrnou část, odpovídající vyvedení 3% sociálního pojistného.

Reagovat

 

+20
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

22. 1. 2013 10:02 | Mo

II. pilíř je vhodný pro staré s vysokým příjmem a jen pár léty do důchodu. Snížení starobního důchodu z průběžného pilíře o 30% za léta souběhu obou pojištění už výrazně důchod z prvního pilíře nesníží a ze II. vydá maximum. Je vidět že si to ušili pro sebe politici 50 let a starší. Pro mladé je to krajně nevýhodné. Stát, potažmo Kalousek by se neměl chovat jako idiot a umožnit vystoupení z tohoto produktu s tím. Že pokud někdo vystoupí, vrátí 3% do státního průběžného systému a teprve zbytek může dostat na ruku.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

22. 1. 2013 10:22 | Vít Suchý

Dovolím si parafrázovat autora - až bude vyrážet do terénu „velká finančně-poradenská firma v rámci masivní reklamní kampaně“ , musí se připravit na argumentaci vůči faktům, které pro prodejce sice mohou být „žabomyšími spory“, ale pro někoho, kdo se chce „na doživotí“ uvázat mohou mít podstatné vypovídací schopnosti.
(A propos – pozor na to, kde se láme PR s obsahem Důchodového doporučení podle §87 a 88 zák.426/2011Sb., kde již prodejce nesmí klientům zamlčovat všechna související negativa…)
1) Nedokonalost legislativy - jak to, že legislativa vzhledem k ustanovení §201 zák.427/2011 Sb., který určuje přechodné období na získání odborné způsobilosti prodejců investičních penzijních fondů - umožnila to, že budou v prvním – klíčovém půlroce reformy ( původně navržený rok se vlivem hromadného odporu odborné veřejnosti zkrátil na půlrok) moci investiční důchodové fondy prodávat i osoby bez předepsané kvalifikace ? Jak je možné, že neexistuje opravný prostředek proti vstupu do II.pilíře ? Neodporuje tato situace základnímu ústavnímu principu ? O kvalitě penzijní legislativy ani nemusíme moc spekulovat . Příklad z praxe – v r. 1994 se autoři legislativy penzijního připojištění bili v prsa , jak je to super systém,bezpečný, se státní podporou a dohledem. V prvních 6-ti letech fungování penzijního připojištění ale fyzicky šlo do likvidace 12 penzijních fondů( ! tj. více jak čtvrtina systému! ) a ne všechny penzijní fondy vrátily vklady svým klientům. Našly se i fondy, které nevrátily vůbec nic ( viz rejstřík úpadců ).
Sice se to týkalo cca 60.000 klientů, ale poukazuji tím jen na systémovou chybu, která se stala, resp. na precedentní nedokonalost penzijní legislativy, kterou si ale tehdy nikdo na startu fungování systému nepřipustil. Tehdy také - podle zák. 42/1994Sb. - dohlíželi na fungování penzijních fondů depozitáři a MF atd…
A navíc stát po 18 letech jednostrannou změnou legislativy penzijní připojištění uzavřel, nevydrželo tedy na trhu ani pro jednu generaci střadatelů, to také pro „státní produkt“ spoření na penzi není zrovna dobré vysvědčení. A legislativa ? Projednával snad stát nebo fondy se svými účastníky, zda s těmito jednostrannými kroky – tj. transformací a uzavřením systému souhlasí ? Jednal snad někdy někdo s klienty penzijních fondů o tom, zda souhlasí se zavedením poplatků za přestupy, se zavedením poplatků za výplatu odbytného , nebo o změnách výše vypláceného příspěvku?
A propos - o tom, jak se do budoucna bude vyvíjet systém, uzavřený pro nově příchozí, ze kterého budou klienti již jen odcházet z hlediska nákladovosti a výnosnosti – můžeme spekulovat dlouho, ale nechť o tom uvažují hlavně klienti penzijního připojištění sami…
2) Finanční poradci jsou placeni provizně a ne honorářově(hodinovou sazbou) za poradenství, čili klienti podepisují s poradci jimi doporučené konkrétní smlouvy. Byť se někomu může zdát státem určená provize 830,-Kč málo a z PR článků to někdy vypadá, že nebozí poradci budou pracovat téměř zadarmo oproti provizím, na které jsou zvyklí z hypoték a životních pojistek , nezapomeňme ale na to, jak se masovými vlnami prodávalo například penzijní připojištění.
Po určité mediální masáži a zevšednění již pak málokdo přemýšlel o funkcích produktu a ještě méně osob si přečetlo krátký zákon a svou smlouvu. Pokud je pak poradci oslovili, nebyl již s podpisem klienta žádný problém a smlouvy se jen hrnuly – viz tzv. „poradenské žně“ koncem roku 2012.
3) pan Vlnas zmiňuje „velmi slušně nastavené nákladové podmínky“ – dovolím si poukázat, že ale ani v příslušné legislativě – tedy zák.426/2011Sb. a ani ve smlouvách účastníci nemají stanoveno, že toto výchozí nastavení nákladovosti je napevno nastaveno na celou dobu účasti klienta ve fondu…napevno je ve fondu systémem „One way Ticket“ usazen pouze klient…
Všichni analytici, propagující II.pilíř rádi zapomínají na to, že se především jedná o politicky ovlivnitelný systém, bez jakékoli národní historie, který se v Evropě spíše omezuje nebo stagnuje ( Polsko,Slovensko,Maďarsko,Poba ltí)a kde klient v české variantě má jen dvě základní jistoty : a) „Never comeback“, b) snížení nároku na státní penzi o poměrnou část, odpovídající vyvedení 3% sociálního pojistného.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+20
Líbí
Nelíbí

26. 1. 2013 19:30 | Barbora

Pořád zvažuji, jestli do 2. pilíře vstoupím. Příjem mám víc než slušný, do důchodu zhruba 20 let, spořím si ve 3. pilíři... Vadí mi, ale že když tam vstoupím, nemám šanci si to po pár letech rozmyslet a vystoupit. Prostě není cesty zpět.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

26. 1. 2013 23:26 | xhan

Barborko, zajistěte se jako Němci, u nich žádné penz.fondy nejsou ani druhý pilíř, ale garantovaný doživotní renty. V České republice už se nabízí několik let, ale musíte hledat sama, protože finanční poradci je nenabízejí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Barbora 26. 01. 2013 19:30)

21. 3. 2013 12:16

Tady pan Suchej vejš to nabízí, ten německej zázrak.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (xhan 26. 01. 2013 23:26)

23. 8. 2013 14:35 | Laďa

Víte, pohužel v dnešním světě není s vyjímkou nevyhnutelné smrti datantováno nic a tak je dobré ve financích rizika rozdělit...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (xhan 26. 01. 2013 23:26)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Stanislav Gross

expremiér a podnikatel

Luděk Sekyra

podnikatel, Sekyra Group

Stanislav Gross
ÚSPĚŠNOST
0,83 %

z 121 duelů
×
Luděk Sekyra
ÚSPĚŠNOST
44,74 %

z 114 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dlužník, Marketing, Generální tajemník burzy, eet, martin stára, daň z příjmů, itálie, jan raška, daň z výnosů, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků, ministerstvo zdravotnictví, identifikační číslo, bakalář, poradce, poznámky, FMCG, Budvar, poukázka

3Z84652, 5C76700, 1AV6666, 2AP2236, 2SJ5002

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK