Splátky hypotéky
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Radim Jančura
podnikatel, Student Agency
Boleslav Polívka
herec a podnikatel
100,00 %
z 2 duelů
100,00 %
z 2 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Domek nebo les, pro stát zdroj peněz
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 9. 2004 10:46
Jistě totéž v paneláku v 8 patře :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 9. 2004 14:05, CC
Vážený pane,
pokud uvádíte jako příklad zříceniny v atraktivních místech měst (a samozřejmě nejen tam) není problém v dani z nemovitosti, ale ve špatné práci stavebních úřadů, které pravomoci k nápravě mají, ale nevyužívají je.
Pokud někdo zneužije neveřejně přístupných údajů, pozemky koupí,..... ani v tomto případě váš nápad k ničemu nepomůže protože titi lidé koupí pozemek o kterém vím, že na něm bezpečně vydělají, takže i výrazně vyšší daň z nemovitosti nepomůže a lidé kteří koupí poctivě pozemek s vidinou postupného pomalého růstu ceny na toto řešení doplatí.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 64 komentářů)
12. 9. 2004 6:53 | Fredy
Pokud je takových případů zneužití více, tak pak jsou asi na místě majetková přiznání lidí, kteří slouží veřejnosti. I když, jak jsem uvedl výše, lze i toto obejít. To by musela být majetková přiznání rozšířena na celá příbuzenstva.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
12. 9. 2004 0:52 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
12. 9. 2004 0:34 | Dušan D.
Podnikavý podle mě je např. pekař, který zjistí, že v některém regionu je málo pekáren a nekvalitní pečivo a začne tam vozit své zboží. Tento společnosti něco přinesl a jestli tím zbohatne, je to zcela zasloužené.
Abychom si rozuměli: Já toho prvního nechci kriminalizovat ... zákony o střetu zájmů jsou složité a v těchto věcech se snadno hledjí další a další "české uličky". Chci jen, aby pokud možno, byl systém nastaven tak, aby prvním způsobem šlo zbohatnout co nejméně a druhým co nejvíce. Věřím, že vhodně nastavený daňový systém a daň z nemovitostí k tomu může přispět.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 23:54 | Dušan
Jak vás napadlo, že zrovna skupování nemovitostí je nejlepší způsob jak se zajistit na stáří? Peníze jde přece investovat mnoha jinými způsoby, třeba i způsoby, které na rozdíl od investice do spících pozemků způsobí nějaký ekonomický pohyb.
Když na to koukneme z většího odstupu, jde tak trochu o srovnání dvou daňových systémů: evropského a amerického. Všimněte si, jak ten evropský přímo trestá aktivitu (progresivní daň) a odměňuje pasivitu (např. podpora (v) nezaměstnanosti z našich daní ... tzv. sociální pojištění tu není nic jiného než zatraceně vysoká daň). Tomu se americký systém aspoň trochu snaží vyhnout a větší část daňové zátěže směruje jinam. Vysokou daní z nemovitostí dává větší přiležitost těm, kteří jsou šikovní a plní nápadů TEĎ. Nemovitosti k bydlení i podnikání jsou mnohem dostupnější, na těchto důležitých pramenech ekonomické aktivity nemohou dlouho sedět nešikovní dědicové šikovných dědečků. ... I když by někomu mohla daň z nemovitostí připadat jako plíživé postupné znárodňování, je to pořád mnohem lepší než tisíce komplikovaných poplatků tady v Evropě, které výsledně působí hůř.
Souhlasím s vaším druhým odstavcem: daň ze spotřeby je jedna z "lepších" daní. Sice v některých případech brzdí ekonomiku, ale je spravedlivá, dobře se vybírá a dají se s ní částečně regulovat některé nežádoucí aktivity (spalování ropných produktů, uhlí apod). V tomto zase poněkud zaostává USA, ale jejich argumenty jdou pochopit.
Opakuji, že to s tím odečtem (příklad 50m) na principu daně nic nemění a na odečtu netrvám. Úsloví s chcíplou kozou sem moc nesedí, o málo líp by snad sedlo na progresivní daň z příjmu.
Komunisti způsobili v této zemi spoustu zla. Nejde jen o to zlo ekonomické, je tu něco mnohem horšího. Lidé se naučili žít ve složitém systému, kde zákony a předpisy byly často vyslovenou buzerací. V systému, kde nešlo zbohatnout šikovností, ale prakticky jen na úkor někoho jiného ... bohatli jen zlodějíčci a vyčůránci, kteří v tom uměli chodit. Poctivosti je u nás stále velmi málo, a je naivní si myslet, že u nás může fungovat masivní socdem. přerozdělování jako v severských zemích Evropy. Jednak i tam tomuto systému dochází dech a druhak Češi ze svých vybraných daní rozkradou mnohem větší procento. Jediné rozumné řešení je cesta k liberálnější ekonomice.
Lidský život naštěstí není jen o ekonomice.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 22:32 | Kateřina Havlíčková
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 22:29 | Fredy
Žádná daň není spravedlivá. Když už jsme u těch daní a trochu přimhouřím obě oči, tak nejspravedlivější je daň ze spotřeby. Je spravedlivá vůči každé skupině obyvatel. Silniční daň by mohla být také spravedlivá, pokud by ji ovšem platili všichni držitelé vozidel a nejen podnikatelé. Všichni nějakým způsobem zatěžujeme silnice a škodíme životnímu prostředí. Daň z příjmů je stejně nemravná, jako daň z nemovitostí. Postihuje vždy více ty, kteří se snaží, na úkor těch, kteří se jen vezou. Jedinou výjimkou by mohla být rovná daň.
Nejhorší na všech daních je "regulace". Ten více a ten méně. Proč? Viz váš příklad s bytem do 50m2 apod. Že by po vzoru "když ne já, tak nikdo", nebo "ať sousedovi ta koza chcípne" a "úspěch se v ČR neodpouští"?
Tady se asi neshodneme, omlouvám se za ostřejší výměnu názorů. Mám s komunismem a s komunisty neblahé zkušenosti.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 20:58 | Dušan D.
Ano, myslel jsem to tak, že evidence katastrálnách úřadů je přístupná komukoliv. Jakou oklikou jste došel až k jakési byrokratické lobby?
S tím exekutorem jsem to myslel tak, že je prostě co zabavit.
Co je komu do toho kdo drží jakou nemovitost? Známe příklady zřícenin v atraktivních místech měst, jejichž majitelé je drží v naději zvýšení cen. Známe příklady velmi drahých a atraktivních pozemků, které ještě dlouho nebudou zastavěny a budou brzdit rozvoj měst. Někdy prostě trvá příliš dlouho než to spekulanti vzdají. Vyšší daň z nemovitosti by toto poněkud zlepšila, nic víc.
Ad Spekulace: víte jak vypadá typická česká spekulace s pozemky? Někdo, kdo zná územní plán dříve než ostatní, často zastupitel nebo radní, koupí pole a louky tam, kde obec plánuje rozvoj. Pak se na tom napakuje. To se mi moc nelíbí, protože tito lidé slibovali, že budou sloužit nám všem. Ano, chtěl bych to znesnadnit. Ani omylem však nikde nenaznačuji, že bych chtěl spekulace kriminalizovat, to mi prostě vkládáte do úst.
Další odstavec jste neuvěřitelným způsobem překroutil. Když budete dlužit na daních a ne a ne a nezaplatíte, pak prostě přijde exekutor. Ano, může vám zabavit auto, chatu, pozemky. Klidně mu říkejte komunistický znárodňovač, ale to se vám stane všude na světě.
K odečtům: Trošku to s tím obviňováním komunismem přeháníte, ne? Daň z příjmu má taky odpočitatelnou položku, což je podobné. Na myšlence odpočtu nijak tvrdohlavě netrvám, na principu daně z nemovitostí tolik nemění. Jen přináší trochu sociálního rozměru.
Jestli cítíte prvek závisti, prostě se pletete. A zase z vás vypadlo cosi o komunismu. Koukám, že ze závisti tu obviňujete každého, kdo se daně z nemovitostí zastane. Já prostě jen tvrdím, že je to po mnoha stránkách výhodnější a spravedlivější než různé silniční daně, daně z převodu nemovitostí, dálniční známky, složité progresivní daně z příjmu apod. Většina z toho si zaslouží zjednodušit nebo rovnou zrušit.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 19:43 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 18:29 | Fredy
"Dokonce myslím, že by daň z nemovitostí měla být tak vysoká, že by mohly být zrušeny daně z příjmů z pronájmů. Příjem z pronájmu je mnohdy snadné zatajit ... vlastnictví nemovitosti ne." Tak tohle je perla, kterou by se bála i KSČm dát do svého volebního programu. Vážený pane, za komunistu jsme sice museli opustit některý svůj majetek, aby jej soudruzi v JZD postupně zdevastovali, ale NIKDY mi jej nevyvlastnili. Vašimi náměty byste to hravě překonal. Kdo by pak měl zájem vlastnit nemovitosti? Výjimku by měl stát, že? Tak že bychom mu je "bezplatně" převedli?
"Ze sociálních důvodů můžeme každého českého občana (ne však firmu) osvobodit daně, pokud vlastní jeden byt s méně než 50 m2 obytné plochy nebo jeden stavební pozemek do 500 m2. Cokoliv navíc bych však důsledně a citelně zdanil." Pane, vy jste komunista jako Brno (Brňáci prominou). Což takhle osvobodit jedno auto nejlépe Š-105 a straší, jedno kolo zn. Ukrajina a starší, ..... jedny boty do velikosti 8.... což rovnou každého člověka menšího než 175cm?
Ten váš záměr zkuste propagovat třeba v Holandsku, kde s prostorem mají své zkušenosti. Ale vaše myšlenky byste tam neobhájil. Nemějte mi to za zlé, ale cítím z nich jistý prvek závisti, nepřejícnosti a komunistického rovnostářství. To nemá s krajinou a ekologií nic společného, to jen pozůstatek komunismu. V každém z nás, kdo tu žil, je takový malý komunista. U někoho, bohužel, zmutoval.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 18:28 | Fredy
"Plátci jsou evidovaní, vlastnictví nemovitosti nejde zatajit" Vlastníci nemovitostí jsou evidováni na Katastrálních úřadech, k čemu další evidence? Dokonce je přístupná komukoli. Což u FÚ asi moc nejde. Že by snaha o další byrokratickou loby?
"Dlužníkům je vždycky co zabavit, exekutor to má snadné" Exekutor to má snadné nyní, pře FÚ bych si to nedovedl představit. Pokud byste navrhl zrušit KÚ a předat to berňákům, tak to je něco jiného.
"Nutí majitele prodat nevyužívané nemovitosti" A proč? Co je komu do toho, že mám někde nějakou nemovitost? Pokud nikomu nedělám žádnou škodu, nepoškozuji životní prostředí, neohrožuji sousedy, tak je to moje věc. To chcete "regulovat" stavy a počty a hodnoty nemovitostí? Nebo zavedete nějakou "kontrolní komisy využitelnosti nemovitostí"? Pane Nováků, již dobrý rok jsme vás neviděli v Horní Dolní na vaší chalupě! To takhle nejde, my vám napálkujeme vyšší daň z držby a pokud to nebudete obývat a nebo to ihned neprodáte "potřebným", tak vám to zabavíme. Je to sice nadnesené, ale i takto si mohu vaši poznámku vysvětlit. Třeba jste to myslel jinak, ale jak?
"!) ZNEVÝHODŇUJE SPEKULACE S NEMOVITOSTMI, zejména s pozemky" Můžete mi prozradit, co je na spekulaci, třeba s pozemky špatného? Pokud se nejedná o nějaké nezákonné praktiky, tak je to normální investice a obchod. Jenže tohle vysvětlovat lidem, kteří zažili komunismus, kde jen slovo "spekulace" bylo pomalu považováno za trestný čin rozvracení socialistického zřízení, je velmi obtížné. Možná patřím mezi spekulanty a to abych si už pomalu balil kufry, že? Vážený pane, každá investice, každý obchod je věcí nabídky a poptávky (tedy v demokratické společnosti s tržním hospodářstvím) a také je o informacích. Dejme tomu, že byste před 10 lety, z různých indicií, zpráv a analýz předpokládal, že o pozemky třeba kolem Lipna budou mít zájem investoři z Holandska a vám se naskytla možnost nějaké levně koupit s tím, že až přijde čas, tak je výhodně prodáte. To byste považoval za co? Za trestný čin SPEKULACE?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 17:13 | Fredy
Dejme tomu, že si pořídím nějaký pozemek, který leží ladem a nikdo se o něj nestará, za který zaplatím jeho majiteli dohodnutou cenu a on (nebo já – dle dohody) zaplatíme daň z převodu nemovitostí. Rozhodnu se, že tam postavím nějaký podnikatelský objekt, který, kromě jiného, přinese obci nějaký podíl z daní, zaměstnaní a mnoho dalších výhod. V některých obcích mi nabízeli pozemky za babku a zasíťování na náklady obce. Tam, co se to hodilo zase mě, na mě koukají skrz prsty. Sítě si musím zařídit sám a na své náklady a pak to milostivě předat Energetické společnosti a ještě vyřídit zřízení věcných břemen se všemi majiteli dotčených pozemků. Dokonce odmítli možnost dotace z KÚ na projekt a sítě. Trochu jsem odbočil, ale i z těchto pozemku a staveb musím platit daň z nemovitostí. Za co?
Vezmu to z jiného soudku. Neobhajuji žádné daně, snad kromě daně ze spotřeby. Nebo jistá forma rovné daně DPH. Ale co taková silniční daň? Proč ji neplatí všichni, co používají silničky, silnice a dálnice? Jaký je rozdíl v tom, když jedu osobákem já, jako podnikatel a Vy stejným autem jako zaměstnanec? Moje auto ničí silnice a Vaše se vznáší? Kde je tady spravedlnost? A to se jedná možná o větší peníze. Vás jsem použil jako příklad.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
11. 9. 2004 14:36 | Dušan D., ddo@centrum.cz
Dokonce myslím, že by daň z nemovitostí měla být tak vysoká, že by mohly být zrušeny daně z příjmů z pronájmů. Příjem z pronájmu je mnohdy snadné zatajit ... vlastnictví nemovitosti ne.
Ze sociálních důvodů můžeme každého českého občana (ne však firmu) osvobodit daně, pokud vlastní jeden byt s méně než 50 m2 obytné plochy nebo jeden stavební pozemek do 500 m2. Cokoliv navíc bych však důsledně a citelně zdanil.
Malá nesouvisející poznámka na závěr: Svět se mění a stále více lidí chápe, že v bydlení je opravdovou hodnotou a luxusem prostor, a ne zlaté kohotky v koupelně, velká plazmová televize či Mercedes zaparkovaný před panelákem.
11. 9. 2004 10:21 | k
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 17:59 | Kateřina Havlíčková
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 13:45 | Boucek Antonin
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 13:03 | dogous
10. 9. 2004 10:57 | Fredy
Nebylo by lepší neplatit žádné daně a to, co mi obec poskytne, tak si jednoduše zaplatit? Alespoň bych mohl požadovat kvalitu, preciznost a dochvilnost. Nehledě na to, že si stejně většinu zaplatím. Odvoz a likvidaci odpadů, vodné a stočné a když chci, abych měl prohnutou cestu, kdy potřebuji já a ne kdy má někdo čas, tak si na to musím stejně zjednat a zaplatit.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 10:46
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 10:24 | Kateřina Havlíčková
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 9. 2004 9:42 | Petr
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Stránka 3/4