Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Problematika placeného studia na státních vysokých školách je ožehavým tématem, na které se nedá pohlížet černobíle. Stěžejní otázkou by nemělo být to, zda se má školné zavést, ale spíše, za jakých podmínek. Na tom se v další anketě serveru Peníze.cz shodli oslovení experti.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 2. 2011 13:17, Richard

Celková degradace školství a jeho principu postaveného stále na poznatcích z dob Rakousko- Uherského císařství nemá právo si vůbec říkat a na tož žádat od studentů peníze za tzv. výuku.

Množství středních škol v některých oborech je alarmující. Pokud bych vzal potaz mě nejbližší obor lesnictví.

V republice jsou 4 střední školy (Pisek, Žlutice, Hranice a Trutnov)k tomu nepočítám pár lesnických učilišť, kde lze prodloužením studia získat maturitu a 2 univerzity (Praha a Brno). V Rakousku je 1 střední a 1 vysoká škola. Ostatní státy EU jsou na tom podobně, místo hlediska kvantitativního je hlavním hlediskem kvalita studentů.

Pokud školství a potažmo školy budou placeny za množství jimi přijatých žáků (studentů) nemá cenu tento proces potporovat, jelikož při současném stavu je schopna vystudovat i opice.

Reagovat

 

+20
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 2. 2011 23:32, Kateřina Lidmaňská

Jsem studentkou posledního ročníku státní vysoké školy v Praze, takže si myslím, že situaci dokáži dobře posoudit. Zavedení školného by byl dobrý krok, opravdu s ním souhlasím, ALE je naprostá potřeba změnit celkové sylaby předmětu, celý systém přednášení a hlavně PŘÍSTUP UČITELŮ. Znám už celkem dost vyučujících (většinu pouze s jedním titulem), kteří dokáží vyučovat prakticky, vtipně, a student se tak opravdu bude moct připravit na budoucnost. Bohužel je tady ale pořád většina vyučujících, která je odrostlá pouze na akademické půdě, učení je nebaví, nesnáší studenty a pak ten předmět a celé studium vypadá. Možná proto pak konkurenceschopnost ČR v oblasti návaznosti vysokoškolského studia na praxi vypadá tak, jak vypadá. Pokud se tedy změní přístup učitelů, styl učení (nemusí se absolutně nakupovat nové pc, nové učebny předělávat, nic takového), jsem pro platit školné, protože vím, že mě to opravdu připraví. Je otázkou, kdo bude motivat tak dobré učitele a čím??

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (14 komentářů)

18. 2. 2011 7:15 | Pavel

Myslím, že snad nejlíp to vystihl Tomio. Dostupnost vysokoškolského vzdělání tento institut naprosto degraduje. Školy ve snaze udržet se, resp. vydělat, udržují co nejvyšší počet vysokoškoláků, protože co kus, to peníze. Dostáváme se do situace, kdy se nějakým tím titulem honosí kde kdo, aniž by byla nějaká koncepce co s dotyčným vysokoškolákem až vystuduje. A tak se vysokoškoláky obsazují místa určená středoškolákům, kteří jsou ovšem stejným problémem. Nejen vysoká škola, ale i střední, by měla být jakýmsi prubířským kamenem pro ty nejlepší, nikoliv odrazovým můstkem. Pokud se jedná o kvalitní obsazení vedoucích míst, jsem toho názoru, že nám stačí daleko, daleko menší počet, ale kvalitnějších studentů. Zákonitě se potom prostředky určené na střední a vysoké školy rozmělňují, což má vliv na kvalitu. Při redukci počtu škol a studentů asi bude o dost menší problém s financemi. Co se týká školného - je absurdní srovnávat Ameriku s českou kotlinou. A už vůbec jako úlet považuji úvahu, že v závislosti na snížení školného se sníží daňová zátěž obyvatel - pokud to tedy nebylo myšleno jako žert.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2011 8:49 | Petr

Školné ve stávajícím systému nemá smysl. Co školy vyberou na školném, o to je stát skrouhne na dotacích. Školy tedy na tom budou stejně, stát něco málo uštří, peníze se vytáhnou ze studentů - ale NIC SE NEZMĚNÍ. Školy stále budou bojovat o kvanitu = více peněz, sníží kvalitu - zůstane více studentů = více peněz.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2011 13:17 | Richard

Celková degradace školství a jeho principu postaveného stále na poznatcích z dob Rakousko- Uherského císařství nemá právo si vůbec říkat a na tož žádat od studentů peníze za tzv. výuku.
Množství středních škol v některých oborech je alarmující. Pokud bych vzal potaz mě nejbližší obor lesnictví.
V republice jsou 4 střední školy (Pisek, Žlutice, Hranice a Trutnov)k tomu nepočítám pár lesnických učilišť, kde lze prodloužením studia získat maturitu a 2 univerzity (Praha a Brno). V Rakousku je 1 střední a 1 vysoká škola. Ostatní státy EU jsou na tom podobně, místo hlediska kvantitativního je hlavním hlediskem kvalita studentů.
Pokud školství a potažmo školy budou placeny za množství jimi přijatých žáků (studentů) nemá cenu tento proces potporovat, jelikož při současném stavu je schopna vystudovat i opice.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+20
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2011 13:34 | la_da

Školné je potřeba platit v plném rozsahu a bez kompenzace. Dnes nám třeba "páni" doktoři jasně ukazují, jak vystudovat za cizí a potom pěkně rychle za kopečky a jen poděkovat za to. Nechce se mi za takovéto studenty platit daně. FUJ HANBA JIM, VYDŘIDUCHŮM.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-3
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2011 14:28 | Bouček Antonín

Myslím, že by se po vzoru důchodové reformy především mělo zvýšit DPH (z uvažovaných 20% na 25%) a pak by se tomu říkalo reforma školství. Nakonec bych sazbu zvýšil z 25% na 30% a tomu bych říkal reforma zdravotnictví. Pak by bylo doreformováno a všechny problémy vyřešeny.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2011 21:03 | Barbora

V současné době jsou mladí lidé v podstatě donuceni vysokou školu studovat, pokud se mají v budoucnosti uživit. Dříve když někdo vystudoval střední školu, která byla na něco zaměřená, např. zdravotní, tak po skončení studia nastoupil do práce. Jen malá část pokračovala ve studiu. když budu dále mluvit stále o zdravotní škole, dnes absolventky či absolventi nejsou zdravotní sestry jako dřív, ale jejich práce je velmi omezená. Nezbyde jim tedy nic jiného, než pokračovat ve studiu na vysoké škole. V této situaci ztrácí smysl všeobecná gymnázia, která byla přípravou na vysokou školu. Stát by měl nejdřív udělat reformu školství, zkvalitnit středoškolské vzdělání a nastavit jinak požadavky pro práci. Potom se může zkvalitnit i vysokoškolské vzdělání, protože bude ve studiu pokračovat méně lidí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2011 23:32 | Kateřina Lidmaňská

Jsem studentkou posledního ročníku státní vysoké školy v Praze, takže si myslím, že situaci dokáži dobře posoudit. Zavedení školného by byl dobrý krok, opravdu s ním souhlasím, ALE je naprostá potřeba změnit celkové sylaby předmětu, celý systém přednášení a hlavně PŘÍSTUP UČITELŮ. Znám už celkem dost vyučujících (většinu pouze s jedním titulem), kteří dokáží vyučovat prakticky, vtipně, a student se tak opravdu bude moct připravit na budoucnost. Bohužel je tady ale pořád většina vyučujících, která je odrostlá pouze na akademické půdě, učení je nebaví, nesnáší studenty a pak ten předmět a celé studium vypadá. Možná proto pak konkurenceschopnost ČR v oblasti návaznosti vysokoškolského studia na praxi vypadá tak, jak vypadá. Pokud se tedy změní přístup učitelů, styl učení (nemusí se absolutně nakupovat nové pc, nové učebny předělávat, nic takového), jsem pro platit školné, protože vím, že mě to opravdu připraví. Je otázkou, kdo bude motivat tak dobré učitele a čím??
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-5
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2011 23:33 | Martin Štěpnička

Pane Michle, při vší úctě a snaze podpořit spolupráci vzdělávací a výrobní sféry, právě jste svým návhrem (byl-li byste ministrem školství s neomezenou rozpočtovou pravomocí) usrmtil veškeré fakulty humanitní studií, faultý filozofické, pedagogické, teologické, umělecké, sociálnch věd, zřejmě i některé fakulty přírodovědecké a ekonomické (ani jejich úkolem není vývoj výrobků místních podniků), podobně na tom mohou být farmaceutiky a lékařské fakulty nebo jejich velké součásti, veškeré právnické fakulty (neříkám, že by právníkůl nemohlo být méně ... stejně jako ekonomů) a s výrobky místních firem na tom příliš slavně nebudou ani fakulty informatiky. Gratuluji, právě jste zrušil 70% vysokého školství. A to bez jakýchkoliv kvalitativních kriterií čistě na základě oborového zaměření. Akce děkujeme odejděte byla předčasná, pod vaším vedením by nám lékaři došli i bez ní.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

20. 2. 2011 12:15 | mag

Něco na tom je,ale: předpokládám, že lidé studují,aby se lépe uplatnili na trhu práce, ti jiní si titul stejně nějak koupí. Takže, budu-li platit školné,pak chci co nejkvalitnější výuku a jasnou kategorizaci škol na dobré a špatné. DAlo by se předpokládat, že ty špatné zaniknou (úspora č.1) a dále jak platí studenti ze zahraničí, konkrétně ze Slovenska ? (úspora č. 2). A úspora č. 3 - profesoři a další akademičtí funkcionáři, kteří se na trhu práce definovaném vysokým školstvím, budou muset dělat něco užitečného.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Petr 18. 02. 2011 08:49)

20. 2. 2011 12:17 | mag

Oprava, - kteří se na trhu práce neuživí
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (mag 20. 02. 2011 12:15)

24. 3. 2011 12:17 | Pavla Robešová

Studuji vysokou školu se zaměstnání a jsem pro zavedení školného. Nicméně nesouhlasím s diskutovanou výši 10.000 Kč za semestr. Podle mého názoru je to vysoká cena. Osobně se na školu dostavuji převážně v době zkouškového období, učím se po víkendech a materiály sháním a kupuji kde se dá. Příjde mi neúměrné, že pouze pro pár návštěv v semestru mám zaplatit 10.000Kč. Navíc by mě zajímalo, jestli jsou brány v potaz i zaostalé či rozvojové regiony naší země, kde je vysoká nezaměstnanost nebo jsou příjmy lidí jsou na úrovni o něco málo větší než minimální mzda? Já zastávám výši školného 6.000Kč, ale ročně. Cena není vysoká, je dostupná i pro rodiče financující své dítě i pro zaměstnané. V přepočtu na příkladu 500 studujících je to pomoc škole v řádu 3.mil.Kč ročně a to není málo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

19. 1. 2012 19:51 | Dita Mrvíková

"Pánům nahoře" se poměrně lehce udávají sumy za školné. Ale co mají dělat běžní lidé?.. Já se nyní rozhoduji na jakou vysokou školu půjdu a školné je hlavní věc co řeším. Žiji jen s maminkou, takže vím jaký je problém dát na stranu peníze na , ne zrovna levné, živobytí na vysoké a ještě k tomu by mělo být každý čtvrt rok placeno školné?.. K našemu státnímu zřízení se bohužel slušně vyjádřit nemůžu, bohatí vládnou a chudáci jsou každému ukradeni.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

19. 1. 2012 21:31 | Daniel Masopust

Víte, existují oblasti, které by placené být neměly. Jednou z těchto oblastí je i státní školství. Něco jiného je, pokud někdo dostane vzdělání od vlastního státu a pak chce jít pracovat jiného státu. To bych umožnil jen při úhradě poskytnutého vzdělání jako celku. Výjimkou by bylo pověření státu na práci v rámci mezinárodních organizací, kde je ČR členem, nebo v diplomacii apod.
Uvědomme si, jak bude vypadat budoucnost mladého vysokoškolského páru, když projdou všechny plánované reformy spolu s těmi, co už platí. Když budou oba vysokoškoláci, vezmou si hypotéku(pokud jí vůbec dostanou díky malé nebo žádné praxi) a úvěr na základní výbavu, těžko budou zakládat rodinu. Stanou se z nich otroci úvěrů a boje o holé přežití.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

23. 1. 2012 18:04 | S. Boková

upřímně, nad výrokem pana Macha jsem je jen zasmála. Je možné, že většina studentů VŠ je na soukromých školách, ale jak už název vypovídá, jsou soukromé. Hold když se studenti nedostali na státní, tak musejí na soukromou a když na to mají peníze, tak prosím, ale ne každý má plné kapsy na rozhazování jen za to, že studuje syn/dcera nebo tak. A co teprve ti, co mají 2 a více chytrých dětí ve stejné věkové kategorii, mají platit třeba za 3 děti 60 000,- za rok? a to, že si lidé chtějí prodloužit studium, aby nemuseli pracovat, divíte se? stejně budeme pracovat do 70 a důchodu se ani nedočkáme, proč nepracovat o 5 let méně? Shrnutí: jsou státní základní školy, jsou státní střední školy < neplatí se a to nemluvě o výdajích za učebnice a jiné pomůcky.. tak proč platit STÁTNÍ vysokou školu?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Havel

advokát

Petr Šourek

mediátor a podnikatel, Corrupt Tour

Jaroslav Havel
ÚSPĚŠNOST
37,50 %

z 16 duelů
×
Petr Šourek
ÚSPĚŠNOST
33,33 %

z 42 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Potenciální produkt, Mzda, Primární trh, zaměstnavatel, paušální daň, pavel kohout, finanční správa, daně, zpoždění letu, prodejní zájezd, Ivan Březina, groupon, pay per click, jaroslav drábek, alkohol, odůvodněné náklady na bydlení, tiskovka, průměrný osobní mzdový bod

2T79523, 3M65138, 9B14548, 3M65138, 9B14548

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK