Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Řada ekonomů tvrdí, že americká ekonomika brzy dozná "pozitivního" efektu ničivé katastrofy: bude se přece více stavět a utrácet, a HDP tak poroste. Tento pohled je ale zásadním ekonomickým omylem a nese dokonce vlastní název, tzv. mýtus rozbitého okna. Co vede k chybným úsudkům a proč skutečný ekonomický růst nemá s HDP nic společného?

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 9. 2005 16:43, Gergi

Take neze souhlasit s tvrzenim "Více utrácet můžeme jen tehdy, když více vyděláme." Staci se podivat na to, co se deje v poslednich letech v CR: prubezny rust zadluzeni domacnosti - zkratka lide vice utraceji i kdyz ne nutne vice vydelavaji. Obdobne se to deje i v USA, ale dlouhodobe a pomaleji. Mira zadluzeni vsak take roste, takze HDP castecne roste na dluh.

Reagovat

 

+12
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 07. 09. 2005 12:48)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 9. 2005 14:58, TaF

Autor měl ovšem asi na mysli proměnu úspor domácností nikoliv na spotřební výdaje, ale na výdaje investiční (prostřednictvím úspor jakožto bankovních depozit).

Reagovat

 

-11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 07. 09. 2005 12:48)

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

7. 9. 2005 10:34 | zinfo

Já si rovněž myslím, že hurikán rozhýbe ekonomiku, kdy se začne tvořit nové, obnovovat, zvýší se výroba, zaměstnanost atd. To že se asi nezvýší životní úroveň obyvatel postižených oblastí s tím zas tolik nesouvisí. Peníze začnou proudit z pojišťoven a z podpor státu. Lidem, kteří byli dobře pojištěni, by se neměla snížit ani úroveň vlastního kapitálu. Místo aby vyhodili pračku a jiné věci po 5 letech, vzala jim je voda. Navíc si myslím, že opravdu je Amerika a její prosperita založena na spotřebě společnosti. Něco jiného je prosperita jednotlivce, který se pro úspěch musí tomuto trendu vše utratit postavit, omezit svoji spotřebu a nahradit ji investicemi.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+9
Líbí
Nelíbí

7. 9. 2005 12:48

Doporucuji autorovi clanku precist si ucebnici makroekonie, nazory a logicke uvahy uvedene v clanku jsou zcela chybne
priklad - Mluví-li ekonomové o tom, že ekonomický růst je tažen spotřebními výdaji, tak se hluboce mýlí. Spotřební výdaje totiž nerostou samy od sebe. Více utrácet můžeme jen tehdy, když více vyděláme. Více vyděláme jen proto, že roste efektivita výroby. A ta zase roste kvůli úsporám, které jsou zdrojem kapitálové akumulace. Příčinou hospodářského růstu tak nejsou vyšší spotřební výdaje, ale vyšší míra úspor.
Prave promena uspor domacnosti na spotrebni vydaje pri obdobne katastrofe je hnaci silou ekonomickeho rustu.
Omlouvam se za gramaticke chyby, CJ neni mim rodilym.
S pozdravem
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-9
Líbí
Nelíbí

7. 9. 2005 13:16

OK. Pokud matematicky HDP= C+G+I, přičemž Investice=úSpory a dále abstrahuji od eXportu a Importu, pak pokud utratím svých 1000 Kč úSpor, přeměním je tak vlastně na spotřebu C. Stále se pohybuji na pravé straně rovnice. Vzhledem k tomu, že úSpory představují odloženou spotřebu, pak realizací Spotřeby dnes, snižuji svou Spotřebu budoucí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+9
Líbí
Nelíbí

7. 9. 2005 13:34 | mhruby

Já článku rozumím tak, že i když se může po katastrofě zrychlit růst HDP, životní úroveň bude ještě dlouho nižší než před ní, protože od HDP se neodečítá to, co bylo zničeno. V tom s autorem souhlasím.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

7. 9. 2005 14:58 | TaF

Autor měl ovšem asi na mysli proměnu úspor domácností nikoliv na spotřební výdaje, ale na výdaje investiční (prostřednictvím úspor jakožto bankovních depozit).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 07. 09. 2005 12:48)

7. 9. 2005 16:43 | Gergi

Take neze souhlasit s tvrzenim "Více utrácet můžeme jen tehdy, když více vyděláme." Staci se podivat na to, co se deje v poslednich letech v CR: prubezny rust zadluzeni domacnosti - zkratka lide vice utraceji i kdyz ne nutne vice vydelavaji. Obdobne se to deje i v USA, ale dlouhodobe a pomaleji. Mira zadluzeni vsak take roste, takze HDP castecne roste na dluh.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+12
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 07. 09. 2005 12:48)

7. 9. 2005 19:35 | Jirka

Efektivita výroby může navíc růst nejen z důvodu úspor. Ty poslouží pro nákup nového zařízení, ale třeba reorganizace práce může proběhnout s minimálními náklady a přitom mít větší význam než obnova výrobní linky.
Vzpomínám si, jak kdosi v TV v době povodní 2002 přiznal, že nebýt té pohromy, neodhodlal by se něco přestavět. Takže tu pohromu nakonec vnímá pozitivně, i když by ji nerad zažil znovu. Pohromy dokážou lidi vyburcovat k vyšší aktivitě. Přinutí mnohé k zamyšlení a ke změně zaběhaných pořádků. V New Orleans např. zřejmě lépe vybaví hasiče. Jak se ukázalo, neměli cisterny ani hydranty, aby mohli dělat svoji práci. Kolik hodnot potom shořelo zbytečně? Díky takovým změnám se více nakloní trend růstu, takže po nějaké době se ztráty nahradí a dokonce překonají vyšší dynamikou růstu. Úspory domácností by se jednou utratily tak, jako tak. Postižená domácnost ale těžko bude pomýšlet na tretky dovezené z Číny, protože bude muset kupovat užitečnější věci. Peníze tedy získají hlavně domácí firmy, ne laciná konkurence.
Autor má pravdu v tom, že se někteří analytici dívají na věc zjednodušeně. Ale obávám se, že on dělá tutéž chybu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 07. 09. 2005 12:48)

10. 9. 2005 10:15

V podstatě souhlasím. S.V.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-8
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jirka 07. 09. 2005 19:35)

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  5 741 448 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Dotace na kone
Poradna > Dotace z EU

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nárok na nějaké dotace, když mám jednoho vlastního koně a druhého v bezplatném pronájmu, máme slepice a chceme ještě dvě kozy..Mám na něco nárok nebo ne? Jestli... více

Dotace z EU

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Email:
Captcha
Opište kód:

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Roman Janoušek

lobbista, podnikatel a kriminálník

Přemek Podlaha

moderátor a podnikatel

Roman Janoušek
ÚSPĚŠNOST
12,00 %

z 25 duelů
×
Přemek Podlaha
ÚSPĚŠNOST
85,29 %

z 34 duelů

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Splatnost, Výnos, Připojištění, aleš poklop, daňové odpočty, třetí pilíř, příspěvek zaměstnavatele, penzijní společnosti, Petr Skokan, rituální předmět, organovo, podpora podnikání, kristýna patenidisová, komerční zdravotní pojištění, ekologická újma, červenec, souběh důchodů, výjimka

3P42397, 7B23159, 4AU2468, 3B16916, 3Z53548

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK