Vyděláš? Zaplatíš! Měly by se bohatším zvýšit daně?

V debatách kolem daňové reformy se nemohla neobjevit. Otázka, zda by napříště lidé s vyššími příjmy neměli platit mnohem vyšší daně, než platí nyní. O to zda má být daň spíš rovnější nebo spíš progresivní se svádějí souboje mezi odborníky, politiky i lidem obecným.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 8. 2011 19:29, eďa

Zefektivnit, ale kdo tu sebranku zefektivní Okamuro ? Nasadit dietu a nechat systémy vyhladovět např. fin. krizí.

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 8. 2011 12:19, Jirka

Progresivní daň je nesmysl. Je silně demotivující (proč bych se měl snažit vydělávat více, když mi pak stát stejně většinu sebere?) a svádí k šizení daní (proč bych měl platit tomu nenasytnému státu takové "balíky"). Kdyby byl stát ochoten a schopen zabránit rozkrádání miliard ze státního rozpočtu, tak můžeme mít asi nejnižší daně na světě. Pohled na to, co se dnes a denně děje u státních zakázek, jak se řeší "rozkrádačky" do ztracena, ze státních úředníků nikdo za nic nenese odpovědnost - to je prostě k pláči (a nebo spíše k defenestraci).

-5
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 24 komentářů)

24. 12. 2011 10:41 | Martin Beran

Se mi libi, ze chce kazdej platit stejne vysoke dane?? Zde zaznelo, vzdyt at vydelavam kolik chci nepotrebuji vice vyuzivat polici armadu atd toto je dosti sobecke a zahledene do sebe, rep je to velice tezkej omyl!!! Uvedomme si vsichni, ze kazdej spotrebovava ruzne druhy verejnych statku: nekolik prikladu nekdo ma tri deti, ti vyuzivaji, tak by mel platit i za ne?? ovsem dokonce plati nizsi dane nebot dostava bonus za deti!! druhy priklad nekdo nevlastni automobil, muzeme si polozit otazku, proc ma platit vysoke dane jako ten co se vozi automobilem a pro provoz automobilu je potreba investovat do silnic....
Kazdej spotrebovava ruzne druhy verejnych statku v jine vyssi, proto by mel platit ruznou vyssi dani, ale to je nerealne, dokonce by nam z toho mohla pak vypadnout solidarnost.
Osobne sem pro vyssi zdaneni, sam vydelavam hodne nadprumernou mzdu a proc bych platil vice?? nebot diky teto spolecnosti jsem tak kde jsem, sem se mohl zadarmo vzdelavat, spotrebovavam verejne statky, zdravotnictvi, jizda po silnici ma firma sem prisla jen diky stedrym dotacim statu a daleko vice toho je a aby to i nadale takove zustalo, nutne se stat musi postarat o socialne slabe, tak aby tu nevznikla nejaka dalsi revoluce....
Jinak souhlasim s pany, ze vyssi dane ano,ale jen za predpokladu ze budou efektivne vyuzity a ne rozkradeny....jen na zaver veticku, kterou si malokto polozi, zamestananec musi vzdy odvezt dane!!! bouzel u zivnostniku to tak neni, tam je penezni rezerva, jen tak pro info minuly rok na danich stat mene dostal od zivnostniku jak do nich investoval, tato veta je tak trosku na zamyslenou!!
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 11. 2011 18:26 | Martin Novák

Rozhodně souhlasím, že prvním krokem k úspěchu je efektivnější nakládání s financema. Vůbec by mi nevadily velké bonusy politikům, kteří dokážou svoje schopnosti. Plat poslancům bych dal 4 násobek průměrné mzdy + bonusy za DOOPRAVDY povedené koncepty a naopak mnohem větší zodpovědnost za svojí práci. Do ústavy bych zavedl, že musí být vyrovnaný rozpočet s párma výjimkama-velice hluboká krize, válka atd. Protože politici dobře vědí, že problémy, které teď nasekají se projeví až když tam dávno nebudou. Ohledně daní by se mi taky velice líbilo kdyby každý platil stejně a bylo by to ale spočítejte si, že z 1 bilionů a 5 milionů pracujících by to vycházelo na každou osobu 16.500,- měsíčně na daních. Což si nedovedu představit, že by v Česku mohlo být. V žádném případě nesouhlasím s progresivním zdaněním-až na jednu výjimku když se stát dostane do hluboké krize a hrozilo by nebezpečí extremismu (nebudeme si nic nalhávat pokud by lidi neměli na jídlo a doma by měli děti tak může jít demokracie dopr....) Sami bohatí lidé vědí, že aby se mohli stát bohatí musel jim na to stát udělat podmínky a naopak když státu pomůžou aby se ekonomika nastartovala tak zase budou vydělávat. Podle mě by měli být daňe nízke ale měli by je platit všichni a omezil výjimky a úlevy. Omezí se daňové úniky a pro lidi to bude jednoduší. Finálně bych řekl, že každý občan by si měl uvědomit, že nevolí jen na další 4 roky ale volí budoucnost pro sebe a svoje děti.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 8. 2011 9:45 | pája

Daně nezvyšovat,ale musí zvýšit platy zaměstnancú na trojnásobek.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 22:07 | viglib

Nemyslim si, ze tento clanek zahrnuje priklad, ktery jsem uvedl. Clanek srovnava v obecne rovine ruzne typy kontraktu. Coz podle me nikdy nemuze vest k nejakemu zaveru ohledne spravedlnosti, protoze kazde ma sva pro a proti. Ja mluvim o naprosto stejne pozici, dokonce ve stejne firme. Dle meho nazoru by pomohlo, kdyby si i zamestnanci mohli zapocitavat nektere naklady jako jsou napriklad ty na dojizdeni do prace. V tuto chvili zkratka odvedu stovky tisic za rok, zatimco kolega mozna desitky. V takovem pripade proste odvadim penize take za kolegu...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 20:11 | MoB

Blbost. Více aut - více benzínu - více spotřebních daní a DPH a třeba i více dálničních nálepek. Více nemovitostí - více daní z nemovitosti a DPH. Nevidím vůbec žádný vztah k dani z příjmu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 19:29 | eďa

Zefektivnit, ale kdo tu sebranku zefektivní Okamuro ? Nasadit dietu a nechat systémy vyhladovět např. fin. krizí.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 19:19 | Nox

Napriklad potrebujete vice silnic nez ten, kdo na auto a benzin nema. Pokud mate vice nemovitosti, potrebujete vice policie, aby je nevyrabovaly. Ale u nekterych veci je to skutece stejne. Navic je to spise otazka toho, zda by bylo mozne v soucasne dobe stat ufinancovat z dane ve stejne procentni vysi.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 18:42

To by mne zajímalo, kolik pan Buffet a jemu podobní příznivci progresivní daně zaplatili dobrovolně na daních. Odhaduji, že nic. Nakonec sám WB převedl svůj najetek na nadaci s cílem se daním vyhnout. Takže jeho "názor" není příliš věrohodný.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 13:59 | MoB

Kdyby (a to je opravdu hodně hypotetické...) stát uměl dobře hospodařit, tak by byly daně mnohem nižší a ani by nebylo nutné, aby byla progrese. Protože proč taky? Když vydělávám víc, potřebuju víc policii? armádu? poslance? chodníky? Nikoliv, potřebuju je stejně, jako když vydělávám méně.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 13:21 | Thomas

Každá daň bude nespravedlivá. Kdo ji nezaplatí jsou nezaměstnaní, tedy nějakých 5-10% výdělkuschopného obyvytelstva. Zaměstnanec ji zaplatí vždy, co mu konečně zbyde a Ti "bohatí" se snaží státu dát státu co možná nejmenší část daně z příjmu. Progresivní daň je hezký populistický žvást, přeloženo pro ty co nechápou "Dělej co nejvíc, my Ti za to ještě víc sebereme". Zaujala mě tu jedna myšlenka, ať všichni tedy platí stejnou daň, jedno kolik vyděláváš a vem to kde chceš. Jen bych to doplnil, chtěj po státu a jeho úřednících odpovídající službu za svoje peníze! Proto je mi dnes zatěžko dávat státu svoje vydělaný peníze a koukat, jak mizí na soukromých kontech. Na závěr, asi bych byl ochoten platit větší daně, pokud budu jezdit po dálnici a ne po tankodromu D1, pokud budu vědět, že peníze na můj důchod si opravu užiji, a že lidé placení z mých peněz - poslanci, úředníci a policisté a další budou dělat svoji práci, pak ano a věřím, že je za to rádi a dobře zaplatíme.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 12:26 | V.Mlich

Podle mne je "spravedlivá" daň taková, že každý platí STEJNOU ČÁSTKU t.j. vydělit státní rozpočet počtem produktivních obyvatel a každý zaplatí svůj díl vem kde vem. Protože každý užívá služby státu stejně. A nemuselo by se vést žádné účetnictví atd.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 12:25

V tom, co říkáte vidím dvě věci najednou. 1. Vyšší daň prostě nikdo platit nechce, to se jí bude hledět vyhnout. 2. Peníze odevzdané státu na daních nejsou účelně využité, respektive mizí v záchodě. OK. Pokud by čistě hypoteticky nastala situace, že by stát dokázal ty peníze jakžtakž účelně využívat, smířili by se lidé i s vyššími daněmi?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 12:19 | Jirka

Progresivní daň je nesmysl. Je silně demotivující (proč bych se měl snažit vydělávat více, když mi pak stát stejně většinu sebere?) a svádí k šizení daní (proč bych měl platit tomu nenasytnému státu takové "balíky"). Kdyby byl stát ochoten a schopen zabránit rozkrádání miliard ze státního rozpočtu, tak můžeme mít asi nejnižší daně na světě. Pohled na to, co se dnes a denně děje u státních zakázek, jak se řeší "rozkrádačky" do ztracena, ze státních úředníků nikdo za nic nenese odpovědnost - to je prostě k pláči (a nebo spíše k defenestraci).
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 11:31 | Rudolf III.–IV.

Oba nápady se mi moc líbí :))
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 11:28 | Gabriel Pleska

Tak to je přímo pro vás tenhle článek: http://www.penize.cz/zamestnani/205244-zivnostnici-versus-zamestnanci-existuje-spravedlnost :) Paušálů pro OSVČ se dotkneme zítra...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 9:28 | viglib

Zvyseni dani OSVC by pomohlo. Naproti me sedi v kancelari kolega, ktery dela tu samou praci, ale na zivnost, a neodvadi diky odpoctum temer zadne dane. Ne ze mu to nepreji, naopak. Takovy vypadek pak ale musi nekdo uhradit.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 9:19 | Gabriel Pleska

Viz také Petr Mach: „Jediným důvodem vysokého zdaňování zaměstnanců se středními příjmy bývá to, že nedokážou daním snadno uniknout...“ A jak říkáte – ještě zatleskají :)
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 9:17 | Gabriel Pleska

To máte samozřejmě pravdu, že už platí víc. Snad ale všichni vědí, že v tomhle případě se mluví o tom, že by platili poměrně víc, tedy víc procent z příjmu. Z textu je to myslím patrné. Téma se na Penězích zcela přirozeně objevilo už i dříve – hospodářství prostě nezávisle na ekonomice nefunguje.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 8. 2011 9:13 | Fany

Tlak na progresivní zdanění je jedna z neznalosti současného stavu a pak ze závisti. Dnešní daňový systém (včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění - což je také daň) je progresivní až dost. Dám příklady, ale nevím, zda to zde bude dobře zobrazeno. První číslo je hrubá mzda, druhé je to, co zaplatí zaměstnanec (daň, sociální a zdrav. pojištění) a to samé v % vyjádření. 1) 10.000 - 1.140 - 11,4% 2) 25.000 - 5.805 - 23,22% 3) 50.000 - 13.580 - 27,16% 4) 100.000 - 29.130 - 29,13% Vidíte že progrese je celkem slušná. Když ale k tomu přidáme i to, co odvádí zaměstnavatel za sebe (sociální a zdr. pojištění), tak je ta progrese ještě výraznější. První číslo zase hrubá mzda, druhé celkové náklady zaměstnavatele a zaměstnance - tedy to, co jde do státní kasy a třetí je totéž v % vyjádření. 1) 10.000 - 4.540 - 45,4% 2) 25.000 - 14.305 - 57,22% 3) 50.000 - 30.580 - 61,16% 4) 100.000 - 63.130 - 63,13% K tomu 2 poznámky. 1) U sociálního pojištění je strop, nad který se již odvody nezvyšují. ten je pro letošní rok 1.781.280 Kč za rok vyměřovacího základu. Což odpovídá přibližně hrubé mzdě kolem 150 tisíc. 2) Každý "politický" tlak na zavedení progresivního zdanění není nic jiného, než oblbnout většinu společnosti. Tyto jakoby vyšší daně stejně nakonec zaplatí střední vrstva, která tomu mnohdy nevědomky tleská. U nejnižších příjmů se to neprojeví a u těch s vysokými příjmy se vždy najdou legální cesty, jak to obejít. Včetně možnosti zaměstnání v zahraničních poboček, kde je daňové zatížení nižší.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 8. 2011 7:53 | Pavel

Každý, kdo chce progresivní daň by si to měl představit v osobním styku. Kdo z vás by zazvonil u bohatšího souseda a prostě oznámil: "Ahoj, ty se máš ňák dobře, tak víš co, já budu k tobě chodit v neděli na oběd, aby to bylo spravedlivější." Či by řekl: "Ahoj, ty vic vyděláváš, tak mi dej tisícovku, ať se to srovná."
Vyžadování progresivního zdanění je naprosto stejné žebrání a somrování, jenomže je to odosobněné, takže to lidi tak nevnímají.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Fejk

manažer

Petr Dufek

ekonom

Petr Fejk
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Petr Dufek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services