SIPO: kdo těží z vašich peněz?

Hradíte platby SIPO bezhotovostně, tedy prostřednictvím své banky? Pak jste asi zjistili, že peníze jsou vám z účtu strženy již třeba před polovinou měsíce. Splatnost tohoto lidově řečeno "inkasa" je ovšem až poslední den v měsíci. Kdo tedy z takové předčasné úhrady, tedy vašich peněz, těží? Objem plateb SIPO rozhodně není nezanedbatelný.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 6. 2006 16:55, Tomáš Marný

Ručíte součtem dalšího vkladu (ten neskládáte, pokud nechcete být zvlášť aktivní družstevník a mít počet hlasů podle výše svého vkladu) a dvojnásobku základního členského vkladu, přičemž ten základní členský vklad je v současnosti 1,- Kč.

Zobrazit celé vlákno

+62
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 6. 2006 16:12

Mohu se zeptat, jak je to s členstvím ve FIO? Nerad bych ručil za závazky družstva, že to někdo vytuneluje, jen proto, že si tam chci uložit nějaký peníz.

Zobrazit celé vlákno

-14
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 52 komentářů)

27. 5. 2006 12:05 | Jirka

Poštu za charitu nepovažuji. Dokonce jsem původně předpokládal, že za SIPO platí příjemci plateb. Ale patrně je to i tak pro ně výhodnější, než kdyby jim zákazníci za služby platili přímo. Jinak by platbu přes SIPO nepřijímali. A pro nás je výhodné, protože ušetříme na poplatcích desítky Kč měsíčně. Ušlé úroky jsou v porovnání s tím zanedbatelné. Je pochopitelné, že pokud by pošta nestrhla celkový měsíční objem plateb z našich účtů jedním příkazem, o zmíněnou výhodu bychom přišli a SIPO by nemělo smysl.
Pokud by tedy problém zadržování některých plateb poštou měl někoho zajímat, pak to jsou příjemci plateb. Kdyby se všichni dohodli na jednotném termínu splatnosti, bylo by po problému. Vlastně by stačilo, aby se přizpůsobili televizním poplatkům a stanovili splatnost na 15. Pro plátce se nezmění vůbec nic. Z úrokových výnosů, o nicž je řeč, nebude těžit pošta ani plátce, ale příjemce platby.
Budeme-li na těch úrocích lpět, viděl bych to nějak takto: Jestliže si dodavatel služby nechává platit za službu nebo zálohu za její část (kontinuálně poskytované služby) předem, poškozuje na úrocích klienta. Jestliže si nechává platit po dodávce služeb, poškozuje na úrocích sebe. Pokud pak např. dodavatel elektřiny jednomu klientovi připojí hodiny 5. dne, jinému třeba 22. dne v měsíci a zálohy za elektřinu vybírá jednotně k jakémukoli dni v měsíci, bude míra poškození klientů na úrocích různá podle data zřízení přípojky. Spravedlivý systém by znamenal individuální splatnost u měsíčních plateb patnáctý den po zřízení přípojky. Problém nelze řešit tím, že by se elektrické přípojky zřizovaly pouze jeden den v měsíci. Individuální splatnost záloh by zase znamenala administrativní zátěž pro dodavatele a nutnost platit za službu zvlášť (mimo SIPO) pro plátce, který by tak platil větší transakční poplatky za platby služeb. Takže určité míře nerovnoměrného poškození ve formě ušlých úroků se nevyhneme. Je to daň za jednodušší a pro obě strany levnější vypořádání plateb. BTW: I při úrokové míře 10% pro mne bude ušlý úrok z jednotlivých plateb mnohem nižší, než transakční poplatky. Při úroku 0,15%p.a. na Sporožiru to opravdu neřeším.:-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 5. 2006 9:00 | Petr Šafránek

SIPO, resp. povolení jeho inkasa, má naštěstí limity, jejich nastavením těsně nad očekávané platby lze zabránit "vyčištění" účtu - totéž platí i pro další inkasa - třeba Telecom. Když je požadavek přes limit, banka ho neprovede. Jinak ale Vašemu přístupu rozumím.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 5. 2006 18:56 | Pavel

Já do debaty vnesu jiný pohled a odpověď na otázku pana Šafránka co s tím? SIPO je přežitek socialismu. Dávat někomu svolení k libovolnému inkasu je v dnešní době holý nesmysl. Dnes urguji chybné inkaso E.ON v Budějovicích a zítra to bude třeba v Essenu. Jak dostanete třeba z Karnevalu neoprávněně inkasovanou částku? Je to ryze soukromá firma a nefunguje na city. Po té co mě neoprávněně zinkasoval tehdy ještě Český Telekom jsem SIPO zrušil a platím zásadně jednorázovými příkazy. Fakturu nejdřív prohlédnu, zkontroluji a zvážím jestli mé penízky pošlu nebo ne. Náklady neřeším. Nemám FIO, kde by to bylo zdarma, ale ING konto, kde pokryji dva účty zdarma. Zbytek jde elektronicky z jiného účtu za 2,- Kč a zálohy platím čtvrtletně. Termín si stanovuji já a ne soudruh SIPO.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 5. 2006 13:26 | Pavel

No, proč bych mohl chtít nekomu zruši platbu SIPO. Třeba takhle. Jsem majitel bytu, kde mám nájemníka na dobu určitou. Ve smlouvě mám uvedeno, že zdržení platby nájemného o dva týdny je důvodem okamžitému ukončení nájmu. Nájemník mi platí přes SIPO. Já potřebuju nájemníka okamžitě vyhnat. Tak mu takto zruším SIPO. Nájemník to sice zjistí už za měsíc, ale to už je pozdě, už je na ulici.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 5. 2006 11:17 | Petr Šafránek

To je zásadní omyl!!! Česká pošta si nechává platit od příjemců peněz za každou zaslanou platbu! Nedělejte z České pošty charitu - tou rozhodně není....
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 5. 2006 10:48 | berushka

Nejde o to, že neznáte důvod, problém je v tom, že to lze a je to velice jednoduché a nekontrolovatelné, tudíž nebezpečné.
Nevím, kde máte účet, ale povolení SIPO rozhodně nevyžaduje návštěvu banky, ani poplatek za zavedení služby (ČSOB, eBanka, Fio, ...).
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 5. 2006 10:41 | Jirka

Pan Šafránek zde zmínil, že jde o princip. Souhlasím. A dodávám, že jako jeden z mnoha principů uznávám také to, že za každou službu se sluší zaplatit.
Pokud poště stačí za to, že mi vyřídí několik poplatků měsíčně, úrok z několikadenního držení mých plateb jako odměna za službu SIPO, pak jsem zcela spokojen. I moje banka za jediný převod peněz (třeba právě úhrnu pateb SIPO) poště ode mne zinkasuje víc. I kdyby pošta neplatila žádné poplatky bankám, SIPO představuje náklady na techniku a mzdy, které je třeba z něčeho uhradit. Pokud by tyto náklady hradil poště stát, bude mne to stát ještě něco navíc na daních. Proto platbu za službu SIPO formou nepatrných úroků ze zadržených plateb považuji za naprosto ideální a pro mne zcela bezbolestný způsob.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 5. 2006 10:24 | Jirka

Máte pravdu. Na zadní straně rozpisu bezhotovostních plateb SIPO mám uvedeno tučně:
Doporučená lhůta k úhradě plateb SIPO je od obdržení platebního dokladu do 25. kalendářního dne v měsíci. Obsahuje-li platební doklad SIPO i platby, jejichž termín splatnosti je dřívější než doporučená lhůta úhrady, je povinností poplatníka je uhradit v tomto dřívějším termínu. Ve smyslu zákona č. 348/2005 Sb., je rozhlasový nebo televizní poplatek splatný nejpozději do 15. dne každého kalendářního měsíce.
Vzhledem k tomu, že zmíněné poplatky za R+TV se týkají každého odběratele elektřiny, nechápu smysl splatnosti SIPO do 25. Pro kolik lidí je tento termín asi použitelný?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 5. 2006 10:05 | Jirka

Pokud dodavatelé služeb neověřují číslo SIPO, pak bych mohl někomu vybrat schránku v době, kdy se roznáší rozpisy bezhotovostních plateb SIPO a nahlásit cizí číslo. Asi za měsíc by poškozený klient reklamoval platbu, kterou na SIPO nepřihlásil. Banky by zapátraly a došly by až k mému dodavateli, kam chodí platba pod nějakým číslem smlouvy (variabilní symbol). A podle něj by si dodavatel našel mne. Platbě bych neušel a patrně bych byl vyšetřován kvůli podezření z podvodu. Zvlášť pokud mé skutečné číslo SIPO je zcela odlišné od nahlášeného a nemohlo jít o nechtěnou chybu v 1 číslici.
Proč bych měl zkoušet zrušit někomu SIPO tím, že si ho na chvíli zavedu do povolených inkas ze svého účtu a pak zruším, to skutečně netuším. Nehledě na to, že minimálně zavedení povolení inkasa ze SIPO vyžaduje moji návštěvu pobočky a platbu za zavedení služby. Navíc pochybuji, že si pošta neověří vlastníka účtu, z něhož SIPO inkasuje, alespoň při změně účtu. Mám takovou zkušenost, že když chci z pošty poslat platbu složenkou na cizí účet, musím uvést i celou adresu příjemce, nejen číslo účtu. Obávám se, že bych se takovým pokusem pouze neblaze zviditelnil. Skutečného nositele použitého čísla SIPO bych ani nepoškodil, protože on by ve své bance reklamoval službu, jakmile by byl upozorněn na nezaplacení platby. A pak by můj trapný pokus vyšel najevo.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 12:41 | berushka

A zde je podrobný popis zneužití SIPO, je to trochu delší, nevhodné do této diskuze http://blog.klasek.org/?p=47
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 11:55 | berushka

Ano, to lze, dodavatel služeb není schopen ověřit, že spojovací číslo patří Vám. Nicméně je velice pravděpodobné, že onen zneužitý klient na chybu přijde, popř. se platba nepovolí díky jeho výši limitu. Takže řešení je použitelné jen pro úhradu za následující měsíc, než se na to přijde.
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 17:15

Pane Šafránku,
máte pravdu, že údaj o splatnosti posledního dne v měsíci, který Česká pošta tiskne na platební doklady SIPO, se může na první pohled zdát poněkud zavádějící. Vztahuje se ale pouze na službu SIPO jako takovou, ale ne na jednotlivé položky, které mohou mít různé splatnosti. Například penzijní připojištění u většiny fondů tuším do 25. dne v měsíci, nemám ty materiály před sebou, píšu z domova; koncesionářské poplatky ale zcela určitě do 15. dne v měsíci.
Nicméně do poučení na platebním dokladu SIPO by se podrobnější informace o splatnostech měly dostat. To už se v rámci České pošty řešilo, ale nemám teď žádný platební doklad před sebou, abych viděl, jestli už to tam uvedeno je nebo teprve bude. Česká pošta přece uvedením datumu splatnosti SVÉ služby zákon neporušuje.
Pokud SIPO hradíte po 15. dnu v měsíci, platíte koncesioánářské poplatky po zákonné splatnosti. Na druhou stranu, nikdo Vás kvůli tomu nebude penalizovat.
Jen tak mimochodem, Vaše úvaha o možnosti, aby se údajným pochybením nebo obohacováním České pošty zabýval ČTÚ vychází z chybného předpokladu. Služba SIPO totiž není regulovanou službou. Česká pošta poskytuje služby, které je povinna poskytovat, a to dokonce za regulované ceny - zejména obyčejné listovní psaní, slepecké zásilky, doporučené zásilky, cenné balíky aj. Potom ale poskytuje řadu dalších služeb - namátkou pojistky ČP a ČPP, půjčky HC, bankovní služby ČSOB, EMS, obchodní a profi balíky nebo třeba autodopravu, adresní přípravu zásilek, fóliování zásilek, tisk výpisů pro banky... atd. atd. Do této skupiny neregulovaných služeb patří i SIPO. Tyto služby a jejich nastavení je tudíž věcí vedení České pošty a jsou předmětem zcela regulérního trhu.
Ještě jsem si všiml v diskuzi několika podnětů, ale myslím, že by to dalo na samostatný článek...
Přeji hezké odpoledne.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 15:36 | berushka

Doporučuji přečíst si ještě jednou původní příspěvek. Nejedná se jen o 1,40 z úroků ale ještě o dalších 40,- ušetřených za poplatky tj. dohromady 41,40 Kč měsíčně. Pokud je to pro Vás neexistující problém, rád Vašich 41,40 Kč každý měsíc uvidím na svém účtě ;-) Navíc výše úroků je silně závislé na částce, kterou pomocí SIPO platím.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 15:23 | mpe

Nezlobte se, ale nerozumim vam. Ztrata 1,40 pro me znamena neexistujici problem. To je castka kterou pri nakupu bezne necham pokladni, aby se nemusela dopocitavat minci. Neymyslim, ze je nekdo tak chudej aby mu 1,40 chybelo
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 14:57 | Petr Šafránek

Když tvrdíte, že kvůli koncesionářským poplatkům musí být inkaso z účtu provedeno do 15. dne v měsíci, jak vysvětlíte, že v hotovosti to stačí do posledního dne v měsíci? Tím, že Česká pošta tiskne na hotovostní doklady splatnost poslední den v měsíci, neporušuje zákon o rozhlasových a televizních poplatcích?
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 11:07

To je opravdu zajímavé, jestli banka nemusí u pošty prověřovat, že spojovací číslo patří opravdu majiteli účtu a klidně ho může zrušit. V tom případě mě napadá, pokud totéž nedělají ani klienti, tak bych mohl nahlásit cizí číslo SIPO i pro placení mých účtů. Další věc je, že když třeba Telecomu jednou sdělím své číslo SIPO, tak může inkasovat vždy a pošta mu to zaplatí i v případě, že už jsem mezitím telefon odhlásil.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 10:58

Mám sporožiro u ČS. Inkasní platba stojí 5 Kč, do jiné banky navíc +2. Jsem línej to zrušit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 14:45

Mohu-li přispět svou troškou do mlýna, pokusím se o stručné vysvětlení, i když problematika SIPO je poněkud rozsáhlejší. V článku jste se soustředili na Poštovní spořitelnu, ale obdobně to mají všechny banky.
Podmínky pro postžirové účty Poštovní spořitelny, které jsou součástí smlouvy o účtu, k tématu pouze sdělují, že se pokus o zúčtování SIPO provádí ve dvou termínech (čl. 51). Tyto termíny jsou vždy pro každou banku dané speciální smlouvou mezi Českou poštou a bankou. Banka v ní mimojiné přistupuje na obchodní podmínky SIPO.
A teď ke stávající praxi: Jakmile Česká pošta obdrží prostředky ze SIPO (ať už hotovostní platbou, inkasem z účtu nebo na základě jednorázového příkazu k úhradě), závisí potom na smlouvě mezi Českou poštou jako zprostředkovatelem platby a příjemcem platby, kam a kdy pošta platby směruje. Příjemci mohou souhrnné úhrady dostávat od pošty denně. U pošty tedy prostředky neleží. Pošta nečeká na poslední den v měsíci, kdy by příjemcům plateb zaplatila.
Navíc, ten údaj o splatnosti SIPO vytištěný na platebním dokladu SIPO - tedy vždy poslední den měsíce - je poněkud problematický. Datum splatnosti je zde totiž stanoveno souhrnně pro službu SIPO - kdy PRO POŠTU platí, že SIPO lze uhradit za běžný měsíc pouze do posledního dne tohoto měsíce. Ale jednotliví příjemci mohou datum splatnosti stanovovat jinak. To už ale není věcí České pošty. Například koncesionářské poplatky pro Českou televizi a Český rozhlas, které se často hradí přes SIPO, jsou ze zákona splatné do 15. dne v měsíci. Pokud by tedy Česká pošta netrvala u bank na tom, že první pokus o provedení inkasa z účtů klientů bude před 15. dnem v měsíci, nebylo by SIPO schopné vyhovět zákonu o rozhlasových a televizních poplatcích a nebylo by tedy přes něj možné koncesionářské poplatky hradit.
Dál ještě namatákou k diskuzi:: Trvalým příkazem k úhradě SIPO není možné hradit. Každý platební doklad má totiž jedinečné evidenční číslo, od kterého se odvíjí i symboly platby. Je nutné použít svolení k inkasu - SIPO, jednorázový příkaz k úhradě nebo hotovostní platbu na poště.
V případě použití příkazu k úhradě se splatností poslední den v měsíci, by platba SIPO došla na účet České pošty až v dalším měsíci - a tudíž by SIPO nebylo provedeno!!! SIPO doporučuji v každém případě hradit buď hotově na poště nebo na základě svolení k inkasu ve Vaší bance - raději se vyhněte použití jednorázových příkazů k úhradě. Je tam obrovská chybovost a většina těchto plateb se nakonec vrací, protože opravdu málokdo - a bohužel to platí i o pracovnících pošty - problematiku SIPO opravdu zná.
Zdravím vás.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 5. 2006 13:12 | berushka

Není to tak jednoznačné. Pošta může (podle údajů uvedených ve smlouvě s dodavatelem služeb) posílat peníze dodavateli denně (pravděpodobně po příchodu z banky), nebo k 20. v měsíci a doúčtování k 8. následujícího měsíce a nebo jen k. 8. následujícího měsíce. V takovém případě má tedy pošta peníze k dispozici asi 25 dní.
Vzhledem k tomu, že dodavatel platí 3,10 Kč za každou položku (požadovanou platbu) mi to sice nepřijde zrovna správné, ale vzhledem k tomu, že dodavatel podepsal ve smlouvě, že mu pošta pošle peníze k nějakému termínu je to vlastně věcí dodavatele služeb.
V každém případě mi přijde, že jediný, kdo na tom vydělává je pošta, a to jen díky nehorázným bankovním poplatkům. Pokud by poplatek za příchozí platbu byl nulový, pak při platbě příkazem dodavatel ušetří 3,10, ale klient zaplatí poplatek za odchozí platbu (pokud nemá účet u Fio, kde je to zdarma).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 5. 2006 12:43 | Bouček Antonín

Myslím, že obě instituce odpověděly dost jasně. Banka má Vaše peníze jeden obchodní den (což mohou být tři kalendářní dny), tj. od 12. (14.) do 15., pak je posílá poště. Ta je má do konce měsíce, kdy je posílá dál. Pošta je holt koumák a nechce slevu zadarmo.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Roman Staněk

podnikatel a investor, GoodData

Michal Sýkora

bývalý hokejista a investor

Roman Staněk
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Michal Sýkora
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services