Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Penzijní reforma vyvolala v Česku velký rozruch, vlnu kritiky za nedomyšlenost a obavy z toho, že stát využil reformu důchodů ke zvýšení daní, zejména DPH. Přinesl ale i jednu poměrně nosnou myšlenku - možnost, aby děti podpořili částí svého výdělku penzi svých rodičů.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 3. 2011 8:14, Pavel

Asi bychom si měli uvědomit, a zvláště pak naši kormidelníci, že důchodová reforma nelze řešit formou škatule škatule hejbejte se. Můžeme to nazývat jak chceme, házet procento tam, procento sem, zřizovat fondy, přijímat zákony, ovšem pokud v systému nebudou přibývat skutečné (ne inflační) peníze, potom objektivně nemůže k žádné reformě dojít. Pokud peníze pouze přesouváme, potom zákonitě na jedné straně sice přibývají, ovšem na druhé chybí. Při současných platových poměrech se mi spíš zdá, že děti očekávají nějakou pomoc od rodičů než naopak. Nebo taková normální rodinka, která chce mít dvě děti a mít kde bydlet nemá problémy s financováním? Ano, samozřejmě, jsou takovéto případy, které v pohodě svoje problémy ufinancují. Domnívám se ale, že pro většinu mladých to problém je. A teď k tomu přidejme příspěvek svým rodičům na důchod a spoření na důchod vlastní (před nedávnem se tu psalo, že by si každý měl spořit minimálně 10000 měsíčně. Takže to shrňme: dva průměrné platy je cca 50 000 hrubého, odečteme spoření na vlastní důchod - 20 000, jedno procento na důchod rodičů 500, splátka hypotéky,.... kolik asi zbývá na provozní výdaje takové normální rodiny? Mohl by mi někdo z ekonomů a analytiků prosím vysvětlit, kde se bere příjem němce, rakušana, francouze a dalších, když ceny vstupů (surovin) jsou zhruba, ceny finálních produktů jsou také stejné a přesto výrobce v německu má příjem neporovnatelně vyšší než výrobce v české kotlině? Srovnejte prosím např. dělníka na stejné pozici v automobilce v německu a v česku. Tak kde se tedy ty příjmy ztrácí?
PS: o knihu jakéhokoliv ekonoma nestojím - spíš bych uvítal knihu na téma jak na zloděje a korupčníky.

Reagovat

 

+10
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 3. 2011 18:06, Standa

nevím

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (38 komentářů)

4. 3. 2011 3:27 | jezevec

Platíte na důchodové pojištění (například) 13%. Hodný stát vám umožní (například) 1 procentní bod z této sumy poslat rodičům, namísto do státní černé díry. Mně to připadá fér.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2011 12:13 | Dagmar Sedláčková

Nemyslím,že by děti měly přispívat.Vždyť chodí za rodiči si pro peníze.Dávají se peníze i vnoučatům a dále,pokud žijete.To jenom značně vydělávající lidé svým rodičům zajistí bydlení-herci,zpěváci,politici ,někteříspisovatelé,presidenti.Vždyt děcka jezdí do domova důchodců za rodiči pro peníze.Politici mají peníze stále,v ničem nechtějí se omezit.Jeden vaří pervitin a ohrazuje se imunitou.Jiného zavřou coby dup.A imunitu využívá i nadále,když již skončil s prací.Ne, není to čestné jednání státu,aby nás děti zabezpečovaly.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2011 14:18 | Rada

Souhlasím s Vámi. Současní penzisté mají zpravidla více peněz než mladé rodiny s dětmi. Příklad: dva penzisté, každý má důchod 10 tis. Za byt (který mohli koupit za zlomek tržní ceny) zaplatí 4 tis. (fond oprav + energie). Mladá rodina zaplatí za stejný byt 10-15 tis. hypotéku + 4 tis. za fond oprav a energie. V mém příkladu má důchodce 8 tis. na osobní spotřebu. Aby měla rodina se dvěma dětmi na každou hlavu stejný objem prostředků, musí rodiče vydělat 46 - 51 tisíc čistého (4 x 8 + 4 + 10-15). A kdo z vás to má? Pubertální dítě je navíc obvykle finančně náročnější než starý člověk (víc toho sní, potřebuje pomůcky do školy, peníze na ubytování mimo domov atd.). Je-li důchodce sám, obvykle pobírá vdovský důchod, který mu vynahradí to, že musí byt platit sám.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dagmar Sedláčková 04. 03. 2011 12:13)

4. 3. 2011 14:39 | Rada

Běžný český důchodce bude nadávat ať bude mít důchod jakýkoliv. Na nedostatečný příjem si u nás ostatně stěžuje téměř každý. Je tedy potřeba brát tyto stížnosti s určitou rezervou.

Strašení tím, že je potřeba šetřit si tolik, aby si člověk zachoval příjem i v penzi považuji za absolutní pitomost. I při výrazně sníženém příjmu může mít člověk v penzi stejnou životní úroveň. Uvedu několik příkladů úspor, které mě napadají:

1) Penzista obvykle neživí děti. Díky tomuto může mít náklady nižší o několik tisíc korun. 2) Penzista obvykle nesplácí hypotéku. Úspora se může pohybovat i v řádu desítek tisíc měsíčně. 3) Penzista se obvykle obejde bez automobilu. Díky tomu, že má na vše spoustu času, může se téměř kamkoliv dostat veřejnou dopravou. Po práci se na chatu v rozumný čas nedostanete, jako penzista nemáte problém, protože můžete vyrazit už dopoledne. 4) Penzista nemusí dojíždět do práce. 5) Penzista si nemusí spořit na penzi. 6) Penzista nemusí mít (a obvykle ani nemůže mít) životní pojištění. 7) Penzista má veřejnou dopravu za půlku nebo zadarmo (po sedmdesátce). 8) Penzista má různé další slevy včetně výhodnějšího tarifu na telefon.
Na druhou stranu některé náklady mají starší lidé obvykle vyšší (např. výdaje na léky). Tyto zvýšené náklady jsou ale zanedbatelné oproti výše zmíněným úsporám.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2011 14:47 | Rada

Je fajn, že možnost přispívat rodičům na penzi bude. Nikdo do této možnosti nikoho nenutí. Na druhou stranu se bude jednat o malé částky a navíc tuto možnost využije jen velmi málo lidí - viz můj minulý příspěvek - většina mladých rodin je ráda, že uplatí hypotéku / nájem a uživí sebe a děti zatímco jejich rodiče / prarodiče na jisté penzi (výpověď nehrozí) šetří dětem a vnoučatům. Většinou podle mě tuto možnost využijí lidé s velmi vysokými příjmy a lidé, kteří už mají splacenou hypotéku a odrostlé děti (a ještě nejsou v penzi) a těch zas tak moc není.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Rada 04. 03. 2011 14:39)

4. 3. 2011 16:10 | benzin

Jenze to preci nema zadny smyslupl. A navic to bude negativni dopady, anpr. jeste vetsi vydirani rodicu detmi (pul procenta ja, pul ty). Sice to zohledni zasluhy, ale k cemu to je? Nove deti ani efektivneji pracujici deti to nevygeneruje.
A pak je tu nove otazky. Jaky duchod ma brat ten, ktery plati o to jedno procento vic do statniho systemu? Nemel by teda brat o to vice penez, kdyz je neposilal jenom svym rodicum? Nebudou tim teda biti ti, kteri maji dlouho zijici rodice?
Totiz ve chvili kdyz dochzi k placeni rodicum, je v podstate ten kdo rodicum palti jenom znevyhodnen. Bud bude system vyzadovat, aby platil vic (aby bylo to procento pro rodice) a nebo kdyz bude platit stejne, tak mu pujde mene penez na jeho vlastni duchod. O to hure, ze tomu cloveku nic nezarucuje ze jeho vlastni deti budou na jeho duchod platit taky (nemusi mit dost penez, muzou zemrit, muze se zmenit system atd.).
UVEDOMTE SI LIDI: U duchodoveho systemu nevite co bude. Jedine co vite je co JE. Ma smysl sice planovat s urcitym horizontem, ale horizont triceti let je totalni nemysl. Takove planovani totiz znamena planovat zivot nasim detem a to se nedari ani rodicum u jejich vlastnich deti, natoz aby se to povedlo v celostatnim meritku.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 04. 03. 2011 03:27)

5. 3. 2011 11:18 | jezevec

Vy už jste asi zapomněli tu pohádku o cestáři. Cestář vydělá tři troníky - jeden přispívá rodičům, z jednoho živí děti, a z třetího žije. Žádný jiný funkční model ještě nikdo nevynalezl a civilizace se k němu vrací. Pokud si dospělé děti chodí k rodičům pro peníze, musí se holt rodiče stydět, že svoje děti špatně vychovali, a cálovat. V civilizivaných společenstvích je tomu naopak - tři troníky. Jinak to jedno procento je už dávno technicky vyřešeno - v průběžném systému platí všichni stejné procento a dostávají z něj všichni stejně vypočtený důchod. Alokací jednoho procentního bodu rodičům se nezvyšují daně ani nesnižuje důchod, je to jen selektivnější způsob přerozdělení velmi malé části pojistného. podobně jako při daňových asignacích podpoříte nějakou libou nadaci, ale nemáte kvůli tomu nižší daně ani horší služby státu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (benzin 04. 03. 2011 16:10)

5. 3. 2011 12:55 | Rada

Téměř třetinu výdělku už na penze rodičům dáváme a nestačí to (viz deficit důchodového účtu). Část peněz ze zvýšeného DPH půjde na sanaci důchodového účtu, budeme tedy pravděpodobně dávat víc než třetinu výdělku na penze. A stejně to nejspíš stačit nebude. Jak už jsem psal jinde - kdyby byla podpora rodin efektivní (např. čtyřletá rodičovská je nesmysl a absolutně nechápu proč do ní stát lidi s nízkými příjmy nutí), mohl by být problém s financováním penzí mnohem menší. V dnešní době si bohužel mnoho lidí víc než jedno dítě nemůže dovolit. Příčinu už ale zdá se nikdo řešit nebude, teď je pozornost zaměřena na řešení následku.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 05. 03. 2011 11:18)

5. 3. 2011 13:20 | Jaris

Podobné výplody "chytrých mozků"naší vlády staví proti sobě generace a vytváří fobii proti seniorům což by mělo být trestné. Z čeho by tak asi přispívala mladá rodina, která platí hypotéku, musí zajistit výživu, ošacení, vzdělání malým dětem a nakonec i sobě. Já jako důchodce vystačím s jedním párem bot na sezonu. Jak s tím ale vystačí pracující člověk, který pokud chce slušné zaměstnání, musí i slušně vypadat a to je jen jeden příklad. Životní náklady rodiny s dětmi jsou tak vysoké(po zvýšení DPH budou ještě vyšší), že tak,tak vyjde. Naše vládní elita, která vydělává měsíčně v řádu 100.000,- Kč může přispívat svým rodičům i 10.000,- měsíčně, nikdo jim nebrání, ale vyslovovat podobné nápady, jako návod pro všechny je společensky nepřijatelné a nebezpečné. Vláda tím dává signál společnosti, že senioři jsou zátěž pro mladou generaci a to se negativně odráží do všech oblastí života. Já bych pro naši vládu měla jinou radu " musíte méně krást, přestat přihrávat pro stát nevýhodné zakázky svým kamarádům a příbuzným a zbude i na důchody".
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

5. 3. 2011 14:00 | Rada

Souhlasím s Vámi. Myslím si, že pokud vláda neukáže přesvědčivý boj proti korupci (nebo bude sama zkorumpovaná), je její osud jasný. Jediný kdo by se mohl zachránit jsou Véčkaři (samozřejmě jen pokud by se dostali do parlamentu), ti by mohli vytvořit koalici s ČSSD (mají k ní podstatně blíž než k ODS a TOP09).
I moje babička má na věc podobný názor. S důchodem sice spokojená není, uznává ale, že mladé rodiny jsou na tom většinou mnohem hůř.
"Vláda tím dává signál společnosti, že senioři jsou zátěž pro mladou generaci..."
Tak to ale bohužel skutečně je. Už dnes musí pracující na sociálním pojištění odvádět téměř třetinu výdělku a to není málo. A bude hůř.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jaris 05. 03. 2011 13:20)

5. 3. 2011 14:11 | Rada

Myslím si, že to jedno procento stejně ve většině případů skončí v rukou dětí a vnoučat. Na rozdíl od jiných si myslím, že se bude jednat o dobrovolné darování bez vydírání.
Většina penzistů kolem mě se snaží s penzí vystačit (do úspor nesahat) a ještě ušetřit. Část peněz dávají vnoučatům, část dětem a to co zbude, zdědí jejich děti. Myslím si, že by se muselo radikálně změnit uvažování seniorů. Jinak se budou snažit vystačit i se snižující se penzí od státu a úspory (z penzijních fondů apod.) nechat dětem.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jaris 05. 03. 2011 13:20)

5. 3. 2011 14:19 | Rada

Dalším možným řešením penzí je podle mě podpora vlastnického bydlení a rozšíření reversních hypoték. Pokud by penzista nevyšel s penzí a úsporami, mohl by prodat bance byt/dům a čerpat doživotní rentu. V bytě/domě by měl právo dožití. V zahraničí údajně toto celkem funguje, u nás jsem četl pouze zmínku, že některé banky o těchto hypotékách uvažují. Pokud by chtěli děti dědit nemovitost, museli by své rodiče dostatečně finančně podporovat.
Házení procenta sem, procenta tam podle mě velký význam nemá. Hlavním přínosem je spíš to, že se o problému začalo hovořit. Chytré řešení je podle mě buď ve výše zmíněném nebo jinde. Opt-out je jen přesouvání peněz z kapsy do kapsy a nic nevyřeší.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

6. 3. 2011 10:49 | Julim

Je to nesmysl: 1.) protože se tím sníží objem vybraných prostředků, které nyní jdou do jednoho průběžného pytle (bude se muset doplnit na úkor zvýšení deficitu státního rozpočtu), 2.) plátce si tím do budoucna poškozuje, protože se mu méně peněz započítá do vyměřovacího základu pro přiznání jeho (její) vlastní penze. 3.) ne všechny děti mají k rodičům takový vztah, aby k tomuto opatření přistoupily z vlastní vůle. Mohou se tak rozhasit křehké vztahy mezi některými rodiči a dětmi a mnozí rodiče mohou být nepříjemně překvapeni jakéže to sobce vychovali.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

6. 3. 2011 20:59 | bobo

k vašemu bodu 2) to je váš názor, nebo to můžete podepřít nějakým relevantním odkazem?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Julim 06. 03. 2011 10:49)

7. 3. 2011 15:22 | Lenka

Je to nesmysl. Podle mě je to jen přelévání peněz a další pracovní místa pro rodinné příslušníky. Ten kdo má charakter stejně ve stáří rodičům vypomůže. Z výplaty strhnou třeba 200,- a senioři to pocítí tak 50,- Jak to bude řešeno u lidí, co neměli děti? Vláda stát rozkradla a teď už neví kde by sehnala nějaké finance. Rodičům ráda pomůži, myslím těm svým a ne vyžírkám, které celý život nepracovali.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

8. 3. 2011 17:54 | Rada

Ne vláda ale vlády...a nejen ony.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Lenka 07. 03. 2011 15:22)

9. 3. 2011 14:09 | d@n

Já s touto myšlenkou naprosto souhlasím. Přece rodiče, kteří vychovali děti tak, že slušně vydělávají(zároveň státu slušně odvádějí:-))by měli požívat nějakou výhodu v podobě lepšího důchodu. Ta výchova je přece stála mnoho peněz (školy a podobně), často na úkor vlastní spotřeby. Vždyť se podívejte kdo jsou hlavně klienti cestovních kanceláří a autosalonů. Jsou to především lidé, kteří buď děti nemají a nebo je záměrně mít nechtějí (protože děti jsou drahé) a nemohli by si několikrát v roce něco pořádného dopřát. Tito lidé, ale chtějí samozřejmě starobní důchod. A kdo jim ho bude platit? Samozřejmě si odváděli sociální pojištění, ale na jejich důchodě se budou podílet děti těch rodičů, kteří se bez ohledu na výhodnost mít či nemít děti, rozhodli děti mít. Pěkně nespravedlivé co? Myslím proto, že vyvést 1% na důchod svých rodičů je krok správným směrem. Minimálně z toho budu mít dobrý pocit, že 1% mých odvodů půjdou cíleně za mými rodiči (tím jim určitě udělám radost) a nepropadnou do černé díry solidárního důchodového systému. Je to krok ke spravedlnosti : více vydělávám = více odvádím = moji rodiče se budou mít trochu lépe. Už můj praděda říkával, správná rodina by měla mít 3 děti, jedno pracuje pro tátu, druhé pro mámu a třetí pro stát....
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

13. 5. 2011 21:59 | Karla Mráčková

Zdravím,nevím,kdo přišel na tuto "převratnou"myšlenku,ale jistě ten,kdo má vyšší plat než je běžný PODPRŮMĚR republiky.Vím,a nejen podle sebe,že mladí mají dost těžký start do života,nízký plat a minimum pracovních příležitostí(těch skvělých)Také proto odkládají založení vlastních rodin a často se je naopak rodiče ještě dlouho snaží finančně podporovat-pokud na tom nejsou ještě hůř,než vlastní děti.Takže těch,kteří si budou moct dovolit "utrhnout od úst" svojí rodině a přispívat ještě 4!(pokud mají oba manželé oba rodiče!)dalším lidem na jejich důchody je opravdu myšlenka hodna potlesku! Všechno se ubírá špatným směrem....je špatné si myslet,že kvantita lidí nahradí kvalitu!Podporovat plošně porodnost-aby měl kdo živit důchodce- není dobrý nápad,podporu od státu mají právo dostat jen ti,kdo se o blaho státu zasloužili.A to tím,že odváděli poctivě daně a neviseli státu na krku.Mám jen jednoho potomka-víc nemůžu-nezvládla bych jeho dobré vzdělání a start do života.Soused na zodpovědnost kašle,má dětí 5 a pomáhám mu je de-facto živit já,na úkor svého!!!Tak kde je spravedlnost?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 777 351 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michal Sýkora

bývalý hokejista a investor

Tomáš Čupr

podnikatel, Slevomat a DámeJídlo.cz

Michal Sýkora
ÚSPĚŠNOST
39,58 %

z 48 duelů
×
Tomáš Čupr
ÚSPĚŠNOST
41,67 %

z 84 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Kumulativní dopad, Krok kotace, Poměr důchodu ke mzdě, architektura, brno, mobilní operátoři, martin stára, operátoři, fidelity investments, nalok.cz, karát, originálná ražba, asociace provozovatelů mobilních sítí, pojištění storna, plánovaná ekonomika, Specializovaný pojistitel, Amcico AIG Life, volná místa

3P29081, 3P28091, 4T72999, 7T77760, 1SH5595

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK