Jiří Rusnok chce vyšší státní podporu penzijního připojištění

Na stáří se lidé stále zajišťují nedostatečně, zejména proto, že jim hodně bere stát. Efektivní způsob, jak přimět lidi spořit, je zvýšení státní podpory penzijního připojištění, slevy na dani jsou podporou jen pro bohaté. Zákon by neměl bránit zpoplatnění přechodu klienta mezi jednotlivými fondy. Toto a mnohé další prohlásil Jiří Rusnok, bývalý ministr financí a ministr obchodu a průmyslu.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 8. 2006 10:33

Sociální pojištění znamená závazek státu, že se o platícího občana postará, ať je momentální hodota měny nebo akcií jakákoliv. V případě penzijních fondů jde pouze o vyplacení naspořeného, jehož hodnota v případě nepříznivých okolností může bý třeba 0.

Zobrazit celé vlákno

+44
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 8. 2006 16:28

Ano, právě Vámi uvedený státní bankrot je moc pěkný příklad. Po takovém bankrotu může být státem nově vypočítán důchod v nové měně, ale majetek penzijních fondů (stará měna + akcie) bude trvale znehodnocen.

Zobrazit celé vlákno

-11
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 95 komentářů)

4. 8. 2006 8:26 | Pavel

Kéž bych si mohl spořit sám. Kdybych si spořil těch 15 000 měsíčně, o které mě stát každý měsíc obere na sociálním pojištění (včetně příspěvku zaměstnavatele), určitě si našetřím na lepší důchod než je balancování na hraně životního minimuma (zhruba tolik mi totiž stát bude vylácet).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 8. 2006 7:55 | Fredy

Už Anča Julčová radila nedávat všechna vajíčka do jednoho košíku. No vidíte a stát nás k tomu nabádá, ba co více, skoro nutí pomocí zákonů. Nebo se k tomu alepoň chystá. Chce to používat vlastní chladnou hlavu a zdravý selský rozum.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 8. 2006 1:52

Bojím se dalších pilířů v penzijním systému, zejména jejich vytváření před přijetím eura.
1) Průběžné financování funguje vždy. Jde jen o to, kolik z pojistného se použije skutečně na důchody a kolik na osoby práce se štítící nebo na stíhačky, nebo se rozkradou. Při průběžném financování je zřejmá ta skutečnost, že důchodce živí lidé tou dobou ekonomicky aktivní. Jde jen o to, jakým způsobem se vytvoří jejich závazek ty důchodce živit. V průběžném financování je to uloženo zákonem, stát si s tím musí poradit. Soukromé připojištění povinné či nepovinné vytváří ten závazek také, ale mnohem méně spolehlivým způsobem. Závisí na to dlouhodobé spolehlivosti a důvěryhodnosti světového měnového systému. Peněz se totiž nikdo nenažere a když nastane nedej bože nějaký světový konflikt nebo měnový otřes, všichni o to přijdeme a bude se muset najet znovu na průběžný systém, aby důchodci nepochcípali.
2) Pokud si budeme na důchod spořit sami, pak nás potěš pánbůh při přechodu na euro. Jen si spočítejte, kolik si při maximální měsíční úložce 2.500 Kč ušetříte za 10 let (500 na příspěvek, 1000 na daň a 1000 od zaměstnavatele, víc nikdo nedává). Dnes to nevystačí ani na roční průměrnou penzi na západě. Pokud budeme optimisté a během 20 let se naše příjmy přiblíží západu, tak ty peníze šetřené dnes do PF zvýší státní důchod (směšný) jen minimálně. A přechodem na euro se tento stav zafixuje. V podstatě o ty peníze přijdeme, protože budou přepočítány zlodějským kursem. Čím déle bude přijetí eura oddáleno, tím větší je prostor pro narovnání kursu. Dnes jsou důchody nějakým způsobem valorizovány s ohledem na růst mezd. Po přechodu na euro však nikdo nebude valorizovat úspory v PF takovým tempem, jako budou růst mzdy a ceny současně. Zůstane nám dnešní zhodnocování cca 4% ročně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 8. 2006 23:49

Stát ať především zruší daň z výnosů, na jedné straně máme státní příspěvek a na konci pojištění vám ukradne 15% z výnosů. Tohle považuju za zlodějinu nejhrubšího zrna. Pavel
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 8. 2006 22:33 | abcde

Kromě toho, že jste asi velmi mladý a lidi po čtyřicítce (z vyšeho pohledu oprávněně) považujete za chodící mrtvoly, máte zřejmě pravdu. Ještě dodám, že mi připadá dost drsné nutit zákonem lidi, aby financovali chod soukromých firem (penz. fondů). Takové malé nevolnictví. Ten pán, co argumentuje Kubou je jistě dobře ideologicky proškolen četbou např. Mladé fronty dnes a již se těší, jak své peníze investuje pro blaho manažerů těchto fondů.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 19:32 | AOC

Slintáš nesmysly. Jeď na Kubu, tam je všechno zadarmo a žádný kapitalisti.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 14:38 | Honza

Svoboda voličů je omezena. Mohou si vybrat, které prase bude u koryta, ale žádné není jejich. Na to přišli lidé, kteří vymysleli demokracii, už dávno. Nebezpečím pro demokracii jsou strany, které by to chtěly vážně změnit. Nejvíc to vypilovali v Americe, kde jsou s demokracií nejdál. Až tu budeme mít taky jen dvě strany, bude možnost změny definitivně vyloučena.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 14:14 | petr

Ve chvili, kdy nebudou cerpat sve ekonomicke znalosti z platku typu Blesk (ze, Jarmilo).
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 13:03 | Sam

Pokud někdo chce, aby měl garantováno zhodnocení o inflaci, měl by alespoň část úspor vložit do otevřeného podílového fondu peněžního trhu. Bývá sice mírně pod inflací, ale de facto ji kopíruje.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 19:28 | Pepicek Vomacek

Důchodce je člověk, který nemá žádné potřeby a peníze nepotřebuje. Možná na léky, pokud to nehradí pojišťovna. Ve stáří toho už moc nesníte a jste rádi ,že se ještě třepete. Potřeby důchodců se přehánějí ,protože se předpokládá, že lidé nevědí, že ve stáří nebudou nic potřebovat a oni to opravdu nevědí. Pokud dnes vláda tvrdí, že penzijní systém zkolabuje,je to šíření poplašné zprávy,aby lidi propadli panice a začali investovat , aby peníze buď odtekly za hranice a američtí důchodci se mohli rekreovat za české peníze v Kalifornii nebo aby to český občan nacpal do tuzemských penzijních fondů a potom to vytunelují domácí podnikatelé. Stát má dluhy a lidi mají hodně peněz, uložené ve spořitelnách, nechtějí o ně přijít a tak neinvestují a tak stát hledá způsob, jak to, co je v bankách "přetransformovat". Pokud se tyto peníze ve spořitelnách podaří rozpohybovat, bude možné je ukrást a to i tehdy, když vláda udělá opatření, aby to nikdo neukrad . Jakým způsobem lze uspořenými penězi občanů ve spořitelnách zaplácnout státní deficit nevím, ale určitě nějaká technologie existuje a ti nahoře ji znají. Jedna forma asi bude zvednutí daní a druhá tunelace budoucích penzijních fondů do kterých nás vláda ukecává s následnou podporou podnikatelské sféry, která to vytuneluje. Asi stát myslí, že stimulováním podnikatelů vybere více na daních. Možná to trochu sníží deficit, ale většina občanů bude bez peněz. Kapitalismus je jen pro kapitalisty,tak jako voda je jen pro ryby. Pokud se občan se svými penězi vrhne do kapitalistických vod, tak ho ty ryby vožerou. Je lepší vrabec v hrsti, ........no vždyť to znáte. S pozdravem Pepa z depa
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 8. 2006 17:21 | Jana

Jasně, slamník je vynikající alternativa, zejména v zemích jako Rumunsko :-) Mají plastové bankovky, ty neshoří když mi chytne slamník ani se nerozpadnou když přijde povodeň. Po padesáti letech spoření je pak budu moci prodat do sběru tříděného odpadu jako surovinu pro výrobu PET lahví ;-)))
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 17:13 | Michal

Pohov! Užs to tady zkoušel s placením složenek na poště. ;-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 17:12 | Michal

Bohužel, zdaleka nestačí, ale je to z hlediska maximalizace výnosu (resp. užitku) nejefektivnější. Stát tady šlápl bohužel zcela vedle, protože nepřímo říká (nastavením podpor a ultrakonzervativností investičních limitů), že nejvýhodnější je 1) spořit málo, tzn. jen 100,- Kč, 2) spořit až těsně před důchodem. Což je samozřejmě nesmysl, neboť při takových částkách a takovým horizontu naspořím tak na měsíční rentu. A to, že výnos bude realtivně nejvyšší, mi moc nepomůže. Slovensko je v tomto bohužel o sto mílových kroků před náma :-(.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 17:11 | Michal

Bohužel, zdaleka nestačí, ale je to z hlediska maximalizace výnosu (resp. užitku) nejefektivnější. Stát tady šlápl bohužel zcela vedle, protože nepřímo říká (nastavením podpor a ultrakonzervativností investičních limitů), že nejvýhodnější je 1) spořit málo, tzn. jen 100,- Kč, 2) spořit až těsně před důchodem. Což je samozřejmě nesmysl, neboť při takových částkách a takovým horizontu naspořím tak na měsíční rentu. A to, že výnos bude realtivně nejvyšší, mi moc nepomůže. Slovensko je v tomto bohužel o sto mílových kroků před náma :-(.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 16:42 | mirek

Jestli máš do důchodu ještě 30 let ,zkus před podáním výpovědi ještě zvážit jinou variantu . Sniž si částku svého příspěvku třeba jen na 100 Kč/měsíčně .Stát ti přidá 50Kč/ měsíc ,nějaké to procento bude i výnos PF a pokud poskytuje příspěvek i zaměstnavatel ,tak bude zhodnocení v úplně jiných relacích . Zbytek peněz budeš mít k dispozici na spoustu ,ve svém věku potřebnějších , věcí a začít spořit v penzijním připojištění "naplno " ti stačí 10 - 15 let před odchodem do důchpdu .
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 15:01 | Eric

Co se tady všichni vášníte? Fond nefond - nejlepší je stejně slamník.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 8. 2006 12:58 | jezevec

65-ti letí dědci a babky nebudou organizovat státní převraty, ale budou volit. Pokud jich bude 30% populace, a všichnu budou volit stranu která jim slíbí dostat nažrat z cizího - mohou zcela rozvrátit ekonomiku. Proto je jednodušší dát jim trochu než riskovat státní bankrot.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 12:51 | Lukáš Marek - autor

Děkujeme za upozornění a omlouváme se.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 12:27 | Kryštof Kolumbus

Neziskové společnosti nebude mít zájem nikdo dobře řídit... A tudíž byste v takové společnosti rozhodně vydělala méně než v "ziskové"... Kdy už takové ekonomicky elementární věci pochopí většina společnosti ????
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 8. 2006 12:24 | Kryštof Kolumbus

Nikdo Vám nikdy nezaručí zhodnocování o inflaci... Taková jistota prostě neexistuje... Už proto, že inflací je několik druhů a je tudíž několik různých způsobů, jak se jim bránit...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Boleslav Polívka

herec a podnikatel

Dara Rolins

zpěvačka a podnikatelka

Boleslav Polívka
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 2 duelů
×
Dara Rolins
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services