Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Cestujete po naší vlasti často? Super rychlým Pendolinem na pomalých kolejích? Super rychlou Octavií v koloně za předhánějícími se kamiony? Super luxusním autobusem "all inclusive" konkurujícím letadlu? Připravili jsme pro vás porovnání nákladů a komfortu některých druhů dopravy, na trase Praha - Brno a Praha - Ostrava.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 1. 2006 10:32, Jirka

Na trasách mezi dvěma metropolemi OK. Ale do menších měst tyhle nóbl vlaky nejezdí. Polovinu spojů zajišťuje motorák nacpaný studenty a pracujícími, případně partou trampů. Pak jde taky o to, že na nádraží a z nádraží v cílovém místě to často bývá pěkný kus cesty a ne všude jezdí MHD nebo Taxi. A když se z okresního města nechám dovézt taxíkem do sídla firmy v nějakých Praskolesích, vyjde mě to celkově dráž, než když jedu celou cestu autem. Nehledě na čas strávený zbytečným čekáním po nádražích. A s tím pohledem obchodních partnerů jste se také trefil. Břídil v drahém fáru a o něco levnějším oblečku má bohužel v mnoha firmách větší šance, než pomačkaný turista. Já osobně sice na image nedám, ale spousta manažerů bohužel ano. Kdysi jsem se nechal přemluvit a šel jsem do jednoho MLM. Na semináři nám pak mimo jiné řekli i přísloví: "Sytý hladovému nevěří." Volně přeloženo a okořeněno českou mentalitou: "Schopný podnikatel si umí vydělat a je to na něm znát." Asi proto si hodně podnikavců hned po živnostenském oprávnění kupuje na leasing nějaké lepší vozítko. Tedy ukazují svoji "schopnost" ještě dřív, než ji skutečně prokážou prací. Právě proto se divím, že se auto mohlo stát měřítkem úspěchu. Ale k divení by se toho našlo mnohem více.

Reagovat

 

+31
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ZikaM 24. 01. 2006 11:36)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 1. 2006 23:36, Jiří Kuchta

Já si počítal svoje auto - škodifka Forman - a byl jsem přesně v polovině mezi Octavií a Fabčou. Ale stejně se jen potvrzuje stará pravda - na autobusově lukrativní trati mne to vyjde na dvojnásobek busu a na obyčejné je to srovnatelné. Jenže k tomu se musí připočítat cesta na nádraží a z nádraží. U mne v Brně to znamená 13Kč a 30 minut+doba na přestup, autem je to srovnatelná cena a doba poloviční beze ztrát. Je-li návrat večer či v noci, čas na MHD se násobí dvěma.

Reagovat

 

-10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Michal Kára 24. 01. 2006 16:18)

Další příspěvky v diskuzi (39 komentářů)

24. 1. 2006 15:35 | Matthew01

To je sice pravda, ale třeba linky Student Agency, můžou jet i po objízdný trase a naštěstí toho využívaj, řidiči si dávaj echo mobilem, a pak se krásně vyhnou jak dopravní zácpě v Praze, tak i na dálnici. Ale je jasný, že když se stane něco náhlýho a nečekanýho, což se stává D1neustále, tak bude autobus stát stejně jako všichni ve frontě.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 24. 01. 2006 12:06)

24. 1. 2006 15:40 | Matthew01

Tak to mam pro tebe dobrou zprávu, podle včerejšího rozhovoru MFDNES s Jančurou (ředitel a majitel SA), budou jezdit co nevidět SA i do Českych Budějovic.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Larus 24. 01. 2006 08:58)

24. 1. 2006 15:40 | Petr

Jenže na dotace přispívám nepřímo ať jezdím vlakem nebo ne. Auto si musím koupit za své a tak nezapočítavat amortizaci (+ servisní prohlídky, pneumatiky apod) je skutečně nesmysl.
Ale hlavně - ekonomické porovnání není to nejdůležitější. Je třeba vzít v úvahu i pohodlí a úsporu času, která se špatně porovnává. Takže např. já dojíždím do práce 22 km. Autobusem to trvá přes hodinu (s přestupem), autem 25 minut a můžu jet kdykoli. Když počítám jen benzín, jsem mírně nad cenou jízdenky autobusu, při započítání amortizace a dalších nákladů je to autem 2,5x dražší. Ale přesto jezdím autem a ušetřím hodinu denně. Nakolik si ceníte vlastní volný čas?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 24. 01. 2006 15:15)

24. 1. 2006 15:48 | ZikaM

Samozřejmě že to není nesmysl. Vybral jste si z příspěvku, na který jste reagoval, jen to, co se vám hodilo. Jak byste chtěl počítat amortizaci, když ta bude prakticky pro každý vůz jiná? Ale jinak souhlasím, celý problém je mnohem komplexnější a nejde všechno spočítat. Píšete, že ušetříte hodinu denně. Jenomže pak hodinu denně strávíte za volantem, to je pro mě ztráta času. V autobusu nebo vlaku se dá leccos udělat, např. alespoň přečíst noviny. Takže je otázka, co je ušetřený čas. Ve vašem případě bych já byl autobusem časově "na svém" a ušetřil bych peníze, protože cesta autem je, jak píšete, 2,5x dražší. A že můžete jet kdy chcete? Tomu se dá většinou snadno přizpůsobit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+14
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Petr 24. 01. 2006 15:40)

24. 1. 2006 16:02 | Martin

No, prave! Vlak jede tak jako tak, tj. pokud jedu vlakem, prispivam k ekologicke zatezi nulove, pokud jedu autem prispivam prave tim autem. Snad by to bylo jinak v pripade porovnani jizdy "poloplneho" vlaku se srovnatelnym poctem aut naplnenych nestastniky z vlaku :-). Ja se snazim drzet teorie, ze hromadna doprava zatez udela vzdy, takze kdyz ji pouziju misto auta, chovam se ekologicky :-).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 24. 01. 2006 10:18)

24. 1. 2006 16:18 | Michal Kára

Jenze v clanku jsou uvedena dve konkretni auta a tak je rozptyl amortizace pomerne maly a da se docela dobre vycislit (koneckoncu, muzete vychazet napr. z pausalnich nakladu na cestovne, ktere jsou (pokud se nemylim), cca 5,50 na km). Jak jsem psal, pro "normalni" pripady (t.j. neco mezi tou 105 a RR) to vychazi +/- 2x naklady na palivo.
A to je dost podstatne - napriklad pri zapocitani tech "ucetnich" 5,50,- na km vam vychazi cesta Praha - Ostrava pres dva tisice. I kdyz pojedete autem v peti, tak vas to vyjde draz, nez vlak. A to nemluvim o tom, ze ve vetsine aut je v peti o dost mensi komfort, nez ve vlaku.
Prave jak pisete, vycislovat ma smysl ekonomicke naklady. Zbytek je dost individualni. Nekoho rizeni bavi a zase nesnasi kdyz musi cestovat s jinymi lidmi, jiny je rad, ze muze ve vlaku pracovat...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ZikaM 24. 01. 2006 15:48)

24. 1. 2006 16:21 | Petr

Přece jsou zásadně rozdílné náklady na cestování Jaguárem a Škodou 120! Amotrizaci musím počítat pro konkrétní vůz, který chci srovnávat autobusem. Tu kupní cenu MUSÍM rozpočítat do nákladů, pokud si nechci lhát do kapsy. Ta cena jízdenky autobusu (kromě dotací na dopravní obslužnost) zahrnuje taky náklady na nákup autobusu + provozní náklady.
Jinak já v autobuse číst nedokážu (nedělá mi to dobře), takže se zbůhdarma dívám z okna. Za poslední rok jsem autobusem do práce jel 3x, z toho 2x jsem si nesedl - vy byste si ještě ve stoje četl? Ve vlaku číst můžu, ale jaksi nepostavili koleje mezi mým bydlištěm a prací...
A teď perlička na konec. Včera můj kolega, co jezdí do práce autobusem, přijel včera až na 10 hodin. Šel na zastávku na sedm - autobus nejel. Potom na osm - zase nejel. Tak jel až v devět. Príma zážitek při -20°C. Já jsem nastartoval bez problémů a byl v práci za 30 minut.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ZikaM 24. 01. 2006 15:48)

24. 1. 2006 16:23 | Petr

A ještě jeden přípodotek. "A že můžete jet kdy chcete? Tomu se dá většinou snadno přizpůsobit." Moje kamarádka pracuje v jednom supermarketu. Dělá 12 hodinové směny a končí v 18 hod. Leč poslední autobus do její vízky odjíždí v 17:45. Takže auto je jediná volba, i když to má jen 6 km.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ZikaM 24. 01. 2006 15:48)

24. 1. 2006 16:38 | ZikaM

Nejsem příznivce aut, ani nezpochybňuju nutnost zahrnout amortizaci. Ale jak to udělat v článku, podle jakého klíče vybrat dvě nebo tři auta? Proč právě ta a ne jiná? Vždyť rozdíly budou významné, těžko vzít nějaký reprezentativní vzorek. Základní ceny za spotřebu, to je přece něco jiného.
Že jste jel za rok 3x a z toho si 2x nesedl, to není moc významný statistický vzorek. Ale jinak ano, já bych si klidně vestoje četl, proč ne?:) A zážitek vašeho kolegy - určitě uznáte, že to je extrém. Zrovna tak můžu argumentovat tím, že kdykoli jedu v pátek do Brna (1 - 3x měsíčně), je na dálnici nějaký problém a stojím v zácpě, což se mi vloni bohužel s takřka železnou pravidelností stávalo.
Ale jsou samozřejmě lidé, kteří prostě nemají jinou možnost, než používat auto. A pak jsou zase lidé, kteří by ničím jiným než autem nejeli. A nechci nikomu upírat právo volby, ale obávám se, že v dnešní době už volba dopravního prostředku není tak úplně soukromá věc, protože ovlivňuje i ostatní, čím dál víc.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+13
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Petr 24. 01. 2006 16:21)

24. 1. 2006 16:46 | zarecky

Myslím, že je celkem jedno, kolik je amortizace. S téměř jakokoliv amortizací se jízda autem nevyplatí. Jenomže amortizaci můžete započítat pouze v tom případě, když se rozhodnete pro hromadnou dopravu a auto prodáte. Pokud neprodáte, náklady na amortizaci svého auta ponesete stejně - nezávisle na tom, čím pojedete. V tomto případě má smysl porovnávat pouze přímé náklady - tj. palivo,parkovné apod.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Michal Kára 24. 01. 2006 16:18)

24. 1. 2006 16:52 | Michal Kára

Ano, to je obvykly argument. Jenze pak:
a) Zjistite, ze musite jezdit jen par jizd rocne a ty vas stoji silene penize. Takze by bylo efektivnejsi si na ne auto treba pujcit z pujcovny. Proc to nedelate?
b) Zjistite, ze nemusite jezdit vubec a platite vlastne desitky tisic rocne "za nic". Proc to tedz delate?
V obou dvou pripadech je odpoved stejna - abyste mohl jezdit cesty, ktere jezdit nemusite.
Takze jedina smysluplna cesta je rozpocitavat amortizaci na veskere cesty autem.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+27
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (zarecky 24. 01. 2006 16:46)

25. 1. 2006 0:37 | jezevec

Chtěl jsem tím říci, že nějakých +/- sto miliard nebo kolik, nebo prostě N milirad ročně, co nás zatím stály dotace duškovým drážním odborářům, a sanace přírody na rekultivaci za zěžiště nafty, na kterou vlak jede - - - je zhruba stejně nesnadné rozpočítat na vlak (skončíte už hned na tom, zdali tyto externality podělíte počtem sedadel, nebo počtem lidí ve vlaku cestujících, a budete se lišit o stovky procent) - jako je nesnadné počítat amortizaci auta za deset tisíc či za tři mega, nebo rozpočítávat amortizaci na počet sedadel nebo počet sedících (i v tomto případě se výpočty budou lišit o stovky procent). Takže jediný objektivní způsob jak porovnat auto vlak a bus - je porovnat cenu PHM s cenou lístku. Tato metoda nemusí být matematicky exaktní, ale je porovnatelná a srozumitelná.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ZikaM 24. 01. 2006 15:48)

25. 1. 2006 10:32 | Jirka

Na trasách mezi dvěma metropolemi OK. Ale do menších měst tyhle nóbl vlaky nejezdí. Polovinu spojů zajišťuje motorák nacpaný studenty a pracujícími, případně partou trampů. Pak jde taky o to, že na nádraží a z nádraží v cílovém místě to často bývá pěkný kus cesty a ne všude jezdí MHD nebo Taxi. A když se z okresního města nechám dovézt taxíkem do sídla firmy v nějakých Praskolesích, vyjde mě to celkově dráž, než když jedu celou cestu autem. Nehledě na čas strávený zbytečným čekáním po nádražích. A s tím pohledem obchodních partnerů jste se také trefil. Břídil v drahém fáru a o něco levnějším oblečku má bohužel v mnoha firmách větší šance, než pomačkaný turista. Já osobně sice na image nedám, ale spousta manažerů bohužel ano. Kdysi jsem se nechal přemluvit a šel jsem do jednoho MLM. Na semináři nám pak mimo jiné řekli i přísloví: "Sytý hladovému nevěří." Volně přeloženo a okořeněno českou mentalitou: "Schopný podnikatel si umí vydělat a je to na něm znát." Asi proto si hodně podnikavců hned po živnostenském oprávnění kupuje na leasing nějaké lepší vozítko. Tedy ukazují svoji "schopnost" ještě dřív, než ji skutečně prokážou prací. Právě proto se divím, že se auto mohlo stát měřítkem úspěchu. Ale k divení by se toho našlo mnohem více.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+31
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ZikaM 24. 01. 2006 11:36)

25. 1. 2006 10:53 | Jirka

V Plzni? To už bych mohl rovnou přijet tím vlakem. Nádraží je tam v centru a náhodou jsem jel kolem, když jsem přejel svoji odbočku. Pak jsem se proplétal přecpanými ulicemi, kde se nedalo ani zastavit a zeptat se, natož parkovat. V cíli cesty jsem měl navíc hlídaný parking, možná jediný široko daleko. Nechat auto u nádraží (kdyby bylo kde) nebo na nějakém sídlišti na okraji (Bory, Lochotín), kdo ví, co bych našel při návratu. Někdy se po neznámém městě motat musím. Přinejmenším, jedu-li tam poprvé. Jinak by pro mne bylo neznámé každé město navždy a nač bych pak to auto měl?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+30
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 24. 01. 2006 12:10)

25. 1. 2006 11:15 | Jirka

Souhlasím. Místo rozhodování se, zda konkrétní cestu podniknu hromadnou dopravou nebo autem, by si měl každý zvážit, zda bude jezdit autem (a tedy si ho pořídí), nebo HD. Pokud auto mám a vyjedu několikrát do roka, vyjde mne kilometr neskutečně draho. I když auto celý rok stojí, ale není odhlášeno, platím několik tisíc za povinné ručení, 1x ročně olej, 1x za 2 roky cca 1000 za technickou a emise (diesel je dražší), po několika letech přezouvám nesjeté zpuchřelé pneumatiky, měním prorezlé blatníky, prahy atd. A k tomu samozřejmě ztráta tržní hodnoty vozu o nějakých 80-90% během 10 let.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Michal Kára 24. 01. 2006 16:52)

25. 1. 2006 15:59 | Petr J.

Přiznám se, poněkud mě překvapil názor autorky, že "k čemu je nám Pendolino, když to souprava EC/IC zvládne stejně rychle a ve stejné kvalitě". Měl jsem to potěšení cestovat tzv. náhradní soupravou a musím říci, že do kvality EC/IC měla hodně daleko, nehledě ke skutečnosti, že i když byly prodány místenky, tak fungovalo pravidlo: kdo dřív přijde, ten dřív sedí. Číslování míst v Pendolinu a nádradní supravě totiž navzájem nekoresponduje, kromě toho má náhradní souprava o vůz méně. Jinak je cena vyhovující, až na studentské jízdné. To je nehorázně nízké. Pro srovnání uvádím náklady na cestu vozem Škoda Octavia II Combi s motorem 1,6MPI/75 kW: cestu Praha - Ostrava urazím asi za 4,5 hodiny za asi 870 Kč.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+27
Líbí
Nelíbí

25. 1. 2006 17:08 | Jarmila

Když už tu porovnáváte ceny a kvalitu, uvažujete taky nad tím, že po cca půlhodinovém pobytu na nádraží (mám teď konkrétně na mysli Praha-Smíchov) máte dojem, že močí už nepáchne jenom to nádraží, ale také Vy, nehledě na to, že se tam potuluje tolik nejrůznějších individuí, že jít nádražní halou v lepším oblečku a s laptopem v ruce považuji za osobní hazard? To je fakt lepší to auto, i kdyby bylo o něco dražší, ale aspoň nesmrdí jak septik a pohodlí je v něm taky dost. Ono to není jen o nových vlacích, ale taky o nádražích, přesnosti spojů, návaznosti jednotlivých spojů, ceně a v neposlední řadě i o chování k zákazníkům. Když z toho udělám mix, vypadá žebříček následovně: auto, autobus, vlak.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

27. 1. 2006 16:26 | Jarmila

Píseň velmi nová aneb lepší už to nebude: Z Ostravy, z Ostravy, jede Pinďa do Prahy, všichni mají obavy, kam dnes dojede. Nestaví, nestaví, skoro nikde nestaví, ale když sám zastaví, dál už nejede. Z topení, ze dveří, z motorů se blýská, strojvůdce bezmocně do kompjútru tříská Ten kdo k nám nastoupí, dobrodružství podstoupí a než v cíli vystoupí, moc zážitků získá.
Náhradní soupravy do Ostravy do Prahy jezdí dnes bez obavy a bez zpoždění. Neklopí, neklopí, zato v zimě zatopí, na wécé vám nebrání, ani z něho ven. Talián s úsměvem pokutičku platí, režisti jásají: "Režijka zde platí" *) Substráte otravný, když chceš jet do Ostravy neznič nám poslední kus - máš Žlutý Autobus!!!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+21
Líbí
Nelíbí

27. 1. 2006 23:36 | Jiří Kuchta

Já si počítal svoje auto - škodifka Forman - a byl jsem přesně v polovině mezi Octavií a Fabčou. Ale stejně se jen potvrzuje stará pravda - na autobusově lukrativní trati mne to vyjde na dvojnásobek busu a na obyčejné je to srovnatelné. Jenže k tomu se musí připočítat cesta na nádraží a z nádraží. U mne v Brně to znamená 13Kč a 30 minut+doba na přestup, autem je to srovnatelná cena a doba poloviční beze ztrát. Je-li návrat večer či v noci, čas na MHD se násobí dvěma.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Michal Kára 24. 01. 2006 16:18)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Radovan Vítek

podnikatel, CPI Group

Jan Keller

sociolog

Radovan Vítek
ÚSPĚŠNOST
29,17 %

z 24 duelů
×
Jan Keller
ÚSPĚŠNOST
2,72 %

z 184 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Garantovaný certifikát, Neoklasická ekonomie, Ekvivalent neurčitosti, fintech, brno, lime, daně, banky, bankomaty, Domácí karta, zákon o rozhodčím řízení, stiglitz, ovoce, Spotřební úvěr, legislativní text, David Michal, warren buffet, investice na penzi

2P67598, 4P65678, 3AE3677, 8T32021, 5M33339

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK