Cestovat rychleji a pohodlněji nemusí znamenat dráž

Cestujete po naší vlasti často? Super rychlým Pendolinem na pomalých kolejích? Super rychlou Octavií v koloně za předhánějícími se kamiony? Super luxusním autobusem "all inclusive" konkurujícím letadlu? Připravili jsme pro vás porovnání nákladů a komfortu některých druhů dopravy, na trase Praha - Brno a Praha - Ostrava.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 1. 2006 10:32, Jirka

Na trasách mezi dvěma metropolemi OK. Ale do menších měst tyhle nóbl vlaky nejezdí. Polovinu spojů zajišťuje motorák nacpaný studenty a pracujícími, případně partou trampů. Pak jde taky o to, že na nádraží a z nádraží v cílovém místě to často bývá pěkný kus cesty a ne všude jezdí MHD nebo Taxi. A když se z okresního města nechám dovézt taxíkem do sídla firmy v nějakých Praskolesích, vyjde mě to celkově dráž, než když jedu celou cestu autem. Nehledě na čas strávený zbytečným čekáním po nádražích. A s tím pohledem obchodních partnerů jste se také trefil. Břídil v drahém fáru a o něco levnějším oblečku má bohužel v mnoha firmách větší šance, než pomačkaný turista. Já osobně sice na image nedám, ale spousta manažerů bohužel ano. Kdysi jsem se nechal přemluvit a šel jsem do jednoho MLM. Na semináři nám pak mimo jiné řekli i přísloví: "Sytý hladovému nevěří." Volně přeloženo a okořeněno českou mentalitou: "Schopný podnikatel si umí vydělat a je to na něm znát." Asi proto si hodně podnikavců hned po živnostenském oprávnění kupuje na leasing nějaké lepší vozítko. Tedy ukazují svoji "schopnost" ještě dřív, než ji skutečně prokážou prací. Právě proto se divím, že se auto mohlo stát měřítkem úspěchu. Ale k divení by se toho našlo mnohem více.

Zobrazit celé vlákno

+31
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 1. 2006 23:36, Jiří Kuchta

Já si počítal svoje auto - škodifka Forman - a byl jsem přesně v polovině mezi Octavií a Fabčou. Ale stejně se jen potvrzuje stará pravda - na autobusově lukrativní trati mne to vyjde na dvojnásobek busu a na obyčejné je to srovnatelné. Jenže k tomu se musí připočítat cesta na nádraží a z nádraží. U mne v Brně to znamená 13Kč a 30 minut+doba na přestup, autem je to srovnatelná cena a doba poloviční beze ztrát. Je-li návrat večer či v noci, čas na MHD se násobí dvěma.

Zobrazit celé vlákno

-10
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 39 komentářů)

27. 1. 2006 23:36 | Jiří Kuchta

Já si počítal svoje auto - škodifka Forman - a byl jsem přesně v polovině mezi Octavií a Fabčou. Ale stejně se jen potvrzuje stará pravda - na autobusově lukrativní trati mne to vyjde na dvojnásobek busu a na obyčejné je to srovnatelné. Jenže k tomu se musí připočítat cesta na nádraží a z nádraží. U mne v Brně to znamená 13Kč a 30 minut+doba na přestup, autem je to srovnatelná cena a doba poloviční beze ztrát. Je-li návrat večer či v noci, čas na MHD se násobí dvěma.
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 1. 2006 16:26 | Jarmila

Píseň velmi nová aneb lepší už to nebude: Z Ostravy, z Ostravy, jede Pinďa do Prahy, všichni mají obavy, kam dnes dojede. Nestaví, nestaví, skoro nikde nestaví, ale když sám zastaví, dál už nejede. Z topení, ze dveří, z motorů se blýská, strojvůdce bezmocně do kompjútru tříská Ten kdo k nám nastoupí, dobrodružství podstoupí a než v cíli vystoupí, moc zážitků získá.
Náhradní soupravy do Ostravy do Prahy jezdí dnes bez obavy a bez zpoždění. Neklopí, neklopí, zato v zimě zatopí, na wécé vám nebrání, ani z něho ven. Talián s úsměvem pokutičku platí, režisti jásají: "Režijka zde platí" *) Substráte otravný, když chceš jet do Ostravy neznič nám poslední kus - máš Žlutý Autobus!!!
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 1. 2006 17:08 | Jarmila

Když už tu porovnáváte ceny a kvalitu, uvažujete taky nad tím, že po cca půlhodinovém pobytu na nádraží (mám teď konkrétně na mysli Praha-Smíchov) máte dojem, že močí už nepáchne jenom to nádraží, ale také Vy, nehledě na to, že se tam potuluje tolik nejrůznějších individuí, že jít nádražní halou v lepším oblečku a s laptopem v ruce považuji za osobní hazard? To je fakt lepší to auto, i kdyby bylo o něco dražší, ale aspoň nesmrdí jak septik a pohodlí je v něm taky dost. Ono to není jen o nových vlacích, ale taky o nádražích, přesnosti spojů, návaznosti jednotlivých spojů, ceně a v neposlední řadě i o chování k zákazníkům. Když z toho udělám mix, vypadá žebříček následovně: auto, autobus, vlak.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 1. 2006 15:59 | Petr J.

Přiznám se, poněkud mě překvapil názor autorky, že "k čemu je nám Pendolino, když to souprava EC/IC zvládne stejně rychle a ve stejné kvalitě". Měl jsem to potěšení cestovat tzv. náhradní soupravou a musím říci, že do kvality EC/IC měla hodně daleko, nehledě ke skutečnosti, že i když byly prodány místenky, tak fungovalo pravidlo: kdo dřív přijde, ten dřív sedí. Číslování míst v Pendolinu a nádradní supravě totiž navzájem nekoresponduje, kromě toho má náhradní souprava o vůz méně. Jinak je cena vyhovující, až na studentské jízdné. To je nehorázně nízké. Pro srovnání uvádím náklady na cestu vozem Škoda Octavia II Combi s motorem 1,6MPI/75 kW: cestu Praha - Ostrava urazím asi za 4,5 hodiny za asi 870 Kč.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 1. 2006 11:15 | Jirka

Souhlasím. Místo rozhodování se, zda konkrétní cestu podniknu hromadnou dopravou nebo autem, by si měl každý zvážit, zda bude jezdit autem (a tedy si ho pořídí), nebo HD. Pokud auto mám a vyjedu několikrát do roka, vyjde mne kilometr neskutečně draho. I když auto celý rok stojí, ale není odhlášeno, platím několik tisíc za povinné ručení, 1x ročně olej, 1x za 2 roky cca 1000 za technickou a emise (diesel je dražší), po několika letech přezouvám nesjeté zpuchřelé pneumatiky, měním prorezlé blatníky, prahy atd. A k tomu samozřejmě ztráta tržní hodnoty vozu o nějakých 80-90% během 10 let.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2006 10:53 | Jirka

V Plzni? To už bych mohl rovnou přijet tím vlakem. Nádraží je tam v centru a náhodou jsem jel kolem, když jsem přejel svoji odbočku. Pak jsem se proplétal přecpanými ulicemi, kde se nedalo ani zastavit a zeptat se, natož parkovat. V cíli cesty jsem měl navíc hlídaný parking, možná jediný široko daleko. Nechat auto u nádraží (kdyby bylo kde) nebo na nějakém sídlišti na okraji (Bory, Lochotín), kdo ví, co bych našel při návratu. Někdy se po neznámém městě motat musím. Přinejmenším, jedu-li tam poprvé. Jinak by pro mne bylo neznámé každé město navždy a nač bych pak to auto měl?
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2006 10:32 | Jirka

Na trasách mezi dvěma metropolemi OK. Ale do menších měst tyhle nóbl vlaky nejezdí. Polovinu spojů zajišťuje motorák nacpaný studenty a pracujícími, případně partou trampů. Pak jde taky o to, že na nádraží a z nádraží v cílovém místě to často bývá pěkný kus cesty a ne všude jezdí MHD nebo Taxi. A když se z okresního města nechám dovézt taxíkem do sídla firmy v nějakých Praskolesích, vyjde mě to celkově dráž, než když jedu celou cestu autem. Nehledě na čas strávený zbytečným čekáním po nádražích. A s tím pohledem obchodních partnerů jste se také trefil. Břídil v drahém fáru a o něco levnějším oblečku má bohužel v mnoha firmách větší šance, než pomačkaný turista. Já osobně sice na image nedám, ale spousta manažerů bohužel ano. Kdysi jsem se nechal přemluvit a šel jsem do jednoho MLM. Na semináři nám pak mimo jiné řekli i přísloví: "Sytý hladovému nevěří." Volně přeloženo a okořeněno českou mentalitou: "Schopný podnikatel si umí vydělat a je to na něm znát." Asi proto si hodně podnikavců hned po živnostenském oprávnění kupuje na leasing nějaké lepší vozítko. Tedy ukazují svoji "schopnost" ještě dřív, než ji skutečně prokážou prací. Právě proto se divím, že se auto mohlo stát měřítkem úspěchu. Ale k divení by se toho našlo mnohem více.
+31
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 1. 2006 0:37 | jezevec

Chtěl jsem tím říci, že nějakých +/- sto miliard nebo kolik, nebo prostě N milirad ročně, co nás zatím stály dotace duškovým drážním odborářům, a sanace přírody na rekultivaci za zěžiště nafty, na kterou vlak jede - - - je zhruba stejně nesnadné rozpočítat na vlak (skončíte už hned na tom, zdali tyto externality podělíte počtem sedadel, nebo počtem lidí ve vlaku cestujících, a budete se lišit o stovky procent) - jako je nesnadné počítat amortizaci auta za deset tisíc či za tři mega, nebo rozpočítávat amortizaci na počet sedadel nebo počet sedících (i v tomto případě se výpočty budou lišit o stovky procent). Takže jediný objektivní způsob jak porovnat auto vlak a bus - je porovnat cenu PHM s cenou lístku. Tato metoda nemusí být matematicky exaktní, ale je porovnatelná a srozumitelná.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 16:52 | Michal Kára

Ano, to je obvykly argument. Jenze pak:
a) Zjistite, ze musite jezdit jen par jizd rocne a ty vas stoji silene penize. Takze by bylo efektivnejsi si na ne auto treba pujcit z pujcovny. Proc to nedelate?
b) Zjistite, ze nemusite jezdit vubec a platite vlastne desitky tisic rocne "za nic". Proc to tedz delate?
V obou dvou pripadech je odpoved stejna - abyste mohl jezdit cesty, ktere jezdit nemusite.
Takze jedina smysluplna cesta je rozpocitavat amortizaci na veskere cesty autem.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 16:46 | JirkaZ

Myslím, že je celkem jedno, kolik je amortizace. S téměř jakokoliv amortizací se jízda autem nevyplatí. Jenomže amortizaci můžete započítat pouze v tom případě, když se rozhodnete pro hromadnou dopravu a auto prodáte. Pokud neprodáte, náklady na amortizaci svého auta ponesete stejně - nezávisle na tom, čím pojedete. V tomto případě má smysl porovnávat pouze přímé náklady - tj. palivo,parkovné apod.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 15:48 | Josef

Samozřejmě že to není nesmysl. Vybral jste si z příspěvku, na který jste reagoval, jen to, co se vám hodilo. Jak byste chtěl počítat amortizaci, když ta bude prakticky pro každý vůz jiná? Ale jinak souhlasím, celý problém je mnohem komplexnější a nejde všechno spočítat. Píšete, že ušetříte hodinu denně. Jenomže pak hodinu denně strávíte za volantem, to je pro mě ztráta času. V autobusu nebo vlaku se dá leccos udělat, např. alespoň přečíst noviny. Takže je otázka, co je ušetřený čas. Ve vašem případě bych já byl autobusem časově "na svém" a ušetřil bych peníze, protože cesta autem je, jak píšete, 2,5x dražší. A že můžete jet kdy chcete? Tomu se dá většinou snadno přizpůsobit.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 16:38 | Josef

Nejsem příznivce aut, ani nezpochybňuju nutnost zahrnout amortizaci. Ale jak to udělat v článku, podle jakého klíče vybrat dvě nebo tři auta? Proč právě ta a ne jiná? Vždyť rozdíly budou významné, těžko vzít nějaký reprezentativní vzorek. Základní ceny za spotřebu, to je přece něco jiného.
Že jste jel za rok 3x a z toho si 2x nesedl, to není moc významný statistický vzorek. Ale jinak ano, já bych si klidně vestoje četl, proč ne?:) A zážitek vašeho kolegy - určitě uznáte, že to je extrém. Zrovna tak můžu argumentovat tím, že kdykoli jedu v pátek do Brna (1 - 3x měsíčně), je na dálnici nějaký problém a stojím v zácpě, což se mi vloni bohužel s takřka železnou pravidelností stávalo.
Ale jsou samozřejmě lidé, kteří prostě nemají jinou možnost, než používat auto. A pak jsou zase lidé, kteří by ničím jiným než autem nejeli. A nechci nikomu upírat právo volby, ale obávám se, že v dnešní době už volba dopravního prostředku není tak úplně soukromá věc, protože ovlivňuje i ostatní, čím dál víc.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 16:23 | Petr

A ještě jeden přípodotek. "A že můžete jet kdy chcete? Tomu se dá většinou snadno přizpůsobit." Moje kamarádka pracuje v jednom supermarketu. Dělá 12 hodinové směny a končí v 18 hod. Leč poslední autobus do její vízky odjíždí v 17:45. Takže auto je jediná volba, i když to má jen 6 km.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 16:21 | Petr

Přece jsou zásadně rozdílné náklady na cestování Jaguárem a Škodou 120! Amotrizaci musím počítat pro konkrétní vůz, který chci srovnávat autobusem. Tu kupní cenu MUSÍM rozpočítat do nákladů, pokud si nechci lhát do kapsy. Ta cena jízdenky autobusu (kromě dotací na dopravní obslužnost) zahrnuje taky náklady na nákup autobusu + provozní náklady.
Jinak já v autobuse číst nedokážu (nedělá mi to dobře), takže se zbůhdarma dívám z okna. Za poslední rok jsem autobusem do práce jel 3x, z toho 2x jsem si nesedl - vy byste si ještě ve stoje četl? Ve vlaku číst můžu, ale jaksi nepostavili koleje mezi mým bydlištěm a prací...
A teď perlička na konec. Včera můj kolega, co jezdí do práce autobusem, přijel včera až na 10 hodin. Šel na zastávku na sedm - autobus nejel. Potom na osm - zase nejel. Tak jel až v devět. Príma zážitek při -20°C. Já jsem nastartoval bez problémů a byl v práci za 30 minut.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 16:18 | Michal Kára

Jenze v clanku jsou uvedena dve konkretni auta a tak je rozptyl amortizace pomerne maly a da se docela dobre vycislit (koneckoncu, muzete vychazet napr. z pausalnich nakladu na cestovne, ktere jsou (pokud se nemylim), cca 5,50 na km). Jak jsem psal, pro "normalni" pripady (t.j. neco mezi tou 105 a RR) to vychazi +/- 2x naklady na palivo.
A to je dost podstatne - napriklad pri zapocitani tech "ucetnich" 5,50,- na km vam vychazi cesta Praha - Ostrava pres dva tisice. I kdyz pojedete autem v peti, tak vas to vyjde draz, nez vlak. A to nemluvim o tom, ze ve vetsine aut je v peti o dost mensi komfort, nez ve vlaku.
Prave jak pisete, vycislovat ma smysl ekonomicke naklady. Zbytek je dost individualni. Nekoho rizeni bavi a zase nesnasi kdyz musi cestovat s jinymi lidmi, jiny je rad, ze muze ve vlaku pracovat...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 16:02 | Martin

No, prave! Vlak jede tak jako tak, tj. pokud jedu vlakem, prispivam k ekologicke zatezi nulove, pokud jedu autem prispivam prave tim autem. Snad by to bylo jinak v pripade porovnani jizdy "poloplneho" vlaku se srovnatelnym poctem aut naplnenych nestastniky z vlaku :-). Ja se snazim drzet teorie, ze hromadna doprava zatez udela vzdy, takze kdyz ji pouziju misto auta, chovam se ekologicky :-).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 15:40 | Petr

Jenže na dotace přispívám nepřímo ať jezdím vlakem nebo ne. Auto si musím koupit za své a tak nezapočítavat amortizaci (+ servisní prohlídky, pneumatiky apod) je skutečně nesmysl.
Ale hlavně - ekonomické porovnání není to nejdůležitější. Je třeba vzít v úvahu i pohodlí a úsporu času, která se špatně porovnává. Takže např. já dojíždím do práce 22 km. Autobusem to trvá přes hodinu (s přestupem), autem 25 minut a můžu jet kdykoli. Když počítám jen benzín, jsem mírně nad cenou jízdenky autobusu, při započítání amortizace a dalších nákladů je to autem 2,5x dražší. Ale přesto jezdím autem a ušetřím hodinu denně. Nakolik si ceníte vlastní volný čas?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 15:40 | Matthew

Tak to mam pro tebe dobrou zprávu, podle včerejšího rozhovoru MFDNES s Jančurou (ředitel a majitel SA), budou jezdit co nevidět SA i do Českych Budějovic.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 15:35 | Matthew

To je sice pravda, ale třeba linky Student Agency, můžou jet i po objízdný trase a naštěstí toho využívaj, řidiči si dávaj echo mobilem, a pak se krásně vyhnou jak dopravní zácpě v Praze, tak i na dálnici. Ale je jasný, že když se stane něco náhlýho a nečekanýho, což se stává D1neustále, tak bude autobus stát stejně jako všichni ve frontě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 1. 2006 15:15 | jezevec

K ceně jízdenky vlaku se taky nepřipočítávají miiardové státní dotace a investice do stavby koridorů - aby byly ceny porovnatelné, je fér kalkulovat jen s přímou cenou cesty, a externality neřešit. Stejně nevím, jak byste řešil amortizaci třeba 105-ky a Rollse - spotřeba bude zhruba stejná a amortizace v násobcích. Ona i fungl nová oktávka v plné palbě stojí skoro milion a má jiné odpisy než olítaný knedlík za 65 tisíc z AAAček
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Kamil Vacek

podnikatel a investor

Eduard Kučera

podnikatel, Avast

Kamil Vacek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Eduard Kučera
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services