Co vám dá, ale také sebere penzijní připojištění?

Uvažujete o sjednání penzijního připojištění? Chcete přejít k jinému fondu? Potřebujete se dostat k penězům z penzijního fondu dříve než v důchodu? Jakého zhodnocení jednotlivé fondy dosahují? Často slýcháme o mnoha výhodách penzijního připojištění, ale víte, že má i méně atraktivní stránky? Dnešní článek vám pomůže lépe se v záplavě informací o penzijním připojištění zorientovat.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 5. 2007 23:46, Piendo

Jj, ta reklama je pěkně úchylná! "Tati, mám AXU." To je skoro jako kdyby říkal: "Tati, mám rakovinu." Myslím, že touhle reklamou díru do českého trhu neudělají...

Zobrazit celé vlákno

+62
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 4. 2008 21:24, Spagi

Mám dotaz ohledně vyplacení výsluhové penze, těch 50% je z jakých peněz,ze všech? včetně příspěvků od státu konče příspěvky od zaměstnavatele?
děkuji za odpověd

-11
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 58 komentářů)

3. 5. 2007 9:26 | omnibus

Jasně, a navíc očekávaný nedostatek peněz na důchody dnešních 30níků není způsobený tím, že by stát vybrané pojistné zašantročil (to se při průběžném systému nedá - jedna z jeho mála výhod), ale nepříznivým demografickým vývojem.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2007 7:32 | Pavel

Jo, a ještě bych dodal, že i z toho zlomku, který spořím, budu mít větší důchod, než kolik bych podle současných pravidel od státu dostal, a to v budoucnu bude státní důchod ještě nižší.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2007 7:26 | Pavel

Myslím, že jste nepochopil podstatu Jarmilina příspěvku. A tou je otázka "Z čeho si mám spořít na důchod, když mi stát (skoro) všecho sebere?" A to je ono. S radostí bych si spoříl na důchod těch 20 000, které mi stát bere každý měsíc na důchodové pojištění, a pak naprosto nesmyslně a neefektivně rozhází. A taky bych radší platil nějaké mnou vybrané zdravotní pojišťovně za mnou vybrané služby těch skoro deset tisíc, které každý měsíc cpu na nesmyslný státní zdravotní systém (jo, formálně si můžu pojišťovnu vybrat, prakticky to ale nemá smysl, protože podle zákona musí všechny pojišťovny za stejné prachy poskytovat stejné služby, takže je úplně jedno, kde člověk skončí). Ano,. i tak si něco na důchod spořím, ale je to jen zlomek toho, co mi takto sebere stát, víc si dovolit nemůžu.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 5. 2007 6:56 | Jan Novotný

Vážená paní Jarmilo, plně sdílím většinu Vašich názorů. Tento problém má ale několik rovin, já se ale zmíním o dvou. První je rovina emocionální, kdy se mohu rozčilovat nad nespravedlností, která mě postihla - všechny Vaše argumenty chápu a i sdílím. Druhá rovina je čistě ekonomická a pragmatická. Píšete, že je Vám 62 let a celý život jste si platila "na důchod". Já se Vás ptám : kolik peněz jste si na důchod platila (když před revolucí byly platy v průměru něco málo okolo 3 000,- Kč) ? Nyní jsou již i důchody minimálně dvojnásobné. Stačila jste si za celý svůj ekonomicky činný život naspořit (přes důchodový systém) tolik peněz, aby jste vlastní garantovanou penzi měla ve výši, která by Vám v současné době umožňovala zachování si životní úrovně po odchodu do penze ? Sama uvádíte, že se "tu co chvíli mění režimy". Co tím chcete říci ? Jsou totiž věci, které změnit mohu a věci, které změnit nemohu. Změnu režimu jste Vy osobně změnit nemohla. Mohla jste - dokud jste byla ekonomicky činná - si naspořit nějaké peníze na dobu, kdy již vydělávat nebudete moci. Těch věcí, co každý z nás mohl je ale více. Dále píšete, že se mění majitelé důchodových fondů (předpokládám, že máte na mysli penzijní fondy). V tomto případě bych změny majitelů považoval za velký klad, protože se většinou jedná o prodej "malého" penzijního fondu do většího, který je určitě stabilnější a bezpečnější, než původní malý PF. Dokonce je v dnešní době většina penzijních fondů výnosnějších, než kdyby si člověk platil na důchod přes stát. V penzijním fondu je ůčet, který tam máte jedině Váš, na rozdíl od současného důchodového systému, kdy nikdo neví, kolik tam má naspořeno. Téma je podstatně širší, než jsem tady nastínil. Bohužel musím nakonec říci, že jsme dospělí lidé a musíme se vyrovnat se skutečností, jaká zrovna je. A nepomůže nám poukazování na to, že kdysi v minulosti jsem si něco platil. Otátka je: Kolik jsem si platil a kam jsem si ty peníze platil ? Jan Novotný
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 22:56 | bzum

Spořiči, stále si nerozumíme, každý účastník si může zvolit jednorázové vyrovnání nebo pravidelné výplaty penze. Pokud si zvolí výplaty penze, má možnost volit mezi doživotními výplatami nebo výplatami po danou jím zvolenou dobu. Netuším však, zda ta zvolená doba může být jen nějaká krátkodobá, např. jen jeden rok (dobrý nápad, jak se vyhnout zdanění příspěvků od zaměstnavatele). Bzu m
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 22:14 | Michal Kára

Jeste k tomu riziku: U penzijnich fondu je jeste dalsi riziko - ze az vam bude treba padesat, tak stat rekne "To je hezke, ze jste si sporili na duchod, ale je tady spousta lidi co penize prozrali, a nesporili si, takze jim musite cast svych nasporenych penez dat. Bohati prece musi byt solidarni s chudymi, ne?".
Soukrome investice jdou pred zasahy statu ochrani lepe (minimalne je mit v jine zemi, kam na ne nas stat nedosahne).
A nedej boze, kdyby nas stat vyhlasil bankrot, jelikoz jsou vase penize u PF ulozene ve statnich dluhopisech, tak byste taky splakali nad vydelkem.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 22:08 | Michal Kára

Koukam, ze tady ma nekdo stale problem s pochopenim prubezneho systemu. Penize jste necpal statu, ale tehdejsim duchodcum za nadeji, ze az budete v duchodu, bude zas nekdo cpat penize vam.
Ja osobne povazuji penize placene za duchodove "pojisteni" za ztracene, proste je to dalsi dan.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 20:03

A co tak kdyby se autor článku s problematikou trošku seznámil ? Winterthur už pár měsíců neexistuje, teď máme AXA. Prý je na ně dokonce reklama v každé televizi.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 5. 2007 19:30 | TasmanskejCert

Zajímavé, ta povaha lidská (nebo česká?). Kolik lidí i tady v diskuzi vidí (a říká), jak to jde do řiti a že za cca 15-20 let nám státní důchod nebude stačit k životu. Za to, že jsem celou dobu v produktivním věku státu cpali peníze, se kterými měl hospodařit. A výsledek vašich úvah - ještě si k tomu spořte, ani v důchodu nezdechnete !! To mě tedy napadá něco daleko účinějšího a progresivnějšího. Proč vás ne?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 5. 2007 19:26 | Pepa z Hongkongu

Máš krátkou paměť, Jezevče." Von někdo" si hooooodně liboval, když mu Kožený slibem deseti- a vícenásobku rozjel kupónovou privatizaci. Jak byl tento pán vychvalován až do nebe! Po provedené privatizaci se peníze jaksi vypařovaly, firmy byly tunelovány, prodávány za hubičku, někdy sice prodány, ale nebyla vůle za ně chtít peníze, neb každý vlastník jiný než stát byl dobrý (jak pravil privatizátor Ježek). Nebo si tu dobu už nepamatuješ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 19:21 | Jarmila

Dejme tomu, že jsem 62-letá žena, která právě odchází do penze. Kdysi jsem studovala VŠ, takže jsem do pracovního procesu nastoupila někdy v r. 1970. Po nějaké době po nástupu do zaměstnání se mi narodilo první dítě, pak druhé, v té době jsem byla na mateřské a tudíž nevydělávala. Několik let před důchodem jsem přišla o práci, nebyla jsem dosti IN a pro svůj věk jsem už byla jaksi neperspektivní. Jaký myslíte že byl v minulém režimu můj plat a jaký dnes bude můj důchod? Jak mám důvěřovat státnímu důchodovému systému, když se tu co chvíli mění režimy i majitelé důchodových fondů?
Proč bych se měla jako daňový poplatník nemocensky nebo penzijně připojišťovat? Nebo přesně: kdyby mi nenažraný stát nesebral tolik prostředků, klidně bych to mohla udělat a asi bych to udělala. Takto je to opravdu kontraproduktivní: stát chce po občanovi, aby byl zodpovědný, ale pro jistotu mu většinu prostředků sebere. Což to udělat opačně: my ti občane prostředky necháme a je na tobě, co s nimi uděláš. Prožrals je a neodkládal sis na důchod? Pak žádný důchod nedostaneš! Jenže my místo toho zavedeme různá životní a existenční minima, pak osekáme nemocenskou, podporujeme nemakačenky sociálními dávkami a divíme se, že na to nemáme. Pak se divíme, že existují občané, kteří programově nemají žádný majetek (to by totiž neměli nárok na sociální dávky), všechno hned prožerou a rozfofrujou, neomezují se ani v počtu dětí a chtějí pro rodiny kdejakou výhodu, jen pracovat se jim jaksi nechce. Pokud by náhodou někdo vyslovil to ošklivé slovo "práce", začnou mlít cosi o rasismu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 16:19 | Sporic obrazovky

Ja jsem na to reagoval, ale ono se to zrejme neulozilo a vazne nemam silu to psat podruhy ;-). Sorry, ze nereaguju :-D
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 12:13 | Michal Kára

Penzijni fondy investuji (ze zakona) prevazne do statnich dluhopisu, coz jsou cenne papiry, takze je nesmysl tvrdit (obecne), ze cenne papiry jsou rizikovejsi, nez penzijni fond. Navic si ty dluhopisy muzu koupit taky.
Pojisteni na pokles hodnoty cennych papiru neexistuje, respektive to neni pojisteni, ale ruzne zajistovaci strategie. Jako soukromy investor mam k dispozici spoustu nastroju (zajistene fondy, zejmena discount a airbag certifikaty), ktere PF nakupovat nemuze.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 11:06 | Sporic obrazovky

Hoj bzume, myslim, ze nemas pravdu, anebo se bavime o necem jinem, par citaci:
" ... můžete si vybrat mezi pravidelně vyplácenou starobní penzí a jednorázovým vyrovnáním."
" ... zvažte pravidelnou výplatu penze. Tu byste dostávali až do vaší smrti. Ten, kdo žije déle, než předpovídal penzijní fond (na základě průměrné délky života), na tom vydělá. Ten, kdo zemře dřív, prodělá, protože peníze propadají fondu. "
"Pokud se obáváte, že zemřete dřív, než udávají statistiky, a nebudete tak moci využít celou starobní penzi, můžete si sjednat tzv. starobní penzi s garantovanou dobou výplaty. Po stanovenou dobu tak bude peníze vyplácet fond vám určeným osobám i po vaší smrti."
Z tech trech jsem si temer jisty (i kdyz bych se radeji nehadal, jista je jen smrt), ze muzes sjednat pouze "garanci" jakzoto spodni hranici, po kterou to PF bude platit i pri tve smrti. Nikoliv smluvit, ze mi tvuj milionek vyplati po 83.333/mes za rok. O to mi slo. Na to se totiz zrejem vyse uvedeny ptal.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 10:35 | bzum

Ahoj spořiči,
tady si asi plateš pojmy, pokud vím, tak každý penzijní fond nabízí buď výplatu po určitou (garantovanou) dobu nebo doživotní penzi, záleží na volbě každého účastníka. Jestli je garantovaná doba nějak zdola omezena zákonem však netuším. Asi záleží na penzijním plánu každého fondu. Nevidím ale důvod, proč by ta lhůta nemohla být jen jeden rok a další daň by tak být již nemusela.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 8:16 | petr

existuji mnohem mene rizikove financni instrumenty nez cenne papiry. a pokud jde o "pripsani na ucet", tak drtiva vetsina brokeru ma tzv. sberny ucet, tzn. (nejen) cenne papiry nejsou oddeleny pro jednotlive klienty. pokud tedy samozrejme nemate svuj vlastni ucet u prislusneho depozitare (pricemz pro obchodovani na bcpp je to nutne). tento sberny ucet je opet pojisten, pokud neni, honem k jinemu brokerovi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 8:05 | Sporic obrazovky

Ja vim, ale vzhledem k tomu, ze pad brokera ci penizjniho fondu ma pravdepodobnost, jakou ma, tak se muzem bavit spise pouze o poklesu hodnoty. A obecne vzato, kazdy investor prohlasi cenne papiry za rizikovejsi investici, nez penzijni fond. Takze atakovat penizjni fond v jedne vete o rizikovosti z duvodu nepojisteni a v druhe vete zminovat existenci vynosnejsich instrumentu jde naprosto proti sobe. (Cimz nerikam, bezte do PF a ne do cennnych papiru, v tehc mam 10x toleik nez v PF. Jen ta argumentace se mi nelibila)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 5. 2007 7:57 | Jana

Jenze k cemu je takovehle pojisteni dobre v praxi? Tyka se jen nakupni a predejni transakce jako takove. Takze jakmile mam akcie nebo podilove listy pripsane na ucet, pojisteni konci. Je to vlastne neco jako pojisteni vkladu - abych dostala v pripade krachu brokera penize, ktere mam u neho deponovane pro nakup. Rizika z drzby cennych papiru, ktera jsou ve srovnani s rizikem krachu brokera mnohem vyznamnejsi, samozrejme pojistena nejsou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 5. 2007 13:09 | Michal Kára

Akcie a podilove listy jsou pojisteny na 20 tisic EUR. Ne proti poklesu hodnoty, samozrejme, ale proti upadku brokera. I kdyz i proti poklesu hodnoty se lze ruznymi zpusoby zajistit.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 5. 2007 11:09 | Sporic obrazovky

Zalezi na konkretnim PF. Kazdy ma svou strukturu penzi. Napr. ING nabizi klientovi vyber libovolne garantovane doby do vyse max. 15 let. Pochopitelne, cim delsi, tim se snizuje mesicni castka. Prokalkulovat si to muzes na http://www.ing.cz/cz/ tools/pension_fund_ca lculator/pension_fund _calculator.html
N icmene nemuzes sjednat vyplaceni pouze na dobu 1 roku. To je garance na dobu jednoho roku. Penze je proste dozivotni a garance ti dava jistotu, ze pokud nedozijes alespon garantovane doby, bude do jeji skonceni penze vylpacena urcene osobe. Ale sjednat si 12 obrovskych castek a skoncit, to asi ne. ING umoznuje i vybrat az 30% jendorazove a zbytek formou penze. Ale to zvanim o PF, ktery sam neznam a mam podepsany jiny, jen proste ING poskytuje velmi prehledne informace na webu.
Urcite doporucuju proverit vsechny PF a nechat si vse prokalkulovat a pripadne prejit k jinemu a nasledne teprve u nej zazadat o vylpatu penze. Mohou v tom byt ccitelne rozdily.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Kamil Vacek

podnikatel a investor

Pavel Telička

politik a lobbista

Kamil Vacek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Pavel Telička
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services