Osoba blízká, vzdálená? Za auto má vždy odpovídat jeho provozovatel! Co si o tom myslíte?

Výmluvám na osobu blízkou prý definitivně odzvoní. Postarat se o to má novela zákona o silničním provozu. Opravdu ale ovlivní chování českých řidičů, nebo si chytráci zase rychle najdou nový trik, jak zákon obelstít? Některé fígle známe už teď.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 10. 2011 23:49, Pavel

Ćlánek i diskuse jsou poněkud mimo mísu. Smyslem represe společnosti je ochrana před jedinci, kteří ( v dopravě) ohrozí nebo poškodí jiného občana nebo majetek. Pokud ovšem policie zcela rezignovala na vyšetřování a postih občanů, kteří prokazatelně způsobili škodu do výše stotisíc kč je velmi podivné úsilí postihovat občany, kteří se sice dopustili technického přestupku, ale nikoho neohrozili ani nezpůsobili žádnou škodu. Ta vehemence jde nad rámec listiny práv a svobod už proto, že nevypovídat proti sobě a své rodině je právo každého vraha, ale ne člověka, který jel třeba 62 ve městě (zbožné přání Humla naštěstí nevyslyšeno). Absurdnost je pak uložit postih držiteli věci bez evidentní snahy mu prokázat vinu. Právní vědomí občanů je pak natolik nízké, že celé této zlovůli ještě tleskají.

+18
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 10. 2011 22:08, jihra

Jasně, za auto by měl být plně odpovědný provozovatel, takže on ať platí pokuty, ať mu berou body atd. Nemá to auto půjčovat blbcům, kteří s ním dělají na cestách binec a když něco vyvedou tak to ještě zapřou. A byl by klid.

-12
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 25 komentářů)

16. 3. 2013 12:07 | Petr Mašek

...trik je naprosto jednoduchý a přístupný všem – totiž výmluva na osobu blízkou. Tentokrát ne v podání provozovatele vozidla, ale prvního člověka, na kterého odkáže. V předešlém případu by tak stačilo, kdyby Novák řekl, že auto měl půjčené Novotný – který odkáže na ústavní právo nevypovídat proti osobě blízké. A jsme zase tam, kde jsme byli před slavnou novelou. ...Jestli se nemílým, je toto varianta i po zavedení holandského modelu ???
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 12. 2012 12:35 | řidič

Dobrý den, na školení řidičů nám bylo řečeno, že v Německu se můžete po prvním přestupku odvolat na osobu blízkou. Potom je řidiči nařízeno vést knihu jízd, a v případě dalších nejasností ji předložit kontrolnímu orgánu. Nejsem si jistý jestli je to hned po prvním odvolání na osobu blízkou, nebo až druhém. Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké. Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2012 12:35 | řidič

Dobrý den, na školení řidičů nám bylo řečeno, že v Německu se můžete po prvním přestupku odvolat na osobu blízkou. Potom je řidiči nařízeno vést knihu jízd, a v případě dalších nejasností ji předložit kontrolnímu orgánu. Nejsem si jistý jestli je to hned po prvním odvolání na osobu blízkou, nebo až druhém. Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké. Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2012 12:34 | řidič

Dobrý den, na školení řidičů nám bylo řečeno, že v Německu se můžete po prvním přestupku odvolat na osobu blízkou. Potom je řidiči nařízeno vést knihu jízd, a v případě dalších nejasností ji předložit kontrolnímu orgánu. Nejsem si jistý jestli je to hned po prvním odvolání na osobu blízkou, nebo až druhém. Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké. Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 11. 2011 23:28 | David

Zajímalo by mě, jak se to řeší v zahraničí (SK,Něm,Rak,Pol,Fra...) Kdyby mi někdo prosím mohl odpovědět, byl bych moc rád. Je jasné, že u nás je spousta věcí složitějších, jelikož jsme prostě vychcaní, ale nutí nás k tomu stát.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2011 21:36 | Jakub

"Nová výmluva pro každého" je právní nesmysl. Rozhodně nestačí odkázat na někoho jiného, kdo potom "odkáže na osobu blízkou". Provozovatel by v takovém případě dostal úplně stejnou pokutu, jako kdyby "odkázal na osobu blízkou" přímo on.
Viz novela:
(4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností správní delikt podle odstavce 1 projedná, pouze pokud učinil nezbytné kroky ke zjištění pachatele přestupku a a) nezahájil řízení o přestupku a věc odložil, protože nezjistil skutečnosti odůvodňující zahájení řízení proti určité osobě, nebo b) řízení o přestupku zastavil, protože obviněnému z přestupku nebylo spáchání skutku prokázáno.
A ještě jedna věc: médii oblíbená fráze "zneužívání osoby blízké" není nic jiného než ústavní právo nevypovídat. A není třeba to svádět na osobu blízkou, ústava zaručuje možnost nevypovídat především PROTI SOBĚ. Jinými slovy, dobrovolně se neudávat. Toto právo má zaručeno ústavou každý. Dokonce i vrah může nevypovídat. Ale u dopravních přestupků je to zřejmě odporné zneužívání. A jelikož to říkají média, tak je to pravda!
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 10. 2011 11:28 | Veronika

Moji osobu blizkou srazil chlapik na prechodu, je skoro rok nemocna malem umrela, dostal 11 mesicu odebrany ridicak a nic jineho. Takze me fakt SERE kdyz prekrocim rychlost kolik penez a casu stim clovek stravi vic nez nekdo kdo malem zabije. Neco je spatne. Zodpovedny MUSI byt kazdy sam za SEBE!!! vsude za vsech okolnosti!!!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 23:49 | Pavel

Ćlánek i diskuse jsou poněkud mimo mísu. Smyslem represe společnosti je ochrana před jedinci, kteří ( v dopravě) ohrozí nebo poškodí jiného občana nebo majetek. Pokud ovšem policie zcela rezignovala na vyšetřování a postih občanů, kteří prokazatelně způsobili škodu do výše stotisíc kč je velmi podivné úsilí postihovat občany, kteří se sice dopustili technického přestupku, ale nikoho neohrozili ani nezpůsobili žádnou škodu. Ta vehemence jde nad rámec listiny práv a svobod už proto, že nevypovídat proti sobě a své rodině je právo každého vraha, ale ne člověka, který jel třeba 62 ve městě (zbožné přání Humla naštěstí nevyslyšeno). Absurdnost je pak uložit postih držiteli věci bez evidentní snahy mu prokázat vinu. Právní vědomí občanů je pak natolik nízké, že celé této zlovůli ještě tleskají.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 22:08 | jihra

Jasně, za auto by měl být plně odpovědný provozovatel, takže on ať platí pokuty, ať mu berou body atd. Nemá to auto půjčovat blbcům, kteří s ním dělají na cestách binec a když něco vyvedou tak to ještě zapřou. A byl by klid.
-12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 19:07 | Marek

To je naprosto scestny argument. Pokud nekdo spacha zlocin ci prestupek, kde o neco skutecne jde, muze jej policie bez problemu usvedcit a soud odsoudit i presto, ze obzalovany odmitne vypovidat. Cely 'problem s osobou blizkou', jak ji policie a Huml nazyvaji, vznikl jen a pouze z toho duvodu, ze policie neni schopna ci ochotna delat svoji praci poradne a skutecne dokazat, kdo prestupek spachal a ze skutecne ke prestupku doslo. To ze nekdo jede ve meste 10 metru pred ceduli oznacujici konec obce 60 km/h neni prestupek, stava se jim pouze tehdy, ze a/ je na miste povolena 50 km/h b/ touto jizdou ridic skutecne nekoho ohrozil/omezil ci neco podobneho. Pokud siroko daleko nikdo neni a nic se nestalo, odmitat vypovidat a nechavat policii dolozit skutecnost, ze doslo k prestupku (formalni poruseni pravidel byva obvykle jasne, materialni znak prestupku ovsem naplnen nebyva) je jediny zpusob chovani, ktery je podle meho nazoru ve slusne a pravni spolecnosti akceptovatelny.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 17:21 | Lagarto

johane, já s vámi v principu souhlasím. U zde diskutovaných věci jde ale o následky tzv. likvidační. Ochotně se přihlásím k odpovědnosti, ale trest musí být přiměřený. V reálném provozu prostě chybu uděláte, ale proč máte přijít o papíry, což je pro hodně lidí existenční záležitost? Jde o míru a závažnost přečinu a míru a výši trestu. Některé situace jsou zde trestány bezprecedentně a vícenásobně (pokuta, body, spoluúčast,...). Ať mi nikdo neříká, že neudělal při řízení chybu s možným dopadem na dopravní nehodu. Jediný rozdíl je ten, zda ten druhý stačil reagovat a zabránil nehodě, či ne. Normálnímu člověku stačí pokuta, či stačí výstraha ve formě nehody, či "skoronehody". Skutečným pirátům je to stejně jedno - mají na pokutu a body si taky finančně vyřeší. Bohužel.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 16:21 | johan

Já s nikým nepolemizuji, že to není v ústavě. Jde mi jen o to, když už někdo spáchá přestupek nebo zločin, tak za něj má nést zodpovědnost. Člověk může těžko myslet pozitivně, když vidí, jak se v téhle republice stále všechno obchází a hledají se kličky, než že by lidé přiznali svoji vinu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 16:14 | Lagarto

Samozřejmě, že můžete. Nicméně za parkování nehrozí bodový postih, takže zde jde "jen" o peníze. A právě tyto případy bude by řešila novela, kdy je provozovatel zodpovědný za vozidlo = zaplatí a pak ať si vybere peníze od "osoby blízké"....
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 16:06

Ano, můžete. Když se chcete stát lhářem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 15:51 | Martin

mám dotaz na osobu blízkou - pokud někdo z mé rodiny zaparkuje ve měste na zákazu zastavení a na autě následně při převzetí budu mít botičku, můžu se na osobu blízkou policii vyymluvit? Děkuju za odpověď
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 14:24 | HonzaV

Tak se na to podíváme zblízka. "Za 20 let za volantem jsem neměla žádný bod dolů ani jsem neplatila korunu pokuty. Snažím se na silnici chovat slušně" - to nevypovídá nic o tom, jakou jste řidičkou - já se taky za mlada jako začátečník snažil vždycky chovat slušně, ale pozor si holt museli dát ostatní. "Ten nesmysl "osoba blízká za volantem"" - za volantem nebo doma na kanapi, osoba blízká zůstane osobou blízkou - aspoň doufám ještě dlouho. "Mně se to ani stát nemůže" - ROFL, čili smíchy se válím po podlaze - viz černé labutě v článku výše. (Čím to, že tyhle ultimativní kvantifikátory "nikdy", všichni", "žádný", "pokaždé" jsou tak oblíbené právě u dam?) "až bych ho našla, odseděla bych si cca 5 let v kriminále" - to mi jako moc racionální chování taky nepřipadá. Tak hodně štěstí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 14:13 | HonzaV

Jen bych rád upozornil na to, že využívání ústavního práva není "zbabělá výmluva". Myslete, člověče, pozitivně! (dokud to jde.)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 14:11 | HonzaV

Nejdřív bych rád poplival novinářské klišé "silniční piráty s nadupanými bouráky za miliony" - pokud to tedy nebylo myšleno v nadsázce :-) - v praxi by se jednalo o normální sročka platící úplně zbytečně desetitisícové pokuty za své zaměstnance, jedoucí "smrtelných" 58 po pražské Průmyslové před kopcem do Hloubětína nebo na podobných místech.
Jediná šance je návrat policistů na silnice. Jenomže to by (možná) snižovalo množství přestupků nebo i nehod - i když i o tom se dá pochybovat - , ale především by to negenerovalo hladkou vatu z denně stříhaných oveček, chodících denně platit své tisícikoruny do Kongresové. Kdyby je všechny "vybodovali", penězovod vyschne - a o to zde běží. Proto tyhle vynálezy.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 12:39 | johan

Když budou policajti dělat svojí práci, tak se nemusí všechno řešit přes obsílky ve schránce na základě fotky z radaru!!! Na druhou stranu, spousta Čechů "osobu blízkou" sprostě využívá. špatně jsem parkoval, nebo jel moc rychle? Měl bych za to dokázat přijmout zodpovědnost a ne se jen zbaběle vymlouvat!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 11:55 | Lagarto

od zavedení bodu jsem platil jednou. V obci na krátkém úseku dali 40km/h a měřili. Jel jsem 47 km/h. Jsem asi ten pirát. Druhý postřeh je ten, že policie (hlavně MP, ale někdy i státní) cíleně měří tam, kde vybere a ne tam, kde je nebezpečno. Navíc silnice jsou v hrozném stavu. Podívám-li se na západ, tak nebezpečná místa se řeší komplexně, tedy značky, radar, upozornění, reflexní pásy, stavební opatřebí (zpomalovací pruh, šipky, zůžení, či šikana). U nás často není ani cedule či značka vidět. osoba blízká je ústavní právo a její masivní rozšíření přičítám právě šikaně s body. Zavedení odpovědnosti provozovatele je tedy v pořádku, zaplatím pokutu, ale nepřijdu o body. S tím souvisí fakt, že člověk, který jede ročně 5 tis. km, navíc jen přes léto, i když přijde o body, ty se mu za rok zase smažou a jede dál. Já jezdím 50 tisíc (znám lidi co jezdí mnohem víc a prostě občas chybu uděláte, či značku přehlédnete) a při trošce smůly mě můžou vybodovat za týden. Stačí jedna chyba na křižovatce s dopravní nehodou, pak 2x šikanózní měření (viz první věta) a jsem odepsaný s nemožností body v daném roce odmazat. A ještě k pirátům: to, že někdo jede na známém a přehledném úseku mimo obec či na dálnici o 10 či 20 km/h více z něj nedělá piráta. Pirát je ten, co se chová agresivně a schválně ohrožuje ostatní a ignoruje základní společenské normy a chování. Proto za většího piráta mám "brzdiče Trpišovského" či další borce co protroubí a rozeženou lidi na přechodu než ty, co občas něco přehlédnou a alespoň gestem či světly se omluví za chybu...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Miloš Endrle

podnikatel, Geewa

Vladimíra Glatzová

advokátka

Miloš Endrle
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Vladimíra Glatzová
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services