Vyšší minimální mzda: zbohatneme, nebo ztratíme práci?

Každý rok v lednu dostáváme od Ministerstva práce tradiční péefku v podobě vyšší minimální mzdy. Ta má, také tradičně, své zapřísáhlé odpůrce i horlivé zastánce. Podívejme se na tzv. většinové ekonomické názory, ale zejména na zcela protichůdné výsledky renomovaných studií. Řeč bude o vlivu minimální mzdy na chudobu a na druhé straně na nezaměstnanost.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 1. 2007 9:15, Larus

Nemusí jít nutně o pokus ovlivňovat veřejné mínění. České školství bohužel neučí lidi myslet, a pak si musím na diskusích číst podobné hlouposti. Není studie jako studie. Obě se (hypoteticky, nečetl jsem je) snažily najít pravdu. Za tím účelem si nějak definovaly hřiště. Obě zjistily, jak to na tom jejich hřišti je. Když se výsledky řídíte, musíte vědět, jestli se vůbec zjišťovalo to, co chcete vědět. Tedy: pokud je vaším vrcholným zájmem zvýšit zaměstnanost ve faastfoodu s nějakými vlastnostmi, zvyšte minimální mzdu. O důsledcích zvýšení minimální mzdy na celou zemi ale uvedená studie neříká ani ň.

Zobrazit celé vlákno

+52
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 1. 2007 6:56, ja

Ac se povazuji za pravicoveho volice, tak s minimalni mzdou souhlasim. Pokud clovek pracuje na plny uvazek, pak by mel mit takovy minimalni cisty plat, aby uzivil bez problemu sebe a najemni byt. S priskrcenym opaskem i manzelku a 1-2 deti. A pokud nejaky podnikatel podnika tak, ze toto neni schopen zaplatit, tak at jde do Ciny, nebude ho tu skoda.

Zobrazit celé vlákno

-25
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 21 komentářů)

22. 1. 2007 10:55 | Daniel

zrušení min.mzdy neudělá nic,protože většina podnikatelů k minimální mzdě vypláci na ruku, takže stratu zaznamená akorat stát ve snížení výběru daní.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 16:59 | QEntity

Přesně tak... Roztočením inflační spirály si můžeme ublížit všichni...
A i kdyby to náhodou nemělo na inflaci vůbec žádný vliv, tak by podobná metodika způsobila tlak na relativní snižování mezd těch nejschopnějších, což by vedlo k nejrůznějším deformacím trhu a ekonomiky způsobené ztrátou motivace těch nejschopnějších něco dělat.... Výsledkem by byl zákonitě nižší růst HDP i bohatství národa... A v neposlední řadě by to mohlo způsobit stagnaci a úpadek podobné ekonomiky...
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 16:44 | QEntity

Zcela překvapivě, ve fast foodech pracují v cizině především nízkopříjmové skupiny... U nás svého času pracovali v tomto oboru i VŠ... Nemohu se ubránit dojmu, že to bylo něco velmi špatného... VŠ mozky je potřeba využívat efektivněji...
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 16:41 | QEntity

By měl mít znamená, že někdo musí garantovat, že si ten zaměstnanec skutečně dokáže vyprodukovat hodnotu alespoň minimální mzdy... A to je ekonomický nesmysl...
Daleko lepší je systém bez minimální mzdy, kde se každému vyplatí vydělat i korunu navíc... Něco takového, co ODS označila jako rovnou sociální dávku... A je jen na Vás, jestli budete pracovat a nebo ne...
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 16:05 | jezevec

Takový minimální čistý plat, aby uživil manželku a dvě děti???? V takovém případě by ale minimální mzda nebyla 8000 ale 28.000 - a ekonomika by se zhroutila do 24 hodin. Zapomněl jste na jednu základní věc - účelem a smyslem mzdy NENÍ zajistit zaměstnanci cokoliv, tím, méně jeho životní jistoty - účelem mzdy je aby si ZAMĚSTNAVATEL zajistil nějaký pracovní úkon lépe než subdodavatelskou firmou nebo zakoupenou technologií. Neb mzda není nárokovým požitkem, ale odměnou za přínos zaměstnance zaměstnavateli - potřeby zaměstnance mzdou nejsou a hlavně nemohou být zohledněny. Každá pracovní příležitost, která nestojí za minimální mzdu, tak prostě nebude provedena. Kdo to nechápe jsou obvykle právě ti lidi, kteří tím přijdou o práci. Prostě tam kde by se uživily dvě prodavačky za 6000 - bude jedna za 9 a sedře se xmrti, a kde se neuživí ani ta poslední tam se krám zavře uplně. Tam kde by se fabrika mohla uklízet každý týden, kdyby se uklízečky spokojily s menším platem - se bude uklízet jen jednou za měsíc. Tam kde by mohl být údržbář za nízký plat na plný úvazek - najme se firma která udělá vždy jen to co je akutně potřeba, a případně one-man živnostník na kterého holt žádná minimální mzda není aplikabilní.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 14:34 | Pavel

Právě ten příběh vašeho kamaráda ukazuje, jak je škodlivé jakékoliv zasahování státu a regulace. Myslíte, že by ten podnikatel toho vašeho kamaráda odmítl, kdyby se mohl skutečně svobodně rozhodnou, koho zaměstná, a nemusel by zohledňovat pokřivení trhu státní regulací? A proč za to dáváte vinu tomu podnikateli, on dělá je to, co musí, minimalizuje náklady a maximalizuje zisk, jinak by nepřežil. Že v tomto případě to bylo k vašemu kamarádovi nespravedlive, není vina toho podnikatele, ale jen a pouze státní regulace.
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 11:51 | Peepino

Pro Radka mohu jen dodat, ze podnikatele maji spatne image jednuse podle toho, ze stejne jako v reklame plati - ,ze na horsi se snadno nadava a stezuje, lepsi se jaxi automaticky povazuje za samozrejme - tudiz se o tom nemluvi a kdyt tak pouze okrajove.
Jinak co se tyce nekterych stoupu na pracaku - souhlasim, ale prosim vsechny nezamestnane nehazte do jednoho pytle. Pro mne take vsichni podnikatele nejsou zlodeji a vyzirky. Ale kdyz jste jiz dal priklad na "umouneneho nezamestnaneho" tak ja vam dam rovnez z praxe priklad na "vychytraleho podnikatele", ke kteremu se sel hlasit kamarad vyuceny co by jako cisnik, ale dozvedel se, ze dotycny ceka pres inzerat na UP az mu tam z pracaku poslou absolventa aby mohl pobirat dotace na absolventske misto - to me stejne zveda zaludecni stavu jako vas nezamestnany s neurvalym chovanim vuci pracovnikum UP. Ono rozlozeni volicu v republice take bohuzel o necem vypovida, nebo se snad domnivatee ze v ruznych oblastech ziji uplne odlisni lidi? Domnivam se, ze jejich volebni nalada je dana presne okolim a mistem kde se nachazeji. Je to jak v zamestnancich tak i v zamestnavatelich, ale myslim, ze to tu jiz psala Jarmila - podnikatel by jednoduse mel nabizet mzdu takovou za kterou uzivim sam sebe a zaplatim svuj byt. Podnikatel muze argumentovat, ze to je hodne, ale cloveku ktery jezdi co dva roky v nove luxusni kare protoze to stat umoznuje a borec na to ma se proste verit, ze se mu nedari proste neda. Pak jsou tu drobni zivnostnici, kteri splaci tak tak skodovku a tam jejich narek chapu, ale zase plati pokud si najimam cloveka - musim jej dustojne zaplatit aby clovek mohl zit, nikoliv prezivat....
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 11:12 | Jirka

Radku, Váš příspěvek mohu jen podepsat.
A dodám něco na přilepšenou: Před pár dny jsem byl svědkem odchodu mladého umouněnce z pracáku, který hlasitě a sprostě nadával. Z jeho slov jsem jasně pochopil, že mu nabídli nějakou nekvalifikovanou práci za 3000 (tedy zřejmě na částečný úvazek), protože o něho jinde nestojí. A tak posílal úředníky kamsi. Tak si říkám: K čemu je zaručená minimální mzda, když ji dokáže obejít i státní úřad? Komu se nechce makat a případně se rekvalifikovat, minimální mzda žádný blahobyt nezajistí a před chudobou ho neochrání. A komu se chce, ten se nemusí nechat vydírat jedním zaměstnavatelem čínského ražení. Na naší průmyslové zóně firmy hledají i nedostudované, jen když se budou ochotni naučit obsluhovat automatickou linku nebo dělat méně příjemnou jednoduchou práci. A platí minimáně 1,5 násobek minimální mzdy. Ti, kteří si stěžují, že nikde nedostanou práci, odcházejí sami z takovýchto pracovišť nanejvýš po pár dnech, nebo odmítají tu práci dělat, takže je zaměstnavatel vyhodí. Neodcházejí ale od přijímacího pohovoru. Věřím, že na některých místech je opravdu o pracovní místa nouze, ale mnohdy je to jen výmluva.
+43
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 1. 2007 10:53

minimální mzda by se měla ze zákona odvozovat z průměrné mzdy ve vyši 5http://adcz.hit.gemius.pl/hit redir/id=0rrgwuNEI551Oam1HCWsm GazzXXZy_dIqaJV_vgH9Qf.07/stpa ram=uioihsfhcc/sarg=NC/url=htt p://gdecz.hit.gemius.pl/hitred ir/id=ctI6r0cWZ4YMdrLMfC3EXfWp .j5FluLaHCsP4NqvSuj.I7/stparam =rglqdmqlhj/url=http://www.vod afone.cz/business/services/vpn /partner/index.htm0procent aby
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 1. 2007 10:53

minimální mzda by se měla ze zákona odvozovat z průměrné mzdy ve vyši 5http://adcz.hit.gemius.pl/hit redir/id=0rrgwuNEI551Oam1HCWsm GazzXXZy_dIqaJV_vgH9Qf.07/stpa ram=uioihsfhcc/sarg=NC/url=htt p://gdecz.hit.gemius.pl/hitred ir/id=ctI6r0cWZ4YMdrLMfC3EXfWp .j5FluLaHCsP4NqvSuj.I7/stparam =rglqdmqlhj/url=http://www.vod afone.cz/business/services/vpn /partner/index.htm0procent aby
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 1. 2007 10:39 | Radek

Nevím, ale mám pocit, že se jedná spíše o názory výrazně LEVICOVÉHO voliče :-). Poptávka a nabídka na trhu práce určitě nevzniká díky podnikatelům odcházejícím do Číny, že.. Pracovní vztah vzniká na základě oboustranné dohody, mimo jiné i dohody o mzdě. Jsem-li si vědom svých potřeb, kvalifikace a schopností, nebudu vstupovat do pracovního poměru, který mi nepřináší dostatečnou mzdu. A je zcela jedno, jestli je to státní úřad nebo budoucí čínský podnikatel :-). Problém nevytváří základní sazba minimální mzdy (zaručené mzdy), ale odvíjející se již umělé navyšování tarifů pro ostatní kvalifikace (referent již nemá zaručenou mzdu 8 000,- ale např. 10 000,- Kč), když tyto tarify jsou dle ZP i pro podnikatele závazné. Jedná se vlastně o socialistický způsob určení základní výše mezd pro celé hospodářství v celém spektru zaměstnanosti. A o tomto žádná z informací o studiích dle výše uvedeného článku nehovoří.
PS - Pročpak panuje názor, že co podnikatel to zloděj nebo neschopný člověk ? Že by k nám stále promlouval Gottwald ? Jaké je procento těch, kteří dávají práci ? Eminentní tlak sociálně demokratických vlád na zvýšení zaměstnanosti ve státním sektoru ještě dosud nepřevážil nad podnikateli.....
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 9:15 | Larus

Nemusí jít nutně o pokus ovlivňovat veřejné mínění. České školství bohužel neučí lidi myslet, a pak si musím na diskusích číst podobné hlouposti. Není studie jako studie. Obě se (hypoteticky, nečetl jsem je) snažily najít pravdu. Za tím účelem si nějak definovaly hřiště. Obě zjistily, jak to na tom jejich hřišti je. Když se výsledky řídíte, musíte vědět, jestli se vůbec zjišťovalo to, co chcete vědět. Tedy: pokud je vaším vrcholným zájmem zvýšit zaměstnanost ve faastfoodu s nějakými vlastnostmi, zvyšte minimální mzdu. O důsledcích zvýšení minimální mzdy na celou zemi ale uvedená studie neříká ani ň.
+52
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 8:20 | Jarmila

O různých názorech se nepřu, stejně jako o možnosti názor změnit, pokud jsme dostala nové informace, které jsem předtím neznala. I to se stává a pochopím to, protože někdy je určitý názor výsledkem neznalosti. Jen mi připadá divné, že odborníci provedli výzkum a při něm došli k přesně opačným výsledkům. Ti už mi nepřipadá jako solidní výzkum, ale pokus ovlivnit veřejné mínění ve prospěch mnou hlásaného názoru. To je zas bohužel realita dneška.
+38
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2007 6:56 | ja

Ac se povazuji za pravicoveho volice, tak s minimalni mzdou souhlasim. Pokud clovek pracuje na plny uvazek, pak by mel mit takovy minimalni cisty plat, aby uzivil bez problemu sebe a najemni byt. S priskrcenym opaskem i manzelku a 1-2 deti. A pokud nejaky podnikatel podnika tak, ze toto neni schopen zaplatit, tak at jde do Ciny, nebude ho tu skoda.
-25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 1. 2007 17:56 | Josef

Naštěstí už nejsme nuceni poslouchat jeden oficiální názor, čili existují různé pohledy, a díky za to. Pro mě je to užitečné - např. až půjdu volit, chci mít podklady pro to, abych si mohl udělat svůj názor na různé důležité věci. A minimální mzda je bezpochyby jednou z nich. Nevím, ale připadá mi, že by tento postup měl být normální. Nechápu, o jakých plcích mluvíte. Jestli má být fakt, že na daný problém existují různé názory, důvodem k tomu, aby se o tom raději vůbec nemluvilo, pak jste vedle. Já naopak chci znát různé přístupy a rozhodnout se sám, který mi připadá smysluplnější.
+49
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 1. 2007 16:28 | Jarmila

Co chce článek naznačit? Podobné plky mi připomínají výsledky jednoho nejmenovaného výzkumného ústavu. Firma v r. 1990 vymyslela jakousi novinku, která jsouce namontována do auta, měla šetřit dosti pohonných hmot. Pro uvedení na trh bylo třeba, aby bylo toto zjištění podpořeno odbornými testy. I oslovila kterousi zkušebnu a ta testy provedla. Jejich výsledek byl ohromující: když si to do auta namontujete, ušetříte minimálně 30 % pohonných hmot! No, nekupte to za ty peníze. Někteří zákazníci si výrobek zakoupili a nestačili se divit. Některým zákazníkům to pohonné hmoty šetřilo, jiní na tom byli stejně, jiní měli spotřebu vyšší. Následně se ukázalo, že zkušební ústav sice testy provedl, ale protože si zákazník přál určitý výsledek, tak prostě nevyhovující testy škrtli, jako že je neprováděli. Výsledek byl, za něj patřičně zaplaceno. Firma po několika letech tahanic s nespokojenými zákazníky stáhla výrobek z trhu.
Článek je o tomtéž: provedli jsme náročný a zdlouhavý výzkum a zjistili jsme cosi. Druzí provedli jiný výzkum a došli k přesně opačným výsledkům. Vyberte si, který výsledek se Vám lépe hodí do krámu a ten pak prezentujte, oba sjou podepsány renomovanými výzkumníky.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 1. 2007 15:58

Prijde mi prirozene, ze minimalni mzda(MZ) zveda nezamestnanost, protoze jsou jiste cinnosti, na ktere se nevyplati najmout silu za 8kkc. Ale vyplatily by se za napriklad 4kkc. Bohuzel zadny podnikatel do toho nepujde, protoze existuje 8mi tisicova MZ (neuvazuji schwarz system, zivnostak...). Na druhou stranu ja vubec nejsem odpurce MZ. V jistych situacich to muze byt bic na nenasytneho vykoristujiciho podnikatele v rukou proletare - receno terminologii minulosti:-).
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 1. 2007 15:06 | mirda

s radostí bych chtěl vidět ty kteří toto odsouhlasili jak by za to pracovali a ještě žili ha ha
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 1. 2007 13:33 | Jirka

Domnívám se, že zvýšení zaměstnanosti ve Fast Foodu bylo způsobeno následovně: Zvýšení minimální mzdy přilákalo i zodpovědnější a schopnější zaměstnance, než jsou sezónní brigádníci, studenti, apod. Tím se zvýšila spokojenost hostů, což mělo za následek vyšší návštěvnost těchto restauračních zařízení a vyvolalo potřebu zvýšit stav obslužného personálu.
V takových typech zaměstnání, kde je vazba mezi minimálně hodnoceným zaměstnancem a zákazníkem jeho zaměstnavatele dostatečně úzká, může zvýšení minimální mzdy vyvolat příznivý efekt. Zjednodušeně řečeno: funguje to tam, kde zaměstnavatel příliš škudlil na mzdě a tím bránil kvalitě vstoupit do jeho firmy. V těchto případech se ale pomáhá zaměstnanosti kvalitnějších zaměstnanců. Bylo by rovněž možno diskutovat o míře nesprávnosti zasahovat do strategie zaměstnavatele, což v tomto případě snižuje rozdíly v kvalitě poskytovaných služeb a omezuje tedy zdravou soutěž mezi firmami, které služby poskytují. Ty, které význam dostatečného ohodnocení personálu pochopily samy, nezískají nic - naopak mohou přijít o část klientely, která se přesune k těm, kterým bylo nařízeno platit zaměstnance lépe.
V zaměstnáních, kde minimálně hodnocení zaměstnanci dělají jednoduché a pomocné práce, jejichž kvalita se minimálně nebo vůbec nepromítá do výstupního produktu, je umělé zvyšování minimální mzdy kontraproduktivní, neboť způsobí jen vyšší náklady zaměstnavateli, ale nepromítne se do tržeb.
V článku uvedené studie tedy mohou být účelové, neboť jsou zaměřeny pouze na určité oblasti podnikání, kde bude vliv minimální mzdy různý.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 1. 2007 13:03 | Jirka

To by ta mzda vypadala jako pes, honící se za vlastním ocasem. Zvýšením průměrné mzdy by se musela zvýšit minimální mzda, což by zase zvýšilo průměrnou mzdu, atd. Ideální podmínky pro roztočení inflační spirály.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Blažek

politik

Daniel Křetínský

podnikatel, EPH a AC Sparta Praha

Pavel Blažek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Daniel Křetínský
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services