Daň z příjmů 2007: co se mění?

Lenka Fialková | rubrika: Co se děje | 24. 1. 2007 | 22 komentářů
Začátek roku 2007 nepřinesl daňovým poplatníkům rozsáhlou novelu zákona o daních z příjmů, jako tomu bývalo v uplynulých letech. Zákon byl ovšem novelizován v průběhu roku 2006 jedenáctkrát, a to drobnými novelami souvisejícími s jinými zákony. Mění se systém vyplácení cestovních náhrad, k zásadní změně dochází v oblasti zdanění zaměstnaneckých benefitů. Na co dalšího bychom se měli připravit?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 4. 2007 1:44

Odpočty daňové - (7200) na poplatníka - měly by se při rovné a zvýšené dani na 15 procent týkat alespoň částečně i všech důchodců, kteří mají event. zdanitelné příjmy. Jinak se tito dostávají do kategorie plátců, kteří jsou novelami poškozování. Již tak jsou t.zv. starodůchodci ( t.j. ti, kteří mají vypočítán důchod ještě podle starých předpisů před 1.1.1996) velmi znevýhodněni. Bohužel dnes se na spravedlnost a zvláště pro seniory , nehledí.

+52
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 3. 2007 13:56, bjaja

jajka prosím o radu jaká je minimálni hranice ,do které se nemusí platit dan z příjmů OSVČ příklad: příjem z pronajmutí zemedělské půdy. Děkuji Jarka

-20
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 22 komentářů)

2. 4. 2007 1:44

Odpočty daňové - (7200) na poplatníka - měly by se při rovné a zvýšené dani na 15 procent týkat alespoň částečně i všech důchodců, kteří mají event. zdanitelné příjmy. Jinak se tito dostávají do kategorie plátců, kteří jsou novelami poškozování. Již tak jsou t.zv. starodůchodci ( t.j. ti, kteří mají vypočítán důchod ještě podle starých předpisů před 1.1.1996) velmi znevýhodněni. Bohužel dnes se na spravedlnost a zvláště pro seniory , nehledí.
+52
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 3. 2007 13:56 | jarka

jajka prosím o radu jaká je minimálni hranice ,do které se nemusí platit dan z příjmů OSVČ příklad: příjem z pronajmutí zemedělské půdy. Děkuji Jarka
-20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 2. 2007 8:06

Docela to jde.Já jako podnikatel jezdím na SC do zahraničí a používám stravné a kapesné na základě vyhlášky z.r.1992.Platí to v nové podobě také.Díky.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 2. 2007 19:08 | přeběhlík

Tak ty změny opravdu musel připravovat někdo,kdo je mimo mísu.Snad si nemyslí,že se zaměstnanec bude svážet do práce osobním automobilem a pak si to nechá zdanit. (Dále svoz zaměstnanců do práce osobními automobily).Takové benefity opravdu zaměstnanci přivítají,jen tak dále v absurdistánu.
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 1. 2007 12:02 | Jirka

Potřebuje-li zaměstnavatel několik občas pojízdných zaměstnanců, nebude mnohdy dražší koupit pár ojetin a snížit si základ daně o veškeré náklady spojené s jejich provozem, údržbou a pojištěním, než platit část nákladů na provoz většího počtu aut. A nejde jen o auta. Jestliže zaměstnanec s mizernou mzdou má financovat ze svého příjmu po zdanění auto, část nářadí, pracovní oblečení a jiné výdaje, spočítá si, že se mu za to skoro nevyplatí chodit do práce.
Pokud má mít zaměstnanec spoluúčast na nákladech podnikání (což v mnoha případech vnímám jako pozitivní prvek - zaměstnanci si vlastního vybavení budou více vážit), měl by mít také možnost tyto náklady odčítat v plné výši od svého základu daně. Pokud ovšem zaměstnavatel pouze přesune náklady na zaměstnance, firma jako celek pak zbytečně více platí státu a je finančně slabší. Máte ovšem pravdu, že nelze jednoznačně říci, co by za současné situace (legislativy) dopadlo lépe. Zda plýtvání na daních nebo na fasovaném vybavení. Chtělo by to skutečně pravicovou úpravu ZDP.
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2007 13:20 | jezevec

Rozumné by to asi bylo, ale ne vždy ufinancovatelné. Pak má zaměstnavatel na výběr: platit cesťáky, a nebo zaměstnance vyrazit a jejich pracovní místo zrušit. Co je lepší? Sám nevím. Každopádně na podmínky pracovní smlouvy přistoupíte nebo ne.
+50
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2007 12:17 | Jirka

Auto jsem si koupil až na nátlak zaměstnavatele. Jinak bych ho asi dodnes neměl. Teď je v bazaru a další nemám v plánu. Právě proto, že je to hrozně nerentabilní a dostal jsem náhradu jen z části, už bych na to v budoucnu nepřistoupil. Chápu sice, že malý podnikatel nemůže držet několik služebních aut, ale na druhou stranu jen málokdy bylo třeba, aby každý technik jel někam jinam. Kdybychom se střídali o 2 služební auta, svět by se nezbořil. Takto jsme jezdili 3, každý vlastním a na náročnější akce i jedním společně. Takže většina jízd byla jen do práce a z práce jako přistavování vozidla pro případ, že se někam pojede. A to bez náhrady. Rozumné by mi to připadalo tak, aby se soukromé auto používalo ve výjimečných případech a pak aby náhrada skutečně pokrývala všechny provozní náklady. Na každodenní jezdění by měl mít zaměstnavatel rozumný počet služebních aut.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 1. 2007 14:48

Podle toho, co píšeš, jsi najezdil v průměru 400 km měsíčně (300 služebně, 100 soukromě), tedy cca 5 tis km za rok.
Tys najezdil soukromě jenom něco přes 1000 km / rok? K čemu pak auto? To se nediv, že opravy byl relativně drahé k najetým kilometrům.
Kdybys jezdil jenom soukromě, přijde tě povinné ručení na 4 Kč / km. Olej bys taku musel měnit, batetii asi ne tak často. Gumy také vydrží díle než rok a měl bys je, i kdybys nejezdil služebně.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 1. 2007 13:18 | Jirka

Ano, je to 3,80. Jezevce ovšem chápu. Sám jsem jezdil pro bývalého zaměstnavatele. Nenajezdil jsem 1000 km/měs., ale jen 300 (z toho 65 neplacených) každodenním přistavováním vozidla z vlastní garáže před provozovnu, kde jsem ho nemohl nechávat přes noc. Většinu jízd jsem měl krátkých na studený motor, nejdelší cca 20km. Průměrná spotřeba dle TP 6,17, skutečná v létě 7, v zimě 10. Ačkoli jsem měl jen lidové vozítko korejské výroby, gumy mne stály 1600 letní (Barum) a 2000 zimní (Kormorán). V přepočtu na rok 720,- Výměna oleje každoročně cca 1000. Za novou baterii, opravu prahů, blatník, brzdové destičky, čepy řízení, manžetu poloosy, držák ramene, přední pera, provozní náplně mimo benzín a mot. olej, gumičky stěračů jsem dal cca 4200 ročně. Za technickou, emise a povinné ručení dám ročně asi 4500. Nemohu přesně vyčíslit opotřebení dílů, které jsem nebyl nucen vyměnit. O nákladech na auto (mimo autorádia a dalších doplňků pro své pohodlí) a příjmech za cesťáky jsem si vedl přehled i s grafem. Z něj je jasně vidět, že (vyčíslené) nutné náklady překonaly cesťáky zhruba o 6000 ročně. To, co nyní za auto dostanu od bazaru, pokryje téměř přesně ten přesah nákladů. Využití auta bylo v poměru 3:1 (služební : soukromé). Když v tomto poměru podělím pořizovací hodnotu ojetiny, vychází mi, že jsem zaměstnavateli věnoval ročně 14719,- Kč a spoustu času na údržbě vozu. Pokud by pro mne mělo být takto "výhodné" jezdit pro dalšího zaměstnavatele vlastním autem, raději si najdu jiné zaměstnání.
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 1. 2007 9:01 | Sporic obrazovky

Jezevce, Jezevce, ja se te zastaval a tys nepochopil :-D
+38
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2007 13:13

Je to 3,80, stejně jako loni
Když najedeš měsíčně 1000km, je to 3800, ročně pak cca 45000. To je mnohem víc naž na olej a gumy.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2007 12:15 | jezevec

No dobře je to 3,50. Tak na ojetí gum to stačí a možná i na výměnu oleje. Spokojen?
-16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2007 10:23 | Sporic obrazovky

No to opravdu nechapete. V te nejsocialistictejsi zemi EU maji prave co nejvice takovych nahrad vcetne proplaceni dennich nakladu na cestu do prace (autem i na kole!). Na oko zdaneni vyssi nez ve Svedsku a v realu kazdy odepisuje, co muze. Cim nizsi dane, tim mensi motivace pro obe strany tyto odpisy provadet (administrativni naroky).
A pokud posilam zamestnance na business trip, kde ma pozvat 6 kolegu na veceri a drahym vinem je "motivovat" k podepsani kontraktu, proc bych mu to nemel vynahradit vysokymi cestovnimi nahradami a proc by je mel on danit? Jezdite na sluzebky? Pokud byste jezdil, o logicnosti zakona byste se zminovat nemohl.
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2007 10:17 | Sporic obrazovky

Proc ta hrubost a utoky? Krome 2,-/km ma pravdu.
-14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2007 2:13

Hele pindalisto, nech toho. Motáš páté přes deváté, pracák je tvým domovem a v rámci orální kulturistiky v řadě na sociálce vysíláš tisíce tvých "zaměstnanců" jejich Mercedesy do Hamburku na služebky (už nepij, očividně ti to nedělá dobře) - kdes vzal 2 Kč/kilometr jako "amortizační paušál" automobilu? Zkus raději navštívit obvoďáka, snad ti doporučí kvalitní odborný dozor - Bohnice, Kroměříž, Opava, atp. Pá pá továrníku :-))))))
-19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2007 15:49 | jezevec

Zřejmě znáte cestovní náhrady pouze z tiulu státního úředníka. Jenže ono je to podstatně složitější. Zaměstnanci mohu proplatit benzín - ale podle průměrné spotřeby v techničáku, nikoliv SKUTEČNOU spotřebu - a jistě víte, jak romanticky nadnesený údaj je číslo v techničáku. Nepočítá s klimatizací, s dopravní zácpou, s poskakováním po městě, s opotřebením vozidla. Zaměstnanci mohu proplatit paušál za amortizaci vozidla - ale kupodivu 105-schade má stejné amortizační paušály jako slušné auto střední třídy. pravdu si mysíte, že 2 koruny na kilometr jsou dostatečnou a férovou náhradou za ojetí soukromého merecdesa? Ani na gumy. Zaměstnanci nesmím legálně proplatit firemní večeři s klienty, protože nějaký závistivý primitiv usoudil, že to bude nedaňový výdaj, přestože je to zcela jednozančně "výdaj nezbytný k dosažení a udržení příjmů". Zaměstnanci nesmím prplatit cestu do práce, přestože z mnoha různých dobrých důvodů potřebuji aby byl v práci svým autem, a bez mého přání by přijel šalinou. Takže proto jsem uvítal, že cestovní náhrady konečně budou smět reflektovat realitu, abych mohl zaměstnancům refundovat jejich reálné výdaje. Bohužel - ty zákony dělali stejní primitivové jako ty zákony předchozí. Takže proto ta fiktivní cesta jednou za měsíc do Hamburku. Já stát neokradu, jen si zaúčtuju to o co mne stát ojebal. Ano, jde tak i šidit, ano.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2007 12:30 | MoB

Tak nevím, mně to v mnoha případech připadá jako přesun danění určitých "požitků" ze zaměstnavatele na zaměstnance. Např. to přechodné ubytování - pro zaměstnavatele je to daňově odečitatelný výdaj, ale zaměstanec to musí zdanit... Je to jakési divné.
Jak správně v diskusi poznamenal Jirka, skutečné náklady by se měly odečítat v plné výši a příplatky (jako za práci v neděli apod.) pokud by byly tak normálně ve mzdě.
Čím jednodušší systém, tím lépe - horší to budou mít jenom ti co ten systém obcházejí, protože takových cestiček ubude...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 1. 2007 12:24 | Jirka

Smyslem cestovních náhrad je NAHRADIT zaměstnanci výdaje, které musel kvůli služební cestě nařízené zaměstnavatelem vynaložit ze svého. Nikoli poskytnout mu nějaké dobrodinní nebo další příjem. Jejich zdanění jako příjmu je tedy nesmysl. Zdanit by se mělo takové plnění (část), které přesahuje skutečně vynaložené a prokázané náklady. Tedy předložené jízdenky, letenky, stvrzenky z restaurací a hotelů by měl zaměstnavatel proplatit z nákladů bez zdanění. Samozřejmě s výjimkou případů nepřiměřené konzumace nebo komfortu. Další paušální příplatky jako za ztrátu času na cestě, odlučné apod., by mělo být zdaněno jako součást mzdy. Stejně jako třeba příplatky za noční nebo ztížené pracovní podmínky.
Právě ta přemíra podmínek, kterou naši zákonodárci vymýšlejí v obavě, že je někdo okrade, vede k nepřehlednosti, která dovoluje šikulům okrádat stát na celé čáře. A na druhé straně nutnost posouzení nároku v případech, jako je v poslední části článku, vede ke korupci. Tedy k okrádání státu jeho vlastními zaměstnanci.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2007 10:28 | Gergi

Omlouvam se, nahrady ... by byly
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2007 10:27 | Gergi

Ja nejak nechapu vas prispevek. Pokud by to tak nebylo, vsichni bychom meli minimalni mzdy a zbytek by byli nezdanitelne cestovni nahrady. Zakon mi prijde logicky. Poznamku o fiktivni ceste do Hamburku radeji nebudu komentovat.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ondřej Bartoš

podnikatel a investor, Credo Ventures

Marek Dalík

lobbista a podnikatel

Ondřej Bartoš
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Marek Dalík
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services