Kam mizí úspory českých domácností?

V zemi vkladních knížek se spořit už nenosí. Moderní je utrácet, a nejlépe z cizího. Proč se růst našich mezd a zvětšující se bohatství českých rodin nijak nepromítá také do růstu našich úspor? Jaký je vztah mezi našimi příjmy a spotřebou? Proč tak rychle narůstá zadluženost domácností? A jak ovlivňuje naši spořivost míra nezaměstnanosti? Kde je konec českých spořínků? Přečtěte si naši analýzu úspor v České republice.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 3. 2007 8:23, Jarmila

Mně dnešní výstavba taky fascinuje. Procházela jsem si domky v satelitním městečku, když byly ve fázi hrubé stavby. Ty menší byly 2+1, malá rohová kuchyňka, bez obytného podkroví, na základové desce, bez komínového sopouchu. Takže vytápění bude buď elektřinou nebo plynem. Kotel bude v chodbě nebo v koupelně, jinam se nevejde. Protože nemá technické zázemí (sklep), dá si sekačku leda tak v ložnici pod postel. Kam dá na zimu květníky z okna mi bylo záhadou, asi do skříně. Protože si koupí auto, má vedle střechu sklopenou až k zemi. Z plochy pozemku zastavená polovina. Celá ta prča i s pozekem za cca 1,3 mega. Má to jedinou výhodu: můžete si dát kočárek s dítětem na zahradu, stejně jí moc nemáte. Ať byli komunisti jací chtěli, ale takové plýtvání půdou nebylo. U nás se navíc vilová čtvrť začala stavět těsně po revoluci, ale příprava pozemku byla ještě za socialismu. V duchu tehdejší ochrany orné půdy tam udělali skrývku orniny a tu odvezli. Nechtěla bych tam kultivovat ten úhor ani za zlaté prase.

Zobrazit celé vlákno

+66
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 3. 2007 22:36, RR

Presne tak. Ale prosta akumulace tepla uvnitr nestaci i kdyz ma jeden zasadni vyznam: vyrovnava rozdil dennich a nocnich teplot. Pote co jsem zhlidnul hruzu u souseda, zacal jsem se o to zajimat ponekud vic. Pasivni dum nikdy nemuze dosahnout "pasivity" jen dobrou izolaci (technicky nemozne), je k tomu nutne ziskat aktivni tepelnou bilanci. A to se deje skrz povrch domu a specielni okna. Diky tomu slunecni paprsky dodavaji i v zime takovemu domu az nekolik KW tepla. A ted si predstavte, jak se to asi chova v letnich mesicich... Ten dum se ma chovat jako termoska, ale chova se zaroven jako sklenik.

Zobrazit celé vlákno

-10
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 57 komentářů)

2. 3. 2007 22:36 | RR

Presne tak. Ale prosta akumulace tepla uvnitr nestaci i kdyz ma jeden zasadni vyznam: vyrovnava rozdil dennich a nocnich teplot. Pote co jsem zhlidnul hruzu u souseda, zacal jsem se o to zajimat ponekud vic. Pasivni dum nikdy nemuze dosahnout "pasivity" jen dobrou izolaci (technicky nemozne), je k tomu nutne ziskat aktivni tepelnou bilanci. A to se deje skrz povrch domu a specielni okna. Diky tomu slunecni paprsky dodavaji i v zime takovemu domu az nekolik KW tepla. A ted si predstavte, jak se to asi chova v letnich mesicich... Ten dum se ma chovat jako termoska, ale chova se zaroven jako sklenik.
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 3. 2007 0:25 | šarlatán

Je mi sympatický tvůj smysl pro zodpovědnost. Já jsem podobná škudlivá povaha, ale už zhruba dvakrát starší. Trochu pozdě se teď učím peníze taky správně využít. Dávej pozor, ať jsou pro tebe vždycky prostředkem, ne však hlavním cílem. Takže bych doporučil nespořit bezcílně, ale vždy s nějakým konkrétním plánem. Nejlíp tak, aby tě peníze někam popostrčily, daly ti možnost se něco naučit, v něčem rozvinout. Myslím tím třeba cestování, foťák, počítač, kamera, sportovní vybavení a tak. Můj první větší nákup byl před asi 15 lety počítač, který je dnes bezcenný, ale hodně mi pomohl se v začátcích něco naučit a kdoví, jak bych se dnes živil, nebýt tenkrát té "nerozumné" investice. Ještě lepší, než ušetřené peníze, jsou dobře utracené peníze.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2007 20:18 | Roman_architekt

V něčem máte pravdu! Mám s pasivními domy trochu zkušenosti z Rakouska. V zimě je to výborné- moc netopíte, ale v létě vás chlazení klimatizací stojí pomalu víc než vytápění normálního domu v zimě! Chyba je totiž v konstrukci! Dům potřebuje akumulační prvek- např. cihelné zdivo, beton, apod., ale tato složka se u nedotažených pasivních domů naprosto ignoruje. Tzv. pasivní dům je potom vlastně jenom bedna ze skelné vaty. Ta výborně izoluje (snadno vytopíte), ale neakumuluje ani teplo (když v zimě vyvětráte, tak ztratíte během okamžiku všechno teplo z domu), ani chlad (v létě máte uvnitř hic jako venku a to dostanete z baráku pouze klimou). Když se v létě nepoustila klima tak jakmile jsme na chvíli otevřeli okno tak jsme měli v baráku v Rakousku hnedka 29-30 °C. Takže pasivní dům ano, ale pouze s konstrukcemi s tepelně-akumulačními schopnostmi (což ho bohužel ještě trochu více prodraží).
+47
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2007 19:00

Je to tvůj názor, lidi jsou blbí, když valí půjčené prachy do nesmyslů. Pan Sponka je tu pro Vás.
+56
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2007 8:23 | Jarmila

Mně dnešní výstavba taky fascinuje. Procházela jsem si domky v satelitním městečku, když byly ve fázi hrubé stavby. Ty menší byly 2+1, malá rohová kuchyňka, bez obytného podkroví, na základové desce, bez komínového sopouchu. Takže vytápění bude buď elektřinou nebo plynem. Kotel bude v chodbě nebo v koupelně, jinam se nevejde. Protože nemá technické zázemí (sklep), dá si sekačku leda tak v ložnici pod postel. Kam dá na zimu květníky z okna mi bylo záhadou, asi do skříně. Protože si koupí auto, má vedle střechu sklopenou až k zemi. Z plochy pozemku zastavená polovina. Celá ta prča i s pozekem za cca 1,3 mega. Má to jedinou výhodu: můžete si dát kočárek s dítětem na zahradu, stejně jí moc nemáte. Ať byli komunisti jací chtěli, ale takové plýtvání půdou nebylo. U nás se navíc vilová čtvrť začala stavět těsně po revoluci, ale příprava pozemku byla ještě za socialismu. V duchu tehdejší ochrany orné půdy tam udělali skrývku orniny a tu odvezli. Nechtěla bych tam kultivovat ten úhor ani za zlaté prase.
+66
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2007 7:55 | Jana

Sporit nerovna se ukladat penize do banky. Sporeni je snizeni aktualni spotreby pod hranici aktualniho disponibilniho prijmu a jeji odlozeni na pozdejsi dobu. Co se s momentalne volnymi prostredky udela je vec druha - mohou se nechat lezet ladem nebo dat na ucet do banky (tj. udelat s nimi to, cemu rikate sporeni vy) nebo vyuzit nejak aktivne, tj. investovat. Ja usporim kazdy mesic kus sveho platu a tyto usporene penize investuji v podilovych fondech. Myslite, ze nesporim?
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2007 1:26 | Tomáš Marný

A co děti? Mají si kde hrát? Ona je ta spotřeba dost vysoká matematika, v současné době sice spotřebovává menšina obyvatel většinu energetických zdrojů, ale za několik málo let... Ta Vaše rada je na 2 věci, těm dětem to prodlouží život tak o 3-4 roky...
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2007 1:12 | Tomáš Marný

"Stavěly se nové byty, ale 4+1 na obytné ploše bytu max. 2+1, těm krcálkům se ani nedalo říkat pokoje." - tak tak, máte pravdu, dneska se na to jde zcela jinak, od lesa. Baráky jako kráva se staví na pozemku 450 m2, takže kolem baráku máte neuvěřitelných 0,75 m vlastního pozemku, a k sousedovi tudíž stejně neuvěřitelných 1,5 m. Rovněž ta plocha pokojů doznala pokroku, třeba můj spolužák má obývák, směšných 120 m2, v jednom rohu krb a sedačka, v druhém rohu sedačka a TV... Prostě špičkově využitý prostor. Bolševici dělali všechno špatně, dneska jdeme na všechno lépe... Akorát pár intelektuálů říká satelitním městečkům "paneláky naležato"...
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 21:09

Mně je 17 let a myslím, že i tak se chovám k penězům mnohem odpovědněji než mnoho dospělých. Mám sice výhodu, že za mě rodiče vše platí, ale proto všechny peníze (co mi prošly rukama díky brigád apod.) neutrácím za zbytečnosti jako jsou mobily a kdovíco ještě. A tak se mi podařilo na Vkladní knížce nastřádat už nějakou tu "korunku". Podle mě je tvrzení typu: "Nemám, tak si půjčím" velice nezodpovědné. Pokud bych si půjčil peníze, pak na opravdové nutnosti jako je byt, a to bych si to ještě dvakrát rozmyslel. Proto když vidím rodiny co si před Vánocema nakoupí kvanta opravdu zbytečných dárků - nač kupovat TV za 40tis a půjčit si, když koupím už za 12 tis a poslouží mi stejně tak dobře- pak je mi z toho špatně, když vidím jak si mnozí půjčjí na naprosté zbytečnosti. Toť můj názor. Myslím, že každý člověk který používá mozek přijde na to samé.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 2. 2007 20:20 | Jarmila

Jak jste přišli na to, že úspory kamsi mizí? Myslíte, že se spoří málo? Ano, můžeme to srovnávat se situací za komunistů, ale nevytrhávejme věci ze souvislostí. Za komunistů se - pravda - každý rok dokončovalo nějakých 35.000 nových bytů, nebyla zadluženost státu ani rodin, ale za jakou cenu? Stavěly se nové byty, ale 4+1 na obytné ploše bytu max. 2+1, těm krcálkům se ani nedalo říkat pokoje. Sice přibývaly nové byty, ale starší byty i domy se nechaly trestuhodně zpustnout. Lidi nesehnali zboží, proto spořili. Inovace a modernizace nebyla. Kam se peníze ztrácejí? Jen se vážení rozhlédněte kolem sebe a srovnávejte. Podívejte se na města, jak prokoukla, když se domy opravily, dostaly nové fasády. Popelky se z popela probudily do krásy. Po r. 1989 se mohutně plynofikovalo. Domácnosti se vybavily novými modernějšími spotřebiči. Byty se zmodernizovaly, místo umakartového jádra vznikají v rekonstrukcích nové moderní koupelny, kuchyně... Kam jdou tedy peníze? Do rekonstrukcí, do zvýšení kvality života! Můžete to sice srovnávat s výší úspor za minulého režimu, když tím vznikal velký vnitřní dluh a kvalita života byla podstatně nižší.
+54
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 2. 2007 17:31

Nevím proč bych dával inflační peníze do spořitelny a to jěště za mizerný úrok ze kterého zaplatím daň
+46
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 2. 2007 15:11 | tužka

jen k té energii a spoření. Pokud budeme energii spořit abychom ušetřili (vodoměry, spořivé zářivky,...) tak ušetříme velký kulový, protože např. vodárny a elekrárny budou mít menší objem spotřeby, tím pádem měně peněz a jelikož musí uhradit fixní náklady, které se menší spotřebou nesníží, plus variabilní a hlavně se jim zmenší zisk, tak na další období zdraží. My budeme o to víc šetřít a oni o to víc zdraží a my budeme...
+41
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 14:49 | RR

O nizkoenergetickych domech jsem nemluvil. Nic proti nim nemam. Prestoze mam 44cm porotherm, jeste jsem pridaval oproti puvodnimu planu 10cm mineralni vaty a na sokl 6cm XPS. Nizkoenergetickych domu stoji v okoli mnoho a zadny neni tak hnusny jako tahle mala pasivni krychle. Misto fasady cerne desky a zlate blystiva velika okna. Ten dum ma evidentne problemy s prilis velkym tepelnym ziskem od slunce temer po cely rok s vyjimkou zimy. Nicmene priznavam, ze to tohle je jediny pasivni dum co jsem videl na vlastni oci. Treba jine jsou hezci, prostornejsi a vyvazenejsi ;-)
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 14:23 | Sporic obrazovky

ad 1 ... vysoka cena ... pri vyssich cenach energii se rychle vrati
ad 2 ... je hnusna ... opravdu jsou vsechny pasivni a nizkoenergeticke domy hnusne? Jdete :-) (Btw. hranice energ. narocnosti "nizkoenergetickeho" domu v CR je na urovni maximalni mozne narocnosti bezneho domu v Nemecku. U nas je ten termin jeste hooodne pozadu a i nenarocne domy jsou pekni zrouti)
ad3 ... klima v lete ... nizkoenergeticke a pasivni domy by mely mit mnohem mensi potrebu "chladit" v lete, nez stare neizolovane domy, asi soused koupil hodne vypeceny domek
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 14:07 | Petr

A o kolik příjdu nějakou "výhodnou" investicí?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 14:03

Sporit se nevyplaci ! Investovat mozna - pokud tomu rozumite a mate na rizeni svych investic cas. Sporeni pri existujicim pomeru inflace a uroku ze sporeni je vyhazovani penez oknem. Za deset let prijdete o cca 20% = o petinu svych uspor. Proc tedy sporit ?????
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 2. 2007 13:28 | martin

S těmi ostrovy bych si nebyl tak jistý. Za pár let se může každý metr nadmořské výšky hodit! :)
U nás to není tak špatné. Pár let počkáme a teplé počasí přijde za námi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 12:57 | Patrik

ad1) dřívější míra úspor byla tak vysoká proto, že peníze nebylo za co utratit. Kromě základních potřeb (a to spoustu toho, co dnes považujeme za základní a nezbytné bylo tehdy nemyslitelné) vlastně nic nebylo a někdy nebyly ani ty základní potřeby (osobně pamatuji toaletní papír, prací prášky, vložky). A tak lidi spořili. Navíc pokud se už někdo k něčemu zajímavému dostal, snažil se to naopak co nejméně dávat na obdiv (opak dneška, spoustu lidí je schopno dát půl výplaty za oblečení a doma žužlat housku se salámem, popř. kupovat fake). Já si tedy nemůžu stěžovat - jsem normální zaměstnanec (v malé firmě) a mám se čím dál tím lépe. Když přišla "revoluce", tak jsem právě končil základní školu a tehnejší maximální sen bylo, že se jednou možná podívám do "Západního Německa". Dneska, když se ohlédnu zpátky, tak si uvědomím, že jsem byl na místech, o kterých jsem tehdy slyšel tak maximálně v hodinách zeměpisu a to ani ne o všech. Je to jen otázkou priorit - téměř všechno (kromě opravdu excesů) si běžný člověk může dovolit, ale musí si vybrat. Někdo chce mít velkou rodinu a jezdit s ní každý týden na chatu, někdo si raději zajede každý rok někam na jiný kontinent a někdo si chce zase koupit nějaký "bourák" a jiný všechno propije v práci v hospodě. Pokud má někdo dojem, že mezi lidmi je málo peněz, doporučuji navštívit takhle v prátek odpoledne libovolý supermarket eventuelně v libovolnou dobu restaurační zařízení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 11:51 | sualk

Vojto to jste opravdu přišel na věc, ale jde o to, aby jste je uměl též motivovat a pomoci jim se vymanit z finanční nevzdělanosti.Nabídnout jim směr rozvoje fungujících investic s cílem zhodnocení a né jenom dělat finanční poradce, kteří dokáží tito aktivity směřovat maximálně tak, že dopadne-li to pro klienty dobře pokrýt inflaci a ostatní si ponechávají jako svou provizi.Myslím si, že prostě je zde ještě mnoho rádobychtivých zlatokopů než-li opravdových znalců rozumných investic.Nemůžete tak tedy očekávat od těchto lidí,aby ze dne na den změnili své myšlení.Riziko vůči zisku je pak tímto opravdu obrovské a oni nemají tu správnou motivaci.Jejich ponechání peněz na vkladní knížce je potom stále ještě tou nejlepší investicí a nemůžete je z toho obviňovat.Vidím zde stále proto veliké možnosti do budoucna.Zkuste právě třeba i Vy jste-li silným finančníkem se v tomto směru poctivě angažovat a tyto lidé získat poctivým podnikáním.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2007 11:27 | Chains

Ma, troubo, nebo myslis, ze kdyz budes palit a svitit jako blazen, ze ti slevi?? Zdrazi tak jako tak. Nebo uz jsi zkousel prestat jist, ze by pekarnam klesl odbyt a dali ti rohlik za 0,30 Kč ??
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Martin Roman

manažer, ČEZ

Pavel Tykač

podnikatel, Czech Coal

Martin Roman
ÚSPĚŠNOST
25,00 %

z 4 duelů
×
Pavel Tykač
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services