Smlouva o stavebním spoření nekončí automaticky

Část klientů stavebních spořitelen si stále myslí, že jejich smlouva je sjednána jen na dobu, která je nutná pro získání nároku na vyplacení státní podpory. Po uplynutí této doby pak svou smlouvu chtějí vypovídat. Tento mýtus je třeba stále vyvracet. Smlouvu lze vypovědět třeba i po roce, ale za velkých nákladů a ztrát.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 1. 2005 16:40, Tomáš Marný

Na "agenty" obzvláště ČMSS mám svůj názor, ale prezentovat ho nehodlám, abych zas nebyl obviněn z arogance a hrubosti :-). BTW mám dojem, že i na tomto serveru jsou v diskusích nářky lidí, kterým agenti právě této SS poradili zvýšit si cílovou částku, ale už jim "zapomněli" sdělit, že jim SS v podstatě zpětně přeúročí vklady na pouhá 2% a oni tak přijdou i o pěkných pár tisíc.
Předpokládám, že konkrétní ustanovení ve Vaší smlouvě nebo v obchodních podmínkách Vám onen agent neukázal...

Zobrazit celé vlákno

+37
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 1. 2005 17:12, Krleš

Mýlíte se, není to pitomost. Mrkněte se na zákon 253/2001 Sb. K §2 odst.1a) existuje zajímavý judikát který se týká smluvních ustanovení pro konzumované i nekonzumované eventuality v budoucnu.

Zobrazit celé vlákno

-11
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 57 komentářů)

16. 1. 2005 23:26 | Jirka

No, koukal jsem do staré smlouvy SS, které mám uzavřeno u ČMSS a žádnou takovou formulaci jsem nenašel. Je tam pouze zmínka o 50% úrokovém zvýhodnění, které bude vyplaceno v případě, že nečerpáte úvěr, ale nikde ve smlouvě není ani jedna zmínka o tom, že o zvýhodnění přijdete v případě zvýšení nebo přespoření cílové částky (viz. články III. a VI.). Jinak souhlasím s Kateřinou že tón příspěvků p. Marného opravdu neodpovídá úrovni jindy seriozního serveru penize.cz, shazovat jiné na dálku umí kdekdo, to není nic těžkého. díky vladovi jsem si po letech alespoň přečetl smlouvu :)
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2005 19:24 | Petr Šafránek

U Modré pyramidy se Vám změní úroková sazba na aktuální (nyní jsou to 2%), nikoliv však zpětně. Již připsané úroky zůstanou v původní výši, pouze ode dne změny CČ dojde k úročení nižší sazbou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2005 17:02 | Lukas

Zajimala by mne odpoved na otazku: Mam u SPKB smlouvu z roku 2003 na cilovou casku 200tis. korun. Chtel bych ovsem po nasporeni cilove castky tuto CČ zvýšit, abych mohl sporit za jeste starych podminek (4500 statni podpora). Smlouvu jsem ale uzaviral s urcitymi uroky (nepamatuji si, placnu 3 procenta), momentalni podminky jsou ale hOrsi - uroky jsou nizsi. Pokud budu chtit zvednout cilovou castku, zmeni (snizi) se mi urokova sazba, kterou mam nyní? Pokud ano, budou me veskere dosavadni vklady prepocitany touto urokovou sazbou? Nevite jak to je? Diky
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 1. 2005 16:47 | Kateřina

Vážený pane, nemohl byste laskavě změnit tón? Těžko jste oprávněn kohokoli posílat do Blesku či kamkoli jinam. Panu Vladovi za upozornění patří dík. Šla jsem se raději podívat na svou smlouvu, ale u Reiffeisen toto ustanovení naštěstí není. Být u ČMSS, mohlo se mi to klidně stát, protože jsem o tom skutečně nevěděla.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2005 15:22 | Petr Šafránek

VOP ČMSS z doby, kdy obsahovaly úrokové zvýhodnění, obsahují v čl. III odst. 5) větu "Překročení cílové částky není přípustné" V odst. 6 téhož článku je pak stanoveno, že při překročení CČ lze písemnou dohodou smluvních stran CČ navýšit. Toto navýšení však v současné době znamená přechod na nižší úročení a ztrátu nároku na úrokové zvýhodnění! Nelze tedy opravdu vyloučit, že by stavební spořitelna mohla odmítnout připsat úrokové zvýhodnění, resp. jeho část, kterou by došlo k překročení cílové částky, a to právě s odkazem na čl. III odst. 5) VOP a s poukazem na to, že s navýšením CČ nesouhlasí (jde o úpravu smlouvy dohodou, nikoliv o právní nárok na navýšení). ¨ Zatím však neznám případ z praxe, že by ČMSS tuto právní konstrukci využila. Podle mých zkušeností je to jediná situace, kdy ČMSS přespoření toleruje, neboť ví, že smlouva vyplacením úrokového zvýhodnění končí a klient tedy nemůže dál spořit a využívat relativně vysokého úročení....
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2005 13:00 | Tomáš Marný

Když nejste schopen svá tvrzení doložit, tak je sem nepište. Zkuste je uplatnit v Blesku, tam možná pochodíte.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2005 12:56 | vlad

Aroganci nic nevyresite, proste se podivejte do smlouvy nebo se zeptejte agenta CMSS, nemam cas hledat nekde odkazy na netu. Slo pouze o upozorneni, kazdy at si s tim nalozi jak chce sam.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 1. 2005 9:55 | Petr Šafránek

Pane kolego, to jste byl bohužel "učen" špatně a notářka postupovala správně. Manžel (manželka) totiž dědí právě a jen smlouvu o stavebním spoření podle zákona o stavebním spoření. Tato zvláštní právní úprava má přednost před obecnou právní úpravou dědění, obsaženou v občanském zákoníku. Z tohoto důvodu nelze smlouvu o stavebním spoření odkázat ani závětí, pokud žije manžel. Taková závěť by v této věci byla neplatná a notář resp. soud by stejně konstatoval, že smlouva přechází na manžela (manželku) podloe zvláštní právní úpravy, kterou nelze změnit ani závětí ani dohodou dědiců. Teprve když nežije manžel (manželka), nastupuje občanský zákoník a možnost dohody. Já na to takto své klienty vždy upozorňuji, když chtějí spořit na RČ rodičů či prarodičů...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 1. 2005 22:21 | Tomáš Marný

Mohl byste sem dát, prosím, odkaz nebo citaci potvrzující Vaše tvrzení? Pokud ne, běžte diskutovat raději na stránky iHeute, tam spíše zapadnete mezi sobě podobné...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 1. 2005 16:30 | vlad

ceskomoravska stavebni sporitelna. Staci se zeptat. Ono to s temi uroky neni tak trivialni, jak si myslite, musite totiz tez pocitat uroky z uroku. Jeden neni takovy trouba jak vypada. Hm.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 1. 2005 0:57 | Tomáš Marný

1. Dostanete, samozřejmě za předpokladu, že je z čeho státní podporu vypočítat, tj. vložil jste v předchozím roce nějaké peníze nebo jste v předchozích llétech vložil tolik peněz, že se Vám přebytek z 18.000,- Kč převedl do dalšího roku. 2. Ano, ovšem za předpokladu, že jste na této smlouvě měl od začátku spoření státní podporu. V tom případě se částka převyšující 18.000,- Kč převádí do následujícího roku. Pokud jste na této smlouvě státní podporu neměl, máte smůlu a první státní podpora Vám bude přiznána z částky složené v roce, kdy na smouvě státní podporu uplatníte.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 1. 2005 0:50 | Tomáš Marný

Právě proto zřejmě ČMSS obchodní podmínky upravila tak, jak uvádím výše. Podle starých Vás po 6 měsících měla upozornit, dal byste tam třeba 3x povinné 0,5% z cílové částky, přestal, běželo by dalších 6 měsíců... Podle nových je to jednodušší - po 18 měsících nemáte na účtě 18x0,5% CČ, končíte.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2005 23:07 | Michal

1. co když spořím déle jak pět let, CČ nepřespořuji, dostanu státní podporu i v šestém, sedmém i dalším roce?? 2. jeden zástupce SS mě tvrdil, že na začátku spoření tam můžu vložit celou částku na pět let tj.5x18 tis a státní podpora 4500 tam bude automaticky každý rok připsána, navíc bude větší zhodnocení...je tomu tak?? děkuji za odpovědi
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2005 22:39 | xyz

Samozřejmě, že nespoření jako výpovědní důvod je prakticky nerealizovatelný, neboť po upomínce tam něco vložíte, pak zase uplyne nějaká doba atd. Prostě tím se nikdo nezabývá, není šance normálně myslícího klienta vystrnadit, pokud sám nechce nebo udělá hrubou chybu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2005 21:06 | Tomáš Marný

Malý příklad - OP ČMSS z r. 1995: "Je-li účastník i se započtením mimořádných vkladů v prodlení po dobu 6 měsíců s úhradou vkladu a do dvou měsíců po doručení písemné výzvy neobnoví pravidelné spoření, má stavební spořitelna právo smlouvu vypovědět. V případě výpovědi se postupuje přiměřeně podle ustanovení článku IX."
V současně platných OP je to trochu jinak, ale zase tam máte na nespoření víc času: "Je-li účastník i se započtením mimořádných vkladů v prodlení s úhradou vkladu po dobu 18 měsíců, má stavební spořitelna právo smlouvu vypovědět. V případě výpovědi se postupuje přiměřeně podle ustanovení článku IX."
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2005 20:53 | Tomáš Marný

Nejsou v OP náhodou nějaké omezující podmínky pro spořitelnu? Třeba když jste v prodlení po určitý čas a po výzvě do určité doby spoření neobnovíte, teprve pak Vám může smlouvu vypovědět?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2005 20:48 | Tomáš Marný

Co je to za blbost? Která SS má v obchodních podmínkách, že při překročení cílové částky přijdete o úrokové zvýhodnění? BTW Vaše formulace PEČLIVĚ spočítat kolik dělá ASI 50% je skvělá :-))).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2005 16:01

Jen krátce doplním, že pokud se dědicové nedohodnou, tak smlouva je ukončena k datu úmrtí původního účastníka a k tomuto datu také vypořádána včetně připsaných státních podpor bez jakýchkoliv ztrát. Ale chci taky doplnit jednu věc z praxe. Vždy jsem byl učen, že pokud je dědiců víc (např. manželka a její děti) a tito se před notářem dohodnou, tak smlouva přechází na vybraného dědice a je jedno, kdo to je. A ejhle, klient zemřel (a na jeho smlouvu platil syn, jak jinak) a notářka jednoznačně řekla, že se dědicové nemohou dohodnout, ale smlouvu musí dědit manželka. Sice problém nevznikl, ale je to jinak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 1. 2005 14:23 | vlad

Jeste je treba dávat pozor na prekroceni cilove castky u starych smluv, kde je 1,5 % urokove zvyhodneni (zakladni urok byva 3 %). Pri prekroceni o toto zvyhodneni prijdete. ALE toto zvyhodneni se Vam prubezne nepripisuje na ucet (vyplaci se az pri vypovedi) tak si musite - kdyz se blizite cilove castce - peclive spocitat kolik dela asi 50 % veskerych uroku a pricist to k finalni castce (vyledek musi byt mensi nez cilova castka!!). V soucasnosti se cilova castka neda zvysit bez ztraty vyhod starych smluv.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2005 13:29 | Petr Šafránek

Podle mých zkušeností stačí, když manžel zemřelé účastnice stavebního spoření předloží úmrtní list a stavební spořitelna převede smlouvu podle zákona o stavebním spoření, tedy aniž by čekala na pravomocné usnesení soudu o dědictví podle občanského zákoníku. V tomto usnesení by tedy smlouva o stavebním spoření neměla být vůbec uvedena, tudíž by zůstatek účtu neměl být ani základem pro výpočet notářského poplatku. To platí samozřejmě pouze pro manžela, pokud by nežil, jde smlouva do dědického řízení podle občanského zákoníku, a tedy i do základu pro výpočet notářského poplatku.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Boleslav Polívka

herec a podnikatel

Zdeněk Bakala

podnikatel, BXR Group

Boleslav Polívka
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 2 duelů
×
Zdeněk Bakala
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services