Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Co se děje | 15. 11. 2012 | 13 komentářů
Začátkem roku ministerstvo práce ohlásilo drakonické pokuty za švarcsystém, a to pro „zaměstnané“ i „zaměstnavatele“, zvýšilo o stovky počty kontrolorů a média odtroubila začátek honu na švarcsystémáky. Konal se ale? O švarcsystém prý vůbec nešlo.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 11. 2012 7:54, Fredy

Švarcsystém je problém z nepochopení. Pramení z toho, že v ČR se neustále srovnává mezi sebou zaměstnanci/zaměstnání a živnostníci/podnikání. Přitom každá z těchto kategorií vychází z jiných principů a každá se řídí vesměs jinými pravidly. Co je společné je pouze zákon o dani z příjmů, který zná jen pojem fyzické a právnické osoby a mezi ty fyzické řadí jak podnikání fyzických osob, tak závislou činnost.

Tohle neustále srovnávání vychází opět z minulosti, kdy se budoval rozvinutý socialismus a jeho hlavním atributem bylo rovnostářství. Po převratu v roce 1989 se mnozí zaměstnanci stali podnikateli. Ostatně jak jinak, když tu před tím nic takového legálního nebylo. Některým se začalo dařit, což jim jiní začali závidět. A toto trvá i nadále, ale co je horší, že na tuto vlnu přistoupili i politici a ke všemu i média.

To, co předváděl exministr Drábek není nic jiného, než šikana a jak správně uvedli například pánové Prouza, Mach, Kovanda, ale i další, je to drbání se pravou rukou za levým uchem. Příčina je jasná, špatné daňové sazby, vysoké odvody na sociální a zdravotní pojištění, které neúměrně zvyšují cenu práce, nesmyslný zákoník práce, který, ač by měl chránit zaměstnance, tak jim vlastně škodí a v neposlední řadě, nechuť politiků toto řešit systémově. Problém je v tom, že v ČR, do převratu, nebyla u moci žádná skutečná konzervativně liberální pravicová strana. To, čeho jsme svědky, není nic jiného, než neustálý boj o sociálně demokratický program mezi ČSSD a ODS. Vím, tohle mnozí našinci zatím nechápou, ale doufám, že jim to časem dojde.

A co s tím švarcsystémem? Nic, nechat jej svému osudu, ale zaměřit se na snížení ceny práce, místo zvyšování daní, které je stejně nesmyslné a kontraproduktivní. Naopak daňové odvody snížit tak, aby se švarcsystém nevyplácel a tím by přirozeně zanikl. Který politik toto prosadí, tak má můj hlas a je mi jedno, jakou barvu trička politické stáje zrovna obléká ....

Reagovat

 

+69
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

15. 11. 2012 6:57 | olly

Ráda bych věděla, jaký druh práce nebo zaměstnání je asistent poslance. Ti byli také kontrolováni, zda se nejedná o "švarcsystém"?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 7:32 | Johny

Dělali a dělají z komára velblouda. Systém je nastaven dobře: zaměstnanec má mnoho výhod oproti OSVČ a jako takový si také ze své mzdy víc odvede a víc stojí. Jako OSVČ odvádím také nemalé částky na pojištění a daních - ale to bude spíš tím, že to dělám postaru = poctivě. Jako OSVČ nemáte dovolenou, žádné odstupné, žádné prac.pomůcky, žádnou nemocenskou, žádnou pevnou pracovní dobu apod. - takoví lidé se o sebe musí postarat lépe než zaměstnanec, který to "hákuje" od osmi do pěti. A takové lidi ODS a TOP9 (pravicové strany) kriminalizuje proto, že do jejich kasičky neplatí tolik, co si představují. Proč by platili? OSVČ jsou zvyklí se o sebe postarat sami a ne být socce a řvát, že nemám a dejte mi víc.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+14
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 7:54 | Fredy

Švarcsystém je problém z nepochopení. Pramení z toho, že v ČR se neustále srovnává mezi sebou zaměstnanci/zaměstnání a živnostníci/podnikání. Přitom každá z těchto kategorií vychází z jiných principů a každá se řídí vesměs jinými pravidly. Co je společné je pouze zákon o dani z příjmů, který zná jen pojem fyzické a právnické osoby a mezi ty fyzické řadí jak podnikání fyzických osob, tak závislou činnost.
Tohle neustále srovnávání vychází opět z minulosti, kdy se budoval rozvinutý socialismus a jeho hlavním atributem bylo rovnostářství. Po převratu v roce 1989 se mnozí zaměstnanci stali podnikateli. Ostatně jak jinak, když tu před tím nic takového legálního nebylo. Některým se začalo dařit, což jim jiní začali závidět. A toto trvá i nadále, ale co je horší, že na tuto vlnu přistoupili i politici a ke všemu i média.
To, co předváděl exministr Drábek není nic jiného, než šikana a jak správně uvedli například pánové Prouza, Mach, Kovanda, ale i další, je to drbání se pravou rukou za levým uchem. Příčina je jasná, špatné daňové sazby, vysoké odvody na sociální a zdravotní pojištění, které neúměrně zvyšují cenu práce, nesmyslný zákoník práce, který, ač by měl chránit zaměstnance, tak jim vlastně škodí a v neposlední řadě, nechuť politiků toto řešit systémově. Problém je v tom, že v ČR, do převratu, nebyla u moci žádná skutečná konzervativně liberální pravicová strana. To, čeho jsme svědky, není nic jiného, než neustálý boj o sociálně demokratický program mezi ČSSD a ODS. Vím, tohle mnozí našinci zatím nechápou, ale doufám, že jim to časem dojde.
A co s tím švarcsystémem? Nic, nechat jej svému osudu, ale zaměřit se na snížení ceny práce, místo zvyšování daní, které je stejně nesmyslné a kontraproduktivní. Naopak daňové odvody snížit tak, aby se švarcsystém nevyplácel a tím by přirozeně zanikl. Který politik toto prosadí, tak má můj hlas a je mi jedno, jakou barvu trička politické stáje zrovna obléká ....
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+69
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 8:04 | Edita

Na jednu stranu souhlasím, ale na druhou stranu není OSVČ jako OSVČ. Proč by měl mít živnostník, který je převážnou část roku v klidu, protože mu firma dá každý den práci např. někde v dílně, stejné podmínky pro podnikání jako živnostník, který poctivě zaměstnává lidi a musí zakázky shánět sám, aby uživil sebe i zaměstnance? Vidíte tam ten rozdíl?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Johny 15. 11. 2012 07:32)

15. 11. 2012 8:40 | Veronika

Je to šílené, kolik platíte za to, že dáváte lidem práci, snažíte se vyhýbat šedé ekonomice a pomáháte snižovat nezaměstnanost. Řekla bych, že je to spíše trest pro podnikatele, protože se cena práce na tolik zvýší, že máte problém sehnat zakázky a uživit sebe i své zaměstnance. Proto asi nakonec nezbyde nic jiného, než se přidat k většině a jít proti státu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Fredy 15. 11. 2012 07:54)

15. 11. 2012 9:45 | ZIKO

Každá forma práce s legálně nabytou doměnou je dneska potřebná,ba nutná.Když stát nedokáže ekonomiku podpořit,ať nekecá do toho,pokud se lidé snaží živit prací.Má tady snad dost těch,kteří švarc nebo nešvarc o práci celý život nezavadí a jejich celoživotní sociální náklady jsou daleko vyšší,než pár korun daní.Přesto by génius finančnictví měl nastavit sazby tak,aby se na trhu práce mohl uplatznit každý jakoukoliv formou.Bude to sice o něco složitější,než škrt na papíře,ale nechť ukáže své kvality!!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 13:35 | jezevec

nevím proč se pořád opakuje ten nesmysl, že problém švarcu tkví v rozdílněm zdanění a zatížením pojistným. na tom přece uniká jen pár kaček, a i ty jen opticky, protože zaměstnavatel ty požitky samozřejmě zahrnuje do celkové nákladovosti pracovního místa.
problém švarcu je v tom, že švarczaměstnavatel si uplatní všechny náklady na švarczaměstnance do svého podnikání - a čistou mincí placený švarczaměstnanec pak uplatní JEŠTĚ JEDNY NÁKLADY tím že je zdaní paušálem. neboli, že paušál, určený ke krytí výdajů, které si za švarczaměstnance uplatnil ve svém podnikání švarcazěstnavatel, poslouží jako sekundární daňový bonus daně z příjmu. a tady jde opravdu o desetitisíce - tech pár stovek na pojistném nikoho nevytrhne.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 14:41 | ondra

Z článku se zdá, že švarcystém prakticky nenexistuje. Jen v mém nejbližším okolí znám tucty OSVČ, které podnikají tak, že chodí do práce (většina ve stavebních firmách, ale i řemeslníci). No a kdo nechápe v čem je rozdíl, potom si zkuste vedle sebe postavit zdníka zaměstnance a zedníka OSVČ. Při stejných nákladech zaměstnavatele bude mít zaměstnanec v peněžence daleko míň než OSVČ. Proč? protože při paušálech OSVČ se takový normální zedník nikdy nedostane do daňové povinnosti a sociální a zdravotní platí v minimální výši. A kdo je tedy šizen? No přece stát na daních - a jen těžko lze argumentovat tím, že "by se to stejně rozkradlo". On totiž i ten OSVČ má děti které chodí do školy, má auto které jezdí po silnicích, chce aby jej chránila policie, dokonce možná chce aby za něj naše vojenské kontingenty šířili právo a demokracii za hranicemi všedních dnů.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 15:30

Nepíše se tam, že švarcsystém neexistuje, ale že ho stát nijak zvlášť nepotírá. Alespoň ne těmi kontrolami, o kterých se často tolik mluví. To, že u nás skoro žádný ŠS není, by si mohl myslet jen hlupák. Uvidíme, co si pro živnostníky - a tím pádem i pro švarcáky, připraví v příštím roce Kalda a jeho ministerstvo. Tam se totiž o všem rozhoduje, ne na MPSV!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ondra 15. 11. 2012 14:41)

15. 11. 2012 15:46 | Pavel

Brzy budou mít kontroloři jiné starosti. Budou zjišťovat jestli podnikatelé plní nařízení EÚ mít ve statutárním orgánu firmy 40% žen a později muslimů, cikánů, gejů....
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 15:48 | Marcelka

Jsem ráda,že je Drábek pryč, ale nemohu mu upřít, že díky jeho kontrolám se mi navýšil plat. Náš šéf nám platil 8000 hrubého,to je minimální mzda, prý nám to musí stačit,a po kontrole máme najednou 9800 hrubého, tak sláva, i když za tu těžkou práci na dílně je to i tak málo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

15. 11. 2012 16:39 | Fredy

Jen tak pro zajímavost si dovolím odkázat na skoro 10 let starý článek zde na tomto serveru, který také pojednával o švarcsystému a jeho výhodách, nevýhodách a hlavně o tom, že problémem je vysoká cena práce - vysoké odvodové zatížení a jak to řešit. Sleduji, že se od té doby skoro nic nezměnilo.
http://www.penize.cz/investice/16193-pomuze-reforma-snizit-nezamestnanost
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

17. 11. 2012 10:52 | Markéta

Osobně si myslím, že každý, kdo nadává na OSVČ, by si měl zkusit, jak tato kategorie funguje. Myslím, že spoustě zaměstnanců by podmínky velmi nevyhovovaly, zvláště co se týče sociálních jistot, jako je žádná placená dovolená, v podstatě žádné dávky nemocenské, i když si ho platíte, žádná podpora v nezaměstnanosti, často problematické vymáhání pohledávek, tj. peněz za vykonanou práci...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+9
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Marek Dospiva

podnikatel, Penta

Eva Štěpánková

podnikatelka, Ryor

Marek Dospiva
ÚSPĚŠNOST
37,50 %

z 24 duelů
×
Eva Štěpánková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 44 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotový kurz, Reálný výnos, Renting, nemovitosti, t-mobile, o2, mobilní operátoři, operátoři, Opencard, ŽIVNOSTENSKÁ BANKA, janis varoufakis, ARIZ, E85, příspěvek na pořízení auta, zdravotní reforma, dividendové fondy, obchodní systém, reforma vysokých škol

2T88064, 5L15971, 6C87423, 2SD2267, 2S73032

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK