Vláda přispívá k rychlému růstu hypoték

Patrik Nacher | rubrika: Hypotéky | 26. 7. 2007 | 31 komentářů
Plánované zvýšení dolní sazby daně z přidané hodnoty zdraží domy a byty. Tato vidina nejspíš ještě zrychlí růst objemu poskytnutých hypoték, a to i přes zvyšující se úrokové sazby.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 7. 2007 11:15, Exekutor

Ok, to beru :-)

Zobrazit celé vlákno

+27
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 7. 2007 18:48, Jarin

Pokud se hlupaci bavi svou vlastni hlouposti, vy uz byste musel byt davno pocurany smichy.
Nechapu, co vas na me reakci tak podrazdilo, ze me musite hned urazet? Proste to co uvadi jezevec jako priklad z Britanie - ze "tisíce lidí splácejí hypotéky z boomu přelomu milénia, na baráky jejichž tržní hodnota je dnes podstatně nižší než když je kupovali", je proste nesmysl. Da se to jednoduse overit na http://www.nationwide .co.uk/hpi/historical .htm . Pokud vyberete v prostrednim dropdownu "UK House prices adjusted for inflation", uvidite graf, ktery jezevcovo tvrzeni vyvraci... o nicem jinem jsem tu nepolemizoval...

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 31 komentářů)

29. 7. 2007 0:46 | Jarin

..."ale na tom, že tam tehdy spusty lidí splácely hypotéku na baráky, jejiž tržní hodnota byla v té době výrazně nižší to nic nemění." S tim souhlasim, ale o tom jezevec ve svem prispevku nemluvi. Jezevec rika ze "... jejichž tržní hodnota je dnes podstatně nižší než když je kupovali..." a to proste neni pravda. Od vrcholu v roce 1989 do dnes jsou ceny skoro o 60% vyse... Spise me napadlo, jestli nemluvil o Japonsku, tam tusim nastal kolaps kolem roku 2000 a do dnes se ceny nevratily na puvodni uroven... Nemam potrebu se s nikym hadat, proste si myslim, ze pokud necim argumentuji, mel bych mit sva tvrzeni pokud mozno podlozena daty, zvlast, kdyz se daji vygooglovat za 5 minut.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 7. 2007 14:18 | MV

Zajímavý graf, díky za odkaz!
Vypadá to, že opravdu po roce 2000 ceny docela solidně rostly. Ale je tam i další zajímavé období - kolem roku 1989 byly ceny očištěné od inflace na úrovni cca 110 tisíc liber, a o pět let později, v roce 1994 padly na cca 75 tisíc liber. O třetinu dolů.
Přijde mi, že jezevec argumentoval docela dobře, ale při uvádění příkladu kdy to mělo nastat se sekl o deset let. Budiž mu to přičteno k tíži, ale na tom, že tam tehdy spusty lidí splácely hypotéku na baráky, jejiž tržní hodnota byla v té době výrazně nižší to nic nemění.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 7. 2007 11:15 | Exekutor

Ok, to beru :-)
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 7. 2007 8:51

Psal jsem vám odpověď, která nebyla dlouhá, ani vulgární, ale neprošla. Už ji opakovat nebudu. Jen poznámku, že jsem nemyslel nic zlého proti vám, ale všeobecně.....
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 7. 2007 8:49

pokus
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 7. 2007 6:51 | Exekutor

Už jsem Vám to psal v této diskuzi jednou: pořádně si přečtete můj příspěvek, není tam ani slovo o tom, že zdražení hypoték povede ke zdražení nemovitostí, tak si mne neberte do huby. Napíši Vám to raději ještě jednou, pro blbé. Zvýšení úrokových sazeb ČNB povede ke zvýšení sazeb hypoték. Vyšší úroková sazba u hypotéky zvýši splátky nebo prodlouží dobu splatnosti. V každém případě to znamená, že dlužník , musí splatit bance větší balík peněz. To vede k většímu zadlužení domácností a přibude mi jistě mnoho nových případů. Bez ohledu na to, co bude dělat cena nemovitostí.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 19:59

Tak sleduji, jak se do mě "odborníci a exekutoři" pustili, že by na mě neměla být ani nit suchá :-) Jenže přátelé, brečíte blbě a na cizím hrobě. Prý se zdraží hypotéky......, prý se tudíž sníží zájem o nemovitosti....., prý, prý .... Ale jděte. ČNB zvedla úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu a jak všichni víme, banky s tím počítaly již dávno a tudíž se to nijak nepromítne na zájmu o hypotéky. Zájem poroste dále a to i tehdy, když pan Tůma ke konci roku ještě 1/4 přidá.
Nevěřte bubákům a vezměte rozum do vlastní hrsti. Nic se nestalo a nic se neděje. Prostě zájem o nemovitosti trvá a trvat bude. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by tomu tak být nemělo. A porovnání s USA (kde stát dotoval v nemovitostech kde co) a v Japonsku, kde hlavní příčina byla trochu jinde, mi nic neříkají.
A ještě na závěr. To si opravdu někteří berete hypošky kvůli daňové politice? Myslel jsem si, že tahle doba je již pryč.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 7. 2007 18:48 | Jarin

Pokud se hlupaci bavi svou vlastni hlouposti, vy uz byste musel byt davno pocurany smichy. Nechapu, co vas na me reakci tak podrazdilo, ze me musite hned urazet? Proste to co uvadi jezevec jako priklad z Britanie - ze "tisíce lidí splácejí hypotéky z boomu přelomu milénia, na baráky jejichž tržní hodnota je dnes podstatně nižší než když je kupovali", je proste nesmysl. Da se to jednoduse overit na http://www.nationwide .co.uk/hpi/historical .htm . Pokud vyberete v prostrednim dropdownu "UK House prices adjusted for inflation", uvidite graf, ktery jezevcovo tvrzeni vyvraci... o nicem jinem jsem tu nepolemizoval...
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 17:40 | Tomas

Ceny nemovitosti se ridi kupni silou zajemcu (vliv na i na jak vysokou hypoteku zajemci dosahnou - tedy uroky). Kdyby lide byli schopni absorbovat zvyseni cen o 14% od ledna pristiho roku, nepochybujte ze by stavebni firmy a developeri zdrazili uz dnes. Ceny nemovitosti se neodviji od vyse dani, ani od ziskovych marzi stavebnich firem nebo developeru, ale pouze od schopnosti a ochoty kupujicich platit. A ta se nezvysi soumerne se zmenou sazby DPH.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 17:09 | Tomas

Deregulovat najmy ani neni treba. Uz ted je problem pronajmout nemovitost za najemne, aby se po strzeni nakladu dosahlo vynosu odpovidajicimu hodnote nemovitosti.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 17:04 | Tomas

Hlupaci se casto bavi svoji vlastni hlouposti.
Faktem je, ze ceny nemovistosti jsou urceny dvema faktory: prijmem obyvatel a vysi uroku. Nikdo nemuze splacet na hypo vice nez vydela a co lide usetri na splatce diky nizkym urokum, o to vice jejich poptavka vyzene ceny nemovitosti.
Mimoc hodem, zkuste si dnes postavit dum. Mozna se banky pretrhnou vam pujcit, ale uvidite reakci stavebnich firem: "Moje cena je toto a jestli se vam to nelibi, zakazek mam dost. Material zdrazil a nekdy ani neni, takze si muskm nechat rezervu. A zacit mohu az pristi pololeti protoze nestiham."
A ti co si mysli, ze cena nemovityosti jen poroste? Omyl. Uz nase babicky rikaly ze zadny strom nerostre az do nebe. A zaroven nikde na svete ceny nemohou dlouhodobe rust rychleji nez primy kupujicich. A pokud se tak nekde docasne deje (jako v CR za poslednich par let), obvykle po case nastava korekce tohoto stavu (poklesem cen). Cesky trh je specificky tim, ze jeste nikdy nezazil pokles nebo propad cen nemovitosti (prvni republiku si uz nikdo nepamatuje), na rozdil od vyspelych zemi s delsi zkusenosti s trzni ekonomikou.
To bude hukot az nekteri kupci nemovitosti na hypo zjisti, ze 1.) dalsi fixace uroku bude na mnohem vyssi urok a tedy splatka roste do vyse na kterou nemaji, a zaroven 2.) cena jejich zastavene nemovitosti klesla takze hypoteka je vyssi nez prodejni cena jejich bytu/domu. Na rozdil od Ameriky u nas nemame zakon o osobnim bankrotu, takze takova situace muze snadno vyustit v dozivotni schudobu, protoze sankcni uroky budou naskakovat rychleji nez bude dluh umorovan exekuci vsech prijmu nad zivotni minimum.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 16:46 | Jarmila

Právě proto, že konec výjimky není definitivní a velkorysé bydlení nemusí projít. Nechci malovat čerta na zeď, ale 14 % je dost. Proti tomu je zvýšení úrokové sazby o 0,01 % prkotina.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 16:24 | jayd

tak tyhle hry s procenty a proc. body me dostavaji:-))kazdy normalni to pochopi:-)jinak pokud vim tam vystavba domu je v 5% takze pokud to zvednou na 9% pripadne 13% tak se to projevi.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 16:23 | oddTom

Joo, vy asi myslíte DPH na stavební práce. Tak to jo, ale tam konec výjimky není ještě definitivní, a navíc má nadále existovat tzv. sociální (ve skutečnosti vcelku velkorysé) sociální bydlení se sníženou sazbou. Kromě toho, jestli vzroste meziročně úrok o 1 procentní bod, je to ze 2 mil. 20 000 navíc. Za deset let to dá (bez dalšího růstu) třeba tolik co případná vyšší DPH.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 16:17 | oddTom

1) Po skončení fixace se sice pravděpodobně změní (výhledově spíš zvýší) úroky, ale na druhou stranu se budou vypočítávat z nižšího základu než v předchozím období.
2) Ne všechny hypotéky budou daňově méně výhodné. Např. rodina využívající společného zdanění mohla mít i s nadprůměrným příjmem jednoho rodiče sazbu 12 %, nyní bude mít dejme tomu 15 %, tudíž na odpočtech vydělá.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 7. 2007 16:11 | oddTom

O jaké DPH mluvíte? Změna o 14 %, to je z 5 % na 5,7%. Možná máte na mysli z 5 na 19 %, ale to se má změnit z 5 na 9. Ano, je to rozdíl, ale rohlík nebo cihla na rozdíl nemovitosti nestojí miliony.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 15:25 | Rozsekni to

Nerikam, ze souhlasim s Anonymem, ale tvoje srovnani Prahy s Vidni ...?
1) Na zaklade srovani dvou mest nelze usuzovat na nic (i kdyz chapu, ze jsi to bral pouze jak priklad) 2) Ceny nemovitosti v hlavnich mestech maji casto pramalo spolecneho s nemovitostmi ve zbytku zemi. 3) Ve Vidni jsou regulovane najmy, coz pokrivuje trh.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 15:02 | Exekutor

Ale, ale, anonyme. Naučte se prosím hezky číst. Nikde netvrdím, že se ceny nemovitostí řídí úrokovými sazbami. Naopak jsem potvrdil, že ty ceny se řídí dle nabídky/poptávky. Tak se o mne neotírejte.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 14:40 | Jarmila

Úrokové sazby se zvyšijí o desetinky procenta, zato DPH má od 1.1.2008 vyletět o 14 %, a to už je znát dost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 7. 2007 13:39 | Jarin

Vasim prikladem z Britanie jste me opravdu pobavil. :-)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Patrik Nacher

podnikatel a ekonom

Kateřina Jirásková

finanční ředitelka PPF

Patrik Nacher
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Kateřina Jirásková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 2 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services