Reforma penzí nemusí být hra s nulovým součtem

Výsledkem reformy penzí by měl být smíšený systém, sestávající z paušálního státního důchodu a toho, co si každý naspořil ve fondu. Standardně se počítá s tím, že se do systému nejprve zapojí pouze mladí, to ale přináší významné problémy. Lepším řešením se jeví zapojení naopak pouze starších, významným plusem je pak flexibilita reformy.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 9. 2004 15:04, rezjir

Vzdyt jám Vám nebráním - ani v rámci svého návrhu - na to slozené úrocenínekoho nalákat, tj. v rámci dobrovolného penzijního pripojistení.

Zobrazit celé vlákno

+74
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 9. 2004 12:00, rezjir

To, ze by Vám CML vybral zrovna pana Doudum, by predstavovalo velmi okrajovou moznost, kdyby jste si do systému predem zadal, komu chcete predevsím platit, napr. rodicum, tetickám, strýckum, a pri Vasich prijmech treba i duchod Karla Gotta ci Václava Havla. Pana Doudu by si mohli platit zase jiní Doudové.

Zobrazit celé vlákno

-13
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 39 komentářů)

16. 9. 2004 17:57 | Zvlast odporny aspekt

Nemluvě o tom, že se snaží svůj zisk realisovat na úkor "státu" ihned, líbivým zatraktivněním fondového spoření úlevami na daních.
+58
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 17:53 | Neresi to klicovy problem jistoty

Článek ignoruje klíčový problém: nepojistitelnost fondů (je to příliš mnoho peněz). Jsou to jen růžové sny, ve skutečnosti i v případě, že nezkrachuje, fond (strukturálně shodný s populací) sežere třetinu vkládaných peněz na svou režii a kontrolu, dorovná to však z výnosu kapitálu, který Vám na (v průměru) 20 let zabaví.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 9. 2004 15:04 | rezjir

Vzdyt jám Vám nebráním - ani v rámci svého návrhu - na to slozené úrocenínekoho nalákat, tj. v rámci dobrovolného penzijního pripojistení.
+74
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 14:45 | rezjir

Uz ho ztratila, ale nebral bych to jako konkurencní návrh, ale jako spíse jeho jednodussí variantu. Ale vzdyt je to jasné, zadáte kritéria, prípadne porádí, prípadne váhy a pocítac Vám pokud mozno vyhoví. Tedy vy vybírate a pocítac vám sdeluje, jestli je to pruchodné. Presne jako v té básni od Nerudy, jak si jedna dívenka vybírala svého zenicha a nakonec musela vzít zavdek tím zrzavým. Samozrejme, bude-li deset sourozencu se stejnými príjmy, kterí budou chtít vsichni platit predevsím na své rodice, tak jeden kazdý bude jednu desetinu své duchodové dane dávat na své rodice. Technicky je to snad mozné, ne?
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 13:52 | Kateřina

A to pánové ani nevíte, že mám ještě jeden :))) Úplně jednoduché, nestálo by to ani korunu, směr k odpovědnosti jedntlivce přímý, sliby (zákonná pravidla) dodrženy na 100 %.
Akorát moje matematické mozkové buňky se bouří, protože komplementární konverze je prostě efektivnější, díky složenému úročení u každého účastníka.
Co vy na to, hm?
Zatím se mějte, jdu zase pracovat.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 12:16 | Fredy

Tak jak to tedy bude? Vybere počítač a nebo nějaký člověk, či komise, nebo, nedej bůh, ministerstvo? Nebo počítač vybere, ale mohu odmítnout? Nebo si mohu zadat různá kritéria? Třeba, že brňáky ano, ale pražáky ne?
Myslím si, že na tom budete muset ještě hodně pracovat než to dopilujete alespoň z úrovně zábavy do oblasti vážné hudby. Paní Kateřina má před vámi dobrý náskok.
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 12:00 | rezjir

To, ze by Vám CML vybral zrovna pana Doudum, by predstavovalo velmi okrajovou moznost, kdyby jste si do systému predem zadal, komu chcete predevsím platit, napr. rodicum, tetickám, strýckum, a pri Vasich prijmech treba i duchod Karla Gotta ci Václava Havla. Pana Doudu by si mohli platit zase jiní Doudové.
-13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 10:40 | Honzajs

Čest těmto lidem (obávám se, že výjimkám)
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 10:22 | Kateřina

Díky za pochvalu, člověka to tak trochu pohladí po duši, když mu konečně někdo jen nenadává :) Možná byste se divil, kolik těch zainteresovaných si myslí, že by to mělo být dobrovolné. Třeba na rozdíl ode mě, která, ač nezainteresovaná, si myslím, že by to mělo být zčásti povinné. Ovšem do čeho (povinně/dobrovolně) to je jiná otázka. Z těch, kteří vykřikují "výhradně stávající penzijní fondy" to přímo čiší, to uznávám. Jsou ale tací, kteří si to vůbec nemyslí, naopak se domnívají, že by bylo dobré možnosti podstatně rozšířit. Jsou odborníci z penzijních fondů, kteří zásadně nesouhlasí se státní podporou a daňovými úlevami Nikoli jménem fondu, ale svým - nijak zvlášť se tím ale netají.Prostě zkuste si představit, že někdo má ten řetězec zaměstnanec - odborník - občan obrácený.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 7:59 | neo029

mileni panove,jste vsichni vedle jak ta jedle od vedle..:-) proc si myslite, ze mame 500 000 invalidnich duchodců??myslite si, ze to jsou vsechno chudaci vozickari? panove minoritni uz davno na to prisli, ze na co cekati na vek duchodovy, lepe byti invalidou jiz od 18let :-)))
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 6:37 | Fredy

Původně jsem si myslel, že váš návrh je myšlen ze srandy, jak já říkám, aby řeč nestála. Ale vy to snad myslíte vážně? Ovšem, musím přiznat, má to něco do sebe.
Už vidím, že mi CML (pro neznalé hlavní počítač - Centrální Mozek Lidstva) vybral nějakého Joudu Doudu z Horní Dolní, kterému budu přispívat na důchod. Sedím ve světnici nad tím lejstrem a spolu s manželkou uvažujeme. Kdo to asi je ten Douda? A jak si asi žije, chudák důchodce? Nic Mařko, zítra vytáhneme ze stodoly naší Š-120 a vyrazíme do Horní Dolní. Ještě bych měl zabít a stáhnout králíka a ty upeč buchty.
A nyní zkusím dvě varianty pokračování. Bylo by jich jistě mnoho. Vy sám nějaké další domyslíte.
1) Přijíždíme do Horní Dolní a hledáme bydliště Joudy Doudy. Už příjezd do této části obce byl zvláštní. Všude samé děti. Konečně jsme našli polorozpadlý velký dům, plný cikánských obyvatel. Ptáme se na Joudu Doudu. Jedno z jeho osmi dětí nám vysvětlilo, že jejich táta někde „podniká“ a tak nás přijala paní Doudová. Výslužka se nám mezitím nějak ztratila a tak jsme paní Doudové dali alespoň tisíc korun, na přilepšenou. Paní Dodová byla celá dojatá a tak hned slíbila, že nám návštěvu, spolu s mužem a dětmi brzy oplatí. A to pak ještě mnohokrát. Jen prý ji máme dát ještě na vlak. Což jsme rádi udělali je to přece náš vylosovaný důchodce.
2) Přijíždíme do Horní Dolní, projíždíme luxusní sídliště a ptáme se na bydliště pana Doudy. Jeden mladý pán v černých brýlích nás nejdříve prošacoval a dost podivně si prohlédl naši škodověnku. Při pohledu na ni prohodil, zda sbíráme veterány? Na opětovný dotaz na pana Doudu, ukázal rukama do všech stran a řekl, tady to vše je pan Douda. Tady to vše mu patří. Co jste od něj potřebovali? Tak jsme mu, tak trochu zakřiknuti, vysvětlili, že nám ho „vylosoval“ počítač a že mu budeme přispívat na důchod. Mladý pán, patrně hlídač majetku, se tak smál, že jsme mysleli, že je to jeho poslední. Nakonec si od nás vzal pár buchet (že to nikdy nejedl) a poslal nás domů. Napsal si naši adresu a až prý se pan Douda vrátí z Floridy, tak se mu o nás zmíní. Třeba by pan Douda pro nás něco mohl udělat.
+43
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 6:03 | Fredy

Mýlíte se, oba pánové ve svých návrzích (pan Kohout méně a pan Rusnok více) postrkují do předu "své" finanční žraloky. V jejich textu, spíše mezi řádky, sleduji snahu o uzákonění fondového systému, nebo její části. V jiných diskuzích na jiných serverech se dokonce jasně psalo o životních pojišťovnách, jako o hlavních protagonistech tohoto POVINÉHO druhé pilíře. Neboť a právě penzijní fondy jsou jakýsi kočkopes, který si hraje na podílové fondy a přitom budoucí výnosy počítá na základě pojistně matematických vzorců. Proto by bylo lépe je charakterizovat jako pojistné produkty.
A to, že tito pánové kopou za své chlebodárce, není potupa, ani nadávka. Je to jen holý fakt. A nikde jsem nenapsal, že "věci" nerozumí. Jen je třeba mít jasno. Přece mi nechcete tvrdit, že neznáte přísloví "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej"? Pokud bych si někdy někde přečetl článek pana Kohouta (Rusnoka) o nenasytných krvelačných hejnech finančních žraloků, tak bych se nejdříve zeptal, proč odešel z PPF (ING)?
Na druhou stranu vám rozumím a uznávám, že je lepší, když se o problém důchodové reformy zajímá čím dál širší i odborná veřejnost. Právě když, ti, kterým jsme dali svůj hlas ve volbách, na to nemají čas, nebo spíše chuť. I vám za to patří dík.
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2004 5:39 | Fredy

S Německem souhlasím. Mám tam příbuzného, emigranta po roce 1968. Při poslední návštěvě dost silně hovořil od další emigraci někam do oblasti Austrálie, Nový Zéland. Původně dost často "snil" o Španělsku a nebo USA. Říkal, že Německo je velká časovaná bomba. Dávno již skončila solidarita lidu západu s lidem z východu. Už je nebaví na ně doplácet. Ovšem zase lid z východu Německa si stěžuje, že se stále má hůře, než ti lidé západu. Zvykli si tak trochu po socialistickou (jako u nás) socialisticky pracovat a kapitalisticky se mít. Živná to půda pro postkomunistickou partaj. A přitom hospodářství jde cu grunt.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 9. 2004 22:35 | rezjir

Rodové a kmenové struktury jsou zalozeny na pokrevním príbuzenství, kdezto struktura vytvárená na zásade Kazdý svého duchodce by byla otevrenou strukturou. Pokud si napr. zvýsíte prijem, tak vám pocitac promtne pridelí dalsího duchodce, který nemusí být zrovna Vás príbuzný a také muze být ponekud snedsí, na jehoz výzivu budete prispívat spolu s nekým jiným. Pokud Vás duchodce zesne, tak vám pocítac pridelí dalsího. Kdyzto Vy na stará kolena budete muset vzít zavdek nejakou sikmoockou. Nejlépe na tom budou v tomto systému asi duchodkyne, které se budou moci seznámit (blíze) s nejakým pohledným, dobre situovaným mládencem. Ale ted trochu vázneji. To, co písu, je inspirováno internetovými diskusemi, v nichz záznívalo, nám na soucasném systému nejvíc vadí 1) jeho anonymita, odcizenost; 2) moznost státu systém vytunelovávat a vobec do nej zasahovat. Na tuto náladu jsem chtel zareagovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 9. 2004 22:16 | Jan Kolda von Žampach

Podívejte se, to si rovnou raději řekněme, že přecházíme na rodové a klanové struktury, viz třeba Albánie, někde o něco dál paštunské kmeny Afghánistán/Pákistán atd., a bude to. Není to tak dávno, co se můj předpoklad potvrdil i jakýmsi zjištěním renomovaných, že toto je právě ta správná struktura a organizace, která přežije dějiny a katastrofy. Prosím, neberte to jako ironii, jen malá a vážně míněná poznámka...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 9. 2004 22:10 | rezjir

Musím upozornit, ze pri zivotním stylu, jaký vedou Romové, nehrozí, ze by se jich moc dozilo duchodového veku, termínu, který se tak rychle oddaluje, ze je pro normálního jedince stále více v nedohlednu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 9. 2004 22:09 | Jan Kolda von Žampach

...moje řeč, já si to také tak myslím. Průšvih ale je, že když diversifikovat do světa, tak ale kam: ono to už pomalu začíná zahnívat všude a třeba taková lokotka tahoun Německo, kam jsem chtěl a mám také někdy snad namířeno, nám začíná pomalu ale jistě rezivět.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 9. 2004 22:03 | rezjir

Vzdyt se tech penez stát ani nedotkne, viz zásada Kazdý svého duchodce, predpokládám, ze budete kamarádi. Muzete mu ty své peníze posílat prímo na ucet. A taky ho muzete zamestnat, ale on to muze samozrejme odmítnout. Treba mu pak udeláte nabídku, která se neodmítá. Co se diverfikace týce, postupne ji predpokládám také a ve stále zvetsujícím rozsahu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 9. 2004 21:51 | Jan Kolda von Žampach

No, já si myslím, že Romáci maj´ právě fajn, že si alespoň nedělaj´ starosti, na rozdíl od tady (pře)učených článků a disputací, co tuná s naší důchodovou reformou! Stejně to je, jak vidím, při tom všem úsilí a dobrých zámyslech opravdu na pšouk: jen se přehazuje stejná(!) hromada slámy, která sama ale nenabude, spíše ještě uhnije. Takže nakonec bude nejschůdnější nějaký zredukovaně upravený průběžný systém a la RezJir, kdy se vždy k nějakýmu datu sečte, co bude mít stát asi na čtvrt roku dopředu v mošně, určí se, co se navíc (politické držhubné) z něčeho případně zadotuje, a potom se to vše vydělí nějakým očekávaným počtem důchodců. No, a to ti důchodci prostě v následujícím čtvrt roku dostanou, a třeba i méně, než tomu bylo před čtvrt rokem. Vždyť půjde akorát jen o ten první a druhý pokles, pak už si zvyknou! A samo, že se snad hned každý konečně začne ptát, kam jinde v tomto státu peníze mizí a něco se s tím (možná?) konečně udělá. Takhle by přece fungoval normální(!) rodinný rozpočet, kdyby nebyla právě "vymoženost" státu a produktivní členové rodiny by museli živit svý děti a také právě i už nemohoucí stařenky a staříčky. A komu to bude málo, ať si k tomu předtím spoří kde chce a co chce do úplné libosti. A nezapomeňme, že to je také o spotřebě(!): jistě by stálo za to, kdyby mohl někdo zjistit, jak velké procento právě z vyplácených důchodů nakonec neskončí(!) v osobní spotřebě důchodce, ale jsou tím, ve skutečnosti, dále dotovaný(!) právě jejich mladý! Ano, myslím to dotování z důchodu starých na zvýšený životní standard mladých, jak si ho oni, dle třeba reklam a filmů právě z TV Nova, hned ve svých 20 letech představují. Houbeles! Pěkně se budou muset všichni přizpůsobit někdy krutý realitě svý peněženky. Tak jako právě Romáci. Nény love? No tak se nekoupí k žrádýlku den co den vepřová panenka nebo na bifteček, ale pěkně se udělá právě dobrá, vynikající romácká klobáska: je to jejich národní jídlo, opečená střívka plněná bramborami místo masa a s nějakým tím kořením! A jak jsem se dnes koukal v zelenině, kilo brambor tady u nás je teď za 3,90 Kč. Tak, bando jedna, už si to můžete odzkušovat. Místo plků o důchodové reformě! Ano, odzkušovat už předem, pěkně místo svýho trkání do Romáků: ti jsou už dnes, holenkové a na rozdíl od Vás, dlouhodobě vytrénovaní, ti to vše jistě přežijou, ale Vy, možná, z Vaší rozcapenosti potom hned natáhnete brka :-((
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 9. 2004 21:50 | Fredy

Diverzifikace, dobrovolnost mám v závorce. Státu (vládě), který nás tlačí do dluhové pasti, nevěřím. Proto také nevěřím žádným penzijním reformám, které jsou založeny na hlavním pilíři - státu.
Většina navrhovatelů penzijních reforem, kteří chtějí jen jinak nabarvit současný stav - průběžný systém, se velice mýlí. Ten se sice dá měnit různými způsoby, ale výsledek je vždy stejný. Garanci nese předlužený stát. O takovou garanci nestojím. O něco málo lépe jsou na tom zástupci "finančních žraloků" penzijní fondy a pojišťovny, v jejich portfoliu převažují státní dluhopisy. Přenesená dluhová past s vizí bankrotu. To také nechci. Raději budu investovat třeba do akcií na světových burzách, do dalšího vzdělání potomků, do dalších nemovitostí, také třeba do dobrého vína, ale i pěkných žen. Jen na mě nechtějte další peníze do státní kasy zvané černá díra.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petra Procházková

manažerka, Agrofert

Pavel Tykač

podnikatel, Czech Coal

Petra Procházková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Pavel Tykač
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services