Chalupa chce rozjet druhé kolo Zelené úsporám! Co si o tom myslíte?

Zelená úsporám – dotace na horské dráze. Jen málokterý projekt má tak barvitou historii. Pro jedny je růžový, druzí ho vidí černě, jiní z něj chvílemi viděli rudě. Teď ministr Chalupa oznámil, že chystá repete. Poučí se z dřívějších chyb nebo nás čeká totéž v bleděmodrém?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 2. 2012 12:49, Jarmil

Já jsem dopadl celkem dobře. Vlastním v Praze dva činžovní domy a u obou se mi podařilo získat dotaci na výměnu oken a zateplení. Stálo mě to celkem 8.000.000,- Kč a 4.000.000,- Kč mi stát pěkně zaplatil a já mohl ještě zvednout nájemníkům nájemné, protože jsem zhodnotil nemovitost :-) Tak, že docace mám rád.

+18
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 2. 2012 13:07, Matěj

Já tedy uvažuji tak, že se rozhoduji, jestli chci peníze investovat či nikoli bez ohledu na to, jestli mi nějakou část pokryje dotace. Rozhoduji já sám, takže nemůže být řeč o špatné alokaci zdrojů. To by bylo možné jen v případě, že by každý primitivně přemýšlel ve smyslu - je to dotováno, tak to beru! Naštěstí takhle ale ekonomika nefunguje.

Zobrazit celé vlákno

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 27 komentářů)

17. 8. 2012 11:41 | Robert Hrabal

Jako důchodci jsme se s manželkou rozhodli v roce 2010 na základě nabídek na výhodné dotace od SFŽP zateplit dům a tak jsme se nechali přesvědčit širokou mediální reklamou jak MŽP a tedy SFŽP. Ano, požádali jsme u České Spořitelny o úvěr na výměnu oken a zateplení rodinného domu. Bylo nám vyhověno a půjčku jsme dostali. Pochopitelně jsme s dotacemi počítali na částečné splacení dluhu. Poslali jsme prostřednictvím firmy, u které jsme si zadali výměnu oken, žádost na SFŽP a cca 1/2 roku jsme čekali, než Fond na naši žádost zareagoval a sdělil nám ve výzvě k doplnění žádosti konečně i informaci, pod jakým číslem je naše žádost zaregistrována. Ve výzvě na doplnění jsme byli upozorněni na 60 dní pro opravu a doplnění. Podstatné informace z Fondu na opravu a doplnění byly natolik nesrozumitelné a v domnění, že mám na to 60 dní jsem zpět odeslal po asi 3 dnech dokumenty, jež jsem už měl založeny a protože jsme ještě čekali na dokončení venkovního zateplení a neměl jsem kompletní dokumentaci, předpokládal jsem že SFŽP bude dále postupovat tak, jak informoval žadatele ne směrnici MŽP 9/2009 ze 13.srpna, kde bylo fondem umožněno další doplnění. A zde nás Fond a tím i MŽP úmyslně podvedli. Dva dny před hromadným odesláním VÝZVY změnili znění Směrnice MŽP, kde dobu na doplnění a opravu změnili na oněch 60 dní a určili že doplnění je možné pouze jednou. O tom faktu, že doplnění možné jen jednou pozapomněli žadatele o dotace informovat. A to považuji za účelové zkreslování údajů. I když jsem se po zjištění nesrovnalostí o tomto informoval jak ombudsmanku Mgr.Kolínskou, tak i SFŽP- zákaznické centrum na MŽP i přímo ministra T. Chalupy, neuspěl jsem. I po tomto jsme asi po roce od odeslání naší žádosti obdrželi zamítavé stanovisko SFŽP na naši žádost. Reagoval jsem podle našeho práva a poslal proti tomuto rozhodnutí odvolání. I toto však bylo zamítnuto. Pokud můžu sdělit můj názor a reakci na SFŽP a jeho ZELENOU ÚSPORÁM, tak rozhodnutí ministra ŽP mgr. T. Chalupy a jeho rozhodnutí na znovu rozjet ZELENOU ÚSPORÁM, lituji již dopředu ty žadatele, kteří při případné úsporném procesu SFŽP propadnou pomyslným sítem a dopadnou jako my. Stejně to celé cítím jako podvod na prosté lidi. Hrabal Robert
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 4. 2012 12:34 | Robert

Ano, přesně tak jsme dopadli taky. Zateplený dům, vyměněná okna, půjčka pro důchodce neúnosná a to všechno jenom proto, že jsme se nechali Fondem přesvědčit o bůhví jak výhodné návratnosti vložených finančních prostředků z programu MŽP ZELENÁ ÚSPORÁM. Dům mohl ještě klidně pár let s opravou počkat, okna zase až tak špatné nebyly a bylo by všechno bez dluhů. Klidně si změní v běhu žádostí platnost článků Směrnice MŽP a nikoho o tomto, pro ně výhodném tahu, ani slůvkem neinformují. Co však od takových podražáků může jeden naivní trouba očekávat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 3. 2012 18:23 | Robert

Tak, jak situaci s se schválením dotace popisuje Milan 27.2.2012 prožíváme i my, jen s tím rozdílem, že on už ví, že ji má. Kdežto my ještě po 15 měsících od odeslání žádosti na sfžp nevíme o dotaci nic konkretního. A to je hrozné. Jak to opravdu vypadá se schvalováním žádostí dobře popsala va svém článku i Rut Bizková: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/rut-bizkova.php?itemid=12728.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 2. 2012 8:36 | Milan

Dotaci jsem vyčerpal a to v hodnotě cca 560 000 Kč . Peníze stát zcela zbytečně zdržoval byly mi vyplaceny déle než po roce po ukončení požadovaných opatření. Problémem byly jak nejasné podmínky tak i chaos který fungoval na úřadě, kde se například moje žádost ztratila na celý měsíc. Při podání žádosti jsem neobdržel referenční číslo, takže následně nebylo možné žádost dopátrat. Rozhodování o dotaci pro můj projekt probíhalo v mnoha kolech. Schvalování trvalo děle než rok. Několik komisí zasedlo schválilo jen proto aby jiné komise opět zasedli nakonec i partneři- Japonci měli právo veta. myslím,že poslední v řadě byl ministr který vše podepsal. Od finálního schválení ministrem v listopadu jsem peníze obdržel až v červnu následujícího roku. Na můj vkus bylo vše až příliš napínavé. A to jsem se ještě nezmínil o všech těch úžasných dodavatelích, kteří Vám permanentně lžou nebo jsou alespoň hodně ekonomičtí s pravdou úroveň stavebních firem u nás je bohužel velmi špatná. Souhrn - v číslech penězích i s půjčkou a současným úrokem od banky na 2 mil.Kč se se sice projekt vyplatil, vezmeme-li v potaz ovšem ztrátu času, velké napětí díky nejasnostem a nejistotě jestli peníze podporu vůbec obdržím, veškerý stavební nepořádek a únavu celé rodiny, tak zcela jistě je projekt jedno velké mínus. Osobně bych ho už podruhé neabsolvoval a to ani za milion, protože zdraví máme každý jenom jedno.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 2. 2012 14:57 | Pavel

Program jsem si prakticky "užil" jako SVJ a vidím to jinak. Bursík to na začátku šíleně zkomplikoval a tak nebyl zájem. Jeho nástupci nastavili rozumnější podmínky a vlna žadatelů se dala do pohybu. Dík otřesné byrokracii neměloministerstvo dlouho žádný přehled o finančních požadavcích. Jakmile zjistili, že svůj "podnikatelský záměr" přepísklo o 40% začli to na český způsob"řešit". Efektivita těch investovaných 19 miliard versus ušetřené palivo a tedy bursíkovo CO2 je děsivě mizivá. Ovšem když nám hloupí Japonci dávají peníze za středověké odpustky proč je neutratit? Nakonec to dělá i zaměstnanost ve stavebnictví a na úřadech SFŽP.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 2. 2012 19:51

Ohledně účelu... sami jsme si zateplili dům a vyšlo to levněji, než od firmy s dotací. A tu dotaci tím pádem nedostaneme - ok, jak libo. Mohli jsme mít tepelné čerpadlo a radiátory, ale říkali jsme si, budeme se chovat opravdu ekologicky, tak jsme pořídili podlahové topení a kondenzační plynový kotel. A jejda, na to se dotace nevztahuje.
Celý ten program je nastaven podivně. Tepelná čerpadla, která jsou v zimě přímotopy, navíc s velmi omezenou životností a problematickou návratností - majitelé uvidí cca po 5-10-ti letech provozu, pokud umí počítat, dotaci mohou, moderní kondenzační plynové kotle nemohou, materiály musí projít registrací, firmy musí projít registrací...Ale chápu to. Některé zákony je možné připravit a schválit během týdne. Na ostatní, zvláště rozumné věci není nikdy dostatek času.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 18:12 | Tomáš

Dotace jsou jeden velký bordel na kterém se živí spousta státních úředníků. Kdyby nebyly dotace v EU na nic tak dneska máme nižší daně.DOTACE=KORUPCE Proč něco dotovat,když si na to nevydělám tak si to nekupím. Jestliže chcete něco dotovat tak stačí lidem kteří budou zateplovat nebo kupovat tepelná čerpadla atd. chovat se ekologicky odpustit DPH. Pak to bude pro všechny nejen pro pár vyvolených .
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 2. 2012 13:38 | TVK

Ano, máte pravdu. Těch 25% jsem mohl investovat teoreticky efektivněji, ale mě prostě stačilo, že díky dotaci se určité stavební úpravy změnily z „nenávratných“ (pro mne limit max. 10 let) na co do návratnosti vcelku zajímavé (3 roky finančně na úsporách za energie při stávajících cenách + k tomu těžko vyčíslitelný zvýšený komfort bydlení).
A zbylých 75% bylo alokováno tak, jak po nás požadoval věnjší subjekt, tzn. stát je alokoval v souladu s těmito požadavky, protože neměl jinou možnost. Nebo si myslíte, že naši politici by při našem dlouhodobě deficitním hodpodaření raději tyto peníze nespláchli potichočku do černé díry státního rozpočtu?
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 13:23

neni pravda. povolenky jsme prodali, protoze jsme jich meli nadbytek. mohl to byt prijem do statni pokladny. dotace z nej udelaly deformaci trhu. tech vysich 25 % jste mohl pouzit efektivneji, zbylych 75 % bylo pouzito neefektivne. stat je mohl alokovat lepe (teoreticky)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 13:20

slo o penize, ktere jsme jako stat dostali za nevyprodukovane emise. japonsko, jako velky znecistovatel, si tento "odpustek" musel koupit. to, ze nekdo rozhodl, na co maji byt pouzity, je deformace. mohl to byt prijem do statni pokladny bez nejakych dotacnich programu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 13:19

na zaklade dotaci zateploval i ten, ktery by za normalnich okolnosti nezateplil. tedy spatna alokace:)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 13:12 | kokeš

Citace - Matěj / 23.02.2012 13:07

Já tedy uvažuji tak, že se rozhoduji, jestli chci peníze investovat či nikoli bez ohledu na to, jestli mi nějakou část pokryje dotace. Rozhoduji já sám, takže nemůže být řeč o špatné alokaci zdrojů. To by bylo možné jen v případě, že by každý primitivně přemýšlel ve smyslu - je to dotováno, tak to beru! Naštěstí takhle ale ekonomika nefunguje.
HMM, ALE ČECHÁČCI ČEKAJÍ VŽDY NA OKAMŽIK AŽ JE VŽDY NĚCO DOTOVÁNO TAK, ŽE S VÁMI NESOUHLASÍM.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 2. 2012 13:07 | Matěj

Já tedy uvažuji tak, že se rozhoduji, jestli chci peníze investovat či nikoli bez ohledu na to, jestli mi nějakou část pokryje dotace. Rozhoduji já sám, takže nemůže být řeč o špatné alokaci zdrojů. To by bylo možné jen v případě, že by každý primitivně přemýšlel ve smyslu - je to dotováno, tak to beru! Naštěstí takhle ale ekonomika nefunguje.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 13:02

Umíte číst? I v článku je to zmíněno a jiné využití nebylo možné. I změny podmínek programu se projednávaly s kupci povolenek.
" ... ovšem za podmínky, že se je podaří vyčerpat k určitému datu. Využít se měly na podporu zateplování rodinných a bytových domů nebo přechodu na ekologičtější vytápění. "
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 13:00 | TVK

A k tomu malinká úvaha trošku jinak:
S dotací zateplím barák, i když za své bych to třeba neudělal. A až 75% nákladů dostanu zpět (možná se někomu povedlo více), tudíž díky této dotaci se akce stává užitečnou a ekonomicky návratnou. Dopad na státní pokladnu je pozitivní, protože je jedno, jestli protočím své peníze nebo 25% svých peněz a 75% těch, které přišly zvenčí. Podstatný rozdíl je totiž v tom, že mi navíc těch 75% zbyde a můžu je utopit nadále tam, kde v tom vidím smysl a užitek.
Zásadní totiž je, že tato akce byla financoována, a to podmíněně, zvenčí a nejednalo se o „české“ peníze (tyto dotační peníze tak nikde jinde nechyběly). Tzn. dopad na ČR této jednorázové a časem i penězi omezené akce je jednoznačný a to do plusu (práce pro firmy, zaměstnanost, výběr DPH a jiných daní). Ano, ceny asi byly o něco vyšší, než by byly za standardní situace, ale to, co na tom vydělali firmy vůči jednotlivcům, kteří Zelenou úsporám dostali, je násobně ve prospěch žadatelů.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 2. 2012 12:54

omyl, velky omyl! tento jednorazovy prijem statu se mohl dat pouzit na neco jineho a smysluplnejsiho, coz mohlo mit pozitivni dopad na danove odvody petra.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 12:49 | Jarmil

Já jsem dopadl celkem dobře. Vlastním v Praze dva činžovní domy a u obou se mi podařilo získat dotaci na výměnu oken a zateplení. Stálo mě to celkem 8.000.000,- Kč a 4.000.000,- Kč mi stát pěkně zaplatil a já mohl ještě zvednout nájemníkům nájemné, protože jsem zhodnotil nemovitost :-) Tak, že docace mám rád.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 2. 2012 12:45 | eďa

Ale pak se ten účet nějak kousnul a prachy tu pořád nejsou. Dřív tu byl radioaktivní popel z Fukušimy než ony peníze do rulety zelená úsporám. .
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 12:43 | eďa

Přesně tak a ten samý způsob chování uplatnit ve všem ostatním, co se trhu, leč pokřiveného a sponzoringů všeho druhu týče a nepodporovat bankrotáře, jako např. Českorupsko, ale i další kandidáty, Řecko nevyjímaje.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 2. 2012 12:42 | TVK

Tohle Vás na rozdíl od stavebního spoření nestálo jako daňového poplatníka ani korunu, protože peníze přišly z Japonska za prodej emisních povolenek s tím, že se mají použít na příslušný účel.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Tomáš Matějček

podnikatel, Miton

Renáta Kadlecová

ředitelka Fondu pojištění vkladů

Tomáš Matějček
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Renáta Kadlecová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services