Množme se a plaťme méně aneb daně a děti ve 2005

Novela zákona o dani z příjmů přináší pro rok 2005 některé významné změny, ty nejdůležitější se týkají poplatníků s dětmi. Přečtěte si, co přesně pro vás budou znamenat. Připravili jsme i nové kalkulačky, můžete si tedy všechno propočítat.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 9. 2005 10:14

Dobrý den,
Jsem rozvedený a mám dvě děti ve vlastní péči. Můj průměrný měsíční příjem se pohybuje v pásmu 32% zdanění.Nejenže nedostávám přídavky na děti , ale celý slavný daňový bonus mě zase připravil o dalších 180 Kč na 1 dítě. Shrnuto a podtrženo , pokud se snažíte si vydělat trochu více peněz , tak jste za to od státu akorát biti a nejenom vy ,ale i vaše děti.

+43
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 1. 2005 20:49, Kateřina

Ano, společné zdanění je možné.
Daňové zvýhodnění na dítě je vždy stejné - 6.000 Kč ročně.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 29 komentářů)

9. 9. 2005 10:14

Dobrý den, Jsem rozvedený a mám dvě děti ve vlastní péči. Můj průměrný měsíční příjem se pohybuje v pásmu 32% zdanění.Nejenže nedostávám přídavky na děti , ale celý slavný daňový bonus mě zase připravil o dalších 180 Kč na 1 dítě. Shrnuto a podtrženo , pokud se snažíte si vydělat trochu více peněz , tak jste za to od státu akorát biti a nejenom vy ,ale i vaše děti.
+43
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 3. 2005 16:51

jaky maximalni prijem mohu mit aniž bych musela podavat danove přiznaní v pripade ze pobiram pridavky na 2 deti + soc. prispevky (cca 6000 mesicne) . Predem díky
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2005 16:51

Dobrý den , ja a moje partnerka jsme nesezdany pár žijící ve spol. domacnosti, mame 2 deti . Mohu uplatnit odečitatelnou položku 21720,-Kc od danoveho zakladu za rok 2004 za moji partnerku ktera nema žádný přijem ? Díky
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2005 16:48

a
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 3. 2005 20:25 | Honza

není
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 3. 2005 20:12

Moc se v daních nevyznám a proto bych se chtěl zeptat. Je rodičovský příspěvek neboli mateřská také zdanitelný příjem? Moje manželka je teď 3 měsíce na neschopence a potom bude pobírat mateřeskou 3500Kč a nevím jestli tyto příjmy zahrnou do výpočtu daně a nebo ne. Děkuji
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 2. 2005 22:50 | milo

je odpočet na dítě i v pěstounské péči?
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 1. 2005 22:28 | Kateřina

Tady to je: K Vaším dotazům ze dne 3. 1. 2005 ve věci daně z příjmů fyzických osob sdělujeme: 1. Z dikce § 13a odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá, že manželé, kteří jsou poplatníky podle § 2 zákona o daních z příjmů a vyživují alespoň jedno dítě žijící s nimi v domácnosti, mohou uplatnit výpočet daně ze společného základu daně, jestliže tyto podmínky splní nejpozději poslední den zdaňovacího období, za které uplatňují společné zdanění. To znamená, že manželé mohou po skončení zdaňovacího období uplatnit společné zdanění, pokud kdykoli v jeho průběhu v domácnosti vyživovali dítě (např. týden, měsíc půl roku apod.). Není totiž stanovena podmínka, že dítě musí manželé vyživovat po celé zdaňovací období. 2. Podle ustanovení § 13a odst. 1 zákona o daních z příjmů mohou Společné zdanění manželé uplatnit i v případě, že jeden z nich neměl příjmy, které jsou předmětem daně podle tohoto zákona. Podle odst. 2 téhož ustanovení může nezdanitelné části základu daně podle § 15 zákona uplatnit i ten z manželů, který neměl zdanitelné příjmy, jestliže jinak splňuje podmínky pro jejich uplatnění. Z uvedeného vyplývá, že každý z manželů uplatní základní nezdanitelnou část základu daně podle § 15 odst. 1 písm. a) zákona a pokud jeden z manželů má vlastní (hrubý) příjem nižší než 38 040 Kč, může uplatnit druhý z manželů nezdanitelnou část základu daně podle § 15 odst. 1 písm. b) zákona, pokud splní i další podmínky v posledně citovaném ustanovení.Pro úplnost uvádíme, že výpočet daně ze společného základu daně manželů lze uplatnit až za zdaňovací období 2005, tedy v obecné lhůtě pro podání daňového přiznání, tj. do konce března 2006.
Mgr. Petr Pelech, v.r. Ředitel odboru daně z příjmů fyzických osob a daně silniční
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2005 22:17 | Honzajs

To mne zajímá, můžete to sem dát? Díky.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2005 16:15 | Kateřina

Heuréka! Přišlo oficiální vyjádření z Ministerstva financí. Pokud je jeden z manželů bez příjmů nebo má příjmy do 38.040 Kč za rok, skutečně se při společném zdanění uplatňuje na každého základní odčitatelná položka na poplatníka a ještě k tomu odčitatelná položka na vyživovanou manželku/manžela.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 1. 2005 22:05 | Hashim Habiballa

Dobry den,
cetl jsem si zneni novely zakona tykajici se spolecneho zdaneni a zajimala by mne "technicka realizace" celeho postupu. Zejmena mi neni jasne, jak se bude postupovat v pripade, ze jeden z manzelu ma zdanitelne prijmy a podava si sam DAP a druhy nema zdanitelne prijmy (je na rodicovske dovolene). Pokud jsem ty paragrafy dobre pochopil, tak pokud chteji danit spolecne musi podat DAP oba. Potom by ovsem doslo k paradoxni situaci, kdy manzel bez prijmu bude muset 31.3. doplatit pomerne znacny rozdil FU, protoze neplatil zalohy. A rodine se to vrati az po vyplaceni preplatku na dani druhemu z manzelu i se zvyhodnenim. Bude to fungovat takto? Nebo bude jiny mechanismus, ktery zohledni i tuto situaci a budou se pocitat i zalohy na dan z prijmu spolecne? To pak asi bude muset byt nejaky spolecny formular - nedokazu si to moc predstavit? Jisteze je cas do 31.3.2006, ale chtel bych se na eventualitu, ze budeme muset na zhruba mesic "pujcit" statu asi 10 tis. Kc pripravit. Dekuji za informace. H. Habiballa
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 1. 2005 20:49 | Kateřina

Ano, společné zdanění je možné. Daňové zvýhodnění na dítě je vždy stejné - 6.000 Kč ročně.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 1. 2005 19:18 | Jarda

Dobrý den, je možné uplatnit společné zdanění manželů, když ve společné domácnosti žiji s manželkou a s jejím dítětem z prvního manželství ? Má to nějaký vliv na daňové zvýhodnění za dítě ? Jarda
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 1. 2005 12:51

Pokud si tuto situaci zadám do daňové kalkulačky na www.mfcr.cz, tak to podle vyčíslení úspory vypadá, že tam také počítají obě částky.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 1. 2005 11:47 | Kateřina

Ano, je to možné a výši příspěvku to neovlivní. U společného zdanění zůstává osobou bez vlastních příjmů.
Můžete uplatnit oboje.
Na tohle jsem se ptala na finančním úřadě (v Českých Budějovicích - předtím jsem to zkoušela jinde a nebyli mi schopni odpovědět). Při společném zdanění, pokud je jeden z manželů bez příjmů, je možné odečíst odčitatelnou položku na poplatníka u obou a ZÁROVEŇ odčitatelnou položku na vyživovanou manželku. Dost mě to překvapilo, myslela jsem, že buď jedno - dvakrát na poplatníka nebo druhé - na poplatníka a na vyživovanou manželku. Ta paní se ale dušovala, že na tohle se speciálně ptala na školení a že to ví určitě. Jenže znáte to - zelený strom života - tyhle věci budeme vědět určitě, až dojde na lámání chleba po podání daňového přiznání. Zatím bych na to nespoléhala.
+25
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 1. 2005 10:45 | Dotaz

Dobrý den, je možno uplatnit společné zdanění, když manželka pobírá "příspěvek při péči o osobu blízkou", a jestli to ovlivní pobírání tohoto příspěvku. Pečuje o zdrav. postižené dítě, nemá jiný zdanitelný příjem.
Dále by mne ve výpočtu zajímalo, zda při spol. zdanění mohu uplatnit odeč. částku na manželku 38040 a zároveň 21720 jako nyní nebo pouze jen těch 38040. Potom by úspora byla byla nižší. Děkuji za odpověď.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2005 0:46 | Kateřina Havlíčková

Díky za upozornění - vyskytla se závada, ale už je opravena.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 1. 2005 11:38 | Kateřina Havlíčková

Neovlivní, doplácet nikdo nic nemusí. Příjmy manželů se sčítají až po odpočtu pojistného.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 1. 2005 10:08 | Michal Kára

Muj dotaz: Ovlivni nejak spolecne zdaneni manzelu zaklady pro vypocet socialniho a zdravotniho pojisteni? Aby treba pak nemusel ten z manzelu s nizsim prijmem jeste doplacet tato pojisteni...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 1. 2005 21:46 | Jarda

Dobrý den, zkusil jsem si udělat pár výpočtů na kalkulačce a zdá se mi, že když oba z manželů mají životní pojištění ve výši 8000 Kč ročně, tak se ze základu daně v kalkulačce odečte 8000 a ne 16000. Mohou opravdu živ. pojištění uplatnit oba manželé v souhrné výši 16000? Děkuji za odpověď. Bez živ. pojištění mi spol. zdanění vyšlo na halíř, ale bez společného zdanění se mi to lišilo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Bém

politik

Miroslava Němcová

politička

Pavel Bém
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 3 duelů
×
Miroslava Němcová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services