Na co si dát pozor při koupi nemovitosti

Pavel Řehulka | rubrika: Bydlení | 3. 7. 2007 | 66 komentářů
Při prodeji a koupi bytu je třeba se vyvarovat řady chyb, které mohou vést až ke ztrátě peněz. Přinášíme přehled nejčastějších problémů při těchto transakcích a rady, jak se jich vyvarovat.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 7. 2007 14:52

Zdravím Petrwz , Rád bych si připlatil na to pojištění , jenže tady v česku by z toho udělalo pár chytrýsků pěkný nepořádek, a určitě by zmizel s penězi z uzavřených pojistek na Bahamy. Další výhodou je že v USA si může každý chránit svá práva do rozttrhání těla i duše, kdežto v česku ti každý vysvětlí už předem že to nemá cenu , že je to předem prohrané.
Myslím že jediná spravedlnost je v tom , že si může člověk svá práva hájit a když vidím že něco na obchodu s nemovitostí nehraje , tak jdu od smlouvy a neuzavírám ji.
To co kolem dělají realitky je jen přiživování se na majetku druhých. Ale ano , já jsem pro ať si vydělá já dotyčnému makléři zaplatám , ale on si musí uvědomit , že hájí zájem toho kdo jej platí, a pokud mu klient řekne že chce prodat nemovitost za takových a takových podmínek, tak musí podle přání konat a ne hrát hru na dvě strany a přihřívat si polívečku i u kupce za nějaký bakšiš . Jje to jen a jen o lidech. Ale rozhodně v USA jsou zákony nastaveny lépe než v česku.

Zobrazit celé vlákno

+69
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 7. 2007 7:57, axel

Oceňuji, že je článek psaný jednoduše a přehledně, ale chtěl bych podotknout, že ne vždy je majitelem nemovitosti ten, kdo je zapsán na listu vlastnictví. Spousta laiků si myslí, že pokud je nějaká osoba zapsána na katastru jako vlastník, musí být vlastník a hotovo. Není tomu tak, jsou velmi časté případy, kdy katastr eviduje jako vlastníka někoho, kdo se platně vlastníkem nikdy nestal, protože jeho nabývací titul nebo nabývací titul jeho právních předchůdců vykazuje vady, které katastrální úřad buď ze zákona zkoumat nemůže nebo na ně v průběhu vkladového řízení prostě nepřišel.

-10
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 66 komentářů)

10. 7. 2007 21:28 | jiří

Naprosto se mýlíte. Viz výše příspěvek od axela. Podle vaší představy to zhruba fungovalo za komunistů (neplatil intabulační princip = nutný zápis v knihách). Přečtěte si § 133 současného občanského zákoníku, případně § 431 a následující občanského zákoníku z roku 1811 (v Českých zemích zrušen 1950, v Rakousku platný dodnes).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2007 12:02 | Viktorie Babičková

Před koupí nemovitosti doporučuji (z vlastní zkušenosti) zaměřit se také na platné revize. Není nic horšího, než po koupi bytu nebo domu zjistit, že například vložkování komína nebo elektřina neodpovídá normám a nemá platní revizní zprávy.
Stejně tak ej dobré ověřit, že stavba i její jednostlivé části byly zkolaudovány. Pozor, kolauduje se například i do bytu později pořízené topení (wavky, etážové topení).
Doporučuj i tedy od prodávajícího chtít tyto revizní zprávy: elektřina, plyn a plynové spotřebiře, komíny a topení.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 7. 2007 9:29 | janula

ako zistite, ze dotycny nie je slusny clovek ale podvodnik??ako zistite, ci to, co je v katastri je to iste ako realita a ze hodinu predtym nepredal niekomu svoju nehnutelnost (a to uz nehovorim o tych inych podvodoch).....realit ky nie su "vsevedkovia" a ja rozhodne nepropagujem obchod cez nich, nakolko su casto nespolahlive, ale ochrana kupujuceho ci uz formou akreditivu, notarskej uschovne alebo vkladu na ucet, kde sa musia obe strany podpisat, aby boli peniaze uvolnene je podla mna nutna
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2007 2:52 | jiří

Ano, na podstatě se shodneme. Ale nevím, jestli i s autorem. :-D Ten to buď neví ;-), nebo se možná připojil k televizním redaktorům, kteří často nahrazují slovo "advokát" slovem "právník" a pak mluví o "právnické firmě", když mají na mysli "advokátní kancelář". Jenže to je blábolení, které snižuje jasnost sdělení. Lidé si sice domyslí, jenže si musejí domýšlet čím dál víc nepřesností (např. ztráta rozdílu mezi aktivním "dal udělat" a pasivním "nechal udělat" - na tomto rozlišování před cca 20 lety bazírovala má gymnaziální češtinářka). A někteří si, podlé mé zkušenosti, nedomyslí. :-(
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2007 2:34 | jiří

Nikomu bych nevyčítal, že neumí sepsat kupní smlouvu na nemovitost. Stejně tak bych nikomu nevyčítal, že neumí vytvořit webovou stránku, nebo opravit auto. Od toho jsou tady odborníci, kterým zaplatím peníze vydělané v mém vlastním oboru. Říká se tomu dělba práce. Bohužel, dnešní české poměry jsou daleko od tohoto ideálu, všechna výše uvedená řemesla (a mnohá další) vykonává mimo odborníků i dost packalů nebo šejdířů, a proto je potřeba snižovat rizika zákazníka. O to se snaží článek, který, alespoň podle mého čtení, realitky vůbec nepropaguje.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2007 2:20 | jiří

Povinnost ověřit kupní smlouvu notářem neexistuje. Tárate. ;-) Jen je nutné dát úředně ověřit podpisy pod smlouvou. To může udělat notář, který tím pověřuje svého úředníka/úřednici, nebo na obecním/městském úřadě (málo soukromí, ale nemusíte se objednávat), nebo to může udělat advokát a předpokládám, že i exekutor. Ověřením podpisů se ověřovatel nijak nevyjadřuje ke smlouvě, nijak za ni neručí. Ve smlouvě s ověřenými podpisy mohou být naprosté nesmysly a katastrální úřad ji může hodit stranám na hlavu, nebo tam mohou být rizika pro jednu ze smluvních stran. Proto by i samotnou smlouvu měl sepisovat někdo, kdo tomu rozumí, nebo na kom lze vymáhat náhradu škody za vadně odvedenou odbornou práci. V současných českých poměrech, kdy si realitní živnost může zařídit kdokoli (na rozdíl od USA, kde musí složit odbornou zkoušku), bych se na kvalitu smlouvy sepsané realitkou nespoléhal a dal si ji zkontrolovat nezávislým odborníkem (většinou advokátem). Protože se nemovitosti většinou kupují od cizích osob, je namístě i obezřetnost s placením. (Když jde o větší peníze, vyplatí se to i mezi příbuznými nebo přáteli. (Mě, v jiné souvislosti, podrazil dlouholetý výborný kamarád.)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 7. 2007 16:59 | 4sale

dobrý den. Myslím že sem netáral. Já jsem psal o slušných prodejcích a kupcích , ne o podvodnících. Pokud kupuji nemovitost tak ji nekoupím tak že přijdu do bytu strčím někomu peníze do ruk a tím je to uzavřené. Moje povinost kupujícího je zjistit si veškeré náležitosti. Pokud zjistím nesrovnalosti v tom co prodejce tvrdí a stavem na katastrálním úřadu ve vlsatnickém listu potom od koupě odstoupím. A to co popisujete je právě to , že lidé neumí sepsat smlouvu tak , aby o své peníze nepřišly. Je zde vyvoláván umělý strach z podvodů. Kdo má strach nechť se obrátí na realitku , ale tam bych právě měl strach já. Jsou to žongléři a jejich jednání je na hraně se zákonem. takže závěrem kdo chce kam pomožme mu tam. Možná bych nechal hlasovat kolik lidí věří realitkám.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 7. 2007 16:59 | 4sale

dobrý den. Myslím že sem netáral. Jí jsem psal o slušných prodejcích a kupcích , ne o podvodnících. Pokud kupuji nemovitost tak ji nekoupím tak že přijdu do bytu strčím někomu peníze do ruk a tím je to uzavřené. Moje povinost kupujícího je zjistit si veškeré náležitosti. Pokud zjistím nesrovnalosti v tom co prodejce tvrdí a stavem na katastrálním úřadu ve vlsatnickém listu potom od koupě odstoupím. A to co popisujete je právě to , že lidé neumí sepsat smlouvu tak , aby o své peníze nepřišly. Je zde vyvoláván umělý strach z podvodů. Kdo má strach nechť se obrátí na realitku , ale tam bych právě měl strach já. Jsou to žongléři a jejich jednání je na hraně se zákonem. takže závěrem kdo chce kam pomožme mu tam. Možná bych nechal hlasovat kolik lidí věří realitkám.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 7. 2007 8:55 | janula

prosim vas, netarajte....niekto s vami podpise zmluvu o prevode nehnutelnosti, vy mu vyplatite peniaze a potom zistite, ze ste treti v poradi, ktoremu to uz predal a ked sa podari, tak aj v ten isty den....alebo v skutocnosti nie je skutocnym jedinym majitelom domu, pretoze ma nevysporiadane vlastnictvo s byvalym manzelom (len v katastri to bohuzial nie je)......alebo vselico ine, osobne som zazila aj to, ze "pseudomajitel" nebol ziadnym majitelom, ale mal falosny obciansky ....ludia su kreativni. Nikto vas nenuti vyuzivat sluzby realitiek alebo deponovania penazi u notara alebo v banke, je to sluzba, za tkoru si musite zaplatit alebo si poviete, ze to nepotrebujete. Ak byt predavate, tak vas nikto netlaci, aby ste to robil a ked najdete kupujuceo, ktory to riskne, tak pohoda. A ak ste kupujuci a mate privela penazi a nevadi vam riziko, tak tiez nemusite. Zakonne to je, ale nie povinne!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 7. 2007 20:36 | Milan

Hlavně při koupi nemovitosti si vše ověřime a nemusíme živit nenasytné RK,které mají nehorázné provize za kus popsaného papíru. Dokonce,kdo není hloupý,tak si smlouvu může nasat i sám. Vyzkoušeno !
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 7. 2007 8:13 | 4sale

Obchod s nemovitostmi probíhá všude ve světě stejně. Je prodejce a je kupec, do toho se zamíchají právníci, advokáti a Realitky a je z toho guláš. Každý si chce ohřát polívečku a nazobat se z cizího. Proč ne ? pokud tomu někdo nerozumí tak aťr si zaplatí služby zvané obchodně právní. Přez toto vše bez dalších komentářů a debat , je jedna zásada. Český zákon neukládá povinost prodeje nemovitosti přez Realitní kancelář nebo přez právníky a advokáty. Je uložena povinnost kupní smlouvu potvrdit před notářem. Způsob platby je na smluvním ujednání prodejce a kupce. Potom bych nezaváděl debaty o fiktivních povinostech uložit peníze na deponované účty, nebo k notáři o jistotě při prodeji a tak dále. Pokud bude mít prodejce podmínku převod peněz při podpisu kupní smlouvy a kupec bude souhlasit , bude mít toto rozhodnutí platnost. Bez výhrad. Nevidím žádné nebezpečí ve finančním vyrovnání při koupi nemovitosti. A neexistují žádné zavazující předpisy a zákony o převodu peněz a způsobech platby při prodeji a koupi nemovitosti. Prosím nezavádějte veřejnost do falešných představ o tom co je zákonné.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 7. 2007 8:02 | 4sale

myslím že mluvíme o jednom a tom samém, jsem rád že jste strejného názoru.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 7. 2007 12:14 | jiří

Jen datační doplněk: Intabulační princip byl do práva platného v českých zemích zaveden již dávno před vznikem Rakouska-Uherska (to vzniklo 1867). Bordel zavedený komunisty přetrvává dodnes, protože ani 17 let obnovy kapitalismu nepřineslo návrat k tradiční římskoprávní zásadě, že stavby na pozemku patří k pozemku (a v důsledku toho obráceně) a pořád se operuje samostatně s pozemkem a samostatně s budovou (třeba rodinným domkem).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 7. 2007 12:06 | jiří

p.s. Pro jistotu: jde jen o shodu křestních jmen, nejsem ani herec, ani právník. :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 7. 2007 12:02 | jiří

Byl tam smajlík, aby to nebylo až tak jedovaté. Notář je právník. Právník sám o sobě není povolání, ale vzdělání. Povolání je advokát, soudce, notář, státní zástupce, exekutor nebo podnikový právník (to podnikový je tady důležité slovo). Právník může vykonávat také řadu jiných povolání, např. Jiří Macháček je herec a zpěvák.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 7. 2007 22:46 | Pavel

Ještě bych chtěl doplnit, že kritizovanou notářskou úschovu kupní částky (právem, znám případy zneužití) lze nahradit deponováním nebo vinkulací u renomované banky. Také to něco stojí, ale právní jistota obou stran je velmi vysoká.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 7. 2007 15:58 | axel

Vážený pane, nabývání nemovitostí v České republice se neřídí mezinárodními obchodními zvyklostmi (které se ostatně ohledně nemovitostí nikdy ani nevytvořily), ale českým právem. To je založeno na tzv. intabulačním principu, tedy v dnešní podobě nutnosti provést vklad do katastru. Bez toho se vlastníkem nikdy nestanete a můžete se přitom mezinárodními zvyklostmi ohánět jak chcete. Ostatně intabulační princip není nic specificky českého, zaveden byl již za Rakouska-Uherska a dodnes je součástí právního řádu v Rakousku a Německu (předpokládám, že i v jiných státech, ale nejsem si tím na 100% jist a proto o nich pomlčím). Není to žádný výmysl komunistů, ti jej naopak jako buržoazní přežitek zčásti odbourali (u převodů majetku v socialistickém vlastnictví apod., u tzv. osobního vlastnictví jej nahradili povinností registrace) - i proto je v tom nyní takový (s prominutím) bordel. To, co zmiňujete, tedy převody nemovitostí na čiště obligačním principu, samozřejmě existuje také, historicky hlavně ve státech anglosaského právního okruhu - je třeba ovšem zmínit, že aplikace tohoto principu s sebou nese ještě podstatně vyšší míru nejistoty ohledně vlastnického práva než u intabulačního principu. Nicméně opakuji, nic takového jako mezinárodní obchodní zvyklosti v obchodu s nemovitostmi neexistují, tato oblast je natolik citlivá, že si ji každý stát reguluje podle sebe.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 7. 2007 11:33 | Novák

Chtěl bych upozornit , hlavně právníky , advokáty a notáře na jednu záležitost . KDY SE STÁVÁ KUPEC MAJITELEM NEMOVITOSTI. Podle mezinárodních obchodních zvyklostí se kupec stane majitem nemovitosti , ale nejen nemovitosti , v okamžiku uzavření kupní smlouvy. Někde stačí i pouhá ústní kupní smlouva a zákon je ctěn natolik , že si od smlouvy nikdo nedovolí odstoupit. Bohužel vývojem času se zvláště v naši zemi vivinulo něco zvláštního. Okresní výbory strany a vlády musely vědět o všem a rozhodovat o všem a tak se zavedly jakésy povinnosti nad rámec slušného chování lidí. Proto si dnes rád notář uschová peníze z prodeje nemovitosti do úschovy, protože jsou z toho úroky, a klidně vám je schová i na 2 roky. a vy nebudete jako prodejce mít ani nemovitost ani peníze. A kupec nebude mít už peníze ale nemovitost jeho je jelikož smlouvu má podepsanou a může s nemovitostí nakládat. Jsou to jen hry s penězi prodejce. Taková finta jako že pozor , aby peníze nezmizely tak my vám je schováme. Nechci se nějak dotknout poctivých notářů, ale bohužel taková to praxe se u nás vyvinula. Jednoznačn ě upozorňuji všechny prodejce i kupce nemovitostí že , Při podpisu kupní smlouy se majitelem nemovitosti stává nabyvatel a může s touto nemovitostí nakládat. Za nemovitost je povinen kupec uhradit prodejci částku splatnou ihned , případně je možné ujednat i jiné podmínky. Tímto aktem jsou kupec i prodejce postaveni do rovnoprávného postavení a není žádný z nich znevýhodňován. Kupec se stává majitelem nemovitosti a prodejce se stává majitelem finančních prostředků. Ještě by jsem rád upozornil právníky , notáře a advokáty , Pokud půjdou koupit automobil , třeba PORSCHE 911 turbo , které stojí více než leckterá nemovitost , cca 6,5mil kč, vůbec se s vámi nebude prodejce bavit pokud nesložíte peníze na účet, potom si můžete pro auto přijít. Ano určitě nyní se mnoho právníků rozzlobí že co to píši za nesmysly, ale to je jen profesní deformace. Zkrátka musí platit zákon jak jej stanovila příroda. Něco za něco , směný obchod, já tobě nemovitost ty mě peníze. To ostatní jsou výmysly právníků a Realitek , které by jinak byly bez práce a nebo jen s poloviční prací. Proč jsem se tak rozepsal? Jsem uražen a dotčen , že se z prodece nemovitosti dělá lump a darebák. Proto je dobře rozlišit mezi prodejci a prodejci, a dále mezi kupci a kupci. Ten kdo prodává nemovitost , kterou má v držení více než 10 let rozhodně není podvodník a neprodává nemovitost každý den. A kupec který kupuje nemovitost pro své vlastní potřeby jako bydlení rozhodně také nepatří k podvodníkům. U takovýchto nejsou obavy ze spáchání nějakých podvodů na místě. Proto je potřeba si zjištovat komu a od koho . A nyní mi dejte vážení právníci kapky, ale prosím trochu s citem. Hezký den všem.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 7. 2007 11:07

Správně , a tak jak píší i ostatní , závěr je jednoznačný a potvrzuje to i praxe běžná ve světě, kterou bohužel u nás nikdo nerespektuje. Vlastníkem nemovitosti se stává ten kdo má na ni smlouvu o koupi posledního data. To znamená že vlastníkem se stanete kupní smlouvou , nikoiliv zápisem do katastru, to je pouze evidence stavu, nic jiného. O tom bych chtěl napsat zvláště.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 7. 2007 11:02

nejsem odborník jsem laik ale je jasné že notář a právník je rozdílné povolání nikoliv vzdělání. Jedná se tudíž o pracovní a funkční rozlišení , jelikož právník nemá právo bez notářského pověření tuto funkci vykonávat. Přez to Notář má právnické vzdělání.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jiří Krušina

podnikatel, Energo-Pro

Pavel Tykač

podnikatel, Czech Coal

Jiří Krušina
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Pavel Tykač
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services