Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

| rubrika: Bydlení | 3. 4. 2007 | 18 komentářů
Až 80 % výtahů v České republice nesplňuje normy Evropské unie. Závady jsou u většiny zařízení natolik závažné, že mohou zavinit zranění lidí. Takové byly před 3 lety první informace Institutu technické inspekce o stavu českých výtahů. Majitelé domů, kde výtahy fungují, by měli podle závazků ČR vůči EU nedostatky odstranit do roku 2010. Chybí jim na to ale peníze. Co mohou dělat, když na jeden výtah potřebují až 1,5 miliónu Kč?

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 4. 2007 7:57, Michal Kára

Souhlasim, podle tonu clanku by clovek rekl, ze ve vytazich umira nekolik desitek lidi rocne a dalsi stovky jsou v nich zraneny...

Reagovat

 

+59
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 03. 04. 2007 07:34)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 4. 2007 22:50, Radek

Nejprve k jisté, ale velmi závažné nepřesnosti. Odkud asi autor čerpal zcela nesmyslné číslo z městského obvodu Poruba o počtu paneláků a bytů, případně výtahů ? Již od roku 2002 vlastní Poruba cca 2 000 bytů v cca 30 domech, když ostatní domy ( cca 10 000 bytů) prodala v privatizaci malým bytovým družstvům. A to ještě v největším z nich (15. pater) rekonstrukci výtahů provedla a v rekonstrukcích dále pokračuje.

Za dobu svého vlastnictví tato malá družstva již ve více než 90 % případu provedla kompletní výměnu výtahů (nová větší kabina, nový výtahový stroj a elektronika, včetně ohrazení atd.). Jen pro orientaci tato kompletní výměna za NOVÝ výtah (viz Nařízení vlády 27/2003, kterým se stanoví technické požadavky na výtahy) s osmi stanicemi vyjde v podmínkách Ostravy na cca 800 000 Kč, družstvo v tomto domě při sazbě 22,- Kč/měsíc/m2 výběru do fondu oprav vybere zhruba 30 000,- Kč měsíčně.

Pojďme ještě dále. Rekonstrukce výtahu + výměna oken v domě + kompletní zateplení včetně střechy u domu tohoto rozměru = cca 4 700 000,- Kč. Dům má 24 bytů tj. do výše 4 800 000,- Kč dostane družstvo úvěr bez nutnosti zástavy nemovitosti. Měsíční splátka bance při délce splatnosti úvěru 15 let bude činit 39 520,- Kč při fixním úroku na celou dobu ve výši 5,5 %. Minimální výběr do fondu oprav musí činit o 20% více než je splátka bance, což je cca 47 600,- Kč. Do fondu oprav tedy musí být výběr minimálně 35,- Kč/měsíc/m2 tj. zvýšení na průměrný byt o cca 600 - 700 Kč/měsíc. Současně však při provedení výše uvedených opatření dojde dle auditu ke snížení energetické náročnosti budovy o minimálně 40%. Můžeme tedy směle snížit zálohy na teplo o cca 20% a tím z větší části kompenzovat zvýšení příspěvku do fondu oprav.

Dokážu-li jako bonus získat 4% od Státního fondu rozvoje bydlení jako úrokovou dotaci mám na 15 let úvěr s úrokem 1,5%. Co při výše uvedeném potřebuji více ? Za jak moc nezvládnutelné se to dá považovat ?

Takže kdo dnes projde Porubou uvidí, že velká část domů již je opravena a další část domů se letos opravuje. Autorův článek je zcela zbytečně pesimistický a málo faktografický.

Reagovat

 

-10
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

3. 4. 2007 6:41 | Důchodce

Nepovažuji výtahy v panelácích za nebezpečné, jsou-li dobře udržované a jejich uživatelé nejsou aspiranty na Darwinovu cenu. Spíše v tom vidím velký kšeft pro výtahářské firmy. Francouzské a belgické firmy si zalobovaly v Bruselu, ale nějak jim to nevyšlo, když jsou teď stíhány za kartelovou dohodu. České firmy se na vlně rekonstrukcí výtahů rády svezou. Jaká je ale praxe a výhody pro uživatele? Náš výtah jezdil bez problémů 30 let. Pak jsme loni investovali do jeho rekonstrukce a začaly problémy. Máme novou kovovou kabinu s vnitřními dveřmi, které dost ubraly na prostoru. Zatímco dřív jsem do výtahu naložil lednici, teď bych s ní musel po schodech, neboť na větší kabinu naše společenství vlastníků nemělo (je též potřeba udělat zateplení domu atd.). Pak začaly poruchy výtahu. Pravda je, že nikdo nezůstal ve výtahu "viset". V tomto ohledu byl absolutně bezpečný, protože se vůbec nerozjel:-) Pro maminku s miminem z pátého patra a souseda před operací endoprotézy ze čtvrtého patra určitě super situace. Stýská se mi po starém výtahu, kde jsem zmáčkl knoflík, ve strojovně zacvakala relátka a jelo se.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-4
Líbí
Nelíbí

3. 4. 2007 7:11 | Pavel

Kde brát a nekrást? Co takhle ve fondu oprav! Když to tak počítam, 10 000 bytů a 750 000 000 Kč dělá 75 000 Kč na jeden byt, při pěti letech spoření (oni to ti družstevníci už vědí dlouho, že) to je méně jak 1 250 Kč měsíčně. No jo, ale pokud se někde rozhodli (jako v baráku, kde žijí moji rodiče), že do fondu oprav budou dávat 150 měsíčně, tak se nesmí divit, že jim barák padá na hlavu a nemají peníze na opravy. Holt to chce do fondu oprav aspoň 5000 Kč měsíčně, aby bydlení bylo bydlením.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

3. 4. 2007 7:34

Pan autor článku to jistě myslel v žertu? Pane moc to dramatizujete. Když spočítám kolik je výtahů a statistiku, tak úrazů ve výtahuje je 0.00000001% takže mě tenhle článek přijde jako placená reklama výtahářskou loby. Samozřejmě, že podle směrnic unie musí mít výtahy zabezpečení, ale není to levná záležitost a zdravý rozum velí raději opláštit dům izolací ať neuniká teplo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

3. 4. 2007 7:57 | Michal Kára

Souhlasim, podle tonu clanku by clovek rekl, ze ve vytazich umira nekolik desitek lidi rocne a dalsi stovky jsou v nich zraneny...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+59
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 03. 04. 2007 07:34)

3. 4. 2007 9:06 | ivo

Opravit vytahy aby byly bezpecnejsi ma urcite smysl, ale melo by to byt s rozumem. Byl jsem predloni v jednom hotelu v Atenach a meli tam vytah s jednoduchymi dvermi. Rekove jsou v unii pres 25 let, ale s modernizaci vytahu nespechaji ani v hotelech.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

3. 4. 2007 9:16 | ja

Ročně výtahy v ČR přepraví více než 7 biliónů pasažérů.
To je na jednoho cloveka prumerne cca 700 tisic jizd rocne, neboli cca 2 tisice jizd denne. Nemate tam nekde preklep?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

3. 4. 2007 9:21 | ja

5000 Kc mesicne do fondu oprav. To si delate srandu, nebo mate tak velky byt? U nas se plati 18-20 Kc za metr ctverecni mesicne a bohate to staci na zatepleni, vymenu spolecnych oken a dveri, opravu strechy, vymenu stoupacek...
PS: Vytahy nemame a "pozadavkum EU" nepodlehame.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 03. 04. 2007 07:11)

3. 4. 2007 11:35 | Mayha

Přesně. Děsí mě to zdeformované financování téměř všeho. Aby se cokoliv postavilo nebo opravilo, musí na to být dotace. Města a kraje staví ne to, co potřebují, ale na co seženou dotace z EU. Místo aby, když je něco potřeba opravit, to zaplatili spolumajitelé, ať už z naspořených peněz nebo z úvěru, který budou potom splácet, zase se čeká na dotace. Tohle socialistické myšlení je smrtonosné ...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 03. 04. 2007 07:11)

3. 4. 2007 11:39 | Mayha

Už se vlastně Češi slovansko-germánsko-keltského původu blíží myšlením Cikánům, kteří taky zcela vážně považují sociální dávky za něco, na co mají zcela automaticky nárok, a už si bez nich neumí svůj život ani představit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+28
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Mayha 03. 04. 2007 11:35)

3. 4. 2007 12:17 | MiM

Když vlastním dům a potřebuji si něco opravit, tak taky žádám někoho o dotaci ? Prostě to zaplatím, nebo si vezmu úvěr. 1,5 milionu / 20 tj cca 7 patrový panelák. To je opravdu moc peněz ?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+15
Líbí
Nelíbí

3. 4. 2007 13:46 | Mirek

Dost populistický článek bez odborného nadhledu a vyjmenování konkrétních závad. Údaje jako "80% nesplňuje... bla bla bla" jsou jak vystřižené z bulváru. Aneb, jak udělat z komára velblouda. Není nic "lepšího" než nechat se ke stavu výtahů vyjádřit firmu, která se živí montáží a opravami výtahů... :-)))
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+48
Líbí
Nelíbí

3. 4. 2007 14:20

Rekl bych typicka chyba americky billon = ceska miliarda. Takze melo byt 7 miliard, coz pak vychazi na 2 jizdy denne. To zni velmi rozumne.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ja 03. 04. 2007 09:16)

3. 4. 2007 17:05 | PlischkeS

Děkujeme za upozornění. Za chybu se omlouváme, opravili jsme ji.
Redakce Peníze.CZ
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ja 03. 04. 2007 09:16)

4. 4. 2007 18:18 | Tonda

Souhlasím s MiMem. Já jako vlastník rod. domku se o všechno musím postarat z vlastních zdrojů, nikdy jsem neměl dotace na teplo ani vlastní bydlení jako většina obyvatel paneláků dříve. Všichni teď brečí, že nemají na opravy a rekonstrukce peníze.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+35
Líbí
Nelíbí

8. 4. 2007 15:56 | Pavel

"Většina výtahů jsou časované bomby" tvrdí autor. Běžně čteme o haváríich kamionů, ale časované bomby výtahů nějak nevybuchují. Ovšem pokud si EU přeje naše výtahy vyměnit nebudeme jim bránit, když to ovšem zaplatí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+56
Líbí
Nelíbí

10. 4. 2007 22:50 | Radek

Nejprve k jisté, ale velmi závažné nepřesnosti. Odkud asi autor čerpal zcela nesmyslné číslo z městského obvodu Poruba o počtu paneláků a bytů, případně výtahů ? Již od roku 2002 vlastní Poruba cca 2 000 bytů v cca 30 domech, když ostatní domy ( cca 10 000 bytů) prodala v privatizaci malým bytovým družstvům. A to ještě v největším z nich (15. pater) rekonstrukci výtahů provedla a v rekonstrukcích dále pokračuje.
Za dobu svého vlastnictví tato malá družstva již ve více než 90 % případu provedla kompletní výměnu výtahů (nová větší kabina, nový výtahový stroj a elektronika, včetně ohrazení atd.). Jen pro orientaci tato kompletní výměna za NOVÝ výtah (viz Nařízení vlády 27/2003, kterým se stanoví technické požadavky na výtahy) s osmi stanicemi vyjde v podmínkách Ostravy na cca 800 000 Kč, družstvo v tomto domě při sazbě 22,- Kč/měsíc/m2 výběru do fondu oprav vybere zhruba 30 000,- Kč měsíčně.
Pojďme ještě dále. Rekonstrukce výtahu + výměna oken v domě + kompletní zateplení včetně střechy u domu tohoto rozměru = cca 4 700 000,- Kč. Dům má 24 bytů tj. do výše 4 800 000,- Kč dostane družstvo úvěr bez nutnosti zástavy nemovitosti. Měsíční splátka bance při délce splatnosti úvěru 15 let bude činit 39 520,- Kč při fixním úroku na celou dobu ve výši 5,5 %. Minimální výběr do fondu oprav musí činit o 20% více než je splátka bance, což je cca 47 600,- Kč. Do fondu oprav tedy musí být výběr minimálně 35,- Kč/měsíc/m2 tj. zvýšení na průměrný byt o cca 600 - 700 Kč/měsíc. Současně však při provedení výše uvedených opatření dojde dle auditu ke snížení energetické náročnosti budovy o minimálně 40%. Můžeme tedy směle snížit zálohy na teplo o cca 20% a tím z větší části kompenzovat zvýšení příspěvku do fondu oprav.
Dokážu-li jako bonus získat 4% od Státního fondu rozvoje bydlení jako úrokovou dotaci mám na 15 let úvěr s úrokem 1,5%. Co při výše uvedeném potřebuji více ? Za jak moc nezvládnutelné se to dá považovat ?
Takže kdo dnes projde Porubou uvidí, že velká část domů již je opravena a další část domů se letos opravuje. Autorův článek je zcela zbytečně pesimistický a málo faktografický.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-10
Líbí
Nelíbí

9. 5. 2007 6:04

Kdo chce psa bíti,hůl si najde.Výtahová loby, (ale ano existuje např.OTIS,Schindler), sama zpracovala uvedenou normu.To je fakt.To ostatní si dosadí zájemce o problematiku sám.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

20. 7. 2007 23:07 | lift

Ne, je to jen tahání peněz z kapes nájemníků.Prasklo někdy lano?Dnes možná ano"ČÍNA".V sídle EU jezdí pěkně staré šunky,že by byly bezpečné?Kolik bylo a je úrazů nyní?Vlastní zkušenost ,šest let starý stroj a rozeta je v háji "s**si"a prý už se to nedělá.Kdo nyní poradí nájemníkům,zda koupit, či repasovat?Musí se pro to jet až do Italie.Naše transporťacké mašiny jezdí stále.Neříkám , u nových výtahů dveře a klec vypadají dobře.Ale Ku**a se stále seřizují.Je to jak ,teď budu vulgární ,jak ksicht vlastní ženy.Doma nic a jde někde ven ,už si ten pyšček maluje.Jo jo nebylo jak kolikové řízení.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-5
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

David Marek

ekonom

Jan Mládek

politik

David Marek
ÚSPĚŠNOST
87,50 %

z 8 duelů
×
Jan Mládek
ÚSPĚŠNOST
25,00 %

z 16 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Statické metody hodnocení investic, Závazky podniku, Kvitance, daně, telefónica, vodafone, start-up, lime, spendee, 549/1991 Sb., družstevní bydlení, digitální měna, náhradní karty, průměrný výdělek, jan ruml, václav kočka, spořicí účet s výpovědní lhůtou, ESPA-ČS fondy

MK7R7777, 4P75572, 2K17417, 3K57573, 4Z04053

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK