Václav Beneš: Dokud nepřestaneme kupovat šmejdy, budou se prodávat!

Ondřej Tůma | rubrika: Rozhovor | 22. 12. 2012 | 22 komentářů
S manažerem testování časopisu dTest jsme si povídali o tom, jací jsou Češi spotřebitelé a o tom, jak probíhá testování výrobků ve speciálních laboratořích a proč se podobné testy výrobcům příliš nelíbí.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 12. 2012 9:34, Jean Laroux

Máte z velké části asi pravdu. Problém je ale bohužel v tom, že v oblasti potravin či kosmetiky není zase tak obecně JASNÉ co je ten "šmejd". Nejpodezřelejší bude asi cena. Stojí to pár korun = okamžitě studuji co v tom je. A SAMOZŘEJMĚ - JE TO TAM ! U potravin údajně rizikový aspartam, acesulfam K nebo sacharin. Různé další náhražky a NEOVĚŘENĚ škodlivá éčka. U drogerie údajně dráždivé lauryl a laureth sulfáty nebo mraky parabenů. Problém je v tom slově "údajně". Tzv. odborníci Vám Vaše pochybnosti k uvedeným přísadám vždy velmi rádi zpochybní. Řeknou, že jde jen o konspirace nebo že ta škodlivost tam může být ale až při spotřebování velkého množství atp. A tak s spotřebitel řekne, že on přeci není nějaký paranoik věřící v konspirace a koupí si to. Ten "černý Petr" tedy není v rukou spotřebitele. Ten spotřebitel díky té "údajnosti" nakonec koupí kdejaký jed. ON PROSTĚ NEVÍ čemu věřit. Neobstojí tedy argument "no tak to nekupujte" když zákazník vlastně neví co nemá kupovat. Jedy ve výrobcích musí kontrolovat a zakazovat někdo jiný. Ten "někdo", který teď říká, že je to vlastně vše OK.

Zobrazit celé vlákno

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 12. 2012 13:38, jezevec

a von někdo tomu důchodcovi zakazuje pracovat hodinku-dvě denně, a trochu si přivydělat? utratí-li většinu důchodu za byt, nebydlí náhodou nad poměry? a pokud mu je důchodcovi miň než 80 - co dělal posledních dvacet let - všechno prožral, nebo trvdě špóroval?

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 22 komentářů)

7. 3. 2016 7:42 | rak

U toho aspartamu potřebuje slovo "údajně" zdůraznit http://galenus.cz/clanky/vyziva/aditiva-aspartam
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 12. 2012 6:56 | Fredy

Marcelo a teď si představte, že třeba v USA, které jsou považovány za bohatší, než mnoho států zde v Evropě, nemají ženy žádnou placenou mateřskou dovolenou. Asi kroutíte hlavou, ale je to tak a přitom to zvládají. Oni s tím totiž počítají, tak jako Vy, a vytváří si rezervu. Zrovna tak je to s dovolenou. Žádné čtyři a někdy i pět týdnů. Někde jenom týden a v lepších firmách dva. Ten problém nejsou peníze samotné, ale způsob života. Na jedné straně se umět (a muset) se o sebe postarat sám a na druhé straně běžet s každým prdem k všemocnému opečovatelskému státu.
Problém důchodců je trochu jiný, neboť ti naši neměli mnoho příležitostí se na důchod zabezpečit jinak. Tedy těch starších důchodců. Ti mladší, kteří odchází do důchodu nyní, měli již 20 let možnost výběru a mnozí toho využili. Tady je zatím nejen finanční negramostnost, ale, bohužel, i ta sociální.
A co se týče článku a dTestu všeobecně, tak nikdy nikde netvrdí, že vše, co je drahé je nejlepší a naopak. A mnohdy i ty levné produkty (výrobky) kvalitou předčí ty drahé (předražené). Proto se i za malé peníze dá kupovat kvalita, ale musí se chtít a vše sledovat. A o tom tyto testy jsou.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 12. 2012 22:55 | Marcela

Jak tak čtu jsou zde někteří kouzelníci? Nemám také moc vysoký důchod,ale i manžel má důchod, tak si zatím nestěžuji.Také když jsem pracovali, tak jsme se snažili si odložit nějakou korunu.Ale nevím jak bych vše zaplatila a ještě se uživila jen z jednoho důchodu?Taky nevím proč mají důchodci,handicapovaní lidé a maminky na mateřské živořit a někdo si přidává k stotisícovým částkám další tisíce a nebo na ministerstvech berou statisícové odměny a to za práci ,za kterou by měli ještě sami státu zaplatit,protože nestojí za nic. Tak jestli umíte žít ze vzduchu ,tak se nemusíte zajímat o peníze a můžete se bavit třeba o počasí.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 12. 2012 14:08 | Fredy

Citace - Gustav / 26.12.2012 08:09

To si nedovedu představit, já mám náklady na garsonku v okresním městě na severu (navíc v cikánském předměstí) 6500 a po zdražováních budou vyšší. Do jejího ráje bych se rád přestěhoval.

Nevím, které město máte na mysli, ale jen při letmém projití internetu se dá, například v Ústí nad Labem, sehnat pronájem garsonek kolem 3 až 3,5 tisíce a mnohdy i včetně topení. Nabídky silně převyšují poptávky. A to jsou ty, co se inzerují. Pak je dost takových, které se dají sehnat dotazem na místě zájmu. Někteří majitelé neradi jednají s těmi, které tam nechtějí ...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2012 8:09 | Gustav

To si nedovedu představit, já mám náklady na garsonku v okresním městě na severu (navíc v cikánském předměstí) 6500 a po zdražováních budou vyšší. Do jejího ráje bych se rád přestěhoval.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 16:10 | Johny

Umíte si představit, že znám rodinu co má 4 děti a celkový příjem obou rodičů 16000,-? A je to divné, ale nenadávají, nehromují a kupují si ode mě mé vlastní výpěstky a výchovky..a mají na to. Proč? To nevím, neptal jsem se, s takovými lidmi se totiž nebavíme na věčné téma, co s prachama, které nemáme, ale na mnohem jiná témata
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 16:07 | Johny

Neodpustil bych si takové řeči, neb naše rodina za minulého režimu jakožto politicky problematická (máme totiž na věci vlastní názory a říkáme je - to je průser) dokázala vyjít z mnohem menší almužny.
A dnes k životu také mnoho nepotřebujeme, nejsem schopen říci jakožto SHR svůj čistý příjem měsíční, ale za 7100 solo bych dokázal slušně vyžít.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 15:25 | Fredy

Citace - Pavel / 23.12.2012 13:03

Kdyby jste musel žít solo z 7100 kč tak by jste si takové řeči odpustil.

To je individuální a případ od případu bude jiný. Jistě nečerpáte ze zaručených zpráv z tisku, či televize, ale nějaké situace, kterou dobře znáte...
Sestra mé matky mé manželky, nebo-li její teta, ovdověla před pěti lety. Bydlela v nájemním bytě 4+1. Nějaký čas tam bydlela dál, ale kupodivu jí to slušně myslelo, tak si do půl roku zajistila výměnu. Bydlí v garsonce a když jsem u ní byl naposledy (letos v létě), tak říkala je vcelku spokojená a na mojí nabídku, zda něco nepotřebuje, říkala, že, kromě mládí a švarného jinocha jí nic nechybí. Pokud si dobře pamatuji, tak z důchodu kolem 9,5 tisíce jí ještě zbývá dost na to, aby občas podělila něčím vnoučata a ještě si zajela za příbuznými a občas k moři. Pamatuji, že říkala, že jí vozí (pečovatelská služba včetně víkendů) obědy v ceně něco přes 50 Kč. A je prý toho tolik, že má jak na oběd, tak na večeři. Tudíž za další jídlo toho moc neutratí. Když jsem se koukal na inzeráty, tak může za nájem a služby platit kolem 3 až 3,5 tisíc. Když přidám mobil a možná ještě něco, na co jsem zapomněl, tak jistě není půlka důchodu.
Neberte to jako, že takto žijí všichni, jen jako příklad, který znám. Neviděl jsem kolem sebe důchodce, kteří by žebrali, či nějak živořili. Kdo chce, ten si řešení vždy najde. Kdo ne, tak volá televize a novináře ....
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 13:38 | jezevec

a von někdo tomu důchodcovi zakazuje pracovat hodinku-dvě denně, a trochu si přivydělat? utratí-li většinu důchodu za byt, nebydlí náhodou nad poměry? a pokud mu je důchodcovi miň než 80 - co dělal posledních dvacet let - všechno prožral, nebo trvdě špóroval?
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 13:03 | Pavel

Kdyby jste musel žít solo z 7100 kč tak by jste si takové řeči odpustil.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 12:57 | van

Umíte si představit co asi může kupovat důchodce, když má důchod přibližně kolem 9 000 kč ? Zaplatí nájem, vodu, topení apod. Kolik mu asi zbyde na kvalitní potraviny ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 11:19 | Fredy

Máte pravdu, že pokaždé poznat, co je šmejd, je složité. Někdy stačí vlastní zkušenost (žaludeční problémy ...), někdy doporučení, či varování známých, medií či různých agentur, které se tím živí.
Ale, na druhou stranu, kolik těch šmejdů vlastně potřebujeme? Podle mého to není až tak složité. U nás nakupuji pouze sám, tak mi k tomu manželka kdysi opatřila takovou tu lupu s ledkou, neboť takový zrak už nemám, abych přečetl písmena velikosti jednoho milimetru. Zeleninu, ovoce a bylinky si dokážeme vypěstovat sami. Maso a masné výrobky kupuji u farmáře, kterého znám, to samé mléko a mléčné výrobky. Nicméně, stejný sortiment bych si klidně koupil u některých řezníků. Pak je velká skupina potravin, které jsou buď z dovozu, nebo od nás, ale není u nich velký problém je kupovat. Jako mouka, rýže, cukr, sůl, koření.... A i kdyby byly závadné, tak si asi těžko doma budu pěstovat rýži, či dělat cukr. I když cukr uvádím jen jako příklad. Osobně jej používáme léta již velmi omezeně. Vše, co je možné sladíme medem (včetně kávy :), vřele doporučuji ).
Tak že, co je závadné, tudíž problém? Podle mého jsou to masné výrobky, které, kvůli tlaku řetězců, moc masa neobsahují. Různé paštiky a podobné konzervy, které moc nepotřebuji. Pak mléčné výrobky, jako jogurty, které tento název používají neprávem, některé sýry, oleje, kečupy, majolky ..... Když se podívám na seznam potravin, které kupuji, tak těch, vysloveně, rizikových je tam nepatrné množství.
Kdo chce jíst a žít zdravě, tak k tomu má dost příležitostí a není to, kupodivu, o moc dražší, než jíst šmejdy.
Co se týče pečiva, rohlíků, tak v tom bych až tak velký problém nevyděl.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 9:34 | Jean Laroux

Máte z velké části asi pravdu. Problém je ale bohužel v tom, že v oblasti potravin či kosmetiky není zase tak obecně JASNÉ co je ten "šmejd". Nejpodezřelejší bude asi cena. Stojí to pár korun = okamžitě studuji co v tom je. A SAMOZŘEJMĚ - JE TO TAM ! U potravin údajně rizikový aspartam, acesulfam K nebo sacharin. Různé další náhražky a NEOVĚŘENĚ škodlivá éčka. U drogerie údajně dráždivé lauryl a laureth sulfáty nebo mraky parabenů. Problém je v tom slově "údajně". Tzv. odborníci Vám Vaše pochybnosti k uvedeným přísadám vždy velmi rádi zpochybní. Řeknou, že jde jen o konspirace nebo že ta škodlivost tam může být ale až při spotřebování velkého množství atp. A tak s spotřebitel řekne, že on přeci není nějaký paranoik věřící v konspirace a koupí si to. Ten "černý Petr" tedy není v rukou spotřebitele. Ten spotřebitel díky té "údajnosti" nakonec koupí kdejaký jed. ON PROSTĚ NEVÍ čemu věřit. Neobstojí tedy argument "no tak to nekupujte" když zákazník vlastně neví co nemá kupovat. Jedy ve výrobcích musí kontrolovat a zakazovat někdo jiný. Ten "někdo", který teď říká, že je to vlastně vše OK.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 12. 2012 9:22 | Jean Laroux

Tvrzení uvedené v nadpise je naprosto zbytečné. Jen velmi těžko rozpoznáte tzv."šmejd". Znám tzv. značkové výrobky za šílené ceny u kterých se po pár letech nebo měsících aktivuje tzv. "mrvítko" a můžete je vyhodit. To Vás naučí kupovat levnější "šmejdy", které možná odejdou do spotřebního nebe dříve ale zase tolik neutratíte. Pan Beneš se nám snaží podsunout kontrolu kvality, podle které bychom se měli orientovat. DTest takové kontroly provádí a za seznámení občanů s výsledky si samozřejmě nechá platit. Motivace skrytá v podtextu článku je tedy zřejmá. Celý náš tzv. "kapitalismus" je postaven na spotřebě a žádný výrobce včetně těch tzv.kvalitních nemá zájem na tom, aby zboží vydrželo léta. Počítá se s tím, že se výrobek rozbije a náklady na opravdu budou tak vysoké, že si zákazník koupí výrobek nový. I značkové zboží je tedy vyrobeno jako "Šmejd". Jen jde o šmejd podstatně dražší, který vydrží o pár měsíců déle. Pracuji léta s IT technikou a mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že i výrobky těch nejrenomovanějších firem vydrží jen max. pár let. Je fakt, že většinou není důvod, aby vydržely déle protože u elektroniky běží vývoj dopředu tak rychle, že technika obvykle morálně zastará dřív než zafunguje "mrvítko". U levných šmejdů mrvítko zafunguje mnohem dříve .. byť .. čest výjimkám. Mám doma robota, který "vyroben v někdy v 50-tých" letech funguje dodnes. Takové výrobky myslím dnes již neexistují.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 12. 2012 7:51 | Johny

Tak to máte dobré, že v době, kdy snídáte před cestou do práce, mají v obchodě čerstvé pečivo. U nás doma vstáváme v půl páté ráno, to místní obchody mají všechny ještě zavřeno - takže po ranní rozcvičce u zvířat (teď v zimě ještě u kotle), si spokojeně snídáme tak cca v devět-půl desáté po ženině cestě do místního krámku (kde kupujeme prakticky skoro jenom to pečivo:-))
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 12. 2012 23:11 | čas

jenže lidi nikdy sráčky nepřestanou kupovat né jen kvůli penězům ale i kvůli času ,je to nutnost - úspora času hraje též své. např. pracující člověk se chce v klidu nasnídat ráno doma, albert před domem 50 metrů,myslíte že kvůli kvalitnějšímu čerstvému pečivu pojede třeba několik stanic autobusem každý ráno sem a tam? osobní zkušenost vstanu v 6.30 h jdu se psem přitom koupím noviny a čerstvé pečivo (bohužel kvalitnější nemají).nejsem padlá na hlavu vstávat o další hodinu dřív a kupovat jinde kvalitnější,nebo jíst včerejší tvrdé.Proto bohužel koupím standart rohlík nic moc,jíst se to dá,ale lepší pěkně solený prostě nemají...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 12. 2012 21:47 | Johny

Až ti, co berou 7100 měsíčně pochopí, že se každý den nemusí ládovat levnou šunkou a salámama a že není ostuda ke snídani jíst chleba se sádlem či máslem, a že není potřeba každý den k večerní televizi několik levných piv a šipsů, pak možná z trhu zmizí levné náhražkové sračky a žaludkolikvidovači.
Paní Anno, váš argument je zcela zcestný, za 7100 měsíčně hladovět opravdu nemusíte..kupte si kvalitní máslo a uvidíte, jak budete z pár deka syta, kupte si kvalitní med a uvidíte.
Znám dost takových, co tento argument používají, když jim říkám ceny mých vlastních potravin, tak si nakonec naloží plný koš v kaufu nebo tesku tzv. éčkovou atomovku a lebedí si, jak ušetřili.
K tématu článku: souhlas s Fredym, když nebudeme kupovat šmejdy, nebudou se ani nabízet..ale když koukáme jen na cenovky a slevomaty...tak zlepšení nepřijde.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 12. 2012 17:29 | MoB

Citace - Anna / 22.12.2012 14:30

Dokud bude brát člověk pracující na plný úvazek 7100 korun čistého, bude kupovat levné šmejdy, protože na nic jiného nemá!

Pardon, ale toto je kravina. Za stejnou cenu jako u nás (a mnohdy i nižší) dostanete v zahraničí velmi často kvalitnější výrobek. Takže ano, dokud budete i Vy, Anno, kupovat šmejdy, tak se budou vyrábět a prodávat. Až začne větší množství lidí kupovat s rozmyslem (např. méně, ale kvalitnějšího), obchodníci a výrobci to určitě zaregistrují.
Např. jsem někde četl, že extrémně málotučné sýry (pod 30% sušiny) jsou vyloženě naše specialita, jinak na ně v Evropě nenarazíte. Nebo viz nedávný povyk kolem pomazánkového másla - my jsme na naše šmejdy a náhražky dokonce hrdí!!! Toto opravdu v životě nepochopím...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 12. 2012 14:30 | Anna

Dokud bude brát člověk pracující na plný úvazek 7100 korun čistého, bude kupovat levné šmejdy, protože na nic jiného nemá! Takže nesrovnávejme s německem, kde zboží stojí stejně, ale platy jsou několikanásobné.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 12. 2012 11:23 | Fredy

...... Na Západě je běžné, že když se u konkrétního zboží najde nějaký zásadnější nedostatek, tak ho lidi zkrátka přestanou kupovat. Existují tam třeba bojkoty firem, často kvůli malichernějším věcem, než ke kterým dochází u nás. Dokud si lidé nepřestanou kupovat šmejdy, tak se budou pořád prodávat.....
Tak to tady tvrdím neustále dokola. Problém je v lidech. Chybí sebevědomí a to, že za své peníze musí požadovat kvalitu. A to nejen ve zboží, ale i ve službách a těch státních obzvlášť. Jenže ty našince to zatím nikdo nenaučil. Nevím, třeba by jim oči otevřela nějaká další kauza, podobná té metylenové. Třeba špekáčkové, paštikové, majonézové ....
Podle mého názoru je to otázka dalších dvou generací. Ta současná jede ve vleku bolševických zvyklostí a v podobném duchu jsou vychovávány i některé jejich děti. Tudíž až třetí generace by se mohla vyrovnat, v myšlení a v chování, lidem na západě.
Časopis dTest odebírám a rovněž tím mám volný přístup na internetový portál, kde si mohu najít všechny uskutečněné testy. Každopádně dělají záslužnou práci, za kterou jim patří dík. Nedávno zemřela jedna ze zakladatelek dTestu, paní Lída Rozová. Čest její památce.
Také není špatné občas vzhlédnout videa z cyklu "peklo na talíři" .... třeba tady: http://www.stream.cz/peklonataliri/754086-peklo-na-taliri-burty-a-spekacky
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miloš Zeman

prezident

Daniel Köppl

mediální expert

Miloš Zeman
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Daniel Köppl
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services