Očima expertů: Potřebuje Česká republika národního leteckého dopravce?

Jakub Zeman | rubrika: Očima expertů | 4. 3. 2011 | 7 komentářů
Loni v listopadu schválila vláda překvapivý záměr. Vysoce ztrátové České aerolinie má z červených čísel vytáhnout sloučení s prosperujícím Letištěm Praha. Lze vznik Českého aeroholdingu pokládat za seriózní plán na záchranu národního dopravce, nebo je to experiment, který skončí fiaskem, stáhne ke dnu obě firmy a vyhloubí pořádný kráter do peněženek daňových poplatníků?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 3. 2011 8:52, lukuvka

Dobrý den, po mých zkušenostech z ČSA a při cestování s ostatními přepravci říkám ČSA PRIVATIZOVAT. Probíhá tam stále rozkrádání,personál je neochotný. Skutečně velká změna k horšímu nastal po roce 2000. Sám jsem byl třeba svědkem toho jak při letu z N.Y. byla vyklizena obchodní třida ,protože tam letěl prezident Tvrdík a o několik let stejně když letěl Lašák. Myslíte ,že je to dnes jinak?

+2
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 7 komentářů)

8. 3. 2011 20:55 | Honza1961

Hlavní příčinou neustále a nezadržitelně klesající "hodnoty" ČSA je nesmyslná síla odborových organizací uvnitř ČSA, která v kombinaci s tím, že hlavním akcionářem je stát vytváří periodicky smrtící koktejl pro management společnosti. Doporučuji porovnat kolikrát se změnil vrcholový management v Travel Service a.s. (ani JEDNOU od založení!!!) a kolikrát za stejnou dobu v ČSA - Jakubše,Kůla,Tvrdík,Lašák,Dvoř ák- periodicky a pravidelně v době kdy je z odborářského hlediska třeba vyjednat nové podmínky kolektivní smlouvy je management odbory prohlášen za neschopný a zodpovědný za výsledky ČSA (s tím lze z pohledu zvnějšku přece jen souhlasit), obejit směrem k akcionářům a vzápětí vytěsněn. Podnikání v letectví je přitom hlavně o obchodě/schopnosti prodávat letenky a obchod je založen na zkušenostech a networkingu - pro letecký průmysl je typické, že se v něm lidé pohybují v podstatě celý život a kdo přijde zvnějšku, tomu trvá dlouho, než se prosadí - pokud vůbec. V ČSA je ale většinou "násilně" vyměněn daleko dříve, než se stačí rozhlédnout. Je toho samozřejmě více, co trápilo a trápí ČSA, ale ODBORY jsou podle mého názoru a i zkušenosti HLAVNÍ PROBLÉM, který nemůže holding s LP vyřešit. Nevidím proto žádnou jinou cestu jak ČSA "zachránit", než je prodat - na IPO nejsou ale ČSA připraveny a minulý prodej byl znemožněn dvěma diskutabilními rozhodnutími akcionáře/státu - VYŘAZENÍM AEROFLOTU pod nesmyslnou záminkou "nebezpečnosti" (přestože je Aeroflot stejně jako ČSA a další společnosti v SKY TEAMu) a NEPRODÁNÍM TRAVEL SERVISU - přitom pro tyto dvě jediné společnosti dávala akvizice ČSA smysl.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 3. 2011 20:43 | Jan Váňa

Hlavní příčinou neustále a nezadržitelně klesající "hodnoty" ČSA je nesmyslná síla odborových organizací uvnitř ČSA, která v kombinaci s tím, že hlavním akcionářem je stát vytváří periodicky smrtící koktejl pro management společnosti. Doporučuji porovnat kolikrát se změnil vrcholový management v Travel Service a.s. (ani JEDNOU od založení!!!) a kolikrát za stejnou dobu v ČSA - Jakubše,Kůla,Tvrdík,Lašák,Dvoř ák- periodicky a pravidelně v době kdy je z odborářského hlediska třeba vyjednat nové podmínky kolektivní smlouvy je management odbory prohlášen za neschopný a zodpovědný za výsledky ČSA (s tím lze z pohledu zvnějšku přece jen souhlasit), obejit směrem k akcionářům a vzápětí vytěsněn. Podnikání v letectví je přitom hlavně o obchodě/schopnosti prodávat letenky a obchod je založen na zkušenostech a networkingu - pro letecký průmysl je typické, že se v něm lidé pohybují v podstatě celý život a kdo přijde zvnějšku, tomu trvá dlouho, než se prosadí - pokud vůbec. V ČSA je ale většinou "násilně" vyměněn daleko dříve, než se stačí rozhlédnout. Je toho samozřejmě více, co trápilo a trápí ČSA, ale ODBORY jsou podle mého názoru a i zkušenosti HLAVNÍ PROBLÉM, který nemůže holding s LP vyřešit. Nevidím proto žádnou jinou cestu jak ČSA "zachránit", než je prodat - na IPO nejsou ale ČSA připraveny a minulý prodej byl znemožněn dvěma diskutabilními rozhodnutími akcionáře/státu - VYŘAZENÍM AEROFLOTU pod nesmyslnou záminkou "nebezpečnosti" (přestože je Aeroflot stejně jako ČSA a další společnosti v SKY TEAMu) a NEPRODÁNÍM TRAVEL SERVISU - přitom pro tyto dvě jediné společnosti dávala akvizice ČSA smysl.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 3. 2011 8:55 | jams

Za I. republiky byly ČSA (Československé státní aerolinie) vlastněny státem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 3. 2011 22:47 | František Pašingr

ČSA jsou ilustračním příkladem proč nemá stát podnikat. Za první republiky stát rozdával válečným vysloužilcům licence na trafiky (dřevěné boudičky s prodejem novin a tabáku). Stát tím ocenil zásluhy a nic moc ho to nestálo, ale letecký dopravce nebo jiný státní (polostátní) podnik asi bude o něčem jiném.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2011 13:15 | Honza

100% s panem Traxlerem. Prodat ve veřené dražbě, vyvolávací cena 0 Kč. Nechápu, jak někdo může chtít něco jiného.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2011 8:59 | jams

Tomio Okamura je úspěšný podnikatel, určitě rozumí cestovnímu ruchu (např. jeho procestovkářská vyjádření během revoluce v Egyptě) a maloobchodu (má už docela dlouho prodejnu nedaleko mého bydliště). Ale jeho rozumbradovské výlety do historie jsou tragédie. :-) Tvrzení "Stát a průmyslníci tehdy spolu v ČSR vybudovali nejmodernější letecký průmysl světa a první ligou byly i ČSA nebo naše vojenská letecká flotila." je legrační. Možná by se pan Okamura měl podívat na fotografie dvouplošníkových stíhaček, které čs letectvo stavělo proti opravdu moderním letadlům Luftwaffe při mobilizaci 1938. ČS letecký průmysl bych určitě zajímavý, ale světová jednička to také nebyla (viz Německo, Británie, Itálie, nizozemský Fokker, USA / nejsem odborník, jen jsem četl pár knížek a nemám podtřebu být odborník na úplně všechno :) ).

--- Proč nemůžu používat v textu středník?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2011 8:52 | lukuvka

Dobrý den, po mých zkušenostech z ČSA a při cestování s ostatními přepravci říkám ČSA PRIVATIZOVAT. Probíhá tam stále rozkrádání,personál je neochotný. Skutečně velká změna k horšímu nastal po roce 2000. Sám jsem byl třeba svědkem toho jak při letu z N.Y. byla vyklizena obchodní třida ,protože tam letěl prezident Tvrdík a o několik let stejně když letěl Lašák. Myslíte ,že je to dnes jinak?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Bém

politik

Petra Procházková

manažerka, Agrofert

Pavel Bém
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 3 duelů
×
Petra Procházková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services