Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Otázka financování vzdělání na vysokých školách patří nejen mezi ty, které ve veřejných diskuzích vyvolávají největší emoce, ale kde se vyskytuje i nejvíce nedorozumění až demagogie. Podívejme se, kam nepochopení veřejnosti vede, kam evropské vysoké školy přivedla chybějící přímá finanční zainteresovanost na uplatnění svých absolventů. Máme pro vás i unikátní žebříček světových univerzit podle kvality vzdělání a výsledků vědeckovýzkumné činnosti.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 11. 2006 14:09, Larus

Souhlasím, ale nic z toho, co uvádíte, se v žebříčku neprojeví, protože podle toho školy nebyly hodnoceny. Vliv má počet nobelovek a nobelistů, počet a kvalita vědeckých publikací, vysoce citovaní pracovníci a poměr výkon/velikost instituce. V tomhle jsou možná Indové prostě pozadu. Navíc si myslím, že od stého místa dál už v podstatě není podle čeho hodnotit (UK žádné nobelisty nemá a vysoce citovaných pracovníků je v celé ČR asi 10), takže těch 200 míst bych nebral stejně jako rozdíl mezi první a dvoustou institucí. Taky neznám poměry v Indii, třeba jsou špičkoví na Indické poměry a na Evropské už ne...

Reagovat

 

+43
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (MSpacek 02. 11. 2006 12:54)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 11. 2006 23:04, X

Dobrý den, vystudoval jsem při zaměstnání veřejnou VŠ, za školné jsem si pak rozšířil dalším studiem znalosti v oboru. Jsem veřejný zaměstnanec, pracuju v náročném a mizerně placeném oboru. Dělám nadnormativní výkony za státem regulovanou mzdu - odpovídá platu brusiče či soustružníka s dvouletou praxí v našem kraji...
Buďme upřímní. Většina čtenářů stejně vnímá jen tu stránku školného. Školné - klidně, ale není možné jej zavést v současné situaci. Víte proč ? Kdyby bylo jen trochu ekonomické (vysoké) - znamenalo by zavření mnoha škol. Nevěříte ? Mám kamaráda ze studií, pracujícího částečně i pro Akademii věd. Sám přiznává že se Boloňská deklarace, Bc. studia a rozšiřování fakult je jen výchova budoucích nezaměstnaných.
Pokud dnešní magistři neumí ani tolik co někteří pamětníci z klasických G (gymnázií) - tak se nedivte...
Otázka kvality vš - citační indexy, nositelé Nobelovek - to je vše v pořádku. Ale výkonnost vš se měří ve světě jen a hlavně penězia tzv. produktivitu. To ale není správné a asi ani nejlepší. Ti kdo znají život VŠ a vědu, vědí proč...

Reagovat

 

-6
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

1. 11. 2006 8:33 | ja

Absolvovali jste vysokou školu? Ano, verejnou ceskou VS placenou z penez danovych poplatniku (timto jim vsem dekuji).
Byli byste ochotní za vzdělání platit? Ano, ale po placenem vzdelani bych se asi priste ohledl v zahranici. A sve deti v tom take podporim. Samozrejme nejsem ochoten uzavirat smlouvu se statem zpetne a platit za uz "zdarma" absolvovanou VS. Uz ted jde z penez, na ktere si me ceni zamestnavatel, vice nez polovina statu na danich a to je az az a to jeste nemam zaruceny duchod a bezplatne zdravotnictvi se taky zhrouti drive nez zestarnu...
Myslíte si, že systém odloženého školného je ten nejideálnější? Je nejlepsi ze zatim vymyslenych. Kdyz se k tomu prida to, ze splaci jen ti uspesni, tak je to ve svete stravitelne i pro socialisty a komunisty.
Nebo je současný stav dostačující? Pro skoly je samozrejme jednodussi ziskat penize od statu. Pro spolecnost by bylo lepsi, aby VS byly motivovany uplatnenim svych absolventu, ale loby panu profesoru a docentu je v parlamentu silnejsi :-(
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+34
Líbí
Nelíbí

1. 11. 2006 8:37 | MSpacek

Jestli jsem správně pochopil, vypovídají dvě tabulky v závěru o tom, že nejlepší univerzity mají v nejvyspělejších státech. Jinými slovy, kde je hodně peněz na všechno, je hodně peněz i na vysoké školy. Vám to říká něco jiného?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+19
Líbí
Nelíbí

1. 11. 2006 9:40 | Mike

Mám dojem určité tendenčnosti článku ... Myšlenka jistě dobrá, ale na naše podmínky až moc pokročilá. Souhlasím s předchozími příspěvky.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

1. 11. 2006 12:25 | TaF

Argumenty článku mi připomínají požadavky někdejší komunistické strany a vlády na "vyplacení" emigrantů, kteří chtěli uspořádat své vztahy se státem.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+29
Líbí
Nelíbí

2. 11. 2006 8:42 | Larus

To, co píšete je samozřejmě pravda, ale není to celá pravda. Ze všech podobných tabulek vychází stejný závěr. Nejlepší vysoké školy mají v USA a jsou to ty, kde se platí nekřesťanské školné (40000 USD ročně je normální cena). Zkuste navrhnout, že to zavedete tady... Krom Ivy League škol z USA jsou ty ostatní obecně slabší (existuje mnoho výjimek a přechod je plynulý) a protože jich je hodně, jsou v USA i "vysoké" školy, které lze označit spíše za "lepší gympl". Problém je v tom, že ty Ivy League školy jsou na špičce žebříčků, protože smysl jejich existence je být na špičce podobných žebříčků, mít v učitelských řadách hromady "Nobelovců", mezi absolventy ty nejvlivnější politiky, businessmany a podobně. Není to tak úplně o kvalitě vzdělání. Školné se tam neplatí za vzdělání, ale za uvedení do nejvyšší kasty společnosti. To neznamená, že tam učí špatně, ale je v tom ještě něco navíc (a to se netýká financování VŠ).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (MSpacek 01. 11. 2006 08:37)

2. 11. 2006 8:56 | Larus

Pche, autor je asi mladý, protože si myslí, že "kvalifikovaná veřejná diskuse" je něco, co reálně existuje. :-) Nicméně k věci. Mám českou veřejnou VŠ, zaplacenou z daní lidí, jako jsou moji rodiče, kteří celý život pracovali, nikdy nebyli na dovolené v cizině a jezdí rezavým favoritem. Myslím, že jen moji rodiče odvedli státu dost na to, abych už já nic platit nemusel a ani nemám žádné výčitky k těm, kdo daně platí a VŠ nemají. Kdyby věděli, co za materiál studuje VŠ, to by se teprve divili. Ostatně ze vzdělané populace profitují všichni, i ti, kdo VŠ nemají. Myslím, že ideální systém je takový, který nevyžaduje intervence ze strany státu, tedy vzor USA. Je to také systém velmi tvrdý a konkurenční, prostě něco, na co by češi (a evropani obecně) dobrovolně nikdy nepřistoupili. V tomto světle je odložené školné určitě krok správným směrem. Za VŠ bych si platil, kdybych musel (a kdybych si na to mohl půjčit, jinak by to nešlo), ale vím, že bych nemusel, protože bych dostal stipendium ;-). A k poslední větě článku "aby na zavedení efektivního systému každý získal a nikdo neztratil": to je, s prominutím, blbost. Zavedení efektivního systému se pozná právě tak, že ti hloupí a neschopní (myslím školy, ne občany) na něm budou tratit a ti schopní a dobří na něm významně vydělají.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+28
Líbí
Nelíbí

2. 11. 2006 9:16 | MSpacek

Jasně, souhlasím s Vámi - Ivy League Vám zajistí společenský statut a s velkou pravděpodobností i vyšší příjem. Zajímalo by mně, kde se v žebříčku nalézá Indian Institute of Technology, který je v Indii něco jako všechny Ivy League dohromady.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+32
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Larus 02. 11. 2006 08:42)

2. 11. 2006 9:43 | Larus

Koho by to zajímalo, tady je žebříček: http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2006/ARWU2006TOP500list.htm
Indian Inst Tech je tam na 401-500 místě, docela vysoko byl Indian Inst Sci. Podle Times Higher Education Supplement vyšel Indian IT padesátý.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (MSpacek 02. 11. 2006 09:16)

2. 11. 2006 12:54 | MSpacek

Jestli je Indian Institute of Technology 200 míst za Karlovou univerzitou, pak se obávám, že se statistikou není něco v pořádku. Při vší úctě k Univerzitě Karlově, Scott Adams dělal v Dilbertovi vtipy na nadpřirozené vlastnosti absolventů IIT, nikoliv UK. Počet zájemců / počet přijatých, náročnost studia, průměrný plat absolventů, zájem zahraničních firem o absolventy, to vše je trochu někde jinde.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Larus 02. 11. 2006 09:43)

2. 11. 2006 14:09 | Larus

Souhlasím, ale nic z toho, co uvádíte, se v žebříčku neprojeví, protože podle toho školy nebyly hodnoceny. Vliv má počet nobelovek a nobelistů, počet a kvalita vědeckých publikací, vysoce citovaní pracovníci a poměr výkon/velikost instituce. V tomhle jsou možná Indové prostě pozadu. Navíc si myslím, že od stého místa dál už v podstatě není podle čeho hodnotit (UK žádné nobelisty nemá a vysoce citovaných pracovníků je v celé ČR asi 10), takže těch 200 míst bych nebral stejně jako rozdíl mezi první a dvoustou institucí. Taky neznám poměry v Indii, třeba jsou špičkoví na Indické poměry a na Evropské už ne...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+43
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (MSpacek 02. 11. 2006 12:54)

4. 11. 2006 0:21 | st

zaklad je neplatit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! zadne diskuze
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

4. 11. 2006 23:04 | X

Dobrý den, vystudoval jsem při zaměstnání veřejnou VŠ, za školné jsem si pak rozšířil dalším studiem znalosti v oboru. Jsem veřejný zaměstnanec, pracuju v náročném a mizerně placeném oboru. Dělám nadnormativní výkony za státem regulovanou mzdu - odpovídá platu brusiče či soustružníka s dvouletou praxí v našem kraji... Buďme upřímní. Většina čtenářů stejně vnímá jen tu stránku školného. Školné - klidně, ale není možné jej zavést v současné situaci. Víte proč ? Kdyby bylo jen trochu ekonomické (vysoké) - znamenalo by zavření mnoha škol. Nevěříte ? Mám kamaráda ze studií, pracujícího částečně i pro Akademii věd. Sám přiznává že se Boloňská deklarace, Bc. studia a rozšiřování fakult je jen výchova budoucích nezaměstnaných. Pokud dnešní magistři neumí ani tolik co někteří pamětníci z klasických G (gymnázií) - tak se nedivte... Otázka kvality vš - citační indexy, nositelé Nobelovek - to je vše v pořádku. Ale výkonnost vš se měří ve světě jen a hlavně penězia tzv. produktivitu. To ale není správné a asi ani nejlepší. Ti kdo znají život VŠ a vědu, vědí proč...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-6
Líbí
Nelíbí

6. 11. 2006 10:20 | Rebel

Před rokem 1989 se na tehdy státních vysokých školách budoval socialismus, teď se pro tzv. veřejné školy buduje komunismus. Je to vše jen o hospodaření a konkurenci. Ve školství, zvláště vysokém, je peněz relativně dost, veřejné VŠ dostávají jen na neinvestice cca 70 - 100 tis. Kč/student/rok a ještě peníze za absolventa. Při systému "voucherů" a tedy svobodné vzdělávací cestě studenta by nemuseli platit nic a možná by se ještě ušetřilo, o zvýšení kvality vlivem konkurence nemluvě.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+34
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Radim Passer

podnikatel, Passerinvest Group

Jaroslav Brychta

finanční analytik

Radim Passer
ÚSPĚŠNOST
39,47 %

z 76 duelů
×
Jaroslav Brychta
ÚSPĚŠNOST
47,46 %

z 59 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dobrovolná nezaměstnanost, Deflátor, Rovnováha firmy, monte dei paschi di siena, podnikání, eet, evropská unie, euro, wood & company, růst inflace, KBC, peněžitá podpora v mateřství, IVG Immobilien, Roman Mentlík, DEZA, BBC, Spotřební úvěr, autorské honoráře

6C31210, 3A07436, 5J67363, 2T78760, 6C31210

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK